Miksi armeijan käymätöntä miestä pidetään neitinä?
Onko armeija joku miehisyyskoe? Mistä tulee se uskomus, että pojasta tulee mies armeijassa?
Mistä taas väite, että armeijan käymätön on neiti?
Kommentit (155)
Lähinnä siksi, ap., että tuollaiset jonkun muun ihmisen omaa elämäänsä koskevan päätöksen arvostelijat ovat ns. täysiä dorkia.
Itse jouduin aikanaan intin käymään kun en älynnyt kieltäytyä, mikä olisi minunkin aikanani ollut mahdollista, mutta 'olihan se laivaston univormu niin hieno' jne. teinipojan idioottihaaveet,olivat tunnustan sen nyt syynä, vapaaehtoiseen palvelukseen hakeutumiseeni 18-vuotiaana.
Mutta toki pian huomasin siellä että se oli vain 'samaa p..kaa eri paketissa.
Nyt arvostan siviilipalvelumiehiä valinnastaan, mutta toisaalta pidän sitäkin lähinnä rangaistuksena sukupuolestaan heille, joten kyllä senkin voisi minusta lopettaa ja loppuuhan se ilman muuta heti kun tänne saadaan ammattiarmeija niinkuin kaikkialla muuallakin Euroopassa on.
Sitten ei kenenkään lähettäminen mihinkään niihin (...itse asiassa yleensä aika tuottamattomiin ja jonninjoutaviin) 'sivarina' puuhasteluihin loppuu, kun armeijaan hakeutuvat vain ne jotka kokevat sen itselleen sopivaksi työksi ja uhrivalmiudeksi, (mihin he siis palvelusajakseen työsopimuksellaan ovat sitoutuneet) tarvittaessa.
ps*)...oikeastihan tuo jälkimmäinen tuskin kuitenkaan tulee kyseeseen edes heidän koko elinaikanaan, vaikka kuinka vanhoiksi ihmisiksi asti eläisivät...
Eipä ole ollut mitään haittaa c-papereista.
Sivarin jonninjoutavuus? Siviilipalveluspaikan velvoite perustuu yleishyödyllisyyteen, sivarit ylläpitävät osiltaan sellaisia töitä, johon olisi muuten määrättävä lisää veroin kerättyä rahaa, jotta heidän tekemän työn tilalle palkattaisiin henkilöitä tekemään sitä samaa työtä. Sivarit tekevät oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Sivarin jonninjoutavuus? Siviilipalveluspaikan velvoite perustuu yleishyödyllisyyteen, sivarit ylläpitävät osiltaan sellaisia töitä, johon olisi muuten määrättävä lisää veroin kerättyä rahaa, jotta heidän tekemän työn tilalle palkattaisiin henkilöitä tekemään sitä samaa työtä. Sivarit tekevät oikeaa työtä.
Mutta eivät saa siitä oikeaa palkkaa niinkuin muut työtätekevät saavat ja kaikkien työntekijöiden ilman muuta kuuluisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty edes armeijaa käymään, niin voi voi. Ei sillä nykyään ole edes mitään tekemistä sodankäynnin kanssa. Se nyt vaan on käytävä. Jos sitä ei kestä, niin ei kyllä mitään muutakaan elämässä. Melkosia mammanpoikia noi sivarit ja keskeyttäneet. Miten ne kestää työelämää?
Minä ainakin oon kestänyt hyvin. Yliopisto hyvin arvosanoin läpi ja kiva oman alan työpaikka. Eikä muillakaan c-paprut hankkineilla kavereilla ole näyttänyt yhtään huonosti menevän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty edes armeijaa käymään, niin voi voi. Ei sillä nykyään ole edes mitään tekemistä sodankäynnin kanssa. Se nyt vaan on käytävä. Jos sitä ei kestä, niin ei kyllä mitään muutakaan elämässä. Melkosia mammanpoikia noi sivarit ja keskeyttäneet. Miten ne kestää työelämää?
Minä ainakin oon kestänyt hyvin. Yliopisto hyvin arvosanoin läpi ja kiva oman alan työpaikka. Eikä muillakaan c-paprut hankkineilla kavereilla ole näyttänyt yhtään huonosti menevän
Arvasin että joku silmälasipäinen mammanpoika nynnerö tulee tänne avautumaan, kenen poikuuskin on vielä tallella. Nynny mikä nynny.
Vierailija kirjoitti:
Terveen miehen armeijasta kieltäytyminen herättää seuraavia mielikuvia: Huonokuntoisuus. Mukavuudenhaluisuus. Ei halua haastaa itseään. Ei kykene toimimaan porukassa. Itsekeskeisyys: 1. Laitetaan omat aatteet maanpuolustuksen edelle. 2. Ollaan valmiita ottamaan suomalaisuuteen liittyvät oikeudet vastaan, mutta ei vastavuoroisesti täytetä velvollisuuksia. 3. On ok että kaverit tappavat ihmisiä, mutta olen niin kiltti ja hieno ihminen että minähän en siihen suostu (Joo sun kaverit varmasti nauttivat siitä mutta ovat valmiita tekemään sen puolustaaksesi myös sinua).
Korostan etteivät nämä ole mitään totuuksia, mutta mielikuvia. Olen itse armeijan käymätön nainen, tosin olen ollut mukana harrastuksessa, ammatissa ja järjestötehtävissä joissa pitää tehdä yhteistyötä ja joustaa omissa tehtävissä ja aikatauluissa yhteisen hyvän vuoksi. Itsekkäät ihmiset, jotka eivät näe kokonaiskuvaa nostavat aina karvat pystyyn. "Voitasko siirtää 100 henkilön tapahtumaa ajankohtaan x, kun mulla on just tolloin hieroja niin en haluis siirtää sitä". "En mä jaksa herätä ryhmätapaamiseen klo 8". "Jaa että vuoden kiireisin päivystyspäivä, seuraavana päivänä on vuosijuhlat niin jätänpä työkaverin yksin hoitamaan sen vuoron." Nuo kaikki lainaukset koskevat tosin naisia, mutta tuollaiset ajatusmallit tulevat mieleen armeijan käymättömistä.
Tunnetko sitten useita armeijaa käymättömiä miehiä, jotka vastaavat noita mielikuvia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että joku silmälasipäinen mammanpoika nynnerö tulee tänne avautumaan, kenen poikuuskin on vielä tallella. Nynny mikä nynny.
Määritä mikä on 'nynny'.
Sekö joka uskaltaa ympäristön painostuksesta huolimatta tehdä oman ratkaisunsa, vain sekö joka menee aina muiden mukana sinne minne ohjataan ja hyppää vaikka kaivoon,jos käsketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määritä mikä on 'nynny'.
Sekö joka uskaltaa ympäristön painostuksesta huolimatta tehdä oman ratkaisunsa, vain sekö joka menee aina muiden mukana sinne minne ohjataan ja hyppää vaikka kaivoon,jos käsketään?
No kun nimenomaan se ei ole mikään oma ratkaisu, kun jättää armeijan käymättä. Vaan pelko siitä, että mamma ei ole vieressä ja joku huutaa sulle. Noi on justiinsa niitä tekosyitä, millä nynnyt yrittää pelkojaan selittää.
No nyt alkaa selviämään miksi jotkut huutaa aina toisille. He pelkäävät, että heitä luullaan nynnyiksi. Tiedoksi että siitä ei ihan pidetä nynnyyden vastakohtana, vaan sivitymättömänä käytöksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kehtaatte edes vastata ketjuun jossa miestä haukutaan naiseksi? Miten te kehtaatte ottaa miestenne nimiä kun miehille kaikki teihin viittaavat sanat ovat paskoja? Jos naista sanoo mieheksi, nainen on hyvä, jos miestä kutsuu neidiksi on se haukkumasana. Tajuatteko edes tätä naisvihaa joka on silmienne edessä? Miehet alenevat naisiksi ja te vain tulette rupattelemaan ketjuun.
Miettikää vähän mitä teette kun sitä miehen nimeä palvotte. Miehille kaikki naisiin viittaavat sanat ovat pahoja ja sellaisia mistä mies alenee. Miettikää akat vähän ketä kunnioitatte.
Ja miten ap kehtaat alistaa naisia käyttämällä neitiä haukkumasanana? Tässä näemme että naisviha vain muhii.
Niinpä ja naisetk käyttävät näitä "neitejä ja tyttöjä" ihan itsekin haukkumistarkotuksissa, eivätkä edes tajua halventavan siinä omaa sukupuoltaan miestä alemmas.
En oo mikään tiukkapipo, mutta kyllä mua vituttaa että tyttö voi olla haukkumasana., Mitäs vikaa tytöissä on, miksi ne ovat muka huonompia ihmisiä kuin pojat tai miehet?
Eletään saatana sentään Suomessa, ei missään USAssa, jossa naisella ei mitään arvoa olekaan kuin miehen käsilaukkuna.
jep! naurettavaa kielenkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määritä mikä on 'nynny'.
Toi jälkimmäinen.
ja niin kauan kuin noita nynneröitä riittää, ollaan huonoissa kantimissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eivät saa siitä oikeaa palkkaa niinkuin muut työtätekevät saavat ja kaikkien työntekijöiden ilman muuta kuuluisi saada.
Eikös se ole "palvelus".
Työttömätkin tekevät ilmaista työtä. Se on naurettavaa. Ei se että sivari tekee töitä, koska se on siviiliPALVELUS.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan näkökulma: Armeijassa oppii elämän perustaitoja ja voi todistaa, että osaa noudattaa käskyjä, toimia ryhmässä, selviytyy haastavissa oloissa, on säntillinen. Armeija oli mielestäni hieman inhottava rippileiri ilman tyttöjä ja jeesustelua, mutta siitä tuli myös hyvin tärkeä olo, minä täytin velvollisuuteni ja tulen niin tekemään myös kriisin tullen. En pidä armeijaa käymätöntä neitinä, mutta valitsen työhön aina mieluummin armeijan käyneen, ihan pelkästään sen takia, että hän on täyttänyt velvollisuutensa isänmaata kohtaan, kun taas armeijan käymätön on sitä vältellyt ja armeijan käynyt on osoittanut ensimmäisenä mainitut asiat jotka soveltuu myös hyvin työelämään.
Nykyinen työelämä ja armeija ovatkin hyvä pari vertailuun. Kummassakaan ei tarvitse eikä varsinkaan saa ajatella itse, molemmissa esimiehet ovat kusipäitä, kummassakin ihmetellään jatkuvasti miksi jotain hölmöltä tuntuvaa juttua tehdään, kummassakin on järjetön kiire ja kummassakin kulkee isot laumat komennettavia sisään ja varsinkin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määritä mikä on 'nynny'.
Nää uskaltajat on just niitä, joiden kanssa ei sitten tarvitse töissäkään kompromisseista haaveilla, koska he ovat jo tehneet omat ratkaisunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole "palvelus".
Työttömätkin tekevät ilmaista työtä. Se on naurettavaa. Ei se että sivari tekee töitä, koska se on siviiliPALVELUS.
Ilmaiseksi ei minkään talon palveluskuntaan voi kukaan pakottaa ketään liittymään .
Sellaisia jonkun asiakaskunnan tai yleisöpalvelijoitakaan , joille ei kukaan maksaisi kuin jonkun naurettavan 'päivärahan' ja joka sillä työsuhdettaan sellaiseen taloon jatkaisi ei olekaan, eikä ole koskaan ollutkaan.
Paitsi ehkä Yhdysvaltain 'syvässä etelässä' joskus muinoin tietynvärisiä ihmisiä koskien .
(Siellä muuten kaikki muukin oli aika 'syvältä')
Niin ja tietysti ns. 'forced labour' Saksan viime sodan aikana valoittamilla alueilla. Siellähän ihmiset olivatkin (kuten heidän henkensäkin) ilmaisia ..
Muuta rinnastuskohtaa nyky-Suomessa sivaripalvelukselle en keksi, kuin yhdyskuntapalvelun, joka siis on aina langetettuna rangaistus jostain teosta.
Sivari puolestaan on rangaistus
1) kansalaisen mielipiteistä ja
2) hänen sukupuolestaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määritä mikä on 'nynny'.
Nää uskaltajat on just niitä, joiden kanssa ei sitten tarvitse töissäkään kompromisseista haaveilla, koska he ovat jo tehneet omat ratkaisunsa.
Ei liity työsuhteeseen ja työpaikkaan millään tavalla, eikä työntekijän luonteesta ammatissaan ja hänestä työntekijänä omalla (itse valitsemallaan) työpaikallaan voi tehdä mitään päätelmiä sen perusteella, onko hän suhteessa valtioon kieltäytynyt varusmiespalveluksesta, vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvon nimissä voitaisiinkin määrätä siviilipalvelus pakolliseksi naisille.
6kk. palvelus ja verovaroja säästyy, sekä hyväkuntoiset miehet saadaan koulutettua reserviin, aivan kuten alunperin oli tarkoituskin.
Naiset saisivat edelleenkin valita asepalveluksen, mutta samanlaisella kuntoisuusvaatimuksella kuin miehetkin.
Tämä olisi järkevin ratkaisu.
Mitä tulee sivarin miehekyyteen?
Ei ole miehekästä laistaa velvollisuudesta missään muussakaan asiassa.
Maanpuolustuksemme perustuu asevelvollisuusarmeijaan ja asia vain on niin. Muuta realistista vaihtoehtoa ratkaista asia ei ole.
Elämme maailmassa jossa ihmisillä ja kansoilla vain sattuu olemaan taipumus tappaa toisiaan ja pyrkiä hallitsemaan näitä väkivallankin keinoin.
Se ei muutu miksikään, vaikka kuinka omaisi humaanin ideologian, eikä halua itse osallistua siihen. Jonkun toisen oltava hänen puolestaan numerona siellä reservissä, nostamassa vihamielisen naapurin kynnystä aloittaa väkivalta.
Päätös kieltäytyä on täysin verranollinen siihen, että kieltäytyy maksamasta veroa. Kumpikin elementti on merkityksellinen osa yhteiskuntamme rakennetta.
M40
En todellakaan ymmärrä, miksi intin käymätön mies olisi sen epämiehekkäämpi, kuin intin käynyt mies. En perusta käsitystäni ihmisiin sen perusteella, onko käynyt 1/2-1v harjoittelemassa sotaa. Sodan tullen kaikille kuitenkin löytyy joku paikka, oli se sitten rintamalla, tukijoukoissa tai kotipuolessa. Jokainen paikka on arvokas ja tärkeä. Mun puolesta aivan hyvin naisetkin voitaisiin ottaa kutsuntoihin ja vain motivoituneet/soveltuneet valitaan sitten palvelukseen. Todennäköisesti edelleen miesten osuus tulisi olemaan suurempi, mutta nyt ainakaan ketään ei vasten tahtoaan laiteta sinne.
Itse kun olin intissä 2006, oli jokseenkin hirveää katsoa vierestä, kun joukossa oli jonkin verran hieman vanhempia miehiä, joilla oli vaimo ja lapsi kotona. Lapsi oli käytännössä vuoden ilman isää, kun lomia oli keskimäärin joka toinen tai kolmas viikonloppu, eikä silloin nämä perhevapaat toiminut kovin hyvin. Toki intin käyminen on itsessään hieno asia ja kasvattaa paljon ihmistä, mutta ei se kaikkien kohdalla toimi. Jotku miehet tulee veltompina takaisin, kuin mitä olivat sinne mennessään ja jotku sivarimiehet on suoraselkäisempiä, kuin suuri osa intin käyneistä.
-Reservin vänrikki, nainen