Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?
Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.
Kommentit (438)
En yhtään mitään.
Enkä tule myöskään koskaan tekemään.
Kaikki mikä tulee vihreiltä on valhetta tai muuten mielisairasta.
Ilmastonlämpenemiseen ihmisen vaikutus on lähes nolla. Kyseessä on siis vihreille tyypillinen valhe ja tarkoituksellinen kusetus.
Välttelen ulkomailla tuotettua ruokaa. Syön satokausi ajattelun mukaan. Syön riistaa ja ostan rekosta lähituottajien tuotteita. Poimin itse marjoja ja sieniä. Vaatteita ostan harkiten, tajusin juuri, että villakangastakkini on 17 v vanha :O En harrasta kaukomatkailua ja en tarvitse myöskään uusia verhoja / koristetyynyjä/ mattoja tms joka vuosi tai edes joka 5 vuosi.
Ylipainoa on. Nykyään kolme minimienergiapäivää viikossa, jolloin syömme kevyemmin, ei lihaa
En osta muuta EU:n ulkopuolella tuotettua kuin pakollisen kännykän ja padin.
Kuljen talvella töihin julkisilla ja sulan maan aikaan fillarilla (matka 7 km). Kierrätän jätteet. Sammutan turhat valot. En asu suihkussa. Pidän patterit pienellä. Korjaan hajonneita kamoja. En juurikaan shoppaile, etsin ensin kirpparilta.
Syön usein kasvisruokaa ja lammasta. Possua en syö ollenkaan. Nautaa kerran viikossa. Kalaa syön, jos olen itse onkinut tai katiskaan saanut.
Meillä on mökki ja sinne ei pääse julkisilla. Mutta kompostoin ja meillä on huussi ja kaivovesi. Puut omalta tontilta. Myös perunat ja muut juurekset omaa tuotantoa. Hillot teen itse. Mökin lähellä on tila, joka myy lihatuotteita ja haen sieltä suoraan.
Lomalentelen aika harvoin.
Oikein muuta en sitten osaa..
Löysin Kaisaniemen K-marketista biohajoavia puhdistusliinoja, enää ei tartte käyttää mikrokuituliinoja tms. vaan tuon voi pestä pesukoneessakin.
Pyrin olla ostamatta ylimääräistä tavaraa kotiin.
Yritän ostaa keinokuitujen sijasta luonnonkuituja vaatteissa. Ei oo fleeceä vaan 100% villapaitoja.
Kasvatan puita.
Olen vegaani, en lentomatkusta lainkaan, käytän luomu-/luonnonkosmetiikkaa ja olen vaihtanut kodin kemikaalit ekologisiin vaihtoehtoihin. Lisäksi pyrin kävelemään tai pyöräilemään kaikki lyhyet matkat.
Ympäristön pelastaja kirjoitti:
Mä työpaikalla laitan pahvit pahvinkeräykseen. Kotona kyllä heitän edelleet patterit, metallit ja lehdet kaikki samaan roskikseen. Mutta tuo on merkittävä parannus, että useimmiten töissä kierrätän pahvit.
Olisitko ystävällinen ja veisit samalla paristot kaupan paristonkeräyslaatikkoon kun käyt ruokaostoksilla?
Paristot ja akut sisältävät ympäristölle haitallisia aineita kuten lyijyä, elohopeaa, kadmiumia ja litiumia. Joutuessaan luontoon akut ja paristot saattavat vuotaa vaarallisia aineita sekä yhdisteitä maahan ja saastuttaa myös pohjaveden.
Sekajätteen mukana vaarallisia aineita sisältävät paristot ja akut joutuvat jätteenpolttolaitokseen ja kaatopaikalle, missä ne sotkevat polttoprosessia ja muodostuvat uhaksi ympäristölle.
Jos arvokkaat materiaalit jäävät kierrättämättä, uusien akkujen ja paristojen valmistamiseksi täytyy vastaavasti käyttää tarpeettomasti enemmän energiaa ja neitseellisiä raaka-aineita.
– Neitseellisten raaka-aineiden louhiminen kuluttaa huomattavasti paljon enemmän energiaa kuin paristojen ja akkujen kierrätysprosessi.
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/241794-ethan-tee-tata-virhetta-…
Tekisit todella ison palveluksen maapallolle kierrättämällä paristot. Lopeta mieluummin pahvin kierrätys ja huolehdi paristoista.
- Olen lopettanut eläinperäisten tuotteiden käytön ja kasviperäisistäkin tuotteista pyrin välttelemään niitä, joiden ekologinen jalanjälki on huomattavan iso (esim. oliiviöljy).
- En käytä lainkaan shampoota, hoitoainetta tai mitään muitakaan hiustenhoitotuotteita; muovijätteen saldo jää siis meidän taloudessamme pienemmäksi.
- Sukkia, alusvaatteita ja kenkiä lukuun ottamatta ostan kaikki vaatteeni kirpparilta. Ylipäätään vaateshoppailua tulee harrastettua max. kerran pari vuodessa; samat talvisaappaat on olleet käytössä nyt viisi vuotta eikä uusille ole tarvetta.
- Ja sitten nämä perusjutut kuten henkilöautoilun välttäminen silloin kun muutkin kulkumuodot ovat ihan yhtä toimivia, vain täysien pyykkikoneellisten pesu jne. En sinänsä edes osaa ajatella moniakaan noista asioista erityisesti tietoisina ekotekoina, elämäntyyli nyt vain on kotikasvatuksesta lähtien ohjannut siihen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään mitään.
Enkä tule myöskään koskaan tekemään.
Kaikki mikä tulee vihreiltä on valhetta tai muuten mielisairasta.
Ilmastonlämpenemiseen ihmisen vaikutus on lähes nolla. Kyseessä on siis vihreille tyypillinen valhe ja tarkoituksellinen kusetus.
Ekologisuus on paljon muutakin kuin ilmastonmuutos. Uskoitpa ilmastonmuutokseen tai et niin suorat vaikutukset ovat todellisia ja pysyviä. Näitä suoria vaikutuksia ovat tutkineet esim. Tukes ja se ei ole millään tavalla vihreiden johtama pulju.
En koskaan ole oikeastaan tehnyt mitään muutoksia...
Mulla ei ikinä ole ollut yli 33:a neliömetriä asuinpinta-alaa itselleni. Perheenä 15 neliötä per hlö vuosia. Nyt hieman enemmän. 😅 Ainoan lapsen hankkimista lykkäsin reilusti yli kolmekymppiseksi. Ei yksityisautoilua. Äärimmäisen niukasti lentämistä. Järkevä tavaratalous; pitkäikäisiä vaatteita ja jalkineita, ei paljoa elektroniikkaa.
Nuorena dyykkasin, nyt aikuisena syön aika vapaasti.
Asuminen ja liikkuminen edelleen hyvin kurinalaista.
Välttelen päällyvaatteiden pesua.
Pakastan farkut ym.päällyhousut, jos ne eivät ole likaiset. Bakteerit kuolevat.
Farkut kestävät pitkään kun niitä ei pesussa kuluta.
En kanna laukkua olalla, koska takin olka kuluu. Ei tarvitse ostaa niin usein ulkotakkia
Luovuimme verhoista kokonaan. On vain sälekaihtimet makkarissa.
Kierrätetään jätteet ja pyritään välttämään ylimääräisen ostamista. Lastenvaatteita saadaan paljon käytettynä ja kaikki myös annetaan eteenpäin. Aikuisten vaatteet pyritään käyttämään mahdollisimman loppuun. Risat vaatteet kierrätetään vielä räteiksi. Lähellä asuvien sukulaisten kanssa lainaillaan tavaroita, jotta jokaisen ei tarvitse ostaa kaikkea omaksi. Pyritään välttämään ruokahävikkiä.
Pyrin ostamaan kestäviä tavaroita, mm. nyt harkinnassa Mielen pyykkikone. Toivottavasti kestää pitkään. Muutenkin ostan harkiten ja annan pois tavarat joita en enää tarvitse, eli en laita roskiin.
- Ollaan lopetettu naudan-, sian- ja lampaanlihan syönti
- suositaan kauden kasviksia ja lähellä tuotettua ruokaa.
- pyritään minimoimaan ruokahävikki
- kaikki jätteet lajitellaan ja kierrätetään
- vältetään ostamista, siis minkä tahansa ostamista
- käytän kulkuneuvona polkupyörää ympärivuotisesti
Olen kiinnostunut muoviroskan vähentämisestä. Mutta lähes kaikki ruoka on pakattu muoviin! Sitäpaitsi mihin kaupassa voi laittaa perunat, omenat ym. ellei muovipussiin?
Näitä pusseja kyllä käytän monta kertaa eväspusseina, pakastukseen jne. Pakkaukset on oikeastaan isoin ongelma.
Täällä moni sanoo mm. käyttävänsä palasaippuaa, mutta meillä kestää nestesaippuapullo monta kuukautta, ei siitä tule juuri mitään roskaa. Enkä sentään ryhdy tekemään itse deodoranttia, sekin tuntuu nappikaupalta.
Mä työpaikalla laitan pahvit pahvinkeräykseen. Kotona kyllä heitän edelleet patterit, metallit ja lehdet kaikki samaan roskikseen. Mutta tuo on merkittävä parannus, että useimmiten töissä kierrätän pahvit.