Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?

Vierailija
25.02.2018 |

Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.

Kommentit (438)

Vierailija
41/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi sitä muille säästää, eläkää itse ekologisemmin jotka aiotte täällä seuraavat 1000 vuotta viettää.

Vierailija
42/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi sitä muille säästää, eläkää itse ekologisemmin jotka aiotte täällä seuraavat 1000 vuotta viettää.

Ei ole pelkästään muille. Ilmastonmuutos vaikuttaa negatiivisesti elämään jo nyt ja tulee tulevaisuudessa vaikuttamaan lisää. Myös, lue seuraava linkki ajatuksella loppuun asti: https://yle.fi/uutiset/3-9435708

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista neljä autoa, kaksi venettä jne. lennän lentokonetta työkseni, joten elän ekologisesti kuin mikä.

Vierailija
44/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani

Kierrätän kaiken mahdollisen

Ostan vain mahdollisimman reilusti ja ekologisesti tuotettuja tavaroita

En omista autoa,käytän joukkoliikennettä

Eipä tuu muuta mieleen kun teen jo automaattisesti näitä valintoja

Vierailija
45/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuimme autosta, asuntomme on kerrostalossa ja pieni, emme matkustele ja kierrätämme. Nämä kyllä ovat elämäntapa ihan muutenkin, mutta ekologisuus tulee siinä sivussa.

Vierailija
46/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylkäsin omakotitaloasumisen ja muutettiin bussireitin varrelle kerrostaloon, jolloin pystyin luopumaan myös autosta. Olen lisännyt kasvisten osuutta ruoassa, ja olen nykyisin melkein vegetaristi. Ostan lähiruokaa, kun mahdollista, mieluiten luomua. Vältän muoviroskaa, myös muovia sisältäviä tekstiilejä. Lajittelen jätteet huolella. Vältän myös yleensä ostamista. Pyrin töissä tulostamaan papereita mahdollisimman vähän, yritän saada asiat sujumaan mahdollisimman paljon pelkästään sähköisesti. Käytän joukkoliikennettä ja lennän erittäin harvoin (ja silloinkin maksan ilmastomaksun). 

Vierailija
47/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan hybridillä.

Miksi hybridiauto saa alapeukkuja?

Koska massakulkuvälinereittien varrella asuvien piipertäjien mielestä syrjemmässä asuvien pitäisi luopua autosta kokonaan tai muuttaa heidän naapuriinsa kasvukeskukseen.

Vierailija
48/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin todella rasittavaa ja epäekologista perhe-elämää. Itselläni ja vaimollani oli hyvät tulot. Asuttiin isossa talossa veden äärellä, oli piharakennus ulkosaunoineen ja kahden auton talli - ja sekin niin täynnä tavaraa, ettei sinne autot mahtuneet! Töitä tein hirveästi ja lopulta kaikki sortui, paloin täydellisesti loppuun sängyn pohjalle asti. Tietenkin exä siinä vaiheessa otti eron. Itse en mistään aggressiivisen exän kanssa jaksanut tapella, pitäköön kaiken rojunsa! 

Polttomoottorikäyttöisiä laitteitakin oli pitkälti toista kymmentä - nyt ei yhtään - ja niiden huoltamiseen minulta kului hirveästi aikaa! Minun, vaimon ja kahden pojan autot, oma iso skootteri, pojan kevari, ison veneen perämoottori, soutuveneen perämoottori, puutarhatraktori, lumilinko, lehtipuhallin, trimmeri, kaksi moottorisahaa, puutarhajyrsin, ruohonleikkuri, vesipumppu...

Muutin yksiöön, sinne en enää mitään tavarakaaosta halunnut. Nyt on vain tarpeelliset tavarat, kodinkoneitakin vain pölynimuri, mikrouuni, sauvasekoitin ja vatkain, kaikki muu kokkaus hoituu huippulaatuisella kokkiveitsellä. Hankin vain hyvälaatuisia ja kestäviä tavaroita, en muotikrääsää. Kierrätän tavarat ja lajittelen jätteet. Kokkaan maukkaita ja terveellisiä sapuskoita, en syö pikaruokaloissa, liikun luonnossa ja urheilenkin, painoa on tippunut 30 kiloa. Eli nyt elän yksikertaista, stressaamatonta elämää, eikä koko ajan edessä ole sadan kohdan lista tekemättömistä töistä:)

Vierailija
49/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan hanasta valmiiksi esilämmitettyä vettä, ettei sitä tarvitse lämmittää sähköhellalla. Onneksi on tuo kaukolämpö!

Vierailija
50/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö ollenkaan lihaa, kalaakin pääasiassa lähivesistä kalastettuna. Valitsen kasviksista mieluiten lähiruokaa, tai vähintäänkin kotimaista.

En matkusta lentokoneella. (Tosin ekologisuutta tärkeämpi syy on lentopelko...)

Lajittelen ja kierrätän jätteet.

Vältän muovia aina kun se ilman suunnatonta vaivaa on mahdollista. Yritän hyödyntää sekajätteelle roskapusseiksi esim. vessapaperisäkit. Otan kauppareissulle kestokassin, en osta muovikasseja. Sitä mukaa kun muoviset keittiövälineet hajoavat, ostan tilalle muita materiaaleja. Käytän kyllä kertakäyttösiteitä, kestoja olen harkinnut mutten ole vielä saanut hankittua.

Hankin uutta tavaraa vain tarpeeseen. Huonekaluja ja vastaavia hankkiessa seuraan aina ensin fb-kirppisten ja torin tarjontaa jonkin aikaa ja menen kauppaan vasta jos sopivaa ei löydy. Vaatteet ja kengät hankin uusina, mutta valitsen sitten mieluummin laatua vaikka se maksaisikin enemmän.

Huollan omaisuuttani hyvin, että se kestäisi mahdollisimman pitkään.

Lapsia ei ole eikä tule, ekologinen teko kai sekin.

Paljon olisi vielä parannettavaa, mutta ihan kaikesta ei jaksa stressata.

Vierailija
51/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan hybridillä.

Miksi hybridiauto saa alapeukkuja?

Koska massakulkuvälinereittien varrella asuvien piipertäjien mielestä syrjemmässä asuvien pitäisi luopua autosta kokonaan tai muuttaa heidän naapuriinsa kasvukeskukseen.

Höh, niin kai se sitten pitää. Harmi, täällä maalla sai ruokaa omalta kasvimaalta, puhdasta vettä kaivosta, sähköä omalla tuulivoimalalla ja aurinkoenergialla, lihaa naapurilta (metsästää) ja luonnon rauhaa kellon ympäri. Mutta ehkä se kaupungissa asuminen on fiksumaa, kun pääsee liikkumaan bussilla.

Vierailija
52/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös vaihtanut kaikki mikromuovirakeita sisältävät kosmetiikkatuotteet mikromuovittomiin. Ihokin muuten voi paremmin :)

55

Vierailija
53/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesupähkinöiden käyttö ei välttämättä ole kovin ekologista tai eettistä. En nyt muista, missä maassa niitä tuotetaan, mutta siellä ei paikallisväestöllä ole enää varaa ostaa niitä. Euroopassa valmistettu ympäristöystävällinen pesujauhe (säästeliäästi annosteltuna) voisi olla parempi vaihtoehto.

En kiistä, etteikö vaihtoehtoja löytyisi, mutta laittaisitko lähdettä tuohon, etteivät paikalliset enää saisi niitä.

"Pesupähkinöiden kerääminen, kuivaaminen ja puhdistaminen työllistää Himalajan paikallista väkeä. Etenkin naisille pesupähkinät ovat tärkeä tulonlähde. Pähkinöiden keräämisessä ja pakkaamisessa ei käytetä lapsi- eikä halpatyövoimaa, ja Intiassa pyörivän yhteistyöprojektin työntekijöille maksetaan oikeudenmukainen palkka työstään. Metsän säilyvyyden kautta tulevillakin sukupolvilla on turvattu elanto pesupähkinöissä." http://docplayer.fi/3916853-Maailmankauppalehti-repu-liite.html

Vierailija
54/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraisezta perheestä lähtöisin ja itsekään en ihan hyvätuloinen ole, joten tälläinen köyhän identiteetti on jäänyt päälle ja ekologisuus tulee melkein itsestään. Eli vaatteita ostan tosi vähän ja kulutan ne tosi loppuun, 10 vuotta vanha huppari on ihan normaali juttu. Kerän sienet ja marjat. Teen itse ruuat mahdollisimman pitkälle. Kallista lihaa en osta. Kalastan. Auto on pakko olla kun ei täällä maalla ole yhteyksiä joilla pääsee töihin ja kotiin. Mutta turhaan ei ajeta. Nojoo auto on vanha, mutta senkin ajan loppuun ensin enkä hommaa uutta enne sitä. Matkailuun ei edes ole raha, heh.

Vegaaniksi en ala ja lapsia tein. Onneksi noilla vegaaneilla tuntuu olevan ajatuksena, ettei lapsia hankita. Jospa tuokin idiotismi loppuisi sitten ihan itsestään.

Vierailija
55/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesupähkinöiden käyttö ei välttämättä ole kovin ekologista tai eettistä. En nyt muista, missä maassa niitä tuotetaan, mutta siellä ei paikallisväestöllä ole enää varaa ostaa niitä. Euroopassa valmistettu ympäristöystävällinen pesujauhe (säästeliäästi annosteltuna) voisi olla parempi vaihtoehto.

En kiistä, etteikö vaihtoehtoja löytyisi, mutta laittaisitko lähdettä tuohon, etteivät paikalliset enää saisi niitä.

"Pesupähkinöiden kerääminen, kuivaaminen ja puhdistaminen työllistää Himalajan paikallista väkeä. Etenkin naisille pesupähkinät ovat tärkeä tulonlähde. Pähkinöiden keräämisessä ja pakkaamisessa ei käytetä lapsi- eikä halpatyövoimaa, ja Intiassa pyörivän yhteistyöprojektin työntekijöille maksetaan oikeudenmukainen palkka työstään. Metsän säilyvyyden kautta tulevillakin sukupolvilla on turvattu elanto pesupähkinöissä." http://docplayer.fi/3916853-Maailmankauppalehti-repu-liite.html

http://wastelandrebel.com/en/make-laundry-detergent-out-of-chestnuts/

Vierailija
56/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://wastelandrebel.com/en/make-laundry-detergent-out-of-chestnuts/

Eli siis alemmassa linkissä kritiikkiä pesupähkinöihin liittyen 🙂. Suomalaisessa mediassa on ylipäätään tapana valita vain yksi näkökulma, jonka kautta asioista kirjoitetaan.

Vierailija
57/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesupähkinät ei tee puhtaaksi, joten se siitä ekologisuudesta, kun vaatteet menee pilalle hetkessä ja joutuu ostamaan uusia. Sitä paitsi, sori nyt suoruuteni, te ekologiset pesupähkinäpösilöt haisette likaisen elämän metrien päähän. Itse ette vaan lianhajuanne huomaa kun olette siihen turtuneet.

Vierailija
58/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry autocorrect antaa ihmeellistä tekstiä kun ei ole tarkkana.

Vierailija
59/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy töissä. Rahattomana on vaikea kuluttaa.

Vierailija
60/438 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- olen kasvissyöjä ja pyrin välttämään eläinkunnan tuotteita, olen siis lähes vegaani

- en käy joka päivä suihkussa jos minulla ei ole menoa, eli esim. viikonloppuna saatan suihkutella vain kerran

- harrastan pikaisia 5 minuutin suihkuja ja suljen hanan saippuoinnin ajaksi

- en omista autoa: kävelen, poljen ja kuljen julkisilla

- käytän kirjaston kirjoja sen sijaan että ostaisin itselleni kirjan jonka luen kerran ja jättäisin sitten hyllylle pölyttymään

- käytän vaatteet ns. loppuun asti: kauhtuneet ja reikäisetkin vaatteet käyvät vielä kotivaatteiksi

- muutenkin käytän tavarat loppuun asti ja suosin kierrätystä, mulla on mm. mummulta perimäni 70-luvun astiasto vielä päivittäisessä käytössä

Tossa nyt joitain. Ajattelen päivittäin ympäristöä. Tiedän että en voi olla täydellisen ekologinen enkä siihen edes pyri mutta tuottaa hyvää mieltä kantaa edes pieni korsi kekoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän