Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Lotta-koulutus ole naisille pakollinen siinä missä miehille armeija?

Vierailija
25.02.2018 |

Ja ennen kuin joku sanoo niin raskaana oleminen olisi syy vapautukselle. Muistakaa perustelut.

Miksei Lotta-koulutus ole naisille pakollinen siinä missä miehille armeija?

Vaihtoehdot

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lotta Svärdin kultaiset sanat

1. Jumalan pelko olkoon elämäsi suurin voima!

2. Opi rakastamaan maatasi ja kansaasi!

3. Aseta korkealle lottaihanteesi. Vain oikeamielisenä, puhtaana ja raittiina voit olla oikea lotta!

4. Vaadi aina enin itseltäsi!

5. Ole hyvä!

6. Ole uskollinen vähäisimmässäkin!

7. Muista vastoinkäymisten kohdatessa päämäärämme suuruus!

8. Kunnioita ja auta lotta-sisariasi heidän työssänsä, siten vahvistuu yhteistunto!

9. Muista menneitten sukupolvien työ. Kunnioita vanhuksia, he ovat tehneet enemmän kuin me!

10. Ole vaatimaton esiintymisessäsi ja puvussasi!

11. Alistu itsekuriin, siten korotat järjestökuria!

12. Lotta, muista edustavasi suurta, isänmaallista järjestöä. Varo tekemästä mitään, mikä vahingoittaa tahi sen mainetta loukkaa!

Paljon hyvää, mutta tähän muottiinko pitäisi pakottaa kaikki naiset? Mitä vikaa tasa-arvossa on?

Vierailija
42/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat itse laittaneet armeijan käyntiin ja kieltäneet naisten osallistumisen alunperinkin ja nyt se on naisten vika että näin on? Naiset joutuvat kaikkialla maailmassa alistumaan miehen omaisuudeksi perheessä ja antamaan miehen sukuun omat lapsensa. Olisin teinä ihan hiljaa. Mies sentään saa armeijasta valta ITSELLEEN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan edes menisi armeijaan,kuka muka haluaisi puolustaa hengellään tälläistä kansaa,en minä ainakaan

Vierailija
44/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanpuolustusvelvollisuus olisi muutettava joko kaikille pakolliseksi tai kaikille vapaaehtoiseksi. Ja linjoja voi olla vapaasti valittavissa, mutta ei sukupuolen perusteella jaettuja.

Vierailija
45/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tutustutte Lotta Svärd- järjestön historiaan, huomaatte, että se alunperin alkoi sisällissodan aikana, valkoisten naisten toimesta. Punaiset alunperin eivät liittyneet siihen.

Tilanne muuttui talvisodan alettua - silloin vanhat poliittiset kiistat ja repivätkin traumat haudattiin yhteisen kotimaan puolustamiseksi.

Kyseessä oli kristillis-siveellinen järjestö. Jäsenet eivät saaneet käyttää muita koruja kuin vihkisormuksia, ja tupakointi sekä alkoholin tarjoilu ja juominen oli kielletty, jos oli lotta-puvussa.

Kirkkoon kuulumattomia tai muiden uskontokuntien jäseniä (mm. muslimit, juutalaiset) ei yleensä hyväksytty järjestöön, ei myöskään ulkomaalaistaustaisia.

Sodan jälkeen järjestö lakkautettiin fasistisena. - Lotat tekivät upeaa ja arvokasta työtä, kaikki kunnia heille!

Komppaan nro 39: en näe mitenkään järkevänä yrittää tuoda järjestöä nykypäivään asevelvollisuuden rinnalle. Nykyaikana esim. naisten seksuaalisuutta pidetään terveenä ja myönteisenä asiana, myös avioliiton ulkopuolella, kirkon ja uskonnon asema on vallan toinen, meillä on entistäkin monikulttuurisempi ja -uskontoisempi yhteiskunta....

Se oli aikansa ilmiö, mittaamattoman tärkeä osa Suomen selvitymistarinaa, mutta ei sovi 2018-luvulle.

Miksei voitaisi puhua edelleen kansalaispalvelusta asevelvollisuuden vaihtoehtona? Tätä ajatusta on paljonkin lobattu, käsittääkseni.

Vierailija
46/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton lotta-koulutus? Siviilipalvelus vaan kaikille

Vierailija
47/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En äänestänyt, koska mielestäni lotta-koulutus ei ole se, mitä naiset tarvitsevat. Naiset tarvitsevat sisällöltään yhtä vahvan koulutuksen kuin mitä miehet saavat. Raskauden lisäksi on muitakin esteitä aivan kuten armeijassa. Naisia ei pitäisi jättää oman onnensa nojaan ilman mitään koulutusta vaan naisille pitäisi turvata sama oikeus kuin miehillä on. Vaihtoehtona armeijalle voisi olla kevennetty versio, joka keskittyy puolustukseen ja selviämiseen ym. taitoihin, mutta joka sopisi myös vajaakuntoisemmille. Tuohon kevyempään koulutukseen voisi sitten nekin miehet mennä jotka eivät kasvaneet kotona tarpeeksi.

Olipa oudon sekava kirjoitus.

Mitä ne muut esteet ovat ja miten ne tähän liittyvät? Missä ne näkyvät?

Eikö ole epärehellistä puhua "saman oikeuden turvaamisesta", kun miehet pakotetaan armeijaan ja naiset saavat mennä sinne halutessaan? Naisilla on siis myös sota-aikana oikeus olla miehen selän takana. Yhdysvalloissa naisia ei ymmärtääkseni edes teoriassa päästetä vaarallisimpiin paikkoihin, vaan tämä on kielletty ja joissakin muissa maissa todettu kokemuksen kautta, että naisten laittaminen vaativimpiin hommiin on kaikille tappiollista.

Ovatko naiset jotenkin henkisesti ja fyysisesti alimittaisia miehiin verrattuna vai miksi puhut asenteellisesti "kotona tarpeeksi" kasvamisesta? Etkö huomannut omaa tekopyhyyttäsi vai oliko tuossa joku ylevämpi sanoma? Ne vajaakuntoisemmat miehet voisivat tosiaan tehdä saman palveluksen kuin naiset, mutta sen voi toteuttaa myös ilman halveksuntaa, koska vajaakuntoinen mies ei voi valita terveyttään ja syntymäominaisuuksiaan kuten ei nainenkaan.

Sota-aikana minun puolestani on ihan sama hoitavatko miehet vai naiset lapsia ja vanhuksia, jonkun on kuitenkin pyöritettävä kotia (missä muodossa se sitten onkaan), samoin on näitä päästään ja kropastaan viallisia, joista ei ole sotimaan. Heille on kuitenkin suotava oikeus niihin taitoihin, joilla kriisitilanteesta voidaan selvitä. Ei siellä kotona ole miehiä, joiden selän taakse mennä. Aseenkäyttö on sellainen joka pitäisi opettaa kaikille, samoin mitä tehdä kun ei ole sähköjä, mistä hätämuonaa, mistä hätämajoitusta, mitä tehdä kun talo palaa alta, paniikin välttäminen, poistuminen jne. Tilanne muuttuu, eivät kotiin jäävät suinkaan vietä rauhallista luksuselämää perse homeessa jos jotain sattuu.

Kutsunnoissa ihmisille annetaan arvio siitä kykeneekö palvelukseen vaiko eikö. Osalla voi olla vikaa päässä ja osalla kropassa ja osa näistä viallisista vapautetaan palveluksesta. Osa heistä voisi kuitenkin olla kykeneväisiä kevyempään koulutukseen.

Ennen vanhaan kutsunnoista kotiin palautetuista pojista sanottiin, että on laitettu kotiin vielä kasvamaan ja seuraavana vuonna voi koettaa uudelleen. Osa näistä palautetuista kasvoi ja osa ei, ei ole minun keksimäni sanonta. Tällä lailla minulle itse kertoivat kun heidät oli "palautettu kotiin kasvamaan".

Ne naiset, jotka pystyvät käymään armeijan sellaisenaan kuin se nyt on niin käykööt ihmeessä, koska se on mahdollista. Muilla, jotka eivät sinne syystä tai toisesta kykene, pitäisi olla samat oikeudet saada koulutusta sellaisessa muodossa kuin mihin he kykenevät.

http://perinne.fi/lotta-svard-jarjesto/lisatietoa/kenttalotat/  muonituskin on isoissa määrissä fyysisesti raskasta työtä.

Maanpuolustusnaisten liitto ry (MNL) Toimintaa ja kursseja on, mutta ongelmana on, että se ei ole samalla tavalla organisoitu kuin armeija (päivärahat jne.) http://www.kela.fi/asevelvolliset

Mielestäni valtion tulisi turvata jokaiselle kansalaiselle tiedot ja taidot kriisitilanteessa selviämiseen. Jokainen tehkööt mitä kykenee, toiset enemmän ja toiset vähemmän.

Vierailija
48/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin armeijan jos ei olis lasta. En pystyis olemaan niin pitkiä aikoja erossa!

Vierailija
49/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeija on jäännöstä ajalta, kun naiset hoiti kodin ja lapset ja miehet sotivat. Mieheni on vapautettu armeijasta (diabetes ja vaikea epilepsia) ja jos tulee sota, hän jää kotiin hoitamaan lapsia ja minä lähden Lotaksi. Olen lähihoitaja ja kuulun paikalliseen Lotta-yhdistykseen.

Vierailija
50/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi käytännössä pakotusta hankkia lapsia jos ainoa tapa väistää olisi raskaus. Ei taitaisi YK pitää, mutta Suomi on jo takapajula jossa ei trans-henkilö saa hankkia lapsia.

Ei miehetkään saa vapautusta siksi ettäheillä on lapsi

Suomessa on paljon naisia yksinhuoltajina, voihan sitä lähteä lapsen kanssa armeijaan...

Vierailija
51/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeija on jäännöstä ajalta, kun naiset hoiti kodin ja lapset ja miehet sotivat. Mieheni on vapautettu armeijasta (diabetes ja vaikea epilepsia) ja jos tulee sota, hän jää kotiin hoitamaan lapsia ja minä lähden Lotaksi. Olen lähihoitaja ja kuulun paikalliseen Lotta-yhdistykseen.

Vähän hassusti kirjoitin. 😂 Siis naiset hoitivat kodin ja lapset. Miehet sotivat. Lapset eivät sotineet. 😂

Vierailija
52/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ihan oma Lotta-yhdistys, vai ajattelitko lähteä Lottaperinneyhdistyksen mummojen kanssa sotimaan?

Vierailija
53/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ihan oma Lotta-yhdistys, vai ajattelitko lähteä Lottaperinneyhdistyksen mummojen kanssa sotimaan?

Niiltä mummoilta löytyy varmaan edelleen enemmän henkistä kanttia kuin instabeibeiltä.

Vierailija
54/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan Lotta järjestöä, mutta en näe järkeväksi tehdä siitä pakollista.

Pakollinen voisi olla maanpuolustuskoulutus.

Tuntuu, että osa ihmisistä vain leikittelee ajatuksella. Mitä mä haluaisin, että käytäisiin oikeasti läpi se mitä nykysota olisi ja mitä selviytymistaitoja tarvitaan.

Osataanko toimia kun ja jos sähköt katkaistaan? Saastunut vesi, hätämajoitusten rakentaminen, koulutusta sotaan liittyvien tulipalojen sammutustöihin, evakuointi, väestönsuojat. Itsepuolustukseen myös aseellista koulutusta. Räjähteisiin liittyvää koulutusta, tunnistanista. Mitä kaikkea tarvittaisiin poikkeusolojen varalta kun vanha sukupolvi on jo mennyt oppeineen.

Vierailija
55/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nimi on Lotta. Oon syntynyt Lotaksi :-D

Vierailija
56/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nimi on Lotta. Oon syntynyt Lotaksi :-D

Elinikäinen vapautus palveluksesta siis :D

Vierailija
57/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on epilepsia ja polvivamma, joten en pääsisi tavalliseen armeijaan. Tosin en edes haluaisi, koska haluan mieluummin olla neljän seinän sisällä kuin rämpiä pitkin soita rinkka selässä. Toisenlainen maanpuolustuskoulutus voisi kyllä kiinnostaa, sellainen ilmantorjunta-ensiapu-radio-kotirintama-tyyppinen. Ihan hyvin voisin mennä puoleksi vuodeksi sellaiseen.

Ehdotankin, että olisi sotakoulutus ja kotirintamakoulutus molemmat ja miehet ja naiset saisivat itse valita, kumpaan menisivät. Jos ei kumpikaan kiinnostaisi, voisi saada potkun peräpuoleen, menettää kansalaisuuden ja joutua elämään seuraavat 10 vuotta Ahvenanmaalla vailla lupaa poistua.

Vierailija
58/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on epilepsia ja polvivamma, joten en pääsisi tavalliseen armeijaan. Tosin en edes haluaisi, koska haluan mieluummin olla neljän seinän sisällä kuin rämpiä pitkin soita rinkka selässä. Toisenlainen maanpuolustuskoulutus voisi kyllä kiinnostaa, sellainen ilmantorjunta-ensiapu-radio-kotirintama-tyyppinen. Ihan hyvin voisin mennä puoleksi vuodeksi sellaiseen.

Ehdotankin, että olisi sotakoulutus ja kotirintamakoulutus molemmat ja miehet ja naiset saisivat itse valita, kumpaan menisivät. Jos ei kumpikaan kiinnostaisi, voisi saada potkun peräpuoleen, menettää kansalaisuuden ja joutua elämään seuraavat 10 vuotta Ahvenanmaalla vailla lupaa poistua.

Tiesitkös että suurin osantavallisesta armeijasta on tuota ilmatorjunta-lääkintä-viesti osastoa.

Vierailija
59/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lottakoulutus on kielletty fasistisena toimintana.

Neuvostoliitto ymmärsi, että naiset on pahimpia fasisteja, joten kielsi.  Todellisena syynä enempi se, että sai suomen armeijan taistelujoukot puolitettua.   Neuvostoliittoa ei ole, eikä Putin ole antanut lupaa, siksi.

Vierailija
60/105 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille pitäisi olla pakollinen armeija tai vaihtoehtoisesti lotta-koulutus ja samoin miehille. Tai mieluummin ei kumpaakaan kummallekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi