Muutitko aikoinaan kotoasi tyhjin käsin vai saitko pesämunan mukaasi?
Jouduitko muuttamaan kotoa lähtiessäsi tyhjin käsin vai olivatko vanhempasi valmistelleet sinua taloudellisesti omilleen muuttoa varten tai olitko peräti itse ehtinyt olla tienesteissä ennen kuin muutit omillesi? Kerro myös lapsuuden perhekokosi, paljonko sait mukaasi ja mitä ja keiltä (esim. omat säästöt, vanhemmat, kummit, isovanhemmat).
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Olin saanut perinnön vähän aikaa sitten, ilman sitä en olisi saanut mitään koska äidillä ei olisi ollut varaa eikä itselläkään ollut säästöjä.
Eli sait rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun vaihtoehtoni puuttuu kyselystä. Sain taloudellista tukea opintojen ajan säännöllisesti, maksoivat joitain laskuja, eläinlääkärikulut ja avustivat hankkimaan välttämättömiä tarvikkeita huonekaluista kirjoihin, välillä ei niin välttämättömiäkin. Enkä ollut mitenkään "tilivelvollinen" vaan sain hankkia ihan mitä itse tarpeelliseksi katsoin ja oman makuni mukaan, ei ollut mitään että he tunkevat mukaan kauppaan ja kyttäävät kuitit tms.
Mutta ei, en asunut heidän hankkimassaan asunnossa tai saanut rahastoja tai muuta vastaavaa. J ihn nostin opintotuen lainoineen, en alkuaikoina käynyt töissä opintojen ohessa. Vanhempani suorastaan kannustivat että opinnot ensin, vain kesätöihin suhtautuivat myötämielisesti.
Eli sait rahaa.
Muuttaessani olin juuri saanut ensimmäisen työpaikan, joten maksoin palkastani vuokran. En siis nostanut mitään tukia.
Isä ei ostanut mitään uuteen asuntoon eikä muutenkaan auttanut missään (oli pihi ja itsekäs ihminen silloin ja on edelleen).
Hyvin pienituloinen ja paljon sairastellut äitini oli ostanut minulle jo ennen muuttoa lahjaksi kahvinkeittimen, pussilakanasetin, haarukat ja veitset sekä astiaston. Hobby Hallista osamaksulla. Luultavasti maksoi näitä todella kauan, vaikka ne eivät mitään kalliita merkkikamppeita olleetkaan. Äiti olisi varmasti auttanut enemmänkin, mutta ei voinut.
Minulla oli vaatteeni ja nuo vähät kamat mukana ja omalla palkalla sitten pikkuhiljaa hankin kotiin huonekaluja ym.
Olin töissä ja tienasin omat rahani,faija takasi asuntolainan kun ostin oman asunnon.
Tv.m
Sain oman asunnon, kaksio Helsingissä.
Eli sait rahaa.