Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hollannin kielen oppiminen

Vierailija
23.02.2018 |

Ajattelin siis aloittaa hollannin kielen opiskelun itsenäisesti. Olen ennenkin opiskellut kieliä itsenäisesti, joten siitä ei ole huolta. Kysyn vain, että onko jotain nettisivuja/sovelluksia, kirjoja (muitakin kuin sanakirjat) tai muita asioita/vinkkejä joiden avulla oppia kyseistä kieltä. Myös hollannin kielisiä blogeja ja muita vastaavia saa ehdottaa!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litti voisi neuvoa?

Vierailija
2/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duolingosta löytyy hollannin kurssi. Jos osaat yhtään saksaa, helpottaa se paljon kielen oppimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat saksaa ja ruotsia opit flaamia helposti. Flaami on kuin ruotsin ja saksan lapsi.

Vierailija
4/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duolingossa on tosiaan hollannin kurssi. Sillä oppii valitettavasti vaan perussanastoa. Suosittelen aloittamaan hollantilaisilla lasten TV-ohjelmilla (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kindernet).

https://jeugdjournaal.nl/ - uutissivusto lapsille. Sanasto on helpompaa.

http://www.childrensbooksforever.com/childrenpages/Dutch.html - monille tuttuja lastenkirjoja hollanniksi.

Vierailija
5/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaat saksaa ja ruotsia opit flaamia helposti. Flaami on kuin ruotsin ja saksan lapsi.

Kielen  nimi on hollanti. Flaami-nimistä kieltä ei ole olemassakaan. Myös Belgian Flanderissa puhutaan hollantia.

Toki kieltä äännetään Belgiassa ja Hollannissa sen verran eri tavalla, että Hollannista tulevat ohjelmat tekstitetään kun ne esitetään Belgian televisiossa, ja päinvastoin. Myös sanasto on jonkin verran erilainen.

Ero on suunnilleen sama kuin Suomessa ja Ruotsissa puhuttavan ruotsin välillä.

Vierailija
6/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille! Latasin tuon duolingon ja se vaikuttaa oikein hyvältä :)

Vierailija
7/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannista ja saksasta saa paljonkin apuja Hollannin kielen oppimiseen, eli jos jompaakumpaa kumpaa osaat niin sillä pääsee vauhtiin! Etsimällä varmasti löytää jotain tv ohjelmia tai YouTube videoita hollanniksi

Vierailija
8/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaitajia paikalla?

Vierailija
9/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTubesta löytyy varmasti opetusvideoita Hollannin kieleen, tosin englanniksi. Jos englannin kielen taito on hyvä niin niitä vain katsomaan

Vierailija
10/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaitajia paikalla?

Hier ben ik. Wat wil je weten of wil je alleen weten van het nederlandse taal, hoe moelijk het is te leren? Voor mij het duurde ongeveer twee en half jaar, maar ik woonde bijna tien jaar in middelgroot stad rond 60 km vanuit Amsterdam naar noorden. Zonder dat jij werk of woon in Holland, zal het echt moelijk worden.

Näin se menee noin niinku hollanniksi.

T. Siellä aikanaan lähes kymmenen vuotta asuneena.

Vierailija
11/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielen  nimi on hollanti. Flaami-nimistä kieltä ei ole olemassakaan. Myös Belgian Flanderissa puhutaan hollantia.

Toki kieltä äännetään Belgiassa ja Hollannissa sen verran eri tavalla, että Hollannista tulevat ohjelmat tekstitetään kun ne esitetään Belgian televisiossa, ja päinvastoin. Myös sanasto on jonkin verran erilainen.

Ero on suunnilleen sama kuin Suomessa ja Ruotsissa puhuttavan ruotsin välillä.

Olen itse opiskellut Belgiassa, Flanderin puolella. Koulussa opiskelin flaamia, työvöenopiston tapaisessa oppilaitoksessa oli flaamin kielen kurssi ulkomaalaisille ja kaikki paikalliset opiskelukaverit puhuivat omasta mielestään flaamia.

Vierailija
12/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielitaitajia paikalla?

Hier ben ik. Wat wil je weten of wil je alleen weten van het nederlandse taal, hoe moelijk het is te leren? Voor mij het duurde ongeveer twee en half jaar, maar ik woonde bijna tien jaar in middelgroot stad rond 60 km vanuit Amsterdam naar noorden. Zonder dat jij werk of woon in Holland, zal het echt moelijk worden.

Saksan perusteella sanot jotain tähän suuntaan:

Hier bin ich. Was willst du über die holländische Sprache wissen, wie ist es möglich es zu lernen? Bei mir hat es ungefähr zweieinhalb Jahre gedauert, aber ich habe zehn Jahre in einer mittelgrossen Stadt circa 60km von Amsterdam entfernt gewohnt.

Tuosta viimeisestä lauseesta en ymmärtänyt, jotain mahdolliseksi tulemisesta ja Hollannissa asumisesta?

Ei ap

Vierailija
13/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielitaitajia paikalla?

Kysymys muuten, mitä tämä: "Wat wil je weten of wil je alleen weten" tarkoittaa? Siis kokonaisuutena, tuossahan toistetaan sama lause mutta toisessa on tuo "alleen"?

Vierailija
14/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaa opetella Hollantia, eihän siellä kukaan sitä kieltä puhu edes itse, kyllä, olen ollut töissä siellä, kaupassa, baarissa, yms tms kaikkialla puhutaan englantia....

Vierailija
15/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaa opetella Hollantia, eihän siellä kukaan sitä kieltä puhu edes itse, kyllä, olen ollut töissä siellä, kaupassa, baarissa, yms tms kaikkialla puhutaan englantia....

Hollanti on mielestäni kaunis kieli ja haluan sitä oppia. Haluaisin joskus muuttaa Alankomaihin enkä halua puhua vain englantia siellä. Kielitaitojen kehittäminen ei ole koskaan pahasta. Minulla on tuttuja Alankomaista ja ihme kyllä hekin hollantia puhuvat

ap

Vierailija
16/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollanti on mielestäni kaunis kieli ja haluan sitä oppia. Haluaisin joskus muuttaa Alankomaihin enkä halua puhua vain englantia siellä. Kielitaitojen kehittäminen ei ole koskaan pahasta. Minulla on tuttuja Alankomaista ja ihme kyllä hekin hollantia puhuvat

ap

Hollanti on kyllä se ns. rumin versio saksasta ja koko germaanisten kielien ryhmästä.

Vierailija
17/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kaunis kieli? Taidat tykätä myös sitten tanskan kielestä? Enpä ole ennen kuullut hollantia pidettävän kauniina kielenä.

Vierailija
18/24 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kaunis kieli? Taidat tykätä myös sitten tanskan kielestä? Enpä ole ennen kuullut hollantia pidettävän kauniina kielenä.

Sanavalintani ei tainnut olla paras mahdollinen. Hollannin kieli on mielestäni erikoinen ja helposti lähestyttävä kiva kieli. Ja omaan korvaani se on kaunista. Kiva englannin ja Saksan "välimuoto"

Vierailija
19/24 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi ei ollut ainakaan silloin 10 vuotta sitten hollannin oppikirjoja kun meinasin opiskella kieltä itse mutta englanniksi niitä löytyi Amazonista. Kannattaa varmaan ottaa sellainen jossa tulee äänite mukana, hollantia äännetään aika eri tavalla kuin kirjoitetaan. Jos asut Helsingin lähellä niin avoimessa yliopistossa on kursseja.

Vierailija
20/24 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tullut kotimainen hollannin oppikirja:

https://oppian.fi/hoi-hollantia-aikuisille/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi