Miten jakaisitte kulut seuraavassa tapauksessa?
Omistan asunnon Helsingissä ja maksan asuntolainaa (sitä tosin on alle 20tuhatta jäljellä) ja yhtiövastiketta, jossa on joka kuukausi putkiremonttilainaa noin 240€. Mieheni maksaa vastikkeesta puolet, mutta ei putkiremonttilainasta mitään. Eli jos vastike putkiremonttilainan sisältäen on 550€, ja siitä 220€ kuukaudessa putkiremonttilainaa, niin mies maksaa siitä lopusta 330€ puolet eli 165€ kuussa asumisesta. Minä maksan kaikki loput mutta toisaalta omistan asunnon, minkä mies aina mainitsee. Sen lisäksi lyhennän lainaa.
Ongelma vaan on että meillä on aivan erilaiset tulot. Mieheni tienaa yli 5000€ kuussa, ja itse tienaan noin 3000€. Kun siitä menee verot, vastike ja laina, niin käteen jää ihan ok summa mutta ei mitään hulppeaa. Mies taas maksaa 165€ kuussa ja hänestä on kiva käydä usein ulkona syömässä, matkoilla jne mihin minulla ei ole varaa (hän toki joskus maksaa minunkin osani).
Miehen mielestä hänen ei pidä maksaa asunnosta enempää, koska asunto on minun ja vain minun ja sen poismaksaminen hyödyttää vain minua ja on minun juttu, minkä toki ymmärrän, mutta silti. Olenko kohtuuton? :( Harmittaa vaan että ollaan naimisissa ja meillä on aivan erilainen tulotaso ja sitä myötä erilainen elintasokin.
Ollaan oltu neljä vuotta yhdessä joista asuttu kaksi yhdessä ja naimisissa nyt vuoden. Meillä on avioehto eli asunto on minun ja pysyisi minulla, jos eroaisimme.
Harkitsin, että ostettaisiin uusi asunto puoliksi, mutta tykkään omastani (olen asunut täällä jo vuosia ennenkun tapasin mieheni) ja tämä on meille tarpeeksi iso. Mutta harmittaa, että tuloistani leijonaosan nielee asunto ja mieheni isompituloisena ikäänkun asuu lähes ilmaiseksi. :(
Kommentit (129)
Remontista johtuva rahoitusvastike on osa asunnon arvoa ja siten sen ongelma, joka asunnon omistaa. Mutta maksaako miehesi sähköstä, vakuutuksista, laajakaistasta tms kuluista puolet? Vain vaan tuon hoitovastikkeen puolikkaan? Halvalla saa kyllä asua jos maksaa asumisestaan vain tuon 165e/kk. Ehdotus: ostakaa yhteinen asunto, jonka kulut laitatte puoliksi, silloin tilanne on reilumpi. Teidän tuloilla luulisi lainan saamisen olevan suht helppoa ja sulla on vielä laittaa vakuuskin omaan lainasi osuuteen. Tuon oman asuntosi laitat vuokralle ja tuotto on tietenkin sun.
Minua niin ottaa päähän siivellä eläjät, miehet tai naiset.
Jos muuttaisin kumppanini luokse asumaan, maksaisin tälle kyllä ihan asiallisen osan asumiskuluista. Samaa odottaisin jos kumppani muuttaisi minun luokseni.
Tosi vieras on tuo teidän systeemi minulle. En käsitä tuollaista rahalla viilaamista. Teillä kuitenkin hyvät tulot, miksi ihmeessä kinata jostain euroista. Vai onko provo?
Vierailija kirjoitti:
Remontista johtuva rahoitusvastike on osa asunnon arvoa ja siten sen ongelma, joka asunnon omistaa. Mutta maksaako miehesi sähköstä, vakuutuksista, laajakaistasta tms kuluista puolet? Vain vaan tuon hoitovastikkeen puolikkaan? Halvalla saa kyllä asua jos maksaa asumisestaan vain tuon 165e/kk. Ehdotus: ostakaa yhteinen asunto, jonka kulut laitatte puoliksi, silloin tilanne on reilumpi. Teidän tuloilla luulisi lainan saamisen olevan suht helppoa ja sulla on vielä laittaa vakuuskin omaan lainasi osuuteen. Tuon oman asuntosi laitat vuokralle ja tuotto on tietenkin sun.
Laajakaista ja vesi kuuluu vastikkeeseen, niitä ei tarvitse maksaa. Sähkö ja laaja kotivakuutus maksetaan puoliksi.
Tuntuu että mies ei oikein ymmärrä, kuinka paljon rahaa minulla menee suhteessa tuloistani.
Vierailija kirjoitti:
Tosi vieras on tuo teidän systeemi minulle. En käsitä tuollaista rahalla viilaamista. Teillä kuitenkin hyvät tulot, miksi ihmeessä kinata jostain euroista. Vai onko provo?
Olisikin... kuten kirjoitin, asunto on minun joten sinänsä ok että kulutkin ovat minun. MUTTA harmittaa että mieheni vaan elää ihan toista todellisuutta rahojen suhteen kuin minä, hänellä jää käteen niin paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajakaista ja vesi kuuluu vastikkeeseen, niitä ei tarvitse maksaa. Sähkö ja laaja kotivakuutus maksetaan puoliksi.
Tuntuu että mies ei oikein ymmärrä, kuinka paljon rahaa minulla menee suhteessa tuloistani.
Toisaalta, jos asuisit yksin, maksaisit kaiken yksin. Onhan nykytilanne jo helpotus siinä mielessä, eikö niin? En sano, etteikö hänen kuuluisi tarjoutua maksamaan enemmän, koska onhan tuo käsittämättömän pieni asumiskulu mitä hän nyt maksaa, mutta kuten edellä jo sanottiin, putkiremontti nostaa asunnon arvoa ja sinä olet ainoa, joka siitä hyötyy.
Miksi ette ole pohtineet sitä vaihtoehtoa, että hän ostaisi puolet asunnosta?
Mies asuu luonasi naurettavan halvalla.
Katso, mitä vastaavan kokoisista asunnoista peritään vuokraa ja peri häneltä puolet vuokrakuluista tai maksata kaikki ruokaostokset miehellä.
Tilanne on oikeasti erittäin epäreilu koomisen vastikepuolikkaan vuoksi.
Mieshän on sulla vuokralla. Vuokranantaja päättää vuokran määrän eikä sen ole pakko olla just sen verran mitä on asunnon kulut.
Mies maksaa puolet hoitovastikkeesta ja muista asumiseen liittyvistä kuluista (sähkö, vesi, kotivakuutus jne.). Sinä asunnon omistajana maksat rahoitusvastikkeen ja lainanlyhennykset kokonaan. Menee mielestäni ihan oikein. En minäkään suostuisi lyhentämään jonkun toisen lainaa tai remontoimaan jonkun toisen asuntoa.
Voithan myydä miehellesi puolet asunnosta, niin taakka jakautuu kohtuullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mieshän on sulla vuokralla. Vuokranantaja päättää vuokran määrän eikä sen ole pakko olla just sen verran mitä on asunnon kulut.
Ymmärtääkseni kyseessä on aviomies eikä alivuokralainen. Korjatkaa jos olen väärässä.
Miten mies perustelee sen, että hänen ei tarvitse maksaa asumisestaan enempää?
Jos asunto olisi jonkun muun, eli olisitte siinä vuokralla, niin maksaisiko hän silloinkin vain pienen siivun sillä perusteella, että vuokranantaja omistaa asunnon ja kulut ovat hänen.
Mielestäni mies kuppaa sinua, minkä kerkiää.
Helppohan se on muuttaa kivalle alueelle ja maksattaa aviovaimolla asuminen ja maksaa itse vain naurettavan pieni korvaus.
Kyse on avioliitosta, jossa tarkoitus on huolehtia yhdessä kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni kyseessä on aviomies eikä alivuokralainen. Korjatkaa jos olen väärässä.
Anteeksi, tarkoitin siis että mies on ”vuokralla”. Ei siis sanan varsinaisessa merkityksessä, joten ei tarvitse pilkkua viilata.
Olisi aika reilua että mies maksaisi koko hoitovastikkeen. Vrt vuokrakulujen puolikas kaksiosta vaikka Haagassa.
Mun mielestä on ookoo, ettei mies maksa asunnosta enempää. Mutta onhan toi nyt aika ankeaa omaa puolisoa kohtaan, jos sitten haluaa käydä ulkona syömässä eikä sitten edes kustanna kun toisella ei ole varaa. Mitä se mies niillä "yli jäävillä" rahoilla tekee - tuhlaa vai pistää kaikessa hiljaisuudessa omalle säästötilille/sijoituksiin? (So. kasvattaako omaa omaisuuttaan kun sinä elät ns. kädestä suuhun?)
Mä asun yhdessä huomattavasti huonompituloisemman kanssa (minä kokopäivätöissä, hän osa-aikatöissä ja opiskelija), ja se, mitä hän tienaa hän myös käyttää suurimmaksi osaksi itseensä (ostaa vaatteet, käy salilla, parturissa ym). Kuitenkin jos - ja yleensä kun - hänellä jää rahaa yli, hän käy sitten ruokakaupassa tai maksaa jos mennään ulos syömään. Olen ihan ookoo sen kanssa että maksan suurimmat asumisen kulut (mulla on tosin oma talo), mutta en suostuisi siihen että sillä välin kun minä maksan tyyliin kaikki (rahaa ei mulla juurikaan jää yli, vaikka ei kitsastellakaan tarvi), niin hänellä jäisi rahaa säästöön.
Ja siis te olette naimisissa! Me vasta avoliitossa, ja suhdekin aika tuore (vain vähän yli vuoden).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että mies ei oikein ymmärrä, kuinka paljon rahaa minulla menee suhteessa tuloistani.Toisaalta, jos asuisit yksin, maksaisit kaiken yksin. Onhan nykytilanne jo helpotus siinä mielessä, eikö niin? En sano, etteikö hänen kuuluisi tarjoutua maksamaan enemmän, koska onhan tuo käsittämättömän pieni asumiskulu mitä hän nyt maksaa, mutta kuten edellä jo sanottiin, putkiremontti nostaa asunnon arvoa ja sinä olet ainoa, joka siitä hyötyy.
No, täytyy ehdottaa. Hän kuitenkin pitää asuntoa minun asuntona enkä ole varma, etät hän haluaa tähän rahaa laittaa...
Ja siis onhan se kiva että joku jakaa edes vähän kuluja. Mutta yksin asuessani elin myös tulojeni mukaan, eli noh, halvalla mutta silti mukavasti.
Mies taas harrastaa kalliisti (hänellä on isohko purjevene johon uppoaa rahaa), tykkää matkustaa mukavasti ja rahaa säästämättä ja rahaa aina silti riittää.
No koska miehesi on liikkeellä tolla logiikalla niin sinun pitää ilmoittaa korottavasi kulujen takia vuokraa.
Kaikki mun-ja-sun-rahat "avioliitot" on syvältä p*rseestä ja poikittain. Minkä hlllllllllvetin takia mennään naimisiin jos halutaan pitää taloudet erillään????
Vaimo on nyt kotona ja hoitaa lapsia. Kysyn vaan, että mitä siitäkin tulisi jos me leikittäis sellasta leikkiä, että on "mun" palkka ja vaimon vanhempainraha....? Kasvakaapa ensin ja vähän ja vasta sitten perhettä perustamaan. Myös kaikki omaisuus on meillä yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että mies ei oikein ymmärrä, kuinka paljon rahaa minulla menee suhteessa tuloistani.Toisaalta, jos asuisit yksin, maksaisit kaiken yksin. Onhan nykytilanne jo helpotus siinä mielessä, eikö niin? En sano, etteikö hänen kuuluisi tarjoutua maksamaan enemmän, koska onhan tuo käsittämättömän pieni asumiskulu mitä hän nyt maksaa, mutta kuten edellä jo sanottiin, putkiremontti nostaa asunnon arvoa ja sinä olet ainoa, joka siitä hyötyy.
No, täytyy ehdottaa. Hän kuitenkin pitää asuntoa minun asuntona enkä ole varma, etät hän haluaa tähän rahaa laittaa...
Ja siis onhan se kiva että joku jakaa edes vähän kuluja. Mutta yksin asuessani elin myös tulojeni mukaan, eli noh, halvalla mutta silti mukavasti.
Mies taas harrastaa kalliisti (hänellä on isohko purjevene johon uppoaa rahaa), tykkää matkustaa mukavasti ja rahaa säästämättä ja rahaa aina silti riittää.
Olette avioliitossa, mahdollisesti siltä pohjalta, että elätte loppuelämän yhdessä. Asutte yhdessä. Ja kuitenkin yhteinen kotinne on vain sinun asuntosi? Eikö se ole miehelle koti? Miksi ei? Onko tämä hänen näkökulmastaan vain joku välivaihe?
Sulle, mulle, vaapula vissun. Kaupan täti, mistä saa rahaa?
Upupup