Onko päiväkodin henkilöstöllä oikeus fyysisesti rajoittaa lasta jos lapsi ei tottele?
Siis esim. väkisin pidellä kiinni, kantaa tai taluttaa tottelematonta lasta?
Ainakaan varhaiskasvatuslaissa ei tuollaista oikeutta heille anneta. Vai onko asia kiinni vanhempien suostumuksesta?
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mites toimitaan näissä tilanteissa jos lasta ei fyysisesti saa rajoittaa, eikä puhe auta.
a) Liisa 5v heittelee ikkunaa kivillä
b) Mikko 2v heittelee ruokaa, seinille, tietokoneen päälle, verhoihin
c) Laura 4v ei halua lähteä kotiin, vaan haluaa jäädä päiväkotiin leikkimäänA) Liisalta otetaan kivet pois(omaisuuden suojelu) ja kerrotaan mitä tapahtuu, jos ikkuna menee rikki (korvaus, roistot pääsee sisälle jne) houkutellaan muihin hommiin.
B) Mikolta otetaan ruoka pois ja ohjataan muihin tehtäviin
C) Lauralta kysytään miksei halua lähteä ja selvitetään asiaa. selitetään, että kaikki lähtevät pois ja valot sammutetaan, ovet lukitaan ja lelut laitetaan kaappiin joten Laura ei varmasti halua jäädä pimeään lukkojen taakse ilman leluja ja lähtee mieluusti kotiin.Kuinka kauan sinä äitinä jaksaisit maanitella Lauraa lähtemään kotiin? Sulla on jo nälkä ja kaupassa pitäisi käydä ja ruoka tehdä ennen kuin Lauran sisaruksella alkaa harrastus, johon hänet pitää viedä autolla. Päiväkoti ei sulkeudu vielä 1,5 tuntiin. Lauraan ei mikään puhe tehoa. Päivähoidon henkilöstöhän ei tässä vaiheessa juuri asiaan puutu, koska Laura ei ole enää heidän vastuullaan kun häntä on tultu hakemaan.
Minä keräisin kamppeet ja tekisin lähtöä, viimeistään kun olisin portilla Laurakin älyäisi että nyt kannattaa lähteä.
Entä jos Laura ei tajua lähteä? Pihallahan on vielä paljon kavereita jäljellä ja leikit jäi kesken.
Hyvä kysymys! Itse olen ihan tämän vuoden puolella nähnyt, kuinka 4-vuotias tyttö lähettää isän päiväkodin pihalta 1,5 kilometrin päähän hakemaan esikoisen eskarista ensin. Siis 4-vuotias päätti, että ei lähde isän mukaan vaan isä hakee ensin isoveljen. Isä lähti ja tyttö jatkoi leikkejään. Ei mennyt kuin viisi minuuttia, ja tyttö itki katkerasti. Oli todella loukkaantunut, kun isä palasi 20 minuuttia myöhemmin. Lapsen päätäntävaltaa pitää myös pystyä rajoittamaan. Kaikki lapset eivät todellakaan ymmärrä lähteä portista katoavan vanhemman perään. Jos tämä 4-vuotias olisi ollut minun ryhmäni lapsia, olisin todellakin lähettänyt hänet isän mukana veljeä hakemaan.
Ei juma miten nysvö ukko!
Kenen lapsen kanssa ehditään vääntämään verbaaliakrobatiaa puolikin tuntia ellei pidempään lapsiryhmässä, missä on yli 20 lasta? Kun olet yksin lapsiryhmän kanssa ulkona ja vaikka keinuilla tulee riitaa keinuvuoroista, ei siinä ole aikaa jumittaa tuntikausia maanittelemassa yhtä keinujaa pois ja antaa muun porukan tapella keskenään, kiipeillä aitojen yli ja kompastella kiipeilytelineellä, vaan se yksi kyllä vaikka nostetaan keinusta, ellei säällisessä ajassa ole tapahtunut keinuvuoron vaihtoa. Näin se vaan menee ryhmäkasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mites toimitaan näissä tilanteissa jos lasta ei fyysisesti saa rajoittaa, eikä puhe auta.
c) Laura 4v ei halua lähteä kotiin, vaan haluaa jäädä päiväkotiin leikkimäänA) Liisalta otetaan kivet pois(omaisuuden suojelu) ja kerrotaan mitä tapahtuu, jos ikkuna menee rikki (korvaus, roistot pääsee sisälle jne) houkutellaan muihin hommiin.
C) Lauralta kysytään miksei halua lähteä ja selvitetään asiaa. selitetään, että kaikki lähtevät pois ja valot sammutetaan, ovet lukitaan ja lelut laitetaan kaappiin joten Laura ei varmasti halua jäädä pimeään lukkojen taakse ilman leluja ja lähtee mieluusti kotiin.Kuinka kauan sinä äitinä jaksaisit maanitella Lauraa lähtemään kotiin? Sulla on jo nälkä ja kaupassa pitäisi käydä ja ruoka tehdä ennen kuin Lauran sisaruksella alkaa harrastus, johon hänet pitää viedä autolla. Päiväkoti ei sulkeudu vielä 1,5 tuntiin. Lauraan ei mikään puhe tehoa. Päivähoidon henkilöstöhän ei tässä vaiheessa juuri asiaan puutu, koska Laura ei ole enää heidän vastuullaan kun häntä on tultu hakemaan.
Minä keräisin kamppeet ja tekisin lähtöä, viimeistään kun olisin portilla Laurakin älyäisi että nyt kannattaa lähteä.
Entä jos Laura ei tajua lähteä? Pihallahan on vielä paljon kavereita jäljellä ja leikit jäi kesken.
KERSA KAINALOON JA MENOKSI
MIKÄ ONGELMA?
No kun ap:n (ja ilmeisesti joidenkin muiden?) mielestä se on VAPAUDENRIISTO, jos lasta vaikka ottaa kiinni kädestä, siis taluttaa kädestä.
Joten sitähän mä tässä kysyin, että jos niin ei saa tehdä, eikä puhe auta, niin mites sitten toimitaan??
Kyllä meillä joutuu joitakin lapsia taluttamaan kädestä ihan päivittäin, tai muuten jää vessassa käymättä ja päiväunille menot menemättä. Ja lapsia saisi etsiä pitkin taloa. Kyllä jokainen joutuu tässä meidän yhteiskunnassa tottumaan vapaudenriistoon jollakin tasolla, säännöt ovat tehty turvaamaan hyvinvointia ja turvallisuutta ja niiden noudattaminen kuuluu kaikille. Paras tottua siihen ikätason mukaisesti jo pienestä, ettei maailma pyöri vain omien mielitekojen ja impulssien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ ONGELMA?No kun ap:n (ja ilmeisesti joidenkin muiden?) mielestä se on VAPAUDENRIISTO, jos lasta vaikka ottaa kiinni kädestä, siis taluttaa kädestä.
Joten sitähän mä tässä kysyin, että jos niin ei saa tehdä, eikä puhe auta, niin mites sitten toimitaan??
Aina on vaihtoehto olla toimimatta lainkaan. Se voi toki ärsyttää ja turhauttaa, mutta siihenkin auttaa ajatus siitä, että "olen vain töissä täällä".
Siihen miten toimitaan ilman kädestä taluttamista voi tutustua esimerkiksi koulujen iltapäiväkerhoissa, missä ohjaajat noudattavat lakia eivätkä käytä fyysistä rajoittamista muuten kuin vaarojen ehkäisykeinona.
Iltapäiväkerhoissa hoitajien vastuu lasten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta on vähäisempi kuin päiväkodissa, eli päiväkodissa ei ole useinkaan mahdollista olla tekemättä mitään, kuten ehkä iltapäiväkerhossa. Siellä lapsi on vanhempiensa vastuulla, päiväkodissa taas lapsi on päiväkotihenkilökunnan vastuulla.
En tiedä onko tämä vain provo, mutta sen takia kuitenkin kommentoin tähän ketjuun, koska näin musta-valkoisesti ajattelevia ihmisiä on oikeasti olemassa.
Joskus jaksaa yllättyä, kuinka älyttömiä juttuja ihmiset miettii ihan oikeasti ja tosissaan. Joillakin vaan ei ole yhtään käytännön järkeä ja olettavat olevansa muita fiksumpia.
Onko se muuten vapaudenriisto jos vauva nukkuu omassa sängyssään jossa on niin korkeat laidat ettei pääse pois sieltä itse. Lisäksi aikuinen vielä joutuu fyysisesti nostamaan sänkyyn/sängystä pois.
Syyllistyykö tässä siis johonkin joka loukkaa lapsen/vauvan oikeuksia?
Aiemmin kun kai (virheellisesti?) ajateltiin että korkeat laidat estää lasta putoamasta ja satuttamasta niin itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ ONGELMA?No kun ap:n (ja ilmeisesti joidenkin muiden?) mielestä se on VAPAUDENRIISTO, jos lasta vaikka ottaa kiinni kädestä, siis taluttaa kädestä.
Joten sitähän mä tässä kysyin, että jos niin ei saa tehdä, eikä puhe auta, niin mites sitten toimitaan??Aina on vaihtoehto olla toimimatta lainkaan. Se voi toki ärsyttää ja turhauttaa, mutta siihenkin auttaa ajatus siitä, että "olen vain töissä täällä".
Siihen miten toimitaan ilman kädestä taluttamista voi tutustua esimerkiksi koulujen iltapäiväkerhoissa, missä ohjaajat noudattavat lakia eivätkä käytä fyysistä rajoittamista muuten kuin vaarojen ehkäisykeinona.
Eli kun ei toimita mitenkään, niin silloin siis päiväkodin työntekijä jää ylitöihin ja vanhempi vain odottaa milloin lapsi on valmis lähtemään? Siinähän se ilta sitten vierähtääkin mukavasti.
Naurettavia nämä päiväkotitrollaukset.
Kai nyt jokainen tervejärkinen tajuaa.
Miten puet kaksi vuotiaan ellei fyysistä rajoittamista voi käyttää tai mitä teet kun yksi vuotias käy makaamaan toisen yksi vuotiaan päälle tai kun kolme vuotias istahtaa retkellä keskelle tietä ja kieltäytyy liikkumasta ....
Katotko hiljaa vierestä ja juttelet
En jaksa lukea koko ketjua, mutta mainitsen tähän vain että Helsinki-Vantaa-Espoo alueella on 600 lastentarhanopettajan vaje. Eilen osui tällainen uutinen silmään. En ihmettele että porukka kaikkoaa alalta.
Vierailija kirjoitti:
Kumma vain kun juuri nämä suostuttelulla ja joka asiassa neuvottelulla "kasvatetut" lapset ovat juuri niitä kaikkein itsekkäimpiä ja väkivaltaisempia ryhmässä?
Tämän olen myös minä huomannut. Lto
Vierailija kirjoitti:
H i h h u l i e n kokoontumisajot menossa. Ap on v a j a k k i😝
👍👍👍👍👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
VOI TSIISUS JEESUS TEIDÄN NIPOJEN KANSSA. KUKKIA ON HATTU NIIN TÄYNNÄ, ETTÄ ALLERGIAA TULEE TÄNNE ASTI. JUMALAUTA JOS LAPSI EI TOTTELE AIKUISTA, JOKA LUULLAKSENI JA TOIVOAKSENI ON VIELÄ VIISAAMPI JA TIETÄÄ MIKÄ PARASTA, NIIN SILLOIN TEHDÄÄN KUTEN AIKUINEN PARHAAKSI NÄKEE. HELVETTIIN TEIDÄN PYKÄLÄT. ANTAKAA LASTEN OLLA LAPSIA JA OTTAKAA TE AIKUISET VASTUU.
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
T u r p a a n vaan että tuntuu 👊
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Voi luojan kiitos en ole lastenhoitaja tms. Tulisin oikeasti hulluksi noiden sääntöjen ja idioottipykälien kanssa. Herranjumala mitä säätämistä. Maalaisjärki näköjään kadonnut kokonaan.
Niiiiiiiin samaa olen minä itsekseni kiitellyt. Tehty hevetilliseksi lasten kanssa työskentely. Ei ihme, että on suuri pula työntekijöistä
Vierailija kirjoitti:
No. Okei. Tässätapauksessahan pääsenkin helpolla. Juoskoot hoitolapset sitten vaikka auton alle tai hukkukoot tai tappakoot itsensä tai toisensa miten vain. Mä katson päältä, että en vain saa syytettä mistään mistään.
T.perhepäivähoitaja
Tsemppiä vaan sulle. En karehdi ammattiasi. 👍
On oikeus. Lapset ovat hirviöitä, jos heidän annetaan tehdä mitä vaan.