Eksä ei huolinut 11v tyttöämme mukaan laskettelemaa, vei kuitenkin uuden puolisonsa pojat "Ei se ole tyttöjen juttu"
Tytär ei ole ennen lasketellut, mutta minä lupasin maksaa tytön reissun ja opettajan niin nämä kokeneemmat laskettelijat olisivat saaneet lasketella kaikessa rauhassa.
Mutta ei, kun ei se ole tyttöjen juttu. Siellä voi kaatua ja sitten pääsee itku ja sitten on reissu pilalla jne jne.
Itse en pääse töiltäni tyttöä viemään, mutta jotain piristystä täytyy nyt hänelle keksiä kun on ihan maassa.
Kommentit (277)
En jaksanut lukea ketjua, mutta minusta isän toiminnassa ei ole mitään outoa.
Jos mukana on lapsi, vaikka ei ihan aloittelija olisikaan, niin se loma ei ole lasketteluloma. Se on loma, jossa itse tulee alas katsoen lasta.
Lasketteluloma on erikseen. Ja uskon, että isä halusi lasketella. Ei kyse ole mistään toisten suosimisesta, vaan omasta lomasta.
Ei se laskettelu sovi kaikille, etenkään jos on arka ja pelokas. Yhtä 11 vuotiasta yritettiin opettaa muutaman kerran kahden vuoden ajan, laskettiin vain ja ainoastaan lastenmäkiä, ja nekin olivat vähän liikaa. Ei auttanut vaikka käytiin laskettelukoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mukana on lapsi, vaikka ei ihan aloittelija olisikaan, niin se loma ei ole lasketteluloma. Se on loma, jossa itse tulee alas katsoen lasta.
Lasketteluloma on erikseen. Ja uskon, että isä halusi lasketella. Ei kyse ole mistään toisten suosimisesta, vaan omasta lomasta.
Perheellisellä ei ole mitään ”oma lomaa”, jos yksikin alaikäinen on mukana reissussa.
Ihan kuin tuo laskettelu olisi jotain rakettitiedettä monien kommenteista päätellen. Itsekin laskettelin ekaa kertaa 11-vuotiaana, hyvin se sujui. Ja oltiin suoraan isommassa mäessä eikä missään lasten rinteessä. Riippuu toki lapsen motorisista taidoista.
Isoimmaksi ongelmaksi tässä näin sen, että ap:n eksä oli perustellut, ettei laskettelu ole tyttöjen juttu. Muutenkin varmasti aiheuttaa lapselle pahan mielen, jos iskä lähtee lomareissulle uuden puolison ja tämän lasten kanssa, ja itse ei pääse mukaan, kun iskä on mieluummin "uusien lastensa" kanssa. Miksi lomareissuksi oli ylipäätään valittu lasketteluloma, kun varmasti tytön isä tiesi, ettei tyttö osaa lasketella? Kuulostaa vähän siltä, että on tarkoituksella valittu sellainen loma, johon voi sitten tekosyynä käyttää, että tyttö ei pääse mukaan kun eihän se osaa lasketella. Uusperheissä ehdottomasti pitäisi lomailla niin, että kaikki vielä kotona asuvat lapset pääsevä mukaan, tai sitten kukaan lapsista ei pääse. Ei tuolla tavalla, että toiset otetaan ja toista ei.
Siis voi vi**u että pistää vihaksi lapsesi puolesta. Oma isäni oli aivan samanlainen. Uuden vaimon samanikäiset lapset olivat täydellisiä vaikka he olisivat vain dokanneet ja valittaneet, kun olivat kuitenkin sen jumalaisen uuden naisen jalkojen välistä maailmaan puserrettu.
Äidille erittäin paljon tsemppiä vahvan itsetunnon kasvattamisessa tytöllesi! Hän on aivan yhtä kykeneväinen kuin kuka tahansa muu, anna hänelle paljon aikaa, rakkautta ja ihania kokemuksia joissa onnistua ja joissa saada vanhemman hyväksyntää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki tytöllesi laskettelutaito, on varmasti se jälkeen tervetullut mukaan.
Jos enää haluaa lähteä kun on huomannut olevansa isälleen kakkosluokan lapsi...
No jokainen laskettelua harrastanut tajuaa, ettei ensikertalainen voi lähteä kokeneiden laskettelureissulle, sillä ei ole mitään tekemistä arvojärjestyksen kanssa.
Isä oli fiksu ja ymmärsi, että tytön mukaan tulo ei olisi ollut kenenkään kannalta järkevää, siinä olisi kärsinyt sekä tyttö että muu seurue. Opettelureissut ovat erikseen.
Olemme tällä hetkellä Lapissa, uusperhekuvio. Molempien lapset ovat mukana. Lähdemme aamulla rinteessä klo 9 jälkeen, palaamme mökille klo 16-17. Jos mukana olisi aloittelija, olisi joku aina vastuussa hiihtokouluun viennistä jja hausta + sidottu olemaan loppuajan tämän aloittelijan kanssa, koska hiihtokoulu ei kestä noin kauan eikä aloittelija jakaa olla suksilla niin kauan.
Juuri näin! Älä nyt ao surkuttele tai vedä herneitä nenuusi, exäsi toimi ihan oikein. Sinä taas itse et ollut ihan tilanteen tasalla, ilmeisesti et itse laskettele, ainakaan et paljoa.
Me oltiin kerran laskettelureissulla, jossa mukana oli ystäväni miehen lapsi (ekaa kertaa suksilla). Pilasi täysin muiden päivän (ei tietenkään tahallaan), kun väsytti, monot puristi jne Rinteessä piti odottaa, hississä auttaa. Kukaan ei päässyt kunnolla laskemaan, vaikka aloittelija oli osan päivästä hiihtokoulussa. Eipä aloittelija itsekään pitänyt päivästä
En tajua miksi jokaikisen laskutaitoisen pitää olla tuijottamassa sitä yhtä aloittelijaa, joka hetki? Jos lapsi on miehen, eikö ole aika luonnollista, että hän hoitaa päävastuun lapsen kaitsemisesta, eikä joka laskukerralla muiden tarvitse olla ihan vieressä. Etenkin jos samaa rinnettä hilataan jonkin aikaa edestakaisin. Eipä siinä laskiessa kauheasti toisten kanssa ehdi rupatellakaan.
Et näemmä ole ollut ensikertalaisen kanssa mäessä.
Pelkästään hissi on pelottava. Se on vaikea ottaa kiinni, voi olla vaikea pysyä siinä. On vaikea osata tulla pois kun pelottaa. Jos kaatuu hississä pitäisi päästä äkkiä alta pois. Ei välttämättä pääse ylös ja hanskat on ties missä.
Kun lähdetään tulemaan alas, se on pelottavaa ja vauhti voi ryöstäytyä. Jyrkimpien kohtien yli täytyy rohkaista ja maanitella. Taas kun kaatuu, mennään avuksi ja keräilemään sauvoja.
Kolmen laskun jälkeen lapsella tutisee polvet ja mennään laavuun avaamaan monot ja ottamaan mehua.
Toista. Koko päivä, kunnes lapsi väsyy ja lähdetään pois mäestä.Täällä kommentoivat ihmiset jotka eivät ole joko itse lasketelleet, tai eivät lapsen kanssa joka ei ole ihan synnynnäinen, tai eivät kovin isoissa mäissä.
Hui, miten niitä hiihdonopettajiakaan ei sitten ole useampia yhtä kokematonta lasta kohden, jos yksi aikuinen ei pärjää? Varsinkin 11v tarvitsee varmaan useamman aikuisen vierelleen katsomaan laskua. Sen hiihdonopettajan lisäksi isän on oltava varmaan koko ajan mukana. Ja muuna aikana varmaan isän lisäksi se muukin seurue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jokainen laskettelua harrastanut tajuaa, ettei ensikertalainen voi lähteä kokeneiden laskettelureissulle, sillä ei ole mitään tekemistä arvojärjestyksen kanssa.
Isä oli fiksu ja ymmärsi, että tytön mukaan tulo ei olisi ollut kenenkään kannalta järkevää, siinä olisi kärsinyt sekä tyttö että muu seurue. Opettelureissut ovat erikseen.
Olemme tällä hetkellä Lapissa, uusperhekuvio. Molempien lapset ovat mukana. Lähdemme aamulla rinteessä klo 9 jälkeen, palaamme mökille klo 16-17. Jos mukana olisi aloittelija, olisi joku aina vastuussa hiihtokouluun viennistä jja hausta + sidottu olemaan loppuajan tämän aloittelijan kanssa, koska hiihtokoulu ei kestä noin kauan eikä aloittelija jakaa olla suksilla niin kauan.
Lisäksi se 11-vuotias ei pääse sinne mökille yksin, ja hänelle pitäisi olla ostamassa ja laittamassa ruuat. Ja mikä loma se hänelle on että on yksin mökissä 8h päivässä.
Ap ei varmaan ole itse ikinä ollut laskettelureissussa. Minä en kestänyt lähteä edes siskon kanssa, kun olisi aina halunnut olla osan lomaa jotain shoppailemassa ja kylpylässä. Minä halusin olla kaiken liikenevän ajan mäessä.
-se nuoresta lasketellut nainenNo kaikkien laskettelureissut ei ole tuollaisia, että koko hereilläolo aika pitäisi siinä mäessä olla, vaikka sinusta se kivaa onkin. Ihan normaalia, että reissut jaotellaan sen mukaan mitä kukin haluaa tehdä, eikä olla 24/7 vain siellä rinteessä, kun yksi lasketteluhullu niin haluaa, vai mitä ihmettä yritit tällä mutku-minä-haluan viestillä oikein kertoa?
Tätähän just olen yrittänyt selittää.
Että innokkaiden laskettelijoiden lasketteluloma tarkoittaa koko päivää mäessä. Jos sinne lähtee niitä joille se ei sovi, heitä on sitten oltava enemmän kuin se yksi 11-vuotias, ja he hoitavat oman ohjelmansa itse. Porukka tapaa illalla mökillä.
Jos sen 11-vuotiaan ei-laskettelijan kaveriksi ei lähde esim äitiä, ei pidä lähteä himolaskijoiden reissuun, koska he tosiaan aikovat olla koko päivän mäessä ja ovat maksaneet kalliin reissun ja kalliit päiväliput sitä tarkoitusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä on todennäköisyys, että isä myöhemminkään taipuu opettamaan tai ottamaan mukaan tyttöä laskettelemaan joka ei ole "tyttöjen juttu"?
Kyllä tuossa yhteys on katkennut tai viimeistään katkeamassa. Aivan pässinselvä tapaus. Eihän noin ajattele edes trumpin konservatiivisempi kaksoisveli.
Vierailija kirjoitti:
Ei se laskettelu sovi kaikille, etenkään jos on arka ja pelokas. Yhtä 11 vuotiasta yritettiin opettaa muutaman kerran kahden vuoden ajan, laskettiin vain ja ainoastaan lastenmäkiä, ja nekin olivat vähän liikaa. Ei auttanut vaikka käytiin laskettelukoulussa.
hmm. joo, noin voi käydä. Jatketaan kuitenkin keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Älä nyt ao surkuttele tai vedä herneitä nenuusi, exäsi toimi ihan oikein. Sinä taas itse et ollut ihan tilanteen tasalla, ilmeisesti et itse laskettele, ainakaan et paljoa.
Me oltiin kerran laskettelureissulla, jossa mukana oli ystäväni miehen lapsi (ekaa kertaa suksilla). Pilasi täysin muiden päivän (ei tietenkään tahallaan), kun väsytti, monot puristi jne Rinteessä piti odottaa, hississä auttaa. Kukaan ei päässyt kunnolla laskemaan, vaikka aloittelija oli osan päivästä hiihtokoulussa. Eipä aloittelija itsekään pitänyt päivästä
En tajua miksi jokaikisen laskutaitoisen pitää olla tuijottamassa sitä yhtä aloittelijaa, joka hetki? Jos lapsi on miehen, eikö ole aika luonnollista, että hän hoitaa päävastuun lapsen kaitsemisesta, eikä joka laskukerralla muiden tarvitse olla ihan vieressä. Etenkin jos samaa rinnettä hilataan jonkin aikaa edestakaisin. Eipä siinä laskiessa kauheasti toisten kanssa ehdi rupatellakaan.
Et näemmä ole ollut ensikertalaisen kanssa mäessä.
Pelkästään hissi on pelottava. Se on vaikea ottaa kiinni, voi olla vaikea pysyä siinä. On vaikea osata tulla pois kun pelottaa. Jos kaatuu hississä pitäisi päästä äkkiä alta pois. Ei välttämättä pääse ylös ja hanskat on ties missä.
Kun lähdetään tulemaan alas, se on pelottavaa ja vauhti voi ryöstäytyä. Jyrkimpien kohtien yli täytyy rohkaista ja maanitella. Taas kun kaatuu, mennään avuksi ja keräilemään sauvoja.
Kolmen laskun jälkeen lapsella tutisee polvet ja mennään laavuun avaamaan monot ja ottamaan mehua.
Toista. Koko päivä, kunnes lapsi väsyy ja lähdetään pois mäestä.Täällä kommentoivat ihmiset jotka eivät ole joko itse lasketelleet, tai eivät lapsen kanssa joka ei ole ihan synnynnäinen, tai eivät kovin isoissa mäissä.
Oletkohan jotenkin onnettomampi kuin muut tai sinulla on jokin keskittymis- tai motoriikkaongelma? Meillä on kolme lasta opetettu jo laskemaan ja kyllä yksi aikuinen on riittänyt ihan alussakin yhdelle lapselle, jopa sille 3vuotiaalle, avuksi. Vähän isommilla lapsilla on riittänyt se yksi aikuinen kahdelle lapselle. Ei siihen muita aikuisia tarvita. Olemme ihan normaaleja aikuisia ja lapsemme ovat myöskin ihan normaaleja, sekä ovat ymmärtäneet puhetta.
Sepä hienoa teille. Ja tietenkään kenenkään lapset eivät voi olla erilaisia tai ovat jälkeenjääneitä ja motorisesti vammaisia. Kiitos tästä.
Luonnollisesti ap: n tytärkin on oletusarvoisesti kuin kala vedessä missä tahansa urheilulajissa, ei tarvitse kuin näyttää suunta.
Joskus ei jaksa tätä liikunnallisesti lahjakkaiden ylimielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisellä ei ole mitään ”oma lomaa”, jos yksikin alaikäinen on mukana reissussa.
Mutta en isällä ollut omia lapsia mukana, eli olihan hänellä. Niillä pojilla oli äiti, eli sillä äidillä ei ollut ”omaa lomaa”.
Missään ei sanottu,että uuden perheen pojat tai isä itsekään ovat kokeneita laskijoita. Eikä sanottu, että exän nyksäkään lähtee mukaan, jos kerran 'ei ole tyttöjen juttu'. Mitäs jos isä vie nyt nyksän kokemattomat pojat yksinään lomalle jättäen oman tyttärensä kokonaan lomailunsa ulkopuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Missään ei sanottu,että uuden perheen pojat tai isä itsekään ovat kokeneita laskijoita. Eikä sanottu, että exän nyksäkään lähtee mukaan, jos kerran 'ei ole tyttöjen juttu'. Mitäs jos isä vie nyt nyksän kokemattomat pojat yksinään lomalle jättäen oman tyttärensä kokonaan lomailunsa ulkopuolelle?
Ei sanottukaan. Eikä sanottu sitä, ottaako isä mitään vastuuta uuden puolison lapsista. Voihan olla, että isällä on rinteessä ihan omat kuviot, eikä hän edes laske poikien kanssa. Omissa kuvioissa ei kaivata mitään lapsia.
En nyt tiedä miten tämä auttaa, mutta kannattaa oikeasti viedä hänet laskettelemaan. Itse menin juuri 11-vuotiaana ensimmäisen kerran laskettelemaan. Koulusta kun pakotettiin. Silloin en ollut yhtään liikunnan ystävä, mutta sitten kun olin siellä mäen päällä, niin tunsin jotain. En tiedä miten kuvailla sitä, mutta se oli aivan mahtavaa. Mä vaan lähdin laskemaan sitä rinnettä alas, tuuli ulisi korvissa ja mä menin todella lujaa. En ollut siis koskaan lasketellut ennen ja se tuntui kuin olisin lasketellut jo vuosia. Menin hissillä uudestaan ja uudestaan ylös ja laskin alas. Ja.. nyt olen lasketellut joka vuosi kun siihen on tullut tilaisuus. Mä vaan rakastan sitä lajia. Ja todella idioottimaista kuvitella, että tyttö itkisi, mutta pojat ei. Kyllä ne pojatkin yhtä hyvin voi itkeä kuin tytötkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi se 11-vuotias ei pääse sinne mökille yksin, ja hänelle pitäisi olla ostamassa ja laittamassa ruuat. Ja mikä loma se hänelle on että on yksin mökissä 8h päivässä.
Ap ei varmaan ole itse ikinä ollut laskettelureissussa. Minä en kestänyt lähteä edes siskon kanssa, kun olisi aina halunnut olla osan lomaa jotain shoppailemassa ja kylpylässä. Minä halusin olla kaiken liikenevän ajan mäessä.
-se nuoresta lasketellut nainenNo kaikkien laskettelureissut ei ole tuollaisia, että koko hereilläolo aika pitäisi siinä mäessä olla, vaikka sinusta se kivaa onkin. Ihan normaalia, että reissut jaotellaan sen mukaan mitä kukin haluaa tehdä, eikä olla 24/7 vain siellä rinteessä, kun yksi lasketteluhullu niin haluaa, vai mitä ihmettä yritit tällä mutku-minä-haluan viestillä oikein kertoa?
Että innokkaiden laskettelijoiden lasketteluloma tarkoittaa koko päivää mäessä. Jos sinne lähtee niitä joille se ei sovi, heitä on sitten oltava enemmän kuin se yksi 11-vuotias, ja he hoitavat oman ohjelmansa itse. Porukka tapaa illalla mökillä.
Jos sen 11-vuotiaan ei-laskettelijan kaveriksi ei lähde esim äitiä, ei pidä lähteä himolaskijoiden reissuun, koska he tosiaan aikovat olla koko päivän mäessä ja ovat maksaneet kalliin reissun ja kalliit päiväliput sitä tarkoitusta varten.
Missä kohtaa sanottiin, että lapsen isä uusine perheineen olisi jotain himolaskettelijoita? Minusta ei missään, ja tätä tukee myös se, että ilmeisesti isä ei ole aiemminkaan harrastanut laskettelulomia. Muuten olisi varmaan oman lapsensakin opettanut laskettelemaan. Eli isä tuskin on mikään himolaskija itsekään.
Who run the world? GIRLS! kirjoitti:
En nyt tiedä miten tämä auttaa, mutta kannattaa oikeasti viedä hänet laskettelemaan. Itse menin juuri 11-vuotiaana ensimmäisen kerran laskettelemaan. Koulusta kun pakotettiin. Silloin en ollut yhtään liikunnan ystävä, mutta sitten kun olin siellä mäen päällä, niin tunsin jotain. En tiedä miten kuvailla sitä, mutta se oli aivan mahtavaa. Mä vaan lähdin laskemaan sitä rinnettä alas, tuuli ulisi korvissa ja mä menin todella lujaa. En ollut siis koskaan lasketellut ennen ja se tuntui kuin olisin lasketellut jo vuosia. Menin hissillä uudestaan ja uudestaan ylös ja laskin alas. Ja.. nyt olen lasketellut joka vuosi kun siihen on tullut tilaisuus. Mä vaan rakastan sitä lajia. Ja todella idioottimaista kuvitella, että tyttö itkisi, mutta pojat ei. Kyllä ne pojatkin yhtä hyvin voi itkeä kuin tytötkin.
Mulle kävi samoin 14-vuotiaana. Se vain kolahti heti. Mä rakastan päästä tunturin laelle ja sitten vauhdilla alas. Totta ettei ole mikään poikien laji.
Minä laskettelin ensimmäistä kertaa 9-vuotiaana lapissa. Ensin mentiin pari kertaa isän kanssa sellaisesta harjoittelurinteestä ja heti kun alkoi sujua mentiin isoihin rinteisiin helpoimmasta päästä. Olisikohan ollut vajaat pari tuntia mennyt niin sain mennä jo yksikseni mihin rinteeseen halusin. Että sen puolesta tuskin kokematon laskettelija niin kauheasti muita rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sen 11-vuotiaan ei-laskettelijan kaveriksi ei lähde esim äitiä, ei pidä lähteä himolaskijoiden reissuun, koska he tosiaan aikovat olla koko päivän mäessä ja ovat maksaneet kalliin reissun ja kalliit päiväliput sitä tarkoitusta varten.Missä kohtaa sanottiin, että lapsen isä uusine perheineen olisi jotain himolaskettelijoita? Minusta ei missään, ja tätä tukee myös se, että ilmeisesti isä ei ole aiemminkaan harrastanut laskettelulomia. Muuten olisi varmaan oman lapsensakin opettanut laskettelemaan. Eli isä tuskin on mikään himolaskija itsekään.
Tunnen kyllä perheen jossa mies on ollut himolaskija, mutta vaimoa ei kiinnosta, joten eivät tee sellaisia lomia. Mies käy laskemassa yksin tai pojan kanssa. Tyttöä ei myöskään ole kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi haluaa opetella laskettelemaan, mutta vanhempi ei viitsi edes tuon vertaa tehdä asian hyväksi, niin onpa aika pasketta meininkiä. Koska minäminä ja minun pitää päästä ei-aloittelijan rinteeseen.
Oletkohan jotenkin onnettomampi kuin muut tai sinulla on jokin keskittymis- tai motoriikkaongelma? Meillä on kolme lasta opetettu jo laskemaan ja kyllä yksi aikuinen on riittänyt ihan alussakin yhdelle lapselle, jopa sille 3vuotiaalle, avuksi. Vähän isommilla lapsilla on riittänyt se yksi aikuinen kahdelle lapselle. Ei siihen muita aikuisia tarvita. Olemme ihan normaaleja aikuisia ja lapsemme ovat myöskin ihan normaaleja, sekä ovat ymmärtäneet puhetta.