Ärsyttää tämä noitavaino tupakoitsijoita kohtaan !
Poltan, joten olen alinta pohjasakkaa ja ihmishirviö. Onneksi asumme ok-talossa jossa saan käydä aamutupakalla rauhassa, mutta muuten tuntuu että roviolle joutaisin kun kehtaan julkisella paikoilla liikkua tupakka suussa . Työpaikasta poistui tupakkapaikka , joten kahvitauolla ei pääse enää hermosavuille. Junissa ei ole tupakkavaunua.
En ole mikään pubiruusu yh, vaan hoikka ja tyylikkäästi pukeutuva nainen . Naimisissa, vakituinen työ, kolme lasta. Jokaisella vain on joku pahe ja minulla se on polttaminen.
Kommentit (527)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Onhan se huono tapa ja epäterveellistä joo, mutta eiköhän se ole oma asiani.
Olen 42v ja polttanut 15-vuotiaasta, kaikki tupakkalakot ovat päättyneet siihen että huudan lapsille ja olen muutenkin hirmuisen kireä. Mielummin poltan ja olen oma iloinen itseni.
Siitähän tässä on kyse. Et ole ilman tupakkaa oma iloinen itsesi, koska olet riippuvainen siitä. Tupakoitsija saavuttaa normaalin olotilan vain polttamalla. Siis kun lopetat ja kestät ne vieroitusoireet (voit päästä helpollakin) niin olet oma iloinen itsesi, muttaa et löyhkää enää, rahapussi kiittää ja annat lapsillesi hyvän esimerkin. SEN VERRAN VOISIT TAISTELLA!
Vierailija kirjoitti:
Ahhh, nyt tää lähtee röökille!
Kun mä olin pentu, kaikki poltti ja kaikkialla. Eikä kukaan ollu allerginen? Mistä toi nyt on keksitty?
Tämä minuakin mietityttää.
Olen syntynyt -61 ja tupakansavuoa oli ihan kaikkialla. Lähes jokaisen kodissakin sisällä poltettiin jatkuvasti.
Nuoruuteni olen viettänyt paljonkin savuisissa baareissa, olen ollut töissäkin viitisen vuotta sellaisessa, jossa ei kättään nähnyt koukussakaan.
Olen ihan perusterve kuuttakymppiä lähestyvä. Nyt on "räjähdysmäisiä kasvuja" suolistosairauksien suhteen, allergoita ja vaikka mitä. On ADHD ja kaikki mahdolliset diagnoosit myös neurologisella puolella.
Miten se nyt kaikki tupakonnin piikkiin laitetaan tässä ketjussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noitavaino? Mitä noitavainoa se on, että susta yritetään pitää huolta, koska harrastat itsesi tuhoamista ja toisten elintilan tuhoamista. Sua yritetään auttaa.
Ja nää argumentoinnit siitä, että hei entäs ilmansaaasteet yms, miksei kukaan niistä välitä. Tiedoksenne, kyllä välittää. Onko tupakoitsijat jotenkin niin pahasti vammaisia, että eivät osaa lukea tai ymmärrä uutisia. Miten joku on voinut välttyä kaikelta keskustelulta ja lainsäädännöltä, mitä esimerkiksi autoilun saasteisiin liittyy?
Tupakointi on out, antaa erittäin tyhmän kuvan ihmisestä ja myös sellaisen surullisen, ongelmaisen kuvan "hän ei hallitse itseään ja elämäänsä, ei ole kovin älykäs, ei ymmärrä, ei kykene kontrollooimaan impulssejaan, on riippuvainen". Niin, se riippuvaisuus, se on surkeaa. Ei kukaan meistä vapaista ihmisistä ajattele kovin korkealle ihmisiä, jotka ovat riipouvaisuuksiensa orjia. Mulle juoppo tai tupakoija on orja.
Miksei sitten anna tyhmää kuvaa ihmisestä, joka menee autolla joka paikkaan. Kuskaa vielä lapsensakin. On terveyden kannalta paljon haitallisempaa meille sivustaseuraajille.
Riippuvuudet eivät kerro älystä mitään. NIitä on tyhmimmistä tyhmimmillä ja älykkäistä älykkäimmillä.
Toki tupakointi on eriytynyt sosiaalisesti Suomessa alempien luokkien tavaksi. Niin on lihavuuskin. Kuka nyt kuitenkaan on valmis leimaamaan kaikki lihavat ehdottomasti tyhmiksi?
Kai loppuun pitää laittaa, että en itse tupakoi. Tajuan vain tämän aloituksessa mainitun noitavainon. Olen syntynyt 60-luvulla, jolloin lähes joka kodissa poltti ainakin isä ja sisällä. Parveketupakointia käsitteenä ei edes tunnettu.
Olemmeko nyt varmasti niitä paljon sairaampia kuin näissä polttamattomissa kodeissa eläneet tässä vaiheessa tulevat olemaan?
Ainakin mielenterveyshäiriöt ovat suuressa noususuhdanteessa, minkä voi tältä palstatakin todeta.
Tuo leimaaminen saattaa kääntyä vielä toisin päin, sillä kohta pitää olla jo aika varakas, että pystyy säännöllisesti polttamaan.
Heh, halvinkin savukeaski maksaa tällä hetkellä yli 6 euroa. Mutta ei se nyt kynnyskysymys ole kuin köyhimmille.
On kyllä kallis harrastus toki. Yleensä tupakoitsija sen yhden askin polttaa päivässä. Eli yli 150 euroa kuussa .
Olen seurannut hoitajana kuinka keuhkoahtaumapotilas kuolee. Mene katsomaan.
Löyhkäät muuten karmeelle. 50-vuotiaana, jos niin kauan elät on ihosi 65 -vuotiaalta näyttävä. Näytät ”halvalta”
Jos poltit poikalasta odottaessasi, se vaikuttaa pojan siittiöntuotantoon ja poikasi kiittää kun tulee perheen perustamisen aika.
Ei voisi paljoa vähempää kiinnostaa mitä kukakin polttaa tai juo, mutta siinä vaiheessa alkaa kieltämättä vähän vituttaa, kun tupakoija, usein vielä ylipainoinen ja juoppo, alkaa moralisoimaan jostain satunnaisesta kannabiksen, amfetamiinin, tms. käytöstä. Usein vielä ironisesti kutsuu sellaisia ihmisiä idiooteiksi.
Tupakointi ei ole kenenkään oma asia. Passiivinen tupakointi on yhtä vaarallista kuin tupankan polttaminen tupakoijalle itselleen. Ympärilläsi on lapsia, aikuisia ja eläimiä, joita myrkytät tupakoinnillasi. Ymmärrän että kyse on riippuvuudesta ja että lopettaminen ei ole helppoa.
Yrittäisit siirtyä yllä mainittuihin nikotiinivalmisteisiin. Vaikka et pääsisi niistä eroon olisi niistä huomattavasti vähemmän haittaa itsellesi ja ympäristölleen kuin sauhuttelusta. Täällä Ruotsissa nuuska on suosittu savuton vaihtoehto. USA:ssa suositellaan sähkötupakoita. Mutta ei niitäkään saisi höyrytellä missä hyvänsä.
Balneologi kirjoitti:
Tupakointi ei ole kenenkään oma asia. Passiivinen tupakointi on yhtä vaarallista kuin tupankan polttaminen tupakoijalle itselleen. Ympärilläsi on lapsia, aikuisia ja eläimiä, joita myrkytät tupakoinnillasi. Ymmärrän että kyse on riippuvuudesta ja että lopettaminen ei ole helppoa.
Yrittäisit siirtyä yllä mainittuihin nikotiinivalmisteisiin. Vaikka et pääsisi niistä eroon olisi niistä huomattavasti vähemmän haittaa itsellesi ja ympäristölleen kuin sauhuttelusta. Täällä Ruotsissa nuuska on suosittu savuton vaihtoehto. USA:ssa suositellaan sähkötupakoita. Mutta ei niitäkään saisi höyrytellä missä hyvänsä.
Voihan siellä omakotitalon pihalla sentään kiskoa oikeaakin körssiä ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon niin paljon, että kaikki tupakoivat joutuisivat kokemaan, millaista on saada tupakan savusta tai pelkästä hajusta astmakohtaus. Usein oireilu alkaa jo ennen kuin hajua varsinaisesti huomaakaan, ei tarvitse kuin seistä juuri tupakoineen ihmisen lähellä. Se ei todellakaan ole vain teidän oma asianne!
Uskokaa tai älkää. 12 nuolta yhteensä tälle kommentille. Kuusi ylöspäin. Kuusi alaspäin! Ei voi olla totta.
Ovatko kanssaihmiset todella noin välinpitämättömiä ja empatiakyvyttömiä?
Mörkömörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon niin paljon, että kaikki tupakoivat joutuisivat kokemaan, millaista on saada tupakan savusta tai pelkästä hajusta astmakohtaus. Usein oireilu alkaa jo ennen kuin hajua varsinaisesti huomaakaan, ei tarvitse kuin seistä juuri tupakoineen ihmisen lähellä. Se ei todellakaan ole vain teidän oma asianne!
Uskokaa tai älkää. 12 nuolta yhteensä tälle kommentille. Kuusi ylöspäin. Kuusi alaspäin! Ei voi olla totta.
Ovatko kanssaihmiset todella noin välinpitämättömiä ja empatiakyvyttömiä?
En pidä uskottavana, että joku saisi pelkästä tupakan hajusta astmakohtauksen, tai sitten sen saa monesta muustakin hajusta. Minkäs sille voi.
Tupakoivat ihmiset haisevat ihan kauhealta, varsinkin kun yhdistää kahvinjuonnin samalle tauolle. Hirveintä on se tumppien heittely maahan, tai esim roskiksen PÄÄLLE. Nri ei maadu ja sisäktävät hirveesti myrkkyjä.
Tupakoinnissa ei ole muuta hyvää kuin se, että sen voi lopettaa.
Kyllähän ne savun kiehkurat ovat kauniita kun Greta Garbo tyylikkäänä elokuvissaan suurine silmineen katselee vastanäyttelijää ja vetää henkoset. Näitä elokuvia ja Hollywoodia ovat tupakkafirmat rahoittaneet reippaasti. Mielikuvilla on voimaa ja tästä syystä varmasti noinkin vajaamielistä toimintaa pidetään edelleen tyylikkäänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noitavaino? Mitä noitavainoa se on, että susta yritetään pitää huolta, koska harrastat itsesi tuhoamista ja toisten elintilan tuhoamista. Sua yritetään auttaa.
Ja nää argumentoinnit siitä, että hei entäs ilmansaaasteet yms, miksei kukaan niistä välitä. Tiedoksenne, kyllä välittää. Onko tupakoitsijat jotenkin niin pahasti vammaisia, että eivät osaa lukea tai ymmärrä uutisia. Miten joku on voinut välttyä kaikelta keskustelulta ja lainsäädännöltä, mitä esimerkiksi autoilun saasteisiin liittyy?
Tupakointi on out, antaa erittäin tyhmän kuvan ihmisestä ja myös sellaisen surullisen, ongelmaisen kuvan "hän ei hallitse itseään ja elämäänsä, ei ole kovin älykäs, ei ymmärrä, ei kykene kontrollooimaan impulssejaan, on riippuvainen". Niin, se riippuvaisuus, se on surkeaa. Ei kukaan meistä vapaista ihmisistä ajattele kovin korkealle ihmisiä, jotka ovat riipouvaisuuksiensa orjia. Mulle juoppo tai tupakoija on orja.
Miksei sitten anna tyhmää kuvaa ihmisestä, joka menee autolla joka paikkaan. Kuskaa vielä lapsensakin. On terveyden kannalta paljon haitallisempaa meille sivustaseuraajille.
Riippuvuudet eivät kerro älystä mitään. NIitä on tyhmimmistä tyhmimmillä ja älykkäistä älykkäimmillä.
Toki tupakointi on eriytynyt sosiaalisesti Suomessa alempien luokkien tavaksi. Niin on lihavuuskin. Kuka nyt kuitenkaan on valmis leimaamaan kaikki lihavat ehdottomasti tyhmiksi?
Kai loppuun pitää laittaa, että en itse tupakoi. Tajuan vain tämän aloituksessa mainitun noitavainon. Olen syntynyt 60-luvulla, jolloin lähes joka kodissa poltti ainakin isä ja sisällä. Parveketupakointia käsitteenä ei edes tunnettu.
Olemmeko nyt varmasti niitä paljon sairaampia kuin näissä polttamattomissa kodeissa eläneet tässä vaiheessa tulevat olemaan?
Ainakin mielenterveyshäiriöt ovat suuressa noususuhdanteessa, minkä voi tältä palstatakin todeta.
Autoilukin on typerää. Varsinkin kaupungissa. Ja maallakin, jos työpaikka tai kauppa on kävely/pyörämatkan päässä.
Harvemmin ne työpaikat missään pyörämatkan päässä on, vaan matkaa on ainakin 10km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei hyvät tupakoinnin puolustajat!
Kannattaa muistaa, että tätäkin palstaa lukevat alaikäiset lapset ja nuoret. Haluatteko todella laittaa vahingon kiertämään tupakkamyönteisillä mielipiteillänne?Vähän vastuullisuutta aikuiset, kiitos!
Kyllä mutta pointti aloituksessa on kysyä motiivia noitavainolle? Unohditko tämän, hieman vastuullisuutta siihen viestittielyyn aikuisten oikeasti.
Niin tähänkään ei olla saatu vastausta, vaan pelkästään agressiivista uhoa vastustajien taholta.
Jotkut ilmeisesti kokevat asiallisen tutkimuksiin pohjautuvan tiedon levittämisen aggressiivisuudeksi.
Ensin pitäisi määritellä mitä noitavainolla tarkoitetaan. Tupakoinnin rajoittamistako? Minusta on aivan oikein että tupakointia ja tupakkatuotteiden saatavuutta rajoitetaan. Tupakoitsijat ovat todella vähemmistönä nykyään. Demokratiassa päättää enemmistö. Tupakkatuotteita voi ostaa kaikkialta ja on paljon tilaa, jossa voi tupakoida nykyäänkin. Sairaanhoito tupakasta sairastuneille on samoin ehdoin kuin muillekin. On hämmästyttävää että kukaan nykyään alkaa polttamaan tupakkaa kun tiedetään tupakoinnin terveydelliset ja sosiaaliset haitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilukin on typerää. Varsinkin kaupungissa. Ja maallakin, jos työpaikka tai kauppa on kävely/pyörämatkan päässä.
Harvemmin ne työpaikat missään pyörämatkan päässä on, vaan matkaa on ainakin 10km.
On edesvastuutonta asustaa jossain hornan tuutissa, josta on kaikkialle pitkä matka. Aina voi muuttaa ihmisten ilmoille lähemmäksi kauppoja ja työpaikkoja. Luonto kiittää ekologisesta valinnasta!
Se joka puolustaa tupakanpolttoaan valehtelee itselleen niinkuin narkomaanit.
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju! Itse lopetin tupakoinnin viikko sitten, röökit loppui ja kaupan kohdalla vaan ajattelin, että enpäs nyt ostakaan sitä askia.
Tajusin että mun ei ole pitkään aikaan tehnyt mieli tupakkaa, vaan oon vain polttanut siksi koska oon niin tottunut siihen ja kerta "olen tupakoija niin pitää käydä röökillä säännöllisesti"
Olen vielä sellaisella asenteella että jokainen päivä on voitto ja jos tekee ylitsepääsemättömästi mieli niin sitten käyn ostamassa askin ja poltan enkä tee siitä isoa numeroa. Eli aika heikoissa kantimissa lähti tää mun lopetus liikkeelle kun en edes yritä pitää selkärankaa himon iskiessä ":D"
Mutta yllätyksekseni ei ole _kertaakaan_ tehnyt mieli röökiä. Välillä tulee mieleen, että "tässä kohtaa njormaalisti polttaisin" ja mietin, joskus jopa koitan lietsoa sitä röökinhimoa itseeni. Ei vaan tee mieli ja ajatus siitä savusta, mausta ja hajusta oikein kuvottaa.
Tavallaan en olisi siis halunnut lopettaa koska tykkään tupakoimisesta, se on ihanaa istua partsilla omissa ajatuksissaan ja vetää röökiä ja on kivaa kun töistä pääsee ulos hetkeksi tuulettumaan yms. Mutta kun ei tee mieli niin en ala väkisin polttamaan enää ja tiedostan kyllä kaikki ikävät asiat joita röökaaminen aiheuttaa ja ne on vahvana mielessä. Luultavasti mulla on jo joku keuhkosyöpä kun kroppa pistää näin kovasti vastaan...
Noh, oon nyt pari päivää selannut tätä keskustelua ja varmaan osaltaan on myös vaikuttanut siihen, ettei mieli tee, tullut paljon hyviä pointteja esiin joita en ole ennen tullut edes ajatelleeksi :)
Hieno homma! Paljon tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Tupakoivat ihmiset haisevat ihan kauhealta, varsinkin kun yhdistää kahvinjuonnin samalle tauolle. Hirveintä on se tumppien heittely maahan, tai esim roskiksen PÄÄLLE. Nri ei maadu ja sisäktävät hirveesti myrkkyjä.
Tupakoinnissa ei ole muuta hyvää kuin se, että sen voi lopettaa.Kyllähän ne savun kiehkurat ovat kauniita kun Greta Garbo tyylikkäänä elokuvissaan suurine silmineen katselee vastanäyttelijää ja vetää henkoset. Näitä elokuvia ja Hollywoodia ovat tupakkafirmat rahoittaneet reippaasti. Mielikuvilla on voimaa ja tästä syystä varmasti noinkin vajaamielistä toimintaa pidetään edelleen tyylikkäänä.
Niinpä! Sitten vielä se tosiasia kannattaa muistaa, että niin lemmikkieläimet kuin luonnoneläimet ja toki myös pikkulapset voivat syödä niitä tumppeja (Kyllä, tällaista todellakin tapahtuu!) Pahimmillaan seurauksena on nikotiinimyrkytys ja / tai suolitukos. Kummatkin voivat johtaa tuskalliseen kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska moni kuvittelee että vuosikymmeniä polttanut nainen ei voi olla hyvännäköinen ja nuorekas .
Ap
Aika moni kuvittelee oikein. Vuosikymmeniä polttanut ei ole nuorekas. Jos muuta kuvittelee niin on todella harhainen. Tai sitten on todella väljät kriteerit ”nuorekkaalla”
Ei ärsytä.
Tupakan nykijät vaan niin v itun ahtaalle.
Tupakkipaikka siirretään Posiolla pois R-kioskin ulko-oven läheltä
Tupakkipaikka siirretään pois Posion R-kioskin ulko-oven läheltä, kiinteistöä isännöivä, Kiinteistö Oy Riihipolun isännöitsijänä toimiva Pekka Nissi sanoo Realia Isännöinti Kuusamon yksiköstä.
Nissi viittaa Koillissanomien julkaisemaan juttuun (KS 7.2.2018) astmaa sairastavien valituksista Posion R-kioskin ja asiamiespostin edessä tapahtuvasta tupakoinnista. Jutussa astmaa sairastava nainen kertoo saaneensa astmakohtauksen tupakan savun leijuessa R-kioskin katoksen alla ja ulko-oven vieressä.
– PÄÄTIMME taloyhtiön hallituksessa jo kaksi viikkoa sitten, että tupakkipaikka siirretään kiinteistössä Riihipolun ja Posiontien puoleiseen kulmaukseen, jossa sen ei pitäisi haitata ketään, Nissi selvittää.
– Kulmauksessa olevaan pylvääseen asennetaan uusi tuhkakuppi, jossa natsat sammuvat kuppiin heitettäessä.
– Nykyisellä paikalla oleva tuhkakuppi R-kioskin edestä poistetaan. Tarvittaessa siihen voidaan kiinnittää myös kieltokyltti, että tupakointi ulko-oven edessä ja katoksen alla on kielletty.
NISSIN mukaan hallituksen päätös perustuu tupakkalakiin, jonka 78:n pykälän mukaan taloyhtiö voi kieltää tupakoinnin rakennuksen sisäänkäynneissä ja ilmanottoaukkojen läheisyydessä.
https://www.koillissanomat.fi/uutisetkoillismaa/tupakkipaikka-siirretaa…
Tuo leimaaminen saattaa kääntyä vielä toisin päin, sillä kohta pitää olla jo aika varakas, että pystyy säännöllisesti polttamaan.