Ärsyttää tämä noitavaino tupakoitsijoita kohtaan !
Poltan, joten olen alinta pohjasakkaa ja ihmishirviö. Onneksi asumme ok-talossa jossa saan käydä aamutupakalla rauhassa, mutta muuten tuntuu että roviolle joutaisin kun kehtaan julkisella paikoilla liikkua tupakka suussa . Työpaikasta poistui tupakkapaikka , joten kahvitauolla ei pääse enää hermosavuille. Junissa ei ole tupakkavaunua.
En ole mikään pubiruusu yh, vaan hoikka ja tyylikkäästi pukeutuva nainen . Naimisissa, vakituinen työ, kolme lasta. Jokaisella vain on joku pahe ja minulla se on polttaminen.
Kommentit (527)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää kommentit on jotain aivan sairasta. Ihmisiltä lähtenyt vähän lapasesta tää röökiviha. Ensin hirtetään tupakoitsijat, sitten läskit, sitten huumeiden käyttäjät, sitten alkoholin käyttäjät, sitten autoilijat, sitten parvekegrillaajat, sitten koiranomistajat, sitten suklaan syöjät, sitten.... Miksei voi vaan antaa ihmisten elää, sillä tällaisella mentaliteetilla kaikki ovat pian kahleissa. Eine tupakoitsijat kuitenkaan teidän naamalle sitä hönkäystä puhalla. Löysätään nyt kaikki pipoa vähän niin itsekin helpompi hengittää...
Nimenomaan. Miksi ei voisi antaa ihmisten hengittää raikasta ilmaa, vaan pitää tulla puhaltelemaan sitä tupakan savua joka paikkaan. Jos haluaa tupakoida, niin voi mennä tekemään sen sinne, jossa ei häiritse muita. Siihen asti kun toimintasi häiritsee muita, niin se ei ole pelkästään sinun asiasi. Tupakoitsijoita ei pääse karkuun edes kotonaan, koska parvekkeella istuessa tai sitä ovea auki pitäessään savu tulee sisään. Kyllä tämän kanssa pärjäisi jos se olisi vaikkapa tunti viikossa, mutta kun se on joka kerta kun parvekkeen ovea pitää auki edes pari tuntia.
Joo ymmärrettävää jos oikeasti ongelmia tuon kanssa. Tässä kuitenkin kuitenkin jokainen voi miettiä missä menee raja toisen elämän rajoittamisella. Ihmiset kun tuppaa olemaan sellaisia että mikään ei riitä ja kaikkea tuomitaan. Kukaan ei ole täydellinen ja jokaista joku tuomitsee jossain asiassa. Itsestä se on epäterveellisempää yhteiskunnassa, että ei koskaan anneta armoa oli kyseessä sitten kotiäitiys, työttömyys, suklaan syönti tai kiinasta tilaaminen. Hypokriittista tuomita esim tupakoitsijat luonnontuhoajiksi, kun kukaan ei siltä osin ole täydellinen.
Ihana ketju! Itse lopetin tupakoinnin viikko sitten, röökit loppui ja kaupan kohdalla vaan ajattelin, että enpäs nyt ostakaan sitä askia.
Tajusin että mun ei ole pitkään aikaan tehnyt mieli tupakkaa, vaan oon vain polttanut siksi koska oon niin tottunut siihen ja kerta "olen tupakoija niin pitää käydä röökillä säännöllisesti"
Olen vielä sellaisella asenteella että jokainen päivä on voitto ja jos tekee ylitsepääsemättömästi mieli niin sitten käyn ostamassa askin ja poltan enkä tee siitä isoa numeroa. Eli aika heikoissa kantimissa lähti tää mun lopetus liikkeelle kun en edes yritä pitää selkärankaa himon iskiessä ":D"
Mutta yllätyksekseni ei ole _kertaakaan_ tehnyt mieli röökiä. Välillä tulee mieleen, että "tässä kohtaa njormaalisti polttaisin" ja mietin, joskus jopa koitan lietsoa sitä röökinhimoa itseeni. Ei vaan tee mieli ja ajatus siitä savusta, mausta ja hajusta oikein kuvottaa.
Tavallaan en olisi siis halunnut lopettaa koska tykkään tupakoimisesta, se on ihanaa istua partsilla omissa ajatuksissaan ja vetää röökiä ja on kivaa kun töistä pääsee ulos hetkeksi tuulettumaan yms. Mutta kun ei tee mieli niin en ala väkisin polttamaan enää ja tiedostan kyllä kaikki ikävät asiat joita röökaaminen aiheuttaa ja ne on vahvana mielessä. Luultavasti mulla on jo joku keuhkosyöpä kun kroppa pistää näin kovasti vastaan...
Noh, oon nyt pari päivää selannut tätä keskustelua ja varmaan osaltaan on myös vaikuttanut siihen, ettei mieli tee, tullut paljon hyviä pointteja esiin joita en ole ennen tullut edes ajatelleeksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Onhan se huono tapa ja epäterveellistä joo, mutta eiköhän se ole oma asiani.
Olen 42v ja polttanut 15-vuotiaasta, kaikki tupakkalakot ovat päättyneet siihen että huudan lapsille ja olen muutenkin hirmuisen kireä. Mielummin poltan ja olen oma iloinen itseni.
Oletko kokeillut lopettamista nikotiinituotteiden avulla? Puolisoni oli polttanut yli 30 vuotta (välillä aski päivässä, välillä vähemmän). Hän onnistui lopettamaan laastareiden ja purkan avulla eikä hermostumista ja kireyttä juurikaan esiintynyt, vaikka elämässä oli muutenkin paljon stressaavia asioita siihen aikaan.
Sellai pikkujuttu että riippuvuus nikotiiniin on kaikilla erilainen. Jotku pystyy lopettamaan helposti,koska on olemassa ihmisiä,jotka ei jää ollenkaan koukkuun nikotiiniin. Sitten on olemassa ihmisiä ,jotka jää siihen todella pahasti koukkuun.
Yhtä pahasti kuin vaikka amfetamiiniin. Ei se lopettaminen todellakaan ole helppoa. Helppo huudella sivusta,jos ei ole itse koskaan polttanut. Tai se nyt sattuu olemaan niin, ettei ole pahasti koukussa nikotiiniin. Arpapeliä.
Nikotinisteilla pitäisi myös olla mahdollisuus vieroitukseen. Niikuin alkoholisteilla ja narkkareilla.
Rööki apteekkiin reseptin taakse!
hölömöt valittajat kirjoitti:
Mitenköhän tuo parveketupakoinnin kieltäminen käytännössä toimii? Meinaako kieltäjät, että tupakoijat lopettaa kokonaan, ei tule tapahtumaan. Sitten porukka ramppaa yötä päivää ees taas portaita ja sitten ei-tupakoivat valittavat metelistä. Kumpi on pienempi paha, savu joka haihtuu 5 minuutissa vai jatkuva 24/7 kolina ja ovien hakkaaminen.
Kolina on huomattavasti pienempi paha. Sulla ei selvästikään ole mitään käsitystä siitä, miten vmäistä on olla parveketupakoijien naapurina. Tuulettaa et voi, et vaikka olis millainen helle, koska joku naapuri on vartin välein röökillä. Ja se savu ei todellakaan poistu kämpästä 5 minuutissa, ja vaikka poistuisikin, niin mitä se auttaisi, kun seuraava satsi tulee ihan heti perään?
Ratkaisu ei ole se, että ihmiset joutuvat valitsemaan, millaista paskaa joutuvat tupakoitsijalta sietämään, vaan ratkaisu on se, että tupakoija itse hoitaa aiheuttamansa ongelman pois tavalla taikka toisella. Esimerkiksi hankkimalla kotiinsa/parvekkeelle savuimurin, jota kautta suodattaa (aktiivihiilikangas maksaa 5 euroa) tai puhaltaa savunsa jonnekin aivan muualle. Tai hankkii nikotiinilaastareita/-purukumia niitä hetkiä varten, kun on kotonaan, jos ei jaksa poistua talostaan tai halua mekkaloida.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo parveketupakoinnin kieltäminen käytännössä toimii? Meinaako kieltäjät, että tupakoijat lopettaa kokonaan, ei tule tapahtumaan. Sitten porukka ramppaa yötä päivää ees taas portaita ja sitten ei-tupakoivat valittavat metelistä. Kumpi on pienempi paha, savu joka haihtuu 5 minuutissa vai jatkuva 24/7 kolina ja ovien hakkaaminen.
Kolina on huomattavasti pienempi paha. Sulla ei selvästikään ole mitään käsitystä siitä, miten vmäistä on olla parveketupakoijien naapurina. Tuulettaa et voi, et vaikka olis millainen helle, koska joku naapuri on vartin välein röökillä. Ja se savu ei todellakaan poistu kämpästä 5 minuutissa, ja vaikka poistuisikin, niin mitä se auttaisi, kun seuraava satsi tulee ihan heti perään?
Ratkaisu ei ole se, että ihmiset joutuvat valitsemaan, millaista paskaa joutuvat tupakoitsijalta sietämään, vaan ratkaisu on se, että tupakoija itse hoitaa aiheuttamansa ongelman pois tavalla taikka toisella. Esimerkiksi hankkimalla kotiinsa/parvekkeelle savuimurin, jota kautta suodattaa (aktiivihiilikangas maksaa 5 euroa) tai puhaltaa savunsa jonnekin aivan muualle. Tai hankkii nikotiinilaastareita/-purukumia niitä hetkiä varten, kun on kotonaan, jos ei jaksa poistua talostaan tai halua mekkaloida.
On se nyt helv...i jos ei parvekkeellaan saa polttaa. Vai vielä savuimuri😂
Vain white trash akat tupakoi. Itse en oo koskaan tajunnu akkojen tupakointia. ENnen sitä sieti miehiltä mutta nykyään se on mun mielestä miehilläkin totaalinen turn off. Miehen hien haju ja tupakka on ehkä paskin yhdistelmä, siihen vielä joku vanha viinan katku niin yök.
Lopeta, oot varmaa kauhea ryppykasa. Tupakka-akat laihduttaa ittensä aina kuiviksi kalkkunoiksi tupkoilta ja ovat muutenkin etovia. Iho on huono ja kamala ääni. hyi hyi vittu hyi
t. urheileva 35 vee
Vierailija kirjoitti:
Vain white trash akat tupakoi. Itse en oo koskaan tajunnu akkojen tupakointia. ENnen sitä sieti miehiltä mutta nykyään se on mun mielestä miehilläkin totaalinen turn off. Miehen hien haju ja tupakka on ehkä paskin yhdistelmä, siihen vielä joku vanha viinan katku niin yök.
Lopeta, oot varmaa kauhea ryppykasa. Tupakka-akat laihduttaa ittensä aina kuiviksi kalkkunoiksi tupkoilta ja ovat muutenkin etovia. Iho on huono ja kamala ääni. hyi hyi vittu hyi
t. urheileva 35 vee
Vaikutat sairaalta ja varmaan oletkin sairas.
En polta enkä koskaan ole polttanutkaan. Se on minulle vain tapa ihmisten tapojen joukossa. Huono sellainen toki, mutta on paljon muitakin.
Vain täysin sairas puhuu ihmisistä noin. Kyseessä eivät ole lapsia raiskaavat mielipuolet, vaan ihan tavalliset ihmiset tämän paheensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Onhan se huono tapa ja epäterveellistä joo, mutta eiköhän se ole oma asiani.
Olen 42v ja polttanut 15-vuotiaasta, kaikki tupakkalakot ovat päättyneet siihen että huudan lapsille ja olen muutenkin hirmuisen kireä. Mielummin poltan ja olen oma iloinen itseni.
Oletko kokeillut lopettamista nikotiinituotteiden avulla? Puolisoni oli polttanut yli 30 vuotta (välillä aski päivässä, välillä vähemmän). Hän onnistui lopettamaan laastareiden ja purkan avulla eikä hermostumista ja kireyttä juurikaan esiintynyt, vaikka elämässä oli muutenkin paljon stressaavia asioita siihen aikaan.
Sellai pikkujuttu että riippuvuus nikotiiniin on kaikilla erilainen. Jotku pystyy lopettamaan helposti,koska on olemassa ihmisiä,jotka ei jää ollenkaan koukkuun nikotiiniin. Sitten on olemassa ihmisiä ,jotka jää siihen todella pahasti koukkuun.
Yhtä pahasti kuin vaikka amfetamiiniin. Ei se lopettaminen todellakaan ole helppoa. Helppo huudella sivusta,jos ei ole itse koskaan polttanut. Tai se nyt sattuu olemaan niin, ettei ole pahasti koukussa nikotiiniin. Arpapeliä.
Totta. Mutta ne nikotiinituotteet auttaa juuri niitä jotka ovat jääneet siihen koukkuun. Niitä pitää vaan käyttää isolla kädellä. Laastari 24/7 ja purkkaa tai tabletteja suuhun kerran tunnissa, vaikka ei edes tekisi muka mieli. Sitten vähitellen vähentää vahvuuksia ja itse käyttöä, mutta kuukausien eikä päivien/viikkojen aikana. Muitakin lääkkeitä on. Stumppaa Tähän -kirja vielä lisäksi.
Toki silti tarvitaan tahto lopettaa. Itse lopetin myös alkoholin käytön ja ajanvieton tupakoivien ihmisten kanssa kuukausien ajaksi.
En vähättele koukkua, mutta kaikkien on mahdollista päästä siitä eroon. Ja koskaan enää ei voi polttaa sitä yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Noitavaino? Mitä noitavainoa se on, että susta yritetään pitää huolta, koska harrastat itsesi tuhoamista ja toisten elintilan tuhoamista. Sua yritetään auttaa.
Ja nää argumentoinnit siitä, että hei entäs ilmansaaasteet yms, miksei kukaan niistä välitä. Tiedoksenne, kyllä välittää. Onko tupakoitsijat jotenkin niin pahasti vammaisia, että eivät osaa lukea tai ymmärrä uutisia. Miten joku on voinut välttyä kaikelta keskustelulta ja lainsäädännöltä, mitä esimerkiksi autoilun saasteisiin liittyy?
Tupakointi on out, antaa erittäin tyhmän kuvan ihmisestä ja myös sellaisen surullisen, ongelmaisen kuvan "hän ei hallitse itseään ja elämäänsä, ei ole kovin älykäs, ei ymmärrä, ei kykene kontrollooimaan impulssejaan, on riippuvainen". Niin, se riippuvaisuus, se on surkeaa. Ei kukaan meistä vapaista ihmisistä ajattele kovin korkealle ihmisiä, jotka ovat riipouvaisuuksiensa orjia. Mulle juoppo tai tupakoija on orja.
Miksei sitten anna tyhmää kuvaa ihmisestä, joka menee autolla joka paikkaan. Kuskaa vielä lapsensakin. On terveyden kannalta paljon haitallisempaa meille sivustaseuraajille.
Riippuvuudet eivät kerro älystä mitään. NIitä on tyhmimmistä tyhmimmillä ja älykkäistä älykkäimmillä.
Toki tupakointi on eriytynyt sosiaalisesti Suomessa alempien luokkien tavaksi. Niin on lihavuuskin. Kuka nyt kuitenkaan on valmis leimaamaan kaikki lihavat ehdottomasti tyhmiksi?
Kai loppuun pitää laittaa, että en itse tupakoi. Tajuan vain tämän aloituksessa mainitun noitavainon. Olen syntynyt 60-luvulla, jolloin lähes joka kodissa poltti ainakin isä ja sisällä. Parveketupakointia käsitteenä ei edes tunnettu.
Olemmeko nyt varmasti niitä paljon sairaampia kuin näissä polttamattomissa kodeissa eläneet tässä vaiheessa tulevat olemaan?
Ainakin mielenterveyshäiriöt ovat suuressa noususuhdanteessa, minkä voi tältä palstatakin todeta.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten tupakointia voi perustella sillä, että hengitysilmaa pilataan muillakin tavoilla? Se haju on aivan järkyttävä ja tulee tupakoivan mukana sisätiloihin, kun taas esim. pakokaasu tai katupöly ei.
Ei sillä kukaan tupakointia tietenkään perustele.
Katupöly ja autojen saasteet vain tappavat. Ei se, että tupakoitseva ihminen tulee ulkoilmasta sisätiloihin.
WHO:n sivuilta tästä tietoa, jos haluat oikeata tietoa etkä ole vain fanaattisuuden vallassa.
En polta ja en pidä tupakansavusta. Ei vain mitään mittasuhteita tällä asialla ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vastaisuudessa tupakoijat vain hakeutuvat asumaan sellaisiin taloihin, joissa parveketupakointi on sallittua. Tupakointi on jo nyt kielletty joissakin taloyhtiöissä parvekkeella ja ihan pihassa, mutta tarvitseeko sitä sitten polttajan juuri sellaiseen taloon hakeutua asumaan? Tulevaisuudessa tupakoivat ihmiset varmaan asuvat eri taloissa kuin ne jotka ei tupakoi ja jotka hakeutuvat taloihin jossa ei saa polttaa parvekkeella.
Ahhh, nyt tää lähtee röökille!
Kun mä olin pentu, kaikki poltti ja kaikkialla. Eikä kukaan ollu allerginen? Mistä toi nyt on keksitty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noitavaino? Mitä noitavainoa se on, että susta yritetään pitää huolta, koska harrastat itsesi tuhoamista ja toisten elintilan tuhoamista. Sua yritetään auttaa.
Ja nää argumentoinnit siitä, että hei entäs ilmansaaasteet yms, miksei kukaan niistä välitä. Tiedoksenne, kyllä välittää. Onko tupakoitsijat jotenkin niin pahasti vammaisia, että eivät osaa lukea tai ymmärrä uutisia. Miten joku on voinut välttyä kaikelta keskustelulta ja lainsäädännöltä, mitä esimerkiksi autoilun saasteisiin liittyy?
Tupakointi on out, antaa erittäin tyhmän kuvan ihmisestä ja myös sellaisen surullisen, ongelmaisen kuvan "hän ei hallitse itseään ja elämäänsä, ei ole kovin älykäs, ei ymmärrä, ei kykene kontrollooimaan impulssejaan, on riippuvainen". Niin, se riippuvaisuus, se on surkeaa. Ei kukaan meistä vapaista ihmisistä ajattele kovin korkealle ihmisiä, jotka ovat riipouvaisuuksiensa orjia. Mulle juoppo tai tupakoija on orja.
Miksei sitten anna tyhmää kuvaa ihmisestä, joka menee autolla joka paikkaan. Kuskaa vielä lapsensakin. On terveyden kannalta paljon haitallisempaa meille sivustaseuraajille.
Riippuvuudet eivät kerro älystä mitään. NIitä on tyhmimmistä tyhmimmillä ja älykkäistä älykkäimmillä.
Toki tupakointi on eriytynyt sosiaalisesti Suomessa alempien luokkien tavaksi. Niin on lihavuuskin. Kuka nyt kuitenkaan on valmis leimaamaan kaikki lihavat ehdottomasti tyhmiksi?
Kai loppuun pitää laittaa, että en itse tupakoi. Tajuan vain tämän aloituksessa mainitun noitavainon. Olen syntynyt 60-luvulla, jolloin lähes joka kodissa poltti ainakin isä ja sisällä. Parveketupakointia käsitteenä ei edes tunnettu.
Olemmeko nyt varmasti niitä paljon sairaampia kuin näissä polttamattomissa kodeissa eläneet tässä vaiheessa tulevat olemaan?
Ainakin mielenterveyshäiriöt ovat suuressa noususuhdanteessa, minkä voi tältä palstatakin todeta.
Autoilukin on typerää. Varsinkin kaupungissa. Ja maallakin, jos työpaikka tai kauppa on kävely/pyörämatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Helteellä tuulettaminen on muuten todella typerää puuhaa. Jos ulkona on lämpimämpi kuin sisällä, niin miten luulet käyvän jos avaat ikkunan? Viilentyykö ulkoilma?
Jos helteellä haluaa kotinsa olevan viileämpi, silloin nimenomaan kaikki räppänät ja verhot kiinni.
Sälekaihtimet ovat parhaat eristämään ikkunasta sisään tulevaa kuumuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt helv...i jos ei parvekkeellaan saa polttaa. Vai vielä savuimuri😂
On se tosiaan helv...i kun ei parvekkeellaan saa hengittää savutonta ilmaa. Eikä edes olkkarissa eikä keittiössä, koska se savu tunkee ikkunasta ja ovesta sisälle.
Savuimuri hyvinkin pitäisi olla pakollinen, tupakoitsijoiden kustantama, lisävaruste jokaisella tupakoitsijan parvekkeella. Voitte askarrella sellaisen ihan itse tarvittaessa, jos kaikki rahat menee sauhutteluun. 0 euroa vanhasta tietokonetuulettimesta, 0 euroa vanhasta kännykkälaturista, 1 euroa teipistä ja rautalangasta, jolla yhdistätte nuo toisiinsa, 0 euroa taloyhtiön pahviroskiksesta kaivetusta pahvista, josta muotoilette savua keräävän suppilon ja 5 euroa aktiivihiilisuodatinkankaasta. Eiköhän teillä varaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Rööki apteekkiin reseptin taakse!
Apteekki myy terveyttä edistäviä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helteellä tuulettaminen on muuten todella typerää puuhaa. Jos ulkona on lämpimämpi kuin sisällä, niin miten luulet käyvän jos avaat ikkunan? Viilentyykö ulkoilma?
Jos helteellä haluaa kotinsa olevan viileämpi, silloin nimenomaan kaikki räppänät ja verhot kiinni.
Sälekaihtimet ovat parhaat eristämään ikkunasta sisään tulevaa kuumuutta.
Ei jestas sentään. Sisällähän on kuumempi kuin ulkona, sen takiahan sitä tuuletusta pääosin tehdään. Eikä pelkästään sen takia, vaan jo pelkkä ilmavirta viilentää kummasti, vaikkei lämpötilaeroa olisikaan, koska ihminen itse on noin 37 asteinen, siinä missä ulkoilma on helteilläkin Suomessa yleensä reilusti vähemmän.
Jäikö fysiikan opiskelu kenties väliin sulta kokonaan?
Joo varmasti. Miksi sitten tällakin palstalla puhutaan kerrostalokyttääjistä, naapurin kyttääjämummosta jne. Nehän haluaa vaan naapurinsa parasta. Miksi ylipainoiset valittavat jos heille vaikka miten ystävällisesti mainitaan ylipainon epäterveellisyydestä? Hehän kokevat ystävälliset laihdutuskehotukset törkeiksi loukkauksiksi. Miksi ihmeessä?
Yhteiskuntaa kiinnostaa vain verot.