Ärsyttää tämä noitavaino tupakoitsijoita kohtaan !
Poltan, joten olen alinta pohjasakkaa ja ihmishirviö. Onneksi asumme ok-talossa jossa saan käydä aamutupakalla rauhassa, mutta muuten tuntuu että roviolle joutaisin kun kehtaan julkisella paikoilla liikkua tupakka suussa . Työpaikasta poistui tupakkapaikka , joten kahvitauolla ei pääse enää hermosavuille. Junissa ei ole tupakkavaunua.
En ole mikään pubiruusu yh, vaan hoikka ja tyylikkäästi pukeutuva nainen . Naimisissa, vakituinen työ, kolme lasta. Jokaisella vain on joku pahe ja minulla se on polttaminen.
Kommentit (527)
Tupakointi on kaiken edellämainitun lisäksi auttamattoman vanhanaikaista. Ennen oli ratikoissa sylkykuppeja, vähän samaan tapaan tupakkapaikat poistuu pikku hiljaa. Edelleen varmaan tulee olemaan joitakin, jotka tupakoi - siis myös länsimaissa, ei pelkästään kehitysmaissa, mutta väheneehän se koko ajan.
Tiedoksi ap:lle, tupakointi on out.
Tupakointi loppuu vain unissa, todellisuus on aivan eri juttu unelmoijat. Markkinathan siitä vain villiintyvät kun jotain kielletään. Vihalla harvoin saa mitään järkevää aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri: Tämä hengenvaarallinen tapa voi vanhentaa jopa 20 vuotta
"Joka toinen tupakoitsija saa kuolettavan taudin. Jokainen tupakoitsija sairastuu johonkin. Erikoislääkäri ja Lääkärit tupakkaa vastaan -verkoston puheenjohtaja Olli Simonen kertoo, mihin sairauksiin tupakoitsijan kannattaa varautua.
– On olemassa yli 20 tapaa tappaa itsensä tupakalla. Joka toinen tupakoitsija saa jonkin näistä kuolettavista taudeista. Lisäksi jokainen tupakoitsija sairastuu johonkin: ei-tappavia, tupakan aiheuttamia sairauksia on toiset 20, Olli Simonen sanoo.
Syövistä tupakointi voi laukaista tunnetuimman keuhkosyövän lisäksi ruoka- ja henkitorven syövän, suu- ja huulisyövän, haimasyövän, kohdunkaulan syövän, virtsarakon syövän ja munuaissyövän. Yleensä sauhuttelu on myös tupakoitsijan sydäninfarktin takana.
– Tupakka aiheuttaa puolet kaikista aortan repeämistä – siinä menee henki hetkessä poikki. Myös monet ääreisverenkierron häiriöt ovat tupakoinnista johtuvia, sillä nikotiini supistaa verisuonia. Lisäksi tupakointi edistää nivelrikkoa ja sairastuttaa hengitystieinfektioihin.
– Viidennes kaikista kuolemaan johtavista keuhkokuumeista tulee tupakoitsijoille. Myös COPD eli keuhkoahtaumatauti on yleinen ja lähes poikkeuksetta tupakoitsijan tauti: keuhkoista loppuu hengitystila, kun keuhkorakkulat tuhoutuvat.
Tupakoiva nainen mummoutuu nopeasti
Simonen sanoo, että tupakointi rapauttaa ja vanhentaa elimistön ennenaikaisesti.
– Kalenterivuosiltaan nelikymppisen tupakoitsijan todellinen biologinen ikä on pahimmillaan 60 vuotta.
Jotkin tupakoinnin aiheuttamat ongelmat ovat tyypillisiä erityisesti naisille.
– Savukkeiden myrkyt nopeuttavat estrogeenin hajoamista maksassa. Tupakoiva nainen onkin koko ajan pienessä estrogeenipuutteessa: hän mummoutuu tupakoimatonta ikätoveria keskimäärin 2–5 vuotta aikaisemmin.
– Koska estrogeenin väheneminen edistää luukatoa, myös osteoporoosin vaara lisääntyy tupakoimalla. Naisten reisiluun murtumista liki 10 prosenttia on osteoporoosin aiheuttamia, Simonen sanoo."
https://www.studio55.fi/terveys/article/laakari-tama-hengenvaarallinen-…
Outoja sanavalintoja läåäkäriltä: mummoutuminen. Halventava sana vaihdevuosi-ikäisestä naisesta mielestäni.
Tilastot myös ovat kummallisia. Viidennes kuolemaan johtavista keuhkokuumeista on siis tupakoitsijoilla. Eihän Suomessa ole enää edes kuin 17 prosenttia tupakkaa käyttäviä? Eli tämän mukaan tupakoitsijat sairastuvat vähemmän fataaliin keuhkokuumeeseen kuin muut.
90 prosenttia reisiluun murtumista siis eivät ole tupkoinnin aiheuttamia jne.
Lähes jokainen tässä maassa saa kuolettavan taudin jossain vaiheessa. Vain joka toinen tupakoitsija saa :D
Simonen vaikuttaa fanaattiselta ja ei ole oikein keskittynyt siihen, mitä suoltaa.
Totta kai tupakointi on ehdottoman epäterveellistä, ei sitä kukaan kiistä. Tällainen propaganda ei vain ketään fiksumpaa vakuuta.
Samaa mieltä edellisen kanssa joka sanoi tuota lääkäriä fanaattiseksi liioitteliaksi, ihan realistisesti ajateltuna meillä on huomattavasti vakavampi ilmasto ongelmia kuin tuakointi. Miksi se tupakointi poimitaan sieltä esiin, kun oikeasti sen vaikutukset ovat mitättömät. Liikenteen päästöt, kemikaalit, katupöly erilaisten yhdisteiden hajoaminen kaikkeen luontoon myrkyttävät meidät. Jos tämäkin energia käytettäisiin oikeasti vaikuttavien asioiden hoitamiseen eikä diibadaabaan ja unelmoitiin.
Ai että kaikilla on paheita? Ei, se ei ole normaalia, että on tuollainen epäterveellinen riippuvuus. Selität varmaan itsellesi, että jos et polttaisi niin varmaan ryyppäisit tai söisit suklaata. Ihminen kykenee elämään ilman mitään vastaavia epäterveellisiä elämäntapoja. Tekosyitä lopettamattomuudellesi voit keksiä vaikka millä mitalla, mutta mikään tekosyy ei poista sitä faktaa, että tupakointi on ihan hemmetin epäterveellistä ja itsekästä. Perhe kärsii, kun rahaa kuluu järjettömät määrät tuollaisiin turhuuksiin. Haju pinttyy vaatteisiin ja tätä myöten tupakoivan vieressä ei voi edes ulkoilmassa seistä. Savun passiivinen hengittäminen aiheuttaa myös sairauksia, enkä ymmärrä kuinka itsekäs ihmisen pitää olla, että altistaa esim. lapsensa tupakansavulle. Siirtykää ennnemmin vaikka nuuskan käyttöön jos sitä nikotiinia on pakko saada. Yhtä typerän näköistä, mutta ei haittaa sivullisia välittömillä vaikutuksillaan
Voisiko joku kertoa, miten tupakointia voi perustella sillä, että hengitysilmaa pilataan muillakin tavoilla? Se haju on aivan järkyttävä ja tulee tupakoivan mukana sisätiloihin, kun taas esim. pakokaasu tai katupöly ei.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten tupakointia voi perustella sillä, että hengitysilmaa pilataan muillakin tavoilla? Se haju on aivan järkyttävä ja tulee tupakoivan mukana sisätiloihin, kun taas esim. pakokaasu tai katupöly ei.
Kai heidän pitää yrittää edes jotenkin toimintaansa perustella, vaikka argumentit ovatkin huonoja.
Nää kommentit on jotain aivan sairasta. Ihmisiltä lähtenyt vähän lapasesta tää röökiviha. Ensin hirtetään tupakoitsijat, sitten läskit, sitten huumeiden käyttäjät, sitten alkoholin käyttäjät, sitten autoilijat, sitten parvekegrillaajat, sitten koiranomistajat, sitten suklaan syöjät, sitten.... Miksei voi vaan antaa ihmisten elää, sillä tällaisella mentaliteetilla kaikki ovat pian kahleissa. Eine tupakoitsijat kuitenkaan teidän naamalle sitä hönkäystä puhalla. Löysätään nyt kaikki pipoa vähän niin itsekin helpompi hengittää...
Minä en polta, mutta pelkään että saan jossain vaiheessa keuhkosyövän passiivisesta tupakoinnista baareissa..
Hitto, miten ysärillä olikin vaikea hengittää baareissa ja yökerhoissa sen savun läpi!
Vierailija kirjoitti:
Nää kommentit on jotain aivan sairasta. Ihmisiltä lähtenyt vähän lapasesta tää röökiviha. Ensin hirtetään tupakoitsijat, sitten läskit, sitten huumeiden käyttäjät, sitten alkoholin käyttäjät, sitten autoilijat, sitten parvekegrillaajat, sitten koiranomistajat, sitten suklaan syöjät, sitten.... Miksei voi vaan antaa ihmisten elää, sillä tällaisella mentaliteetilla kaikki ovat pian kahleissa. Eine tupakoitsijat kuitenkaan teidän naamalle sitä hönkäystä puhalla. Löysätään nyt kaikki pipoa vähän niin itsekin helpompi hengittää...
Nimenomaan. Miksi ei voisi antaa ihmisten hengittää raikasta ilmaa, vaan pitää tulla puhaltelemaan sitä tupakan savua joka paikkaan. Jos haluaa tupakoida, niin voi mennä tekemään sen sinne, jossa ei häiritse muita. Siihen asti kun toimintasi häiritsee muita, niin se ei ole pelkästään sinun asiasi. Tupakoitsijoita ei pääse karkuun edes kotonaan, koska parvekkeella istuessa tai sitä ovea auki pitäessään savu tulee sisään. Kyllä tämän kanssa pärjäisi jos se olisi vaikkapa tunti viikossa, mutta kun se on joka kerta kun parvekkeen ovea pitää auki edes pari tuntia.
Musta raskausajan tupakointi pitäisi kriminalisoida ja sitä pitäisi vahvasi seurata esim neuvolassa. Jokainen åiti vois joutua säännöllisiin jonkinlaisiin kokeisiin. Se on sama, ellei pahempi, että tökkis röökiä vauvan suuhun. Sikiöaikaa ei saa koskaan takaisin, ihminen kehittyy silloin. Millainen ihmine ehdoin tahdoin aiheuttaa vauvalleen ongelmia.
Tupakalle altistunut vauva ei synny terveenä. Aina joku adhd tai joku oppimishåiriö vähintään tulee. Todella epäreilua laittaa lapsesna valmiiksi elämässä lähtemään siihen muutenkin kovaan kisaan takarivistä ihan tietoisesti.
Mä tunnen yhden naisen, joka on lääkäri ja tupakoi odotusajan. En halunnut enää olla tekemisissä hänen kanssaan. En pysty käsittämään tollaista junttiutta. Kun tietoa todella on. Ja vaikka täällä joku wt inisee, että ajatukset on sanoja ja sanat on suhteellisia, ei totuuksia, niin kuulehan, kyllä sanoilla pystytään keksustelemaan totuuksista, jotka voidaan aukottomasti todentaa. Käsittämätöntä saivartelua siitä, että onko sairaus tai vamma jonkun mielestä kuitenkin kiva asia.
Mua kiinnostias, tupakoitsijat, että eikö teitä ahdista se, että hobbynne aiheuttaa muille pahaa oloa ja tulee aiheuttamaan itsellesi ennemmin tai myöhemmin mekrittävää KIPUA? Esimerkiksi nivelrikko on helvetin kivulias juttu, joka nopeasti hallitsee ja rajaa arkea. Joo, sen voi saada muutenkin, mutta sinä röökiposki saat sen esimerkiksi kaksikymmentä vuotta aiemmin. Kaksikymmentävuotta kipua ja heikkoutta esimerkiksi jokaisella askelella, jonka olisit voinut välttää, mutta oli niin mahtavaa laittaa savuavaa keppiä suuhun.
Mua kiinnostaisi tietää, mitä te saatte tupakasta? Ei siis mitään kettuilua ole tämä, en vain käsitä yhtään. Maksat siitä, että saat laittaa keppiä suuhun? Siis kun tajuan toisen ääliömäisyyden eli alkoholin, että siinä on sentään joku pointti, on sosiaalista, hauskaa, lähtee vaikka ujous, voi myös maistua miellyttävältä. En pidä sitä siis fiksuna hommana, mutta että ymmärrän, että siitä saa edes vähäksi aikaa noita mielihyväjuttuja. Mutta mitä tupakasta saa? En vilpittömästi tiedä. Kaikki röökääjat näyttävät aina kireiltä, tärisevät kädet useilla, ana ne työpaikan valittajat ja pomoninhoajat on röökaajia riippumatta siitä, millainen pomo todlelisuudessa on. Röökaaminen ei näytä ulospäin millään tavalla kivaota. Aina on naama nurinkurin ja suuri uhriutumisen tunnelma ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä edellisen kanssa joka sanoi tuota lääkäriä fanaattiseksi liioitteliaksi, ihan realistisesti ajateltuna meillä on huomattavasti vakavampi ilmasto ongelmia kuin tuakointi. Miksi se tupakointi poimitaan sieltä esiin, kun oikeasti sen vaikutukset ovat mitättömät. Liikenteen päästöt, kemikaalit, katupöly erilaisten yhdisteiden hajoaminen kaikkeen luontoon myrkyttävät meidät. Jos tämäkin energia käytettäisiin oikeasti vaikuttavien asioiden hoitamiseen eikä diibadaabaan ja unelmoitiin.
Miksi sitä muuta ilman pilaamista ei arvostella ollenkaan. Haju on mitätön haitta kaupungissa. Ulkona voi vaikka paskoa eikä kukaan haista sitä pakokaasujen yli. Miksi sitä energiaa ei voi kuluttaa asioihin joilla on oikeaa merkistystä ihmisten terveyden kannalta. Onko vihanne vain jotain niin suurta ettei äly enää toimi ja tämän kyseenalaistaminenkin on kielletty. On mitattu järkyttävän huonoja ilmanlaatuja juuri nyt kaupungeissa, eikä tupakka ole se josta pitäisi puhua ilman pilaajana, kun sen hengityilman myrkyttää ja pilaa aivan muut tekijät. Tekijät, joihin olisi syytä keskittyä turhasta tupakan hajusta narisemisen sijaan.
Mitenköhän tuo parveketupakoinnin kieltäminen käytännössä toimii? Meinaako kieltäjät, että tupakoijat lopettaa kokonaan, ei tule tapahtumaan. Sitten porukka ramppaa yötä päivää ees taas portaita ja sitten ei-tupakoivat valittavat metelistä. Kumpi on pienempi paha, savu joka haihtuu 5 minuutissa vai jatkuva 24/7 kolina ja ovien hakkaaminen.
Mä poltan. Olen ollut lakossa lukuisia kertoja, muutamasta kuukaudesta muutamaan vuoteen. Mulla ei oikeastaan ole muita paheita - en omista autoa, en ostele juuri mitään vaatteita, muutaman kerran vuodessa ostan kirpparilta muutaman vaatekappaleen, joita pesen harvakseltaan, en syö lihaa, en ryyppää, en käytä kosmetiikkaa (mua ei voi syyllistää ainakaan kuorintavoiteiden mikromuoveista) enkä lääkkeitä. Tiedättekö, että te jotka meikkaatte tai käytätte hiusmuotoilutuotteita, niin samalla niitä pois pestessänne saastutatte vesistöjä? Lääkkeistä erittyy myös lääkejäämiä vesistöön virtsatessanne.
En ole koskaan ostellut mitään raskaustestejä, en tunne halua kokeilla uusia pesuaineita (ne eläinkokeet, samoin vesistöön leviävät myrkyt), kaikkeen siivoukseen käy mäntysuopa.
En remontoi, en osta ikinä mitään uusia huonekaluja. Kulutan luonnovaroja erittäin vähän normisuomalaiseen verrattuna. Vapaa-aikana kävelen ja luen kirjastosta lainattuja kirjoja ja harrastan hyötyliikuntaa. Jätepussia ei tarvitsisi viedä kuin kerran kuussa.
Aina kun olen röökilakossa näen niin selkeästi miten "ne muut" ihmiset tuhoavat koko ajan ympäristöä ja oikeestaan kohta koko maapallon. Etenkin useamman lapsen lapsiperheet suorastaan ketuttaa! Siinä vaiheessa kun ihmisviha alkaa kovasti nostaa päätään, ostan taas sen askin, jotta palaudun normaalille tasolle, matoseksi muiden joukkoon.
Ja joo tuijota rauhassa kypsän näköisenä. Mä yritän pitää neutraalin ilmeen vaikka ärsyttääkin autoilijat, turkissomisteisiin pukeutuneet, muita päin kävelijät, lapsilaumojen kasvattajat jne. kunnes taas nollaan nuo ärsytyksen aiheet mielestäni.
Noitavaino? Mitä noitavainoa se on, että susta yritetään pitää huolta, koska harrastat itsesi tuhoamista ja toisten elintilan tuhoamista. Sua yritetään auttaa.
Ja nää argumentoinnit siitä, että hei entäs ilmansaaasteet yms, miksei kukaan niistä välitä. Tiedoksenne, kyllä välittää. Onko tupakoitsijat jotenkin niin pahasti vammaisia, että eivät osaa lukea tai ymmärrä uutisia. Miten joku on voinut välttyä kaikelta keskustelulta ja lainsäädännöltä, mitä esimerkiksi autoilun saasteisiin liittyy?
Tupakointi on out, antaa erittäin tyhmän kuvan ihmisestä ja myös sellaisen surullisen, ongelmaisen kuvan "hän ei hallitse itseään ja elämäänsä, ei ole kovin älykäs, ei ymmärrä, ei kykene kontrollooimaan impulssejaan, on riippuvainen". Niin, se riippuvaisuus, se on surkeaa. Ei kukaan meistä vapaista ihmisistä ajattele kovin korkealle ihmisiä, jotka ovat riipouvaisuuksiensa orjia. Mulle juoppo tai tupakoija on orja.
Muakin kiinnostais se, että miksi Poltatte.
Kertokaa, miksise tuntuu hyvältä? Oon tietysti kokeillut teininä ysärillä muiden muassa muutaman kerran. Musta se oli järkyttävän pahaa ja siitä tuli paha olo, satatoi laatta lentää kun kännissä oltiin.
Vastaukseksi mulle ei oikein toimi, että se on mun ainoa pahe. Tai siis en niinku tajua tota vastausta. Miksi sulla on oltava pahe? Mihin tarvitset jotain, joka vahingoittaa sinua itseäsi? Saako siitä muka jonkun hyvän mielen?
En tajua. Oon kai sit lapslelinen, kun itse pyrin tekemäön keholleni ja mielelleni hyvää, pidän huolta, hemmmottelen, menen hauskoja asioita päin. Elämäni on ihanaa.
Mäkään en tajua, miksi joku polttaa. Mulla on paheena joskus makeansyönti. Rakastan karkkia ja jätskiä, vaikka tiedän että ne on epäterveellisiä. Mutta joskus siitä vain tulee niin hyvä olo ja saatan palkita itseni joskus herkullisella, kauniilla jäätelöannoksella. Silti en haluaisi tehdö nöin joka päivä, edes joka viikko.
Tuleeko siitä siis hyvä mieli? Miksi se ei koskaan näytä siltä, niin kuin joku tossa vähän aiemmin sanoi? Kaikki röökipaikkalaiset on aina apeita, juroja, huonoryhtisiä, kalvakoita, niinkuin jotain vankeja. Kun nyt aloin miettiä, niin hyvin harvoin olen nöhnyt iloisesti keskustelevia tupakoitsijoita tai hymyilevää röökimuijaa. Miksi? Eikö teitä ahdista olla koko ajan skarppina sen suhteen, että on röökejä ja tulta mukana? En ikinä jaksais moista turhaa stressiä.
Minua ei häiritse kännääjät eikä niiden oksennukset katujen varsilla - ei vaikuta minun terveyteeni. Tupakoijista vain menee kuppi nurin.
Millä oikeudella tupakoitsija saastuttaa koko jalkakäytävä osuuden myrkkysavulla pakottaen myös minut hengittämään sitä - se vaikuttaa minun terveyteeni.
Kännääjien oksennukset hajoavat luontoon, mutta tupakantumpit saastuttavat vielä vuosia, eivätkä edes maadu.
Enhän minäkään saa aiheuttaa muille ihmisille vammoja tai terveyshaittoja, miten tupakoitsijat ovat ottaneet oikeudekseen.
Odottavien äitien tupakanpoltto raskausaikana pitäisi saattaa rikosoikeuden piiriin.
up