Ärsyttää tämä noitavaino tupakoitsijoita kohtaan !
Poltan, joten olen alinta pohjasakkaa ja ihmishirviö. Onneksi asumme ok-talossa jossa saan käydä aamutupakalla rauhassa, mutta muuten tuntuu että roviolle joutaisin kun kehtaan julkisella paikoilla liikkua tupakka suussa . Työpaikasta poistui tupakkapaikka , joten kahvitauolla ei pääse enää hermosavuille. Junissa ei ole tupakkavaunua.
En ole mikään pubiruusu yh, vaan hoikka ja tyylikkäästi pukeutuva nainen . Naimisissa, vakituinen työ, kolme lasta. Jokaisella vain on joku pahe ja minulla se on polttaminen.
Kommentit (527)
Moni tupakoitsija on entinen ysäriteini, joka näki herkässä iässä mainoksissa kauniita malleja rööki huulessa.
Tupakointi oli cool ja seksikästä.
Nyt nämä teinit ovat keski-ikäisiä, jotka eivät saa aamua käyntiin ilman kahvia ja tupakkaa.
Mua säälittää ne ap:n lapset. Huolta ja pelkoa ja todennäköisesti äidin menetys liian varhain. Aikuisetkin lapset tarvitsevat vanhempiaan.
Joku toimittaja voisi tehdä tästä aiheesta lehtijutun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Onhan se huono tapa ja epäterveellistä joo, mutta eiköhän se ole oma asiani.
Olen 42v ja polttanut 15-vuotiaasta, kaikki tupakkalakot ovat päättyneet siihen että huudan lapsille ja olen muutenkin hirmuisen kireä. Mielummin poltan ja olen oma iloinen itseni.
Nuo on juuri niitä tupakoijan tekosyitä. Ei se huutaminen ja kireys ikuisesti jatku, muutaman viikon/kuukauden päästä on jo paljon helpompaa. Jossain vaiheessa huomaat olevasi taas oma iloinen itsesi;)
Kestää jopa vuoden että tupakoitsijan dopamiinitasot palautuvat entiselleen lopettamisen jälkeen.
Yksi syy miksi niin harva onnistuu lopettamaan ja miksi niin harva lopettanut pysyy lopettaneena.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn: Kuinka monen teistä tupakoitsijoista toinen tai molemmat vanhemmat ovat polttaneet tai joku muu teidän läheisenne, kun olette olleet itse lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tupakoitsijat eivät suoraan hyppää sillalta alas kun niin mielisairaita ovat että haluavat vahingoittaa itseänsä päivä päivältä ja siinä samassa yleensä myös muitakin.. En yhtään ihmettele miksi tällaisia ihmisiä ns "vainotaan". Aivan oikein heille jotta tajuaisivat asian..
Sama koskee juoppoja ja huumeiden käyttäjiä.. Kyllä polton saa nopeasti loppumaan jos niin haluaa. Mutta monesti nämä mielisairaat eivät välitä omasta terveydestä yhtään jolloin eivät edes halua raitistua..
Täysin samaa mieltä! Tähän vielä lisäten ettei raskaana polttava rakasta tulevaan lastaan sillä rakastava äiti ei tuota lapselle (sikiölle) tahallista vahinkoa. Lapsi on siis hänelle vain pelinappua koska päässä viiraa ja pahasti.
Hanki ap sähkötupakka. Siihen tottuminen kestää pari viikkoa, mutta nikotiinisi saat varmasti. Kun olet nikotiinia onnistunut vähentämään riittävästi, ovat kustannukset enää alle puolet tupakoinnin kustanuksista.
Makunesteitä käytettyäsi, joita on satoja, et enää suostu palaamaan tupakkaan, koska se maistuu niin pahalle sähkiksen makuun verrattuna. Myös höyry-koostumus vs. savu-koostumus ovat erilaisia tuntumaltaan suussa, höyryn miellyttäessä enemmän, kun tarpeeksi olet sähkistä käyttänyt.
Sähkötupakassa on alle 1% syöpäriski verrattuna tupakkaan. Virtsan haitallisten aineiden pitoisuus puolestaan vähenee 97% vs. tupakoitsijan virtsaan. Sähkötupakka kokonaisuudessaan vähintään 95% vaarattomampaa vs. tupakka.
Tekniikan Maailman tässä kuussa julkaisemassa jutussa jättitutkimuksesta on tästä enemmän. T
https://tekniikanmaailma.fi/sahkotupakka-95-vahemman-haitallista-kuin-t…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Onhan se huono tapa ja epäterveellistä joo, mutta eiköhän se ole oma asiani.
Olen 42v ja polttanut 15-vuotiaasta, kaikki tupakkalakot ovat päättyneet siihen että huudan lapsille ja olen muutenkin hirmuisen kireä. Mielummin poltan ja olen oma iloinen itseni.
Nuo on juuri niitä tupakoijan tekosyitä. Ei se huutaminen ja kireys ikuisesti jatku, muutaman viikon/kuukauden päästä on jo paljon helpompaa. Jossain vaiheessa huomaat olevasi taas oma iloinen itsesi;)
Kestää jopa vuoden että tupakoitsijan dopamiinitasot palautuvat entiselleen lopettamisen jälkeen.
Yksi syy miksi niin harva onnistuu lopettamaan ja miksi niin harva lopettanut pysyy lopettaneena.
Tuo on hyvä tietää, koska silloin tiedostaa paremmin sen, ettei tupakoinnin jo lopettaneen kannata polttaa edes sitä yhtä tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että 15 prosenttia suomalaisnaisista tupakoi raskauden aikana. Kaksi kolmasosaa heistä tupakoi koko raskauden ajan. JÄRKYTTÄVÄÄ! Näin kerrotaan Terveyskirjaston sivuilla naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Aila Tiitisen 12.10.2017 julkaistussa artikkelissa "Raskaus ja tupakointi".
Tämä kertoo että 15% suomalaisnaisista ei rakasta tulevaa lastaan koska rakastava äiti ei vahingoittaisi lastansa tahallisesti.. Todella surullista että lapsista tehdään tavallaan pelinappuloita ja heidän terveydellään ei tällöin ole mitään väliä. Toivottavasti lapsi saa joskus tietää että näin on äiti tehnyt. Katkaisisin heti välit enkä enää voisi rakastaa häntä!
Tupakantumpit – elämää vaarantava ongelmajäte osaksi ravintoammea
"Tupakantumpit ovat yleisin roska asutussa ympäristössä. Filtterit ovat muovia, joka ei maadu. Niissä on tiivistyneinä samoja myrkkyjä kuin savukkeissa, kuten nikotiinia, tervaa, raskasmetalleja ja hyönteismyrkkyjä.
Tupakkajätteet kulkeutuvat lopulta vesistöihin hajoten yhä pienemmiksi hiukkasiksi planktonin joukkoon ja keräten pinnalleen lisää ympäristömyrkkyjä. Planktonia syövien eliöiden kautta muovi päätyy ravintoketjussa muihin eläimiin ja ihmisiin.
Tupakantumpit ovat ongelmajätteitä. Vastuun tupakkajätteiden keräämisen ja hävittämisen kustannusten korvaamisesta pitäisi olla tupakkatuotteiden valmistajilla, maahantuojilla ja myyjillä."
Olen aina miettinyt, muten jollakin voi olla niin nyrjähtänyt aivotoiminta, ettei tajua, että tupakointi ei koskaan kosketa vain itse polttajaa.
Kuljet ympäriinsä vaatimassa itsellesi syöpää (jonka hoidot me muut saadaan maksaa), mutta myös lahjoittamassa sitä muille. Hajut ja myrkyt kun ei jää sinne sun omakotitaloos (lol). Koska tupakoit, sun hajuaisitisinon ihan pilalla, et tajua miten hirveältä haiset ja millaisia migreenikohtauksia aiheutat pölähtämällä jonnekin. Sitten itket, että sun oikeuttasi pilata toisten elämää rajoitetaan. Huh huh.
Aina kun näen tupakoitsijan, mietin, että ahaa, tuolta näyttää huonompi ihminen, jolla on vaikeuksia ymmärtää, vaikeuksia yksinkertaisesti tajuta maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Hanki ap sähkötupakka. Siihen tottuminen kestää pari viikkoa, mutta nikotiinisi saat varmasti. Kun olet nikotiinia onnistunut vähentämään riittävästi, ovat kustannukset enää alle puolet tupakoinnin kustanuksista.
Makunesteitä käytettyäsi, joita on satoja, et enää suostu palaamaan tupakkaan, koska se maistuu niin pahalle sähkiksen makuun verrattuna. Myös höyry-koostumus vs. savu-koostumus ovat erilaisia tuntumaltaan suussa, höyryn miellyttäessä enemmän, kun tarpeeksi olet sähkistä käyttänyt.
Sähkötupakassa on alle 1% syöpäriski verrattuna tupakkaan. Virtsan haitallisten aineiden pitoisuus puolestaan vähenee 97% vs. tupakoitsijan virtsaan. Sähkötupakka kokonaisuudessaan vähintään 95% vaarattomampaa vs. tupakka.
Tekniikan Maailman tässä kuussa julkaisemassa jutussa jättitutkimuksesta on tästä enemmän. T
https://tekniikanmaailma.fi/sahkotupakka-95-vahemman-haitallista-kuin-t…
"Sähkötupakassa 10 kertaa enemmän syöpäkemikaaleja kuin tavallisessa tupakassa"
http://www.terve.fi/tupakointi/78881-sahkotupakassa-10-kertaa-enemman-s…
Keuhkojakin ärsyttää. Köh, köh, taitaapi tulla syöpä.
Tekis mieli stumpata se myrkkypilli jokaisen tupakkapossun naamaan!
Norppana kirjoitti:
Itse en alkanut tupakoimaan, koska haistelin koko lapsuuteni äitini karmeaa röökin hajua. Nykyään ällöttää, että se pitää mun vauvaa sylissä, kun tiedän, mitä se joutuu haistelemaan. Valitettavasti on myönnettävä, että arvostan äitiäni melko lailla vähemmän tupakoinnin takia. Sama pätee tietysti muihin ihmisiin myös, sinua arvostetaan heti (ansaitusti) vähemmän, koska olet tupakoitsija.
Ja helvandeerade kun ärsyttää nämä "on pahempiakin syntejä" "no entäs suklaa". Kyllä vaan maailmassa pitää pystyä keskustelemaan asioista vertailematta. Aina löytyy jotain pahempaa. Koskaan ei kenelläkään saisi olla paha olla, koska Afrikan nälkälapsella on pahempi. Ei se vaan toimi niin. Ei kai kukaan raiskaajalle sanoisi, että on sitä pahempiakin syntejä, ei sentään murhannut ja paloitellut.
Ymmärrän sun pointin, mutta kyllä se on myös niin, että on tekopyhää arvostella tupakoitsijaa esim. tupakan viljelyn eettisistä vaikutuksista ja ympäristövaikutuksista sademetsissä jos itse kitataan kahvia kuppitolkulla ja tavallista suklaata ostetaan surutta, eikä tule mieleen että vaikutukset ovat samat kahvin ja kaakaon kasvatuksessakin. Sitten laitetaan esim. puuvillavaatetta päälle. Puuvillantuotannossa tuhotaan myös sademetsiä ja käytetään hirveitä määriä ympäristömyrkkyjä sekä vettä, josta alueen asukkaan sitten kärsivät. Sitten hampurilaista naamariin ja pienetkin matkat yksin autoillen päästöjä kaasutellen. Tähän kaikkeen pitäisi tulla muutos, ei ainoastaan tupakointiin ja tupakkateollisuuteen.
Mutta aloituksessa kyse oli yksittäisen ihmisen syyllistämisestä ja syrjimisestä tupakoinnin takia. Mielestäni yksittäisen ihmisen syyllistäminen mistä tahansa näistä em. asioita, tupakointi yhtenä, ei ole se tapa jolla näitä asioita pitäisi ajaa. Lentomatkustushan on muuten tämän hetken suurimman ympäristöuhan imastonmuutoksen kannalta synti no 1. Pitäisikö yksittäistä lomamatkalaista alkaa mulkoilla pahasti kun tuhoaa meidän yhteistä maapalloa?
Olen samaa mieltä kanssasi tupakan haitallisuudesta, tupakan viljelyn haittapuolista sekä tupakkayhtiöiden vastuttomuudesta. Mutta asioita on myös mielestäni hyvä myös verrata toisiinsa. Tupakka on terveydellisesti (tupakoitsijalle) yksi pahimmista, mutta toivon että ihmiset heräisivät näitten muidenkin asioiden haitallisuuteen. Toiset näistä haitoista ovat enemmän kollektiivisella tasolla haitallisia terveyteemme ja koko planeettamme terveyteen. (esimerkiksi ilmastonmuutos)
Kyllä tupakan savuhaittoja on myös mielestäni perusteltua verrata liikenteen päästöhaittoihin, joita myös tulisi vähentää. Autojen pakokaasuja on hankala suurimman osan meistä päästä pakoon, vaikkemme haluaisi elää "passiivisessa pakokaasuttamisessa". Tähänkin olisi keinoja: tukea (valtio ja kunnat) enemmän joukkoliikennettä ja käyttää enemmän kimppakyytejä pikkuautolla kulkiessa, suosia junaa (mikä on todella kallista tällä hetkellä), rakentaa autottomia kaupungin keskustoja jne.
Mä en ymmärrä miksi kukana tupakoi. Hiton pahanmakuista ja hajuista ja varmaa on, että jonkun sairauden siitä saa ennmemin tai myöhemmin, ei tarvitse aina tulla syöpää, mutta vaikuttaa kaikissa sairauksissa heikentävänä ja aikaistavana tekijänä, esim selkänikamat voi olla hitsoriaa nelikymppisenä, kun röökaat, ja sille ei mitään voi enää.
Mutta kun ymmärtäis, mikä siinä on se pointti edes. Mikä järki siinä on? Mä en ymmärrä. Yritin nuorena muiden mukana ja sanoin ääneen sen, etät tässä ei oo mitään järkeä, ainoostaan kun vanhemmat kieltänyt, niin vähän jännää. Mutta ihan paskaa. Muut jatkoi ja nyt nelikymppisinä ovat rupsahtaneita, huonokuntoisia, yrittäneet surullisina lopettaa vuosikymmeniä. Itse näytän ehkä just ja just kolmikymppiseltä ja olen yksivuotiaan, teveen lapsen onnellinen äiti.
"Maahan heitetyt tupakantumpit eivät ole ainoastaan esteettinen haitta. Lisäksi ne levittävät maahan ja vesistöihin ympäristömyrkkyjä, kuten kadmiumia, lyijyä ja arsenikkia. Pikkulapset ja eläimet voivat syödä tumppeja ja saada niistä myrkytyksen."
Vierailija kirjoitti:
Olen aina miettinyt, muten jollakin voi olla niin nyrjähtänyt aivotoiminta, ettei tajua, että tupakointi ei koskaan kosketa vain itse polttajaa.
Kuljet ympäriinsä vaatimassa itsellesi syöpää (jonka hoidot me muut saadaan maksaa), mutta myös lahjoittamassa sitä muille. Hajut ja myrkyt kun ei jää sinne sun omakotitaloos (lol). Koska tupakoit, sun hajuaisitisinon ihan pilalla, et tajua miten hirveältä haiset ja millaisia migreenikohtauksia aiheutat pölähtämällä jonnekin. Sitten itket, että sun oikeuttasi pilata toisten elämää rajoitetaan. Huh huh.
Aina kun näen tupakoitsijan, mietin, että ahaa, tuolta näyttää huonompi ihminen, jolla on vaikeuksia ymmärtää, vaikeuksia yksinkertaisesti tajuta maailmaa.
Tässä onkin mainio keino ylentää itseäsi, kuten sen itsekin tunnut tajuavan. Tyypillistä ajatusansassa olevan ihmisen ajattelua, jossa koko oleminen nojaa ajatteluun ja määrittelyihin omasta itsestä ja muista. Mitä jos vähän relaisit? Ei ole olemassa sitäpaitsi mitään absoluuttisia totuuksia, vaan kaikki on ihmisten omakohtaisesti kokemaa, joskaan ei usein totta; eri ihmiset kokevat asioita eri tavalla. Tupakoinnin pahuuskin on vain määritelmä; siitä saa taudin, tauti on paha, joten tupakointi on paha. Se on sanoja, se on mielikuvia. Näihinkö olisi uskottava?
Koiranpennut nappaavat helposti maasta suuhunsa tupakantumpin. Siitä voi tulla suolitukos, joka voi vaatia leikkaushoitoa ja johtaa pahimmillaan kuolemaan.
Totta kai taukoja on hyvä pitää välillä. Ainakin työpaikoilla kyllä ne tupakan polttajat pitävät tupakkataukojensa lisäksi myös ruoka- ja kahvitauot. Ainakin niissä työpaikoissa, joissa itse olen ollut hyvin harva sauhuttelija kävi savuilla vain ruoka- ja kahvitauolla. Miten olisi käynyt, jos kaikki työyhteisön jäsenet olisivat pitäneet yhtä paljon taukoja kuin tupakoitsijat. Mutta se tuntuu olevan kielletty puheen aihe.