Mikä on sinus tekosyysi ettet säästä lapsilisiä lapselle
Sopivasti sijoittamalla on lapsella mukava pesämuna kun täyttää 18v
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valtion rahoittamaa rikastumista kirjoitti:
Jos lapsilisän voi säästää, ei sitä käytännössä tarvitse perhe ollenkaan sitten. Turhia rikkaiden lisiä.
Jos lapsilisistä tai palkasta ei voi säästää lapselle mitään, voi hetken miettiä, mistä se johtuu. Jos palkka pn pieni ja vuokra iso, niin eihän se onnistu. Jos on ostettu kallis omakotitalo ja mökki, niin kyse on omasta valinnasta, säästää olisi voinut.
Opiskelemaan lähtevälle muutama tonni on iso raha, joka tuo turvaa elämiseen. Kauhistuttaa lukea täältä, jossa opiskeleva kertoo, että ei ole rahaa ruokaan.
Eikö ole muuta mahdollisuutta kuin säästää rahaa nyt? Mitä jos antaa sille lapselle rahaa silloin, kun se opiskelee? Kun lapsi ei enää asu kotona ja syö vanhempien ruokia, luulisi, että sitä rahaa jää hieman lapselle annettavaksi.
Itsellä sama juttu. Kun lapsilisä meni automaattisesti syntymästä saakka lapsen tilille, se ei ollut minulta pois, eikä mieheltä, unohdin että sellainen lisä on edes olemassa. Nyt kun lapsi on muuttanut toiselle puolelle suomea opiskelemaan ja itselläni on tosi surkea taloudellinen tilanne, eronnut ja muuta shittiä, on hyvä ettei tarvi lapsen puolesta hätäillä yhtään. Hän ei ole tuhlaavainen tosiaankaan ja tilillä on mistä ottaa jos hätä tulee. Kuitenkin hän tekee kesätöitä ja saa muualtakin rahaa opintotukien lisäksi. Kyllä itse aina pärjää, vaikka kaurapuurolla.
No minä tein onneksi niin, että aloitin säästämisen hyvissä ajoin. Kun esikoinen lähti opiskelemaan sairastuin, minulle tuli pitkiä sairauspoissaoloja ja olin kuukausia Kelan päivärahalla. Lääkkeisiin, lääkäriin ja sairaalaan meni paljon rahaa. Oli selvää, että yt:n tullen olin irtisanottavien listalla. Tässä vaiheessa tuloni riittää omaan elämiseen, mutta lapsille ei juuri ole antaa. Kukaan ei voi tietää, missä tilanteessa on muutaman vuoden kuluttua.
Rikaspitsi kirjoitti:
Miksi pitäisi säästää lapselle? 18 vuotias tuhlaa rahansa useinmiten viikossa. Nähty on näitä "vanhemmat säästi, on millä mällätä..oho eipä oo enää" tapauksia näin nuorisotyöntekijän näkökulmasta. Miksi siis en käyttäisi lapsilisää nyt esim. Lapsen harrastukseen, joka kantaa varmasti pidemmälle henkisellä ja fyysisellä tasolla, kuin 18 veenä vanhempien vaivalla säästämä pesämuna?
Riippuu miten lapsen kasvattaa. Meillä on opittu että rahaa ei ole poltettavaksi asti. Ja säästettiin lisät lapselle.
Lapsieni yksinhuoltajana, ilman elatusmaksuja, lapsilisät menivät ihan oikeaan tarpeeseen, eli lasten vaatetukseen ja ruokaan ja niihin menoihin, joihin lapsilisät ovat kai tarkoitettukin?
Suurituuloiset eivät tarvitse lapsilisiä pankkitiliensä kasvatukseen, mutta nykyhallitus on eri mieltä, koska noilla lapsilisillä voi kouluttaa lapsia toisin, kuin mm. työttömillä vanhemmilla on mahiksia.
Muorikka kirjoitti:
Lapsieni yksinhuoltajana, ilman elatusmaksuja, lapsilisät menivät ihan oikeaan tarpeeseen, eli lasten vaatetukseen ja ruokaan ja niihin menoihin, joihin lapsilisät ovat kai tarkoitettukin?
Suurituuloiset eivät tarvitse lapsilisiä pankkitiliensä kasvatukseen, mutta nykyhallitus on eri mieltä, koska noilla lapsilisillä voi kouluttaa lapsia toisin, kuin mm. työttömillä vanhemmilla on mahiksia.
Määrittele suurituloinen
Toinen tuhlaa lapsisisän vaikka merkkivaatteisiin ja toinen säästää?Miksi jälkimmäinen on muka väärin?
Raija ja pertsa hakee lapsilisällä viikonlopun juomat.
Niiltä jotka säästää rahat lapselle, tulisi ottaa lapsilisä pois.
Itseasiassa mä säästän siitä osan, mutta lapsi ei tule saamaan sitä rahana. Sillä ostetaan tulevaisuudessa huonekalut, astiat ja kaikki muu, mitä teini tarvii kun 18-vuotiaana omilleen muuttaa.
Ostan lapsille osakkeita. Sehän ei kellekkään muulle kuulu miten lapsilisät käytän.
Me säästettiin lapsilisät lapselle ja hyvä niin, lapsen ollessa 10.v jouduimme molemmat työrtömäksi. Lapsi sai jatkettua harrastusta, pystyimme ostamaan pyörää tms.
Jos emme olisi silloin säästäneet lapselle niin olisi ollut pakko lopettaa harrastus ja tulevaisuus olisi varmaan aika erilainen kuin nyt (käy urheilulukion viimeistä luokkaa) ja näyttää siltä että tuleva ammatti on tiedossa.
Lisäksi rahaa jäi hyvin vielä opiskeluun niin ei tarvi tehdä kuin viikonloppuisin töitä..