Mökkimetsä tuhottu
Ostettiin 2 vuotta sitten kesämökki,jonka ympärillä piti olla iso tontti ja koskematonta metsää. Myyjänä oli perikunta ja sen edustaja, suunnilleen 80 v pappa vakuutti, että niitä metsiä ei tulla hakkaamaan. Lauantaina kun tultiin tänne mökille niin metsässä oli iso traktoritöissä ja ihan kaikki puut tontin ympäriltä tapettu. Se näytti sotatantereelta. Yritettiin soittaa sille mökin myyjälle, mutta kukaan ei vastannut.
Mies kävi lähinaapurista kysymässä, miksi heille ei ole tullut mitään tietoa hakkuista, mutta ei siellä mitään osattu sanoa, kun eivät sitä metsää omistaneet, neuvottiin menemään metsänhoitoyhdistykseen. Vetosivat silti siihen, että maataloudessa menee nyt huonosti, ei ihme, että puuta hakataan.
Mies kävi siellä yhdistyksessä tänään ja sai kuulla, että ei hakkuista edes tarvitse ilmoittaa, ei tarvita naapureiden lupaa. Ne tontin vieressä olevat metsät ei edes olleet sen tontin myyjän tai sukulaistensa maita, mökin myyjällä ei olisi ollut mitään oikeutta luvata, että hakkuita ei tule.
Saatiin sentään tietää, kuka oli hakkuut teettänyt, vaikka myöhäistä se nyt on. Osoite on Espoon Leppävaarassa eli ihan ei maanviljelijältä vaikuta. Tekisi mieli soittaa ja pyytää vahingonkorvausta, koko mökin tienoolla ei ole muualla puita kuin pihassa ja nekin kaataa tuuli, kun nyt on pelkkää aukeaa ympärillä.
Kommentit (387)
Mikä ihmeen mökkimetsä? Ei teillä ole ollut mökkimetsää. Metsänomistajilla on ihan vain metsä mikä ei liity teidän mökkiinne mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Metsä kasvaa tiedätkö todella nopeasti takaisin. Lehtipuut kasvavat parissa vuodessa "puukokoisiksi". Tämän vuoden kesänä näyttää vielä autiolta mutta ensi vuoden kesänä teillä on jo taas metsä. Ja tänä vuonna ilmestyy varmaankin paljon metsämansikoita.
Oletko aivan tosissasi?
Tällaista se on. Parempi omistaa iso tontti, olla kaukana mökkinaapureista ja niiden ikuisista puuhistaan.
Vierailija kirjoitti:
Monesti kun vanha isäntä kuolee lapset hakkaa metsät nurin. Tiedän tapauksen kun metsä oli 100 v. koska pappa ei ollut antanut kaataa. Yli-ikäistä kuulemma. Lapset myi puut viikon päästä siitä kun pappa kuoli ja ostivat niillä rahoilla uuden puimurin.
Tätä tapahtuu usein. Meidän mökkinaapurissa perikunta pisti sileäksi metsää ja kunnosti ja laajensi rahoilla mummonmökin nykyaikaiseksi.
Heidän näkökulmastaan harmillista on, että metsänkaadolla he tärvelivät omat maisemansa. Operaatiosta on jo vajast 10 vuotta eikä se metsä todellakaan ole vielä palannut ennalleen. Itikkaista pusikkoa se on.
metsänomistaja myy omaa metsää milloin haluaa, ei sitä kysytä mökki naapureilta mitä tuumaatte
Meidän suvussa tehdään juuri kuten täällä on kuvattu. Eli metsät annetaan jälkeläisille hakkuukunnossa ja tuotoilla saa perintöveron maksuun, uudet taimet ja mätästyksen maksettua ja toivottavasti jotain vielä jääkin (josta sitten se 30% vero). Metsässä tehdään töitä monta sukupolvea yhdessä ja luontoarvot on toissijaisia sen rinnalla, että metsässä opetetaan jokainen ahkeruuteen, epämukavuuden sietoon ja kärsivällisyyteen. Metsät eivät ole koskaan siirtyneet kenellekään, ketä raivaussaha pelottaa tai hirvikärpäset. Nuoret oppivat tekemään ja siitä on ollut valtava hyöty elämässä. Se on vähän kuin asepalvelus tavallaan. Odotus on, että jokainen omistaja siirtää ne seuraavalle samat opit ja hyvin hoidetun hakkuukuntoisen metsän.
Joten aloittajalle tiedoksi, ulinasi ei kiinnosta pätkääkään. Ei minua eikä muitakaan metsänomistajia.
Ole iloinen, että et saa laskua perään, kun olet selvästi pitänyt toisen metsää omanasi pitkät ajat.
Minäkin olen perikunnan osakas, jolla metsää ja mökkinaapureita. Osan mökkeilijöiden kanssa rinnakkain elo sujuu kivasti ja osa jaksaa valittaa vaikka mistä.
Osa yrittää laajentaa tonttiaan meidän puolelle. Huussi ja komposti on niin kätevä siirtää metsän puolelle. Rajoja kävellessä välillä on naurattanut nämä levittäytyvät. Ehkä apua tarjoamme heille vähän huonommin, jos sellaiseen tulee tarvetta.
No ei kait siin muuten mitään , mut kaikki nainnit näkyy siihen naapurin tupaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen perikunnan osakas, jolla metsää ja mökkinaapureita. Osan mökkeilijöiden kanssa rinnakkain elo sujuu kivasti ja osa jaksaa valittaa vaikka mistä.
Osa yrittää laajentaa tonttiaan meidän puolelle. Huussi ja komposti on niin kätevä siirtää metsän puolelle. Rajoja kävellessä välillä on naurattanut nämä levittäytyvät. Ehkä apua tarjoamme heille vähän huonommin, jos sellaiseen tulee tarvetta.
Oon mä yhden huussin purkanu, kun ovat rakentaneet osittain mun puolelle. Eipä ollu riukuukaan enää, kun maisteripariskunta tuli luonnonhelmaan mökkeilemään...
Nopeasti siihen kasvustoa tulee. Toki ymmärrän järkytyksen. Silmä kyllä tottuu vuodessa. Kannattaa ennakoida naapurit suunnittelemalla oman pihan puut huolella: mihin istuttaa ja mikä suojaa.
Saanko nyt pieraista, vai kieltääkö ap senkin? Entä millä oikeudella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa yrittää laajentaa tonttiaan meidän puolelle. Huussi ja komposti on niin kätevä siirtää metsän puolelle. Rajoja kävellessä välillä on naurattanut nämä levittäytyvät. Ehkä apua tarjoamme heille vähän huonommin, jos sellaiseen tulee tarvetta.Oon mä yhden huussin purkanu, kun ovat rakentaneet osittain mun puolelle. Eipä ollu riukuukaan enää, kun maisteripariskunta tuli luonnonhelmaan mökkeilemään...
Minä olen varsin huolettomasti purkanut tontin ulkopuolelle tehdyn terassin, siinä oli kunnon perustukset ja mainiota lautaa. Harmi, että se oli minun tilani puolella ja sen takia olivat joutuneet kaatamaan muutaman puunkin, jotka oli siististi pilkottu ja siirretty terassin alle kuivuttuaan. Otin kaiken, mikä oli omaani ja tietenkin sen terassin, koska ympäristölain mukaan maanomistaja on vastuussa mailleen tuoduista jätteistä. Leikkimökin sntään jätin paikalleen, vaikka siitä puolet oli maallani. Kun mökkiläinen tuli kyselemään, että onko nähty, kuka heiltä vei terassin, sitä ei ihan pienellä autolla ole sieltä kukaan saanut vietyä, niin olin kovasti ihmeissäni, että missä semmoinen oli. Velipoika kävi sitten katsomassa ja kauhisteli asiaan, joskin totesi myös sen, että onkos teillä tontin rajat tiedossa, jälkien perusteella olette laajentaneet reviiriänne vieraille maille.
Vierailija kirjoitti:
Monesti kun vanha isäntä kuolee lapset hakkaa metsät nurin. Tiedän tapauksen kun metsä oli 100 v. koska pappa ei ollut antanut kaataa. Yli-ikäistä kuulemma. Lapset myi puut viikon päästä siitä kun pappa kuoli ja ostivat niillä rahoilla uuden puimurin.
Ihan oikein tekivät. Metsällä oli tunnearvoa papalle mutta ei lapsille. Metsiä pitää hoitaa, ja joskus se hoitaminen tarkoittaa kaatamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmenee vakavia tai merkittäviä puutteita tai muutoksia, niin sillä perusteella voi hakea kauppahinnan alennusta.
Koskee kiinteistöjä. Kannattaa lukea lakia, eikä lässyttää paskaa.
Sinkkumies
Sellaisista muutoksista ei voi myyjältä vaatia hinnanalennusta joista myyjä ei ole vastuussa. Sellaisien vaatiminen on idiotismia.
Jos myyjä on tietoisesti johdattanut ostajaa harhaan antamalla ymmärtää, että mökin ympäröimät metsät ovat hänen ja perikuntansa omaisuutta eikä niihin kajota vaan metsät pysyvät mökin ympärillä vastaisuudessakin, silloin ostajalla on oikeus kauppahinnan alennukseen tai jopa kaupanpurkuun.
Vierailija kirjoitti:
Metsä kasvaa tiedätkö todella nopeasti takaisin. Lehtipuut kasvavat parissa vuodessa "puukokoisiksi". Tämän vuoden kesänä näyttää vielä autiolta mutta ensi vuoden kesänä teillä on jo taas metsä. Ja tänä vuonna ilmestyy varmaankin paljon metsämansikoita.
Ja sun bilsannumero oli?
Vierailija kirjoitti:
Metsiin tulevat hakkuut näkyvät metsänkäyttöilmoituksissa ja niitä kannattaa aika-ajoin käydä tutkimassa, jos jonkun toisen omistama metsä on itselle tärkeä. Tuossa linkki karttaan:
https://metsakeskus.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=e8c…
Tsiisus. Käykääpä kattomassa tuota karttaa. Se on melkein täynnä avohakkuita.
Kävin tottakai vakoilemassa tuttavien kesämökkien ympäristöjä, kun olen ihmetellyt miksi he eivät ole enää viihtyneet niillä viime vuosina, ja kaikkien ympäristössä on tietysti tehty avohakkuita kahtena viime vuonna.
Viime aikoina on alkanut veetuttamaan, kun muistan elävästi millaisia metsät olivat vielä 20 vuotta sitten. Niissä kasvoi paljon puita melko tiheässäkin, ja sekametsässä kasvoi paljon mm. nuoria pihlajia havupuiden seassa. Siellä oli valtavasti lintuja, koska linnuille riitti paljon ruokaa niissä aluskasvillisuuden puissa ja pensaissa. Nykyään metsät ovat autioita kuin puistot, ja puut kasvavat riveissä. Vielä 20 vuotta sitten saatoit kävellä läheltä hirven ohitse huomaamatta sitä runsaan kasvillisuuden takia.
Ilmastonmuutos johtuu siitä, että metsää on liikaa yksityisomistuksessa ja kaikki rahanahneet hakkauttavat puut pois, kun kuvittelevat uuden metsän kasvavan tuosta noin vaan. Ei kasva, ei sinun elinaikanasi. Vie vähintään sata vuotta ennen kuin avohakkuun paikalla kasvaa uusi kunnon metsä.
Suomessa metsien harvennusta on selitelty metsäpalojen vaaralla, mutta koska ne ovat olleet niin suuri ongelma? Täällähän tehdään valvontalentoja kaiket kesät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsiin tulevat hakkuut näkyvät metsänkäyttöilmoituksissa ja niitä kannattaa aika-ajoin käydä tutkimassa, jos jonkun toisen omistama metsä on itselle tärkeä. Tuossa linkki karttaan:
https://metsakeskus.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=e8c…Tsiisus. Käykääpä kattomassa tuota karttaa. Se on melkein täynnä avohakkuita.
Kävin tottakai vakoilemassa tuttavien kesämökkien ympäristöjä, kun olen ihmetellyt miksi he eivät ole enää viihtyneet niillä viime vuosina, ja kaikkien ympäristössä on tietysti tehty avohakkuita kahtena viime vuonna.
Viime aikoina on alkanut veetuttamaan, kun muistan elävästi millaisia metsät olivat vielä 20 vuotta sitten. Niissä kasvoi paljon puita melko tiheässäkin, ja sekametsässä kasvoi paljon mm. nuoria pihlajia havupuiden seassa. Siellä oli valtavasti lintuja, koska linnuille riitti paljon ruokaa niissä aluskasvillisuuden puissa ja pensaissa. Nykyään metsät ovat autioita kuin puistot, ja puut kasvavat riveissä. Vielä 20 vuotta sitten saatoit kävellä läheltä hirven ohitse huomaamatta sitä runsaan kasvillisuuden takia.
Ilmastonmuutos johtuu siitä, että metsää on liikaa yksityisomistuksessa ja kaikki rahanahneet hakkauttavat puut pois, kun kuvittelevat uuden metsän kasvavan tuosta noin vaan. Ei kasva, ei sinun elinaikanasi. Vie vähintään sata vuotta ennen kuin avohakkuun paikalla kasvaa uusi kunnon metsä.
Suomessa metsien harvennusta on selitelty metsäpalojen vaaralla, mutta koska ne ovat olleet niin suuri ongelma? Täällähän tehdään valvontalentoja kaiket kesät.
Tsiisus - siellä on avohakkuualuetta suunnilleen 3% verran. Todellinen järkytys, eikös? Ja tuo siis metsistä, joissa on tehty hakkuuilmoitus, suurimmassa osassa ei ole tehty.
Todella kauhistuttava määrä ja tämän takia ihmiset itkevät.
Ei taviskansalainen tiedä, onko metsällä ikää 50 vai 100 vuotta, kunhan valittaa, että ei ole kunnon metsää.
Hakkuista on lakisääteinen velvollisuus tehdä ilmoitus etukäteen. https://www.metsakeskus.fi/fi/palvelut/metsankayttoilmoitus
Kannattaa seurata säännöllisesti, aikooko naapuri pistää tienoon sileäksi. Netistä, jos ei suoraan kysyä kehtaa. Katso täältä, onko hakkuista tehty metdänkäyttöilmoitus:
https://www.metsakeskus.fi/fi/avoin-metsa-ja-luontotieto/tietoa-metsien…
Vierailija kirjoitti:
Hakkuista on lakisääteinen velvollisuus tehdä ilmoitus etukäteen. https://www.metsakeskus.fi/fi/palvelut/metsankayttoilmoitus
Kannattaa seurata säännöllisesti, aikooko naapuri pistää tienoon sileäksi. Netistä, jos ei suoraan kysyä kehtaa. Katso täältä, onko hakkuista tehty metdänkäyttöilmoitus:
https://www.metsakeskus.fi/fi/avoin-metsa-ja-luontotieto/tietoa-metsien…
Mutta vaikka siihen vierelle tulisi 14 ha aukko, et voisi silti tehdä mitään.
Se oli kosto. Metsänostajille luvattiin ennen kauppaa, että naapurimökkiin tulee kutsu säännöllisesti syömään ja saunomaan ja viettämään juhannusviikonloppu ja heinäkuu. Ostivat sitten hyvässä uskossa, kun kylänmies kävi kertomassa tästä ja ovat turhaan odotelleen kaikki nämä vuodet. Olkaa onnellisia, että eivät nostaneet syytettä!