Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli vuoden jatkunut ihon kutina ilman muita oireita?

Vierailija
19.02.2018 |

Mikähän voisi selittää pitkäänjatkunuttu kutinaa ilman muita iho-oireita? Mitään ihottumaa, punoitusta tai nyppyjä ei ole ollut. Kutina jatkunut yli vuoden. Muilla samassa taloudessa ei ole kutinaa.

Allergioita tai sairauksia ei ole, verikokeita otettu useasti ja kaikki arvot hyviä ja ei ole mitään lääkitystä ollut tänä aikana. En ole raskaana enkä käytä alkoholia.
Ei lemmikeitä. Pesuaineet (ihmisen ja pyykin) hajusteettomia allergiaystävällisiä enkä käytä hajuvesiä tai kosmetiikkaa.
Kun olen ollut matkalla 2vk pois kotoa kutina on ollut ihan samanlaista sielläkin. Kesällä jopa kutina on ollut pahempaa kuin talviaikaan kun on kuuma ja iho hikinen niin iho oikein kihisee.

En osaa yhdistää kutinaa mihinkään vaikka olen siitä pitänyt päiväkirjaa.
Vuodenajasta ja kellonajasta riippumatta kutisee mutta ei öisin en kutia, pahinta kutina on päivisin ja iltaisin siis.

Kutinaa on jokapuolella kroppaa, pahiten säärissä, käsivarsissa ja selässä ja kyljissä. Toisina päivinä kutina on paljo voimakkaampaa ja pistelevämpää, joskus kutina voi olla poissa useita päiviä tai pari viikkoa mutta palaa aina takaisin jossain kohtaa.

Ihorasvat tai antihistamiinit ei auta kutinaan. Lääkärissä olen käynyt monta kertaa yksityisillä ihotautilääkäreillä mutta eivät ole osanneet sanoa mitään. Viimeinen toivo oli koepalan otto mutta lääkärin mukaan koepalaa ei voida ottaa koska ihossa ei ole mitään muutoksia tai nyppyjä tai ihottumia.

Sellaisen olen huomannut, että kutina on voimakkaampaa vaatteet päällä kuin ilman vaatteita ja tummiin vaatteisiin saattaa joskus jäädä paljon valkoisia ihohippuja. Tästä syystä en varmaan öisin juuri kutia kun nukun ilman vaatteita. Vaatteiden materiaali ei vaikuta kutinaan.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuo voisi liittyä, että kireissä ja edellisenä päivnä jo pidetyissä vaatteissa kutina on pahempi kuin löysissä vaatteisss jotka juuri otettu kaapists?

Aiemmin pidetyissä vaatteissa kuivaa hilsettä joka kutittaa. Kannattaa pestä sukat eri pyykissä jos sukissa on paljon hilsettä sisäpuolella.

Todennäköistä ja loogista mutta miksi tämä kuiva ihohilse sitten aiheuttaa sietämättömån kutinan? Kun ennen ei ole moista ollut.

Vierailija
62/91 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas.

Kutisin järjettömällä tavalla koko viime viikonlopun. Kutina oli sietämätöntä ja järkyttävää.

Sunnuntaina kävin nukkumaan kutistuani koko päivän järkyttävästi. Maanantaina kun heräsin kutina oli miltei kokonaan tiessään. Nyt on 2pv mennyt hyvin vähin kutinoin. Tämä tässä kutisemisessani onkin kaikkein oudointa.

Saatan joskua kutista sietämättömällä tavalla päivästä kahteen viikkoon mutta sitten vain yhtäkkiä kutina häviää kokonaan tai vähenee 80% yleensä useiksi päiviksi, joskus parhaimmillaan useaksi viikoksikin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vastaajat ottivat imusolmukesyövän esimerkiksi. Sitä olen itse aiemmin pelännyt enkä vähiten siksi että koko aikuisiän kaulalla soliskuopan lähellä on ollut 1 suurentunut imusolmuke. Sitä kuitenkin on tutkittu kuvantamisilla useita kertoja ja todettu ettei ole vuosien aikana kasvanut sekä patin sisällä normaali ns. rasvanidus.

Uskoisin että mikäli tämä johtuisi nuorille aikuisille tyypillisestä imusolmukesyövästä jotain muitakin oireita olisi jo tullut tai vointi alkanut huonontua.

Kutinani on kuitenkin kestänyt jo niin kauan.

Vierailija
64/91 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ehdotukseni: stressi, ahdistus tai joku muu henkinen paine.

Vierailija
65/91 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas.

Kutisin järjettömällä tavalla koko viime viikonlopun. Kutina oli sietämätöntä ja järkyttävää.

Sunnuntaina kävin nukkumaan kutistuani koko päivän järkyttävästi. Maanantaina kun heräsin kutina oli miltei kokonaan tiessään. Nyt on 2pv mennyt hyvin vähin kutinoin. Tämä tässä kutisemisessani onkin kaikkein oudointa.

Saatan joskua kutista sietämättömällä tavalla päivästä kahteen viikkoon mutta sitten vain yhtäkkiä kutina häviää kokonaan tai vähenee 80% yleensä useiksi päiviksi, joskus parhaimmillaan useaksi viikoksikin

Aika merkillistä. Tuskin mikään akuuttia hoitoa vaativa?

Vierailija
66/91 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistaudeista ihottumaa ja kutinaa aiheuttavat myös suolistoloiset, varsinkin strongyloides ja koukkumato. Strongyloides on yleensä terveellä oireeton, joten kutina voisi olla ensimmäinen outo oire, jos allergisoituminen tapahtuu. Tämä loinen ei näy p-atesteissä, vaan veritestissä.

Myös syyhy voi olla ulospäin lähes näkymätön, vain vienosti hilseilevä ns. karstasyyhy, mutta se iskee harvoin perusterveisiin.

Suomessa lääkärit eivät tiedä loistaudeista yleensä mitään. Ja ihotautilääkäreistä on itsellänion kokemus, että voivat tarjota lähinnä sympatiaa ja kortisonia (joka on vastustuskykyä alentava myrkky eikä sitä pitäisi käyttää turhaan).

Vierailija
67/91 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuo voisi liittyä, että kireissä ja edellisenä päivnä jo pidetyissä vaatteissa kutina on pahempi kuin löysissä vaatteisss jotka juuri otettu kaapists?

Aiemmin pidetyissä vaatteissa kuivaa hilsettä joka kutittaa. Kannattaa pestä sukat eri pyykissä jos sukissa on paljon hilsettä sisäpuolella.

Todennäköistä ja loogista mutta miksi tämä kuiva ihohilse sitten aiheuttaa sietämättömån kutinan? Kun ennen ei ole moista ollut.

On normaalia että terveys/vastustuskyky/ympäristö/ym muuttuvat, mm. ikääntymisen myötä ja ihan muutoinkin. Ennen oli ennen. Nyt jokin (terveydessäsi) on muuttunut, mahdollisesti pysyvästi.

Toki kutinasi saattaa olla monen tekijän summa, mutta minä en usko että pääsyy kutinaasi on jokin psyykkinen juttu tai sisäelintauti tms. Minä uskon että syypää on jokin allergisoiva aine. Silloin kutiat kun sille altistut, silloin et kutia kun et sille altistu. Mutta oikean allergisoivan aineen arvaaminen onkin sitten haastavaa. Melkein kaikille aineille voi olla allerginen ja melkein kaikki allergiat voivat aiheuttaa silkkaa kutinaa.

Ehkä syypää on esim VOITEET, polyesteri, radon, home, jokin aine kotisi hanavedessä...

Tai ehkä syypää on jokin mitä syöt, esim PÄHKINÄT, MUSTAHERUKKA, MUNAKOISO, munat, maito,...

Nuo jotka kirjoitin ISOLLA, ne ovat aiheuttaneet kutinaa minulle/läheisilleni. Nuo muut listaamani ovat vain villejä veikkauksia.

Tuttavani iho alkoi kutista kun hän oli yli 40 vuotias. Pitkien selvittelyjen jälkeen selvisi että hän yllättäen oli allerginen joillekin marjoille. Hän oli syönyt marjoja koko ikänsä eikä hän nuorena niille allerginen ollut.

Monilla allergia puhkeaa/syntyy/alkaa vasta vanhemmalla iällä.

Vierailija
68/91 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri X kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On normaalia että terveys/vastustuskyky/ympäristö/ym muuttuvat, mm. ikääntymisen myötä ja ihan muutoinkin. Ennen oli ennen. Nyt jokin (terveydessäsi) on muuttunut, mahdollisesti pysyvästi.

Toki kutinasi saattaa olla monen tekijän summa, mutta minä en usko että pääsyy kutinaasi on jokin psyykkinen juttu tai sisäelintauti tms. Minä uskon että syypää on jokin allergisoiva aine. Silloin kutiat kun sille altistut, silloin et kutia kun et sille altistu. Mutta oikean allergisoivan aineen arvaaminen onkin sitten haastavaa. Melkein kaikille aineille voi olla allerginen ja melkein kaikki allergiat voivat aiheuttaa silkkaa kutinaa.

Ehkä syypää on esim VOITEET, polyesteri, radon, home, jokin aine kotisi hanavedessä...

Tai ehkä syypää on jokin mitä syöt, esim PÄHKINÄT, MUSTAHERUKKA, MUNAKOISO, munat, maito,...

Nuo jotka kirjoitin ISOLLA, ne ovat aiheuttaneet kutinaa minulle/läheisilleni. Nuo muut listaamani ovat vain villejä veikkauksia.

Tuttavani iho alkoi kutista kun hän oli yli 40 vuotias. Pitkien selvittelyjen jälkeen selvisi että hän yllättäen oli allerginen joillekin marjoille. Hän oli syönyt marjoja koko ikänsä eikä hän nuorena niille allerginen ollut.

Monilla allergia puhkeaa/syntyy/alkaa vasta vanhemmalla iällä.

En usko että kutinani syy on mikään voide sillä olen alkanut ihovoiteita käyttää vasta ekaa kertaa elämässä kun kutina alkanut...

Vierailija
69/91 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pari vuotta sitten selittämätöntä kutinaa etupäässä käsivarsissa, säärissäkin. Raavin ja raavin ja menin lopulta lekuriin. Kuiva iho! 

Osta hajustamatonta ja lisäaineetonta voidetta ja kokeile. Minulla ainakin auttoi.

Vierailija
70/91 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pari vuotta sitten selittämätöntä kutinaa etupäässä käsivarsissa, säärissäkin. Raavin ja raavin ja menin lopulta lekuriin. Kuiva iho! 

Osta hajustamatonta ja lisäaineetonta voidetta ja kokeile. Minulla ainakin auttoi.

Tällaisia käytänkin.

Vierailija
71/91 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on sama juttu, ikuista kutinaa, etenkin reisissä. Ehkä se on näitä nykyajan uusia selittämättömiä vaivoja. Ehkä yleistyy koko ajan. Niinku joku krooninen väsymysoireyhtymä, epämääräiset "kilpirauhasongelmat", krooninen alhainen ruumiinlämpö,...

Ihmiskunnan "parasta ennen" päiväys on jo kaukana takana. Nyt sitte vaan pilaannutaan.

Vierailija
72/91 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhyssä kutina voi olla vähäistä tai voi tuntua vain pieniä kutituksia.

Kokeile Nix-voidetta. Jos vaikuttaa asiaan, ala hoitaa syyhynä.

Vierailija
73/91 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile maitotuotteiden välttämistä, miehelläni loppui jatkuva kutina kun lopetti maidon kittaamisen.

Vierailija
74/91 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun en huomannut tätä viestiä aiemmin. En tiedä, oletko vielä linjoilla, mutta.... Minulla oli lähes identtiset oireet (ihon hilseilyä lukuunottamatta), jotka paljastuivat krooniseksi urtikariaksi. Oireille on tyypillistä juuri tuo, että syyllistä on vaikea löytää. Minulla se saattaa olla vaikka loisteputken valo, aurinko, tai kynnen raapaisu. Siitä alkaa hitonmoinen kutina, jota raapiminen vain pahentaa. Minä olen siitä onnekas, että allergialääkkeillä saan oireet melkein kokonaan hallintaan, eli olen lähes oireeton. Kaikilla ne eivät kuulemma auta, sinä taidat olla yksi niistä. Se kutina voi olla kamalaa!

Vierailija
75/91 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kuiva iho ja siksi kutisee.

Vierailija
76/91 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mul on sama juttu, ikuista kutinaa, etenkin reisissä. Ehkä se on näitä nykyajan uusia selittämättömiä vaivoja. Ehkä yleistyy koko ajan. Niinku joku krooninen väsymysoireyhtymä, epämääräiset "kilpirauhasongelmat", krooninen alhainen ruumiinlämpö,...

Ihmiskunnan "parasta ennen" päiväys on jo kaukana takana. Nyt sitte vaan pilaannutaan.

Ei, en usko että olemme sen sairaampia kuin ennenkään. Nykyihmisillä vain on enemmän aikaa ja resursseja ihmetellä, tutkia ja nimetä kaikkia "normaalista" poikkeavia tuntemuksiaan.

Oma mielipiteeni on ettei silloin ennen ehditty kaikkea kummallista tutkimaan, kolotti, kutitti, oli pieniä särkyjä ja kuoltiin nuorempana eli ennen kuin ne ehtivät paheta kovasti.

Meni ot, sorry...

Vierailija
77/91 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emuaid voide - http://hespac.com/emuaidfi.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti.   

Vierailija
78/91 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen, ja kaipaan kokemuksia..

Vierailija
79/91 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkalleen miten ja millä peset hiuksesi? Käytätkö jotain suihkukinnasta, pesusientä tms? Jos käyt kylvyssä tai avannossa, siis itseäsi mitenkään pesemättä, tuleeko samat oireet kuin suihkussakäynnin jälkeen? Sanoit että vaatteiden materiaalilla ei ole väliä, eli olet käyttänyt merinovillaisia, silkkisiä ja pellavaisia alusvaatteita?

Vierailija
80/91 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajustetut pesu-/pyykinpesuaineet?

Entä onko kesällä helpompaa kuin talvella?

Entä jos kokeilet yksinkertaistaa ruokavaliota rajusti joksikin aikaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi