Yli vuoden jatkunut ihon kutina ilman muita oireita?
Mikähän voisi selittää pitkäänjatkunuttu kutinaa ilman muita iho-oireita? Mitään ihottumaa, punoitusta tai nyppyjä ei ole ollut. Kutina jatkunut yli vuoden. Muilla samassa taloudessa ei ole kutinaa.
Allergioita tai sairauksia ei ole, verikokeita otettu useasti ja kaikki arvot hyviä ja ei ole mitään lääkitystä ollut tänä aikana. En ole raskaana enkä käytä alkoholia.
Ei lemmikeitä. Pesuaineet (ihmisen ja pyykin) hajusteettomia allergiaystävällisiä enkä käytä hajuvesiä tai kosmetiikkaa.
Kun olen ollut matkalla 2vk pois kotoa kutina on ollut ihan samanlaista sielläkin. Kesällä jopa kutina on ollut pahempaa kuin talviaikaan kun on kuuma ja iho hikinen niin iho oikein kihisee.
En osaa yhdistää kutinaa mihinkään vaikka olen siitä pitänyt päiväkirjaa.
Vuodenajasta ja kellonajasta riippumatta kutisee mutta ei öisin en kutia, pahinta kutina on päivisin ja iltaisin siis.
Kutinaa on jokapuolella kroppaa, pahiten säärissä, käsivarsissa ja selässä ja kyljissä. Toisina päivinä kutina on paljo voimakkaampaa ja pistelevämpää, joskus kutina voi olla poissa useita päiviä tai pari viikkoa mutta palaa aina takaisin jossain kohtaa.
Ihorasvat tai antihistamiinit ei auta kutinaan. Lääkärissä olen käynyt monta kertaa yksityisillä ihotautilääkäreillä mutta eivät ole osanneet sanoa mitään. Viimeinen toivo oli koepalan otto mutta lääkärin mukaan koepalaa ei voida ottaa koska ihossa ei ole mitään muutoksia tai nyppyjä tai ihottumia.
Sellaisen olen huomannut, että kutina on voimakkaampaa vaatteet päällä kuin ilman vaatteita ja tummiin vaatteisiin saattaa joskus jäädä paljon valkoisia ihohippuja. Tästä syystä en varmaan öisin juuri kutia kun nukun ilman vaatteita. Vaatteiden materiaali ei vaikuta kutinaan.
Kommentit (91)
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
kuivasta ihosta tietoa.
Kutinasta keskusteltu aikaisemmin https://www.vauva.fi/comment/11202846
Kirja kutina on pirullista raapiminen taivaallista on hyvä kirja, löytyy varmaan kirjastosta.
epäilisin kuivaa ihoa ap:llä mutta kirjassa on sanottu maksa-, munuais-ja sappi-vaivat jotka voi aiheuttaa kutinaa eli ne kannattaisi koittaa saada tarkistettua. Verikokeilla varmaankin asia selviää.
Mulla on tosi kuiva iho vaikka rasvaisin perusrasvoilla. Kutisee juuri eniten sääristä, kyynärtaipeesta ja kyljistä. Käyn pikasuihkuissa, pesen itseni emulsiolla tai maitomaisella pesuaineella (kaikki suihkugeelit pahentaa tosi paljon kutinaa) ja rasvaan itseni perusrasvalla suihkun jälkeen. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan joskus esim sääret on niin kutisevat, että on pakko rasvata jollakin shevoita, kaakaovoita tms sisältävällä käsirasvalla.
Apteekista saa mm. bellavitaa, joka sisältää a-vitamiinia, se menee seuraavaksi testiin, sillä juuri eilen oli tosi epämukavaa olla kylässä tiukoissa housuissa, kun jalat oikein kihisi. Helpointa olla löysissä vaatteissa tai ilman.
Kysy vanhemmiltasi, jos mahdollista, oliko sinulla kuiva iho vauvana, joskus atooppista ihoa on vauvana mutta se menee pois. Se kuitenkin voi tulla takaisin aikuisena jos olosuhteet(stressi tms.) jostain syystä muuttuu.
Olethan pessyt pesukoneen välillä 90C sitruunahapolla? Sillä pesuainejäämät voivat syynä myös kutinaan.
Mihin tuo voisi liittyä, että kireissä ja edellisenä päivnä jo pidetyissä vaatteissa kutina on pahempi kuin löysissä vaatteisss jotka juuri otettu kaapists?
Mulla kutinaa aiheutti kilpirauhasenvajis.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kutinaa aiheutti kilpirauhasenvajis.
Nekin on otettu niin monta kertaa ettei mitään poikkeavaa näy...
Kokeile Nix-voidehoitoa, apteekista ilman reseptiä noin 37 euroa.
Levitetään koko vartaloon huolellisesti peilin edessä, joka nurkkaan ja kynsien alle.
Näet onko vaikutusta.
Toinen hoitokerta viikon päästä.
Mullakin on kohta vuoden kutissu. Mulla enemmän sellasta ihon tuntoyliherkkyyttä, eli tuntuu kuin vähän väliä olisi hius eri puolilla ihoa, tai joku pieni ötökkä sipsuttelisi siinä. Mutta mitään ei ole löytynyt..
Mulla on sama, ihotautilääkäri ei tunnista syyhyksi, hyvin vähän mitään näppyjä.
Kuitenkin kutinaa kyljissä, selässä, sormenväleissä, ranteissa.
Hoida omaehtoisesti, koeluontoisesti. Lääkäreiltä ei saa apua.
Minulla sietämättömään kutinaan auttoi kaikkien maitotuotteiden poisjättäminen, hyvinkin ehdottomasti - pienikin määrä maitotuotteita jossakin saa aikaan heti päänahan kihelmöintiä. Lisäksi piti karsia vähätkin hajusteet pois käytöstä, sillä ne pahensivat kutinaa osaltaan. Myös omena ja raaka porkkana aiheuttavat kutinaa etenkin siitepölyaikaan, ja se alkaa jo siinä vaiheessa, kun ensimmäiset puut kukkivat Virossa tms. ja tuulet tuovat pieniä hippusia tänne meille.
Vierailija kirjoitti:
Kutinaa jotenkuten hieman helpottavia tekijöitä:
- suihkussakäynti, suihkussa ollessa tai heti sen jälkeen iho ei kutise lainkaan
- ilman päällysvaatteita oleminen helpottaa samantien kutinaanKutinaa pahentavia tekijöitä:
- päällysvaatteisilla olo, etenkin kireät puuvillavaatteet kuten legginsit ja kireät trikoopuserot
- samojen päällysvaatteisen käyttö 2perättäisenä päivänä, esim jos olen käyttänyt legginsejä maanantaina ja laitan samat housut seuraavana päivänä kutina on voimakkaampaa kuin jos laittaisi uudet puhtaat housut kaapista jalkaani
- lämmin kostea ilmasto ja hikoilu pahentaa kutinan infernaaliseksi kipristelyksi iholla
- ihon rasvaaminen suihkun jälkeen aiheuttaa ihon kipristelyä/nipistelyä hetkeksi aikaa kunnes rasva kuivunutTässä ainoat tekijät jotka olen pystynyt yhdistämään kutinan helpottamiseen ja pahentamiseen. Osaako kukaan näiden perusteella sanoa sopiiko johonkin tietyyyn vaivaan?
Rasvana olen käyttänyt nyt Aqualan L rasvaa ja se ei ainakaan auta mihinkään. Rasvaan aina heti suihkun jälkeen koko kropan.
Olen myös huomannut että jos puen heti suihkun jälkeen päällivaatteet kutina on voimakkaampaa kuin jos olisin jonkinaikaa ilman päällivaatteiden pukemista. Pienen hetken suihkun jälkeen kasvot ja rajaat ovat myös läikikkään punaiset/punaisia epäsäänmöllisiä läiskiä täynnä huolimatta oliko suihkun vesi kuinka viileää tahansa mutta ne häviävät pian pois.
Kyseessä on siis reilusti yli vuoden jatkunut kutina joka välillä lähtee ja välillä palaa ja välillä on lievää ja välillä voimakasta olen itse tullut siihen johtopäätökseen että kyseessä tuskin on mikään ulkopuolelta tuleva tekijä kuten esimerkiksi syyhy (joka ei lähtisi välillä ja sitten palaisi) vaan kyse on jostain kroonisesta vaivasta tai ihon ominaisuudesta, sellaisesta vaivasta joka jostain tekijöistä riippuen välillä on pahempi ja välillä voi jopa hävitä. Mutta mistä ihmeestä voi olla kyse...
Toisaalta erikoista jos syynä olisi vain kuiva iho ja useat eri erikoislääkärit eivät tätä olisi tajunneet.
Veden puute?
Sukulaispojalla todettiin yli vuoden ajan muhinut imusolmukesyöpä. Ihossa ei ollut mitään muita oireita, kuin kutina koko keholla.
Huuhtele pyykki kahteen kertaan.
Vähennä crackin pössyttelyä.
Itselläni oli vastaavaa kutinaa kuukausia. Syy oli stressi (vaikka ei ollut edes mitään erityistä syytä). Olin oppinut tarkkailemaan kutinaa liikaa. Pahenee jos yhtään rapsuttaa. Heti alkaa toisesta kohtaa kutittaa. Ei vaivaa enää kun rauhotuin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo voisi liittyä, että kireissä ja edellisenä päivnä jo pidetyissä vaatteissa kutina on pahempi kuin löysissä vaatteisss jotka juuri otettu kaapists?
Aiemmin pidetyissä vaatteissa kuivaa hilsettä joka kutittaa. Kannattaa pestä sukat eri pyykissä jos sukissa on paljon hilsettä sisäpuolella.
Hei Ap.
Minulla on/oli kaikki täysin samat oireet kuin sinulla. Lääkärit & testit olivat turhia, samoja tyhmiä asioita pähkäiltiin eli maksa-arvoja ja syyhyä ja alkoholiallergiaa ja tiesmitä. Itse lopulta tajusin: olen allerginen voiteille. Että oli tyhmä olo kun tämän tajusin, koska olin pitkään yrittänyt lievittää kutinaani voitelemalla itseäni enemmän mutta olinkin siis vain pahentanut kutinaani. Ongelmia aiheuttavat kaikenlaiset voiteet eli kosteusvoiteet, aurinkovoiteet, mitkälievoiteet. Tai siis, kenties eksaktimpi tapa ilmaista sama asia: ihoni on yliherkkä joillekin ainesosille joita joissain voiteissa on. Voiteissa on satoja ainesosia. On ilmiselvää että jotkin (tai monet) niistä ainesosista voivat aiheuttaa ongelmia. Englanniksi kun olen googlaillut ("allergic to sunscreen / skin lotion / moisturiser") niin paljon löytyy muilta ihmisiltä vastaavia kokemuksia. Ja siis ongelmia eivät aiheuta vain voiteiden hajusteet ja väriaineet yms. Aina minä olen hajustamattomia voiteita käyttänyt. Ongelmia voivat aiheuttaa ihan kaikenlaiset ainesosat, myös "allergiaystävällisissä" voiteissa.
Tärkein "hoito" kutinaani on siis: välttelen voiteita. Ehkä myös suihkusaippuan kanssa tulisi olla tarkkana koska onhan niissäkin usein voideainesosia. Kämmenet, kasvot ja jalkapohjat eivät kutia, niitä voin rasvata huoletta. Suunnilleen kaikki muut ruumiinosani ovat voideherkkiä (joskin en ole ehkä ihan kaikkia ruuminosiani voidetestannut). Eli ongelmat alkavat heti leuasta alaspäin, eli heti kaula ja niska ovat pahoja. Eli kun kesällä laitan kasvoihin aurinkovoidetta ja hiki alkaa valua kasvoilta alaspäin niin heti alkaa kaulaa kirvellä kun hiki vie mukanaan aurinkovoidetta kaulaan. Voisin varmaan testata kymmeniä eri voiteita löytääkseni ongelmattoman voiteen, mutta en ole jaksanut. Tähän asti on riittänyt se, että välttelen voitelemista. Eli niskan ja kaulan suojaan auringolta huivilla yms jne.
Illalla laitan käsiini voidetta. Jos nukkuessani käteni koskettavat rintaani tai kaulaani, niin aamulla sitten rintani ja kaulani kutiavat. Jos nukun sellaisen ihmisen vieressä joka on laittanut itseensä voiteita, niin aamulla minä sitten kutian jos hän on yöllä minua koskettanut. Eli todella helposti tuo kutina tulee, todella helposti nuo ikävät ainesosat siirtyvät paikasta toiseen. Varmasti myös vaatteiden ja lakanoiden kautta voi siirtyä. Eli jos miehesi on voidellut itseään ja makaa sängyssä, ja sinä sen jälkeen makaat siinä kohtaa missä hän makasi, niin varmasti voi aiheuttaa sinulle kutinaa.
Jatkuu...
...jatkoa.
Minulla on samat suihkuläikät kuin sinulla, samat havainnot että suihku vaikuttaa kutinaan, havainnot että vaatteet vaikuttavat, ym. Ja myös se että ihoni voi hieman kutista vaikka en pitkään aikaan olisi mitään voidetta käyttänyt. Olen keksinyt näihin useita selityksiä/teorioita, mutta en nyt jaksa pidentää tätä turhan pitkää viestiä entisestään.
Voihan taustalla olla sekä sinulla että minulla myös jotain muutakin. Tuo jonkun mainitsema imusolmukesyöpä (jonka ainoa oire oli kutina) kuulostaa pelottavalta. Realistiselta kuulostaa stressi ja muut psyykkiset tekijät. Ties vaikka jopa akupunktio auttaisi. En todellakaan tiedä.
Kenenkään terveys ei ole täydellinen. Kaikilla on kaiken aikaa pieniä säröjä terveydessään. No, joillekin ihmisille ne pienet säröt eivät aiheuta oireita. Joillekin ihmisille aiheuttavat. Mihin ne oireet tulevat? Ne tulevat "sinun terveytesi heikoimpaan lenkkiin". Näen minä itse asian itselleni selitän. Minulla ei ole kipuja, särkyjä, flunssaa, kuumetta, nukkumisvaikeuksia, ruokahaluttomuutta, pahoinvointia, ei kertakaikkiaan mitään koskaan. Mutta kutina on minulla ikuinen seuralainen, oikea elämänkumppani. Joten näen asian niin että ihoni on heikoin lenkkini. Kun terveyteni säröilee hieman liikaa, se tuntuu iholla. Se terveyteni säröily voi johtua ihan mistä vain eli stressistä tai liian vähästä nukkumisesta tai ruokamyrkytyksestä tms yms.
Toinenkin tapa nähdä tasan sama asia: ihoni on "yliherkkä" ja ärsyyntyy häiriötekijöistä. Häiriötekijät voivat tulla ulkoa (voide, saasteet,...) tai sisältä (stressi, fyysinen ylirasitus,...).
Tärkein apu: vältän vartaloni voitelemista niin kutina pysyy huomattavan pienenä. Muuta en ole tähän mennessä tarvinnut. Lievä kutina joka minulla yhä on erittäin usein - minun ei tarvitse välittää siitä. Ehkä jos tulevaisuudessa rikastun niin saatan kokeilla terapiaa/hypnoosia/akupunktiota/mitälie. Mutta ihan hyvin olen jo tottunut tähän lievään kutinaan, pieneen terveysongelmaan. Moni ihminen joutuu vain tottumaan terveysongelmiinsa - sellaista se terveys on, usein sitä ei saada täydelliseksi, usein siinä vain on ongelmia, usein ei muuta apua löydy kuin tottuminen.
Käy pesulla useammin ku joka toinen juhannus?
Ap, jos maksa-arvot jne. tsekattu. Pyykinpesuaineet, suihkushampoot ynm. katsii miettiä.
Mun miehellä oli juuri tuollainen kutina. Hän kävi muutaman kerran akupunktiossa ja tämä yllättäen auttoi! Oltiin molemmat tosi skeptisiä, kun tuttu tätä ehdotti. Nyt monta vuotta jo ilman kutinoita.