Yli vuoden jatkunut ihon kutina ilman muita oireita?
Mikähän voisi selittää pitkäänjatkunuttu kutinaa ilman muita iho-oireita? Mitään ihottumaa, punoitusta tai nyppyjä ei ole ollut. Kutina jatkunut yli vuoden. Muilla samassa taloudessa ei ole kutinaa.
Allergioita tai sairauksia ei ole, verikokeita otettu useasti ja kaikki arvot hyviä ja ei ole mitään lääkitystä ollut tänä aikana. En ole raskaana enkä käytä alkoholia.
Ei lemmikeitä. Pesuaineet (ihmisen ja pyykin) hajusteettomia allergiaystävällisiä enkä käytä hajuvesiä tai kosmetiikkaa.
Kun olen ollut matkalla 2vk pois kotoa kutina on ollut ihan samanlaista sielläkin. Kesällä jopa kutina on ollut pahempaa kuin talviaikaan kun on kuuma ja iho hikinen niin iho oikein kihisee.
En osaa yhdistää kutinaa mihinkään vaikka olen siitä pitänyt päiväkirjaa.
Vuodenajasta ja kellonajasta riippumatta kutisee mutta ei öisin en kutia, pahinta kutina on päivisin ja iltaisin siis.
Kutinaa on jokapuolella kroppaa, pahiten säärissä, käsivarsissa ja selässä ja kyljissä. Toisina päivinä kutina on paljo voimakkaampaa ja pistelevämpää, joskus kutina voi olla poissa useita päiviä tai pari viikkoa mutta palaa aina takaisin jossain kohtaa.
Ihorasvat tai antihistamiinit ei auta kutinaan. Lääkärissä olen käynyt monta kertaa yksityisillä ihotautilääkäreillä mutta eivät ole osanneet sanoa mitään. Viimeinen toivo oli koepalan otto mutta lääkärin mukaan koepalaa ei voida ottaa koska ihossa ei ole mitään muutoksia tai nyppyjä tai ihottumia.
Sellaisen olen huomannut, että kutina on voimakkaampaa vaatteet päällä kuin ilman vaatteita ja tummiin vaatteisiin saattaa joskus jäädä paljon valkoisia ihohippuja. Tästä syystä en varmaan öisin juuri kutia kun nukun ilman vaatteita. Vaatteiden materiaali ei vaikuta kutinaan.
Kommentit (91)
Atoopikolla ihon kutinan ja tulehduksen voi laukaista stressi tai joku ruoka-aine. Välillä iho voi paremmin ja välillä on pahojakin kausia. Vaatteiden väriaineille voi olla allerginen, esim tummat farkut. Oletko varma että pesukoneenne huuhtelee kunnolla? Joillakin pesuaineen zeoliitti( vedenpehmennysaine) aihettaa kutinaa, saattaa jäädä lankaaseen kiinni. zeoliittomia pesuaineita löytyy kaupasta.
Kutinaa jotenkuten hieman helpottavia tekijöitä:
- suihkussakäynti, suihkussa ollessa tai heti sen jälkeen iho ei kutise lainkaan
- ilman päällysvaatteita oleminen helpottaa samantien kutinaan
Kutinaa pahentavia tekijöitä:
- päällysvaatteisilla olo, etenkin kireät puuvillavaatteet kuten legginsit ja kireät trikoopuserot
- samojen päällysvaatteisen käyttö 2perättäisenä päivänä, esim jos olen käyttänyt legginsejä maanantaina ja laitan samat housut seuraavana päivänä kutina on voimakkaampaa kuin jos laittaisi uudet puhtaat housut kaapista jalkaani
- lämmin kostea ilmasto ja hikoilu pahentaa kutinan infernaaliseksi kipristelyksi iholla
- ihon rasvaaminen suihkun jälkeen aiheuttaa ihon kipristelyä/nipistelyä hetkeksi aikaa kunnes rasva kuivunut
Tässä ainoat tekijät jotka olen pystynyt yhdistämään kutinan helpottamiseen ja pahentamiseen. Osaako kukaan näiden perusteella sanoa sopiiko johonkin tietyyyn vaivaan?
Rasvana olen käyttänyt nyt Aqualan L rasvaa ja se ei ainakaan auta mihinkään. Rasvaan aina heti suihkun jälkeen koko kropan.
Olen myös huomannut että jos puen heti suihkun jälkeen päällivaatteet kutina on voimakkaampaa kuin jos olisin jonkinaikaa ilman päällivaatteiden pukemista. Pienen hetken suihkun jälkeen kasvot ja rajaat ovat myös läikikkään punaiset/punaisia epäsäänmöllisiä läiskiä täynnä huolimatta oliko suihkun vesi kuinka viileää tahansa mutta ne häviävät pian pois.
Kyseessä on siis reilusti yli vuoden jatkunut kutina joka välillä lähtee ja välillä palaa ja välillä on lievää ja välillä voimakasta olen itse tullut siihen johtopäätökseen että kyseessä tuskin on mikään ulkopuolelta tuleva tekijä kuten esimerkiksi syyhy (joka ei lähtisi välillä ja sitten palaisi) vaan kyse on jostain kroonisesta vaivasta tai ihon ominaisuudesta, sellaisesta vaivasta joka jostain tekijöistä riippuen välillä on pahempi ja välillä voi jopa hävitä. Mutta mistä ihmeestä voi olla kyse...
Toisaalta erikoista jos syynä olisi vain kuiva iho ja useat eri erikoislääkärit eivät tätä olisi tajunneet.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö tarpeeksi rasvaista ruokaa? Lisää vaikka oliiviöljyä ruokaan. Pese välillä perusrasvalla, vaikka Aqualan L, ei saippualla. Älä käytä liian kuumaa vettä.
Käyn aina viileässä suihkussa, myös talvisin. Syön mielestäni hyvin hyviä rasvoja, kalaa, pähkinöitä, oliiviöljyä jne.
Itse huomasin vasta, että olen herkistynyt sulfaateille. Niitä käytetään lähes kaikissa pesuaineissa, myös herkälle iholle tarkoitetuissa hajuttomissa pesuaineissa. Käytän nykyään vain sulfaatittomia pesuaineita ja iho ei enää kutise ja kuivu niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Kutinaa jotenkuten hieman helpottavia tekijöitä:
- suihkussakäynti, suihkussa ollessa tai heti sen jälkeen iho ei kutise lainkaan
- ilman päällysvaatteita oleminen helpottaa samantien kutinaanKutinaa pahentavia tekijöitä:
- päällysvaatteisilla olo, etenkin kireät puuvillavaatteet kuten legginsit ja kireät trikoopuserot
- samojen päällysvaatteisen käyttö 2perättäisenä päivänä, esim jos olen käyttänyt legginsejä maanantaina ja laitan samat housut seuraavana päivänä kutina on voimakkaampaa kuin jos laittaisi uudet puhtaat housut kaapista jalkaani
- lämmin kostea ilmasto ja hikoilu pahentaa kutinan infernaaliseksi kipristelyksi iholla
- ihon rasvaaminen suihkun jälkeen aiheuttaa ihon kipristelyä/nipistelyä hetkeksi aikaa kunnes rasva kuivunutTässä ainoat tekijät jotka olen pystynyt yhdistämään kutinan helpottamiseen ja pahentamiseen. Osaako kukaan näiden perusteella sanoa sopiiko johonkin tietyyyn vaivaan?
Rasvana olen käyttänyt nyt Aqualan L rasvaa ja se ei ainakaan auta mihinkään. Rasvaan aina heti suihkun jälkeen koko kropan.
Olen myös huomannut että jos puen heti suihkun jälkeen päällivaatteet kutina on voimakkaampaa kuin jos olisin jonkinaikaa ilman päällivaatteiden pukemista. Pienen hetken suihkun jälkeen kasvot ja rajaat ovat myös läikikkään punaiset/punaisia epäsäänmöllisiä läiskiä täynnä huolimatta oliko suihkun vesi kuinka viileää tahansa mutta ne häviävät pian pois.
Kyseessä on siis reilusti yli vuoden jatkunut kutina joka välillä lähtee ja välillä palaa ja välillä on lievää ja välillä voimakasta olen itse tullut siihen johtopäätökseen että kyseessä tuskin on mikään ulkopuolelta tuleva tekijä kuten esimerkiksi syyhy (joka ei lähtisi välillä ja sitten palaisi) vaan kyse on jostain kroonisesta vaivasta tai ihon ominaisuudesta, sellaisesta vaivasta joka jostain tekijöistä riippuen välillä on pahempi ja välillä voi jopa hävitä. Mutta mistä ihmeestä voi olla kyse...
Toisaalta erikoista jos syynä olisi vain kuiva iho ja useat eri erikoislääkärit eivät tätä olisi tajunneet.
Osaako kukaan tähän sanoa mitään?
Tarkistutapa maksa-arvosi, syy voi olla siellä!
T.Lääkäri
Tuollaisen allergiatyyppisen lievän kutinan voi aiheuttaa melkein mikä vaan: ruoka, pesuaineet, joku kuitutyyppi, jopa jotkut muovit, tai vaikka joku suolistoloinen.
jos se perusvoide kirvelee ennen kuivamista, on se liian kevyt. Itsellä ihan samat oireet samalla lailla ja diagnoosina atopia/kuivaihoisuus, jota varsinkin hikoilu pahentaa. Kokeile myös kookosöljyllä rasvaamista iltaisin kunnon imeytysajalla
Kokeile ainakin kuukauden ajan pestä vaatteesi pyykinpesukoneessa LV-, Neutral tai muilla herkän ihon pesuaineilla. Huuhteluaineiden käyttökin saattaa auttaa. Laita pesuainetta vähemmän kuin ohjeessa suositellaan. Kuivata pyykkisi ilmavasti kuivatushuoneessa. Pese myös pesukoneesi niiden puhdistusaineilla.
Minulla oli pahaa kutinaa, mutta nämä ohjeet auttoivat.
Sori kun tungen toisen ketjuun, mutta mulla on ollut nyt 1,5 vuotta kaksi tuhottoman kutisevaa, ehkä sentin halkaisijaltaan olevaa kohtaa, joista toinen sisäreidessä ja toinen peräaukon vieressä (joo, kivaa), kumpikin samalla puolella. Vaan ne kohdat. Joka päivä kutittaa ja välillä meinaan seota, joskus raavin itseni verille (etenkin öisin). Kävin lääkärissä, mutta siellä ei kuulemma näy yhtään mitään. Mikä mua vaivaa! Onko kellään muulla ollut tällaista?
Helppo apu kirjoitti:
Kokeile ainakin kuukauden ajan pestä vaatteesi pyykinpesukoneessa LV-, Neutral tai muilla herkän ihon pesuaineilla. Huuhteluaineiden käyttökin saattaa auttaa. Laita pesuainetta vähemmän kuin ohjeessa suositellaan. Kuivata pyykkisi ilmavasti kuivatushuoneessa. Pese myös pesukoneesi niiden puhdistusaineilla.
Minulla oli pahaa kutinaa, mutta nämä ohjeet auttoivat.
Näin olen toiminut aina jo ennen koko kutinM alkua.
Vierailija kirjoitti:
Syyhypunkki
Lääkärin mukaan ei voi olla koska kutinaa on ollut jo niin kauan, kohta 1.5v, ja mitään näppyjä tai viiruja ei ihossa näy eikä kutina ole öiseen aikaan painottuvaa, sietämätömtä ja pistä raapimaan tai ole tarttunut edes samassa taloudessa asuviin. Usea eri ihotautilääkäri on tutkinut ihoani joka puolelt kroppaa ja eivät ole nähneet mitään näppylöitä, viiruja tai muutakaan jälkeä.
Ymmärtääkseni syyhyssa kutina ei myöskään välillä häviä vaan pikemminkin hoitamattomana pahenee kokoajan aiheuttaen sietämätöntä kutinaa ja itsensä raapimista verille etenkin iltaisin ja öisin.
Varmaan keinot joita voisi vielä kokeilla on muutokset ruokavalioon sekä ihorasvan vaihtaminen. Jos karsisi viljat ja tai maitotuotteet pois.
Mullakin on ollut nyt silloin tällöin selän kutinaa. Etenkin iltaisin/öisin. Vaihdoin yöpaidan toiseen ja katson nyt olisiko voinut johtua siitä.
Iho on kyllä kuiva. Ei ole ihottumaa, mutta hilseilee. Se hilse näkyy vain mustissa vaatteissa, ei siis ihon pinnalta juurikaan huomaa.
Mutta jos olisi maksa-arvoissa jotain häikkää, niin olisiko jotain muitakin oireita? Verikokeet on otettu vuosi sitten ja silloin kaikki oli ok.
Tosiaan jos voide kirvelee on se liian vesimäistä juuri nyt kun iho on kuiva, pitää vaihtaa rasvaisempaan vaikka esim aqualan duo. Vaihda rasva toiseen ja katso ohjeet atooppisen ihon hoito http://www.terve.fi/atooppinen-ihottuma/40845-atooppinen-ihottuma-potil…
nykyään pesua ei tarvitse vältellä kun muistaa laittaa rasvaa niin ihoon jää kosteus.
terveyskirjaston tietoa kutinasta http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Mustat vaatteet voivat aiheuttaa kutinaa. Kannattaa myös kokeilla vehnätöntä ja maidotonta ruokavaliota.
Voithan myös kokeilla syyhyvoidetta, saa ilman reseptiä. Samalla täytyy vaihtaa kaikki petivaatteet, pestä myös peitot ja sohvat, vaatteet ja kaikki mahdollinen. Ainakin kaikki tekstiilit