Yli vuoden jatkunut ihon kutina ilman muita oireita?
Mikähän voisi selittää pitkäänjatkunuttu kutinaa ilman muita iho-oireita? Mitään ihottumaa, punoitusta tai nyppyjä ei ole ollut. Kutina jatkunut yli vuoden. Muilla samassa taloudessa ei ole kutinaa.
Allergioita tai sairauksia ei ole, verikokeita otettu useasti ja kaikki arvot hyviä ja ei ole mitään lääkitystä ollut tänä aikana. En ole raskaana enkä käytä alkoholia.
Ei lemmikeitä. Pesuaineet (ihmisen ja pyykin) hajusteettomia allergiaystävällisiä enkä käytä hajuvesiä tai kosmetiikkaa.
Kun olen ollut matkalla 2vk pois kotoa kutina on ollut ihan samanlaista sielläkin. Kesällä jopa kutina on ollut pahempaa kuin talviaikaan kun on kuuma ja iho hikinen niin iho oikein kihisee.
En osaa yhdistää kutinaa mihinkään vaikka olen siitä pitänyt päiväkirjaa.
Vuodenajasta ja kellonajasta riippumatta kutisee mutta ei öisin en kutia, pahinta kutina on päivisin ja iltaisin siis.
Kutinaa on jokapuolella kroppaa, pahiten säärissä, käsivarsissa ja selässä ja kyljissä. Toisina päivinä kutina on paljo voimakkaampaa ja pistelevämpää, joskus kutina voi olla poissa useita päiviä tai pari viikkoa mutta palaa aina takaisin jossain kohtaa.
Ihorasvat tai antihistamiinit ei auta kutinaan. Lääkärissä olen käynyt monta kertaa yksityisillä ihotautilääkäreillä mutta eivät ole osanneet sanoa mitään. Viimeinen toivo oli koepalan otto mutta lääkärin mukaan koepalaa ei voida ottaa koska ihossa ei ole mitään muutoksia tai nyppyjä tai ihottumia.
Sellaisen olen huomannut, että kutina on voimakkaampaa vaatteet päällä kuin ilman vaatteita ja tummiin vaatteisiin saattaa joskus jäädä paljon valkoisia ihohippuja. Tästä syystä en varmaan öisin juuri kutia kun nukun ilman vaatteita. Vaatteiden materiaali ei vaikuta kutinaan.
Kommentit (91)
Mulla on aina ollut kutiseva iho. Se ei ole pintakuiva ollenkaan vaan kuulemma kuiva syvemmältä. Avuksi olen löytänyt suolavoiteet. Suola kuulemma lukitsee ihon pintakerroksen eikä päästä kosteutta haihtumaan. Ennen ihoni oli raapimisesta aina verillä, mutta suolavoiteiden löytämiseni jälkeen ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Syyhyä olen epäillyt mutta kaikki ihotautilääkärit kieltäneet koska:
- ihossa yli vuoteen ei nyppyjä tai viivoja
- kutinaa ei öisin
- kutina ei ole sietämätöntä tai erityisen voimakasta eikä pistä raapimaan ihoa
- perheessä muut eivät kutiseTälläkin hetkellä iho kutiaa sääristä ja kyljistä ja iho hilseilee siten että vaatteiden sisäpuolella paljon vaaleaa ihohilsettä
Aistiyliherkkyys? Eri materiaalit. Psykosomaattista (Aivosi tekee tepposia)? Kuiva iho? (Liian kuuma vartalon pesuvesi suihkussa) vrt. oireeton nokkoihottuma.
Vierailija kirjoitti:
Kutinaa jotenkuten hieman helpottavia tekijöitä:
- suihkussakäynti, suihkussa ollessa tai heti sen jälkeen iho ei kutise lainkaan
- ilman päällysvaatteita oleminen helpottaa samantien kutinaanKutinaa pahentavia tekijöitä:
- päällysvaatteisilla olo, etenkin kireät puuvillavaatteet kuten legginsit ja kireät trikoopuserot
- samojen päällysvaatteisen käyttö 2perättäisenä päivänä, esim jos olen käyttänyt legginsejä maanantaina ja laitan samat housut seuraavana päivänä kutina on voimakkaampaa kuin jos laittaisi uudet puhtaat housut kaapista jalkaani
- lämmin kostea ilmasto ja hikoilu pahentaa kutinan infernaaliseksi kipristelyksi iholla
- ihon rasvaaminen suihkun jälkeen aiheuttaa ihon kipristelyä/nipistelyä hetkeksi aikaa kunnes rasva kuivunutTässä ainoat tekijät jotka olen pystynyt yhdistämään kutinan helpottamiseen ja pahentamiseen. Osaako kukaan näiden perusteella sanoa sopiiko johonkin
Pyydä lähete iho- ja allergiasairaalasta.Jos sieltä löytyisi osaava lääkäri ja apua. Osta ihoa vasten silkkiä tai viskoosia tai pitkäkuituista luomu puuvillaa.
Vierailija kirjoitti:
Kutinaa jotenkuten hieman helpottavia tekijöitä:
- suihkussakäynti, suihkussa ollessa tai heti sen jälkeen iho ei kutise lainkaan
- ilman päällysvaatteita oleminen helpottaa samantien kutinaanKutinaa pahentavia tekijöitä:
- päällysvaatteisilla olo, etenkin kireät puuvillavaatteet kuten legginsit ja kireät trikoopuserot
- samojen päällysvaatteisen käyttö 2perättäisenä päivänä, esim jos olen käyttänyt legginsejä maanantaina ja laitan samat housut seuraavana päivänä kutina on voimakkaampaa kuin jos laittaisi uudet puhtaat housut kaapista jalkaani
- lämmin kostea ilmasto ja hikoilu pahentaa kutinan infernaaliseksi kipristelyksi iholla
- ihon rasvaaminen suihkun jälkeen aiheuttaa ihon kipristelyä/nipistelyä hetkeksi aikaa kunnes rasva kuivunutTässä ainoat tekijät jotka olen pystynyt yhdistämään kutinan helpottamiseen ja pahentamiseen. Osaako kukaan näiden perusteella sanoa sopiiko johonkin
Sinä, ja lukemattomat muutkin, tuhoatte rasvaamalla ihonne normaalin tasapainon. Se hoitaa säädellen itse itseään. Moni on huomannut sen jo siitä, että meikkaamattomuus lomalla tai vastaavalla, saa kasvojen ihon hyvään kuntoon, kun sitä ei rasvoilla ja meikkivoiteilla manipuloi. Minulla on empiiristä kokemusta. Enkä ole luonnostaan mikään rasvaisen ihon tyyppi, vaan lähinnä päinvastoin. Nuorena ei ollut edes aknea. Nyt olen 50+.
Tarvinnut rasvata ihoa vain sairaalajaksojen aikana, koska niissä "iho- ja allergiaystävällisissä" suihkusaippuoissa on jotain ihan oleellista vikaa. Ja ihan oka kerta.
Toisaalta aloittajan kutina voi johtua liian kuivasta ilmasta. Monessa työpaikassa on tehokas ilmastointi, josta iho ei todellakaan tykkää. Ja voi olla, että jos aloittaja on kovin hikoilevaa tyyppiä, niin hellejakso kuritti ihoaan pintaa alempana kuivumisena. Hiki sisältää suoloja paljon. Olen itse onnekas, enkä hikoile kun kasvoista, jos olen suorassa auringonpaisteessa, missä en ole juuri siksi. Elimistö ei hikoilemalla säätele lämpötilaa tehokkaasti.
Kutina voi aiheuttaa myös munuaissyöpä ja muut sisäelin syövät kasvaimet. Todetaan varjoainekuvantamisessa tai ultraäänikuvantamisessa
Mitenkäs vaihdevuodet? Ne aiheuttavat juuri tuollaista kutinaa, itselläkin on sitä ollut.
Tästä haluaisin kuulla lisää kokemuksia. Tätä vaihtoehtoa olen miettinyt. Miten selvisi ja mikä auttoi?
Minulla on hyvin kuiva iho, perinnöllistä. Kun käyn suihkussa, käytän saippuan sijaan apteekista saatavaa voidetta. Se helpottaa. Kuivasta ihosta kärsivä poikani huokasi helpotuksesta kun käytti pesuun voidetta ensimmäisen kerran.
Jotkut tutkijat väittävät, että kutina on psykologinen oire, eli sitä ei oikeasti ole olemassakaan. Olen noin itselleni vakuuttanut, kun joku paikka kutisee, niin se on helpottanut.