Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?
Kommentit (430)
Käyttäjä8306 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa esimerkkrjä 2-3€ lounaista; mitä pakkaatte evääksi tähän hintaan?
Onko pakko olla noin kallis? Reipas satsi herkullista kaalilaatikkoa, itse tehtyä puolukkahilloa ja pari palaa ruisleipää. Hintaa tuolla satsilla noin 70 senttiä.
Tähän ei ole laskettu omalle työlle mitään hintaa.
Varmaan 2-3€ tämäkin annos.
Mitä ihmettä sä lässytät? Ei itselle tehdyssä kotiruuassa mitään oman työn hintoja lasketa. Ei minulle kukaan kotikokkailustani palkkaa maksa. Minä kokkailen oikein mielelläni. Minä teen vapaa-aikanani mitä lystään.
Jos sinä tuolle linjalle lähdet, niin sinun pitää hinnoitella kaikki kotona tekemäsi asiat, jotka joku muu voisi tehdä. Perseen pyyyhkimisellekin sinun pitää laskea hinta, sillä joku sellaistakin työtä tekee.
On aina jotenkin huvittavaa lueskella näitä myötähäpeää herättäviä trollaajia, jotka saadessaan satanolla pataan, yrittävät vielä kulman takaa huudella jotain säälittävän epätoivoista :D
Huvittavaa kuinka tuhlarit koittavat selitellä tuhlaustaan. Se työpaikkalounas on kalliimpi ja maistuu pahemmalta.
En tiennytkään että työpaikkalounas on tuomittavaa? Niin moni kaverikin kertoo käyvänsä ruokalassa töissään syömässä tai menevät porukalla ulos syömään. Meillä töissä osa menee syömään lounaalle ja osalla on eväät. joten ihmetyttää missä nämä tuomitsijat on kun en ole törmännyt. Tai ehkä joskus joku on päivitellyt että ruokalassa ramppaaminen tulee kalliiksi, mutta ei muuta.
Töissä olen ollut jo parikymmentä vuotta, enkä tunne kyllä ketään täällä, joka ei kävisi lounaalla ravintolassa. Sehän on ihan parasta.
Perjantaina kävin sushibuffassa, torstaina Kaartissa, jossa oli ainakin 50 poliisia lounaalla kuten aina hernekeitto/pannaripäivänä. Kaartissa tehdään ahvenanmaalaista pannaria, joka on tosi hyvää. Keskiviikkona Sognossa oli taas mahtava lounas, Careliassa kävin tiistaina ja maanantaina Mamma Rosassa.
Suhteutan nykyisin kaikki raha-asiat eläkkeellejäämislaskelmiin joten tässä minun näkökulmani asiaan:
Jos säästää 2000 € vuodessa syömällä omia eväitä, vuosikymmenessä ostaa itsellen vähintään yhden täysin työnteosta vapaan vuoden jos oikesti säästää summan ja sijoittaa inflaatiolta suojaan. Nettorahana 2000 € on iso summa. Itselleni 10€ tuöpaikkalounas maksaa lähes 20€ bruttopalkkaa. Monille 2000 € on yhden kuukauden nettopalkka!
Toisaalta, jos työpaikkalounas on merkittävä henkireikä joka todella auttaa jaksamaan sen kymmenen vuotta työntekoa, lounaasta ei kannata luopua.
Vierailija kirjoitti:
valmiiksi keitetyt perunat uudelleen lämmitettyinä? yäk! ne maistuu aivan hirveälle
Niitä sinä syöt siellä lounasravintolassakin. Vai kuvitteletko, että kaikki laitetaan aamulla alusta asti?
Mä olen pienipalkkainen toimistotyöntekijä ja mulla on melkein aina eväät mukana. Talous ei taivu työpaikkaruokalan lounaisiin. Yleensä syön lounaaksi 2 reissumiehen puolikasta juustolla ja paprikalla sekä rasvattoman viilin. Riittää mulle hyvin. Kahden kahvitauolla syön pienen banaanin tai omenan tai mitä kausihedelmiä nyt sattuu halvalla saamaan.
Kotona sitten viiden maissa syödään perheen kanssa lämmin ruoka. Toimii hyvin!
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään että työpaikkalounas on tuomittavaa? Niin moni kaverikin kertoo käyvänsä ruokalassa töissään syömässä tai menevät porukalla ulos syömään. Meillä töissä osa menee syömään lounaalle ja osalla on eväät. joten ihmetyttää missä nämä tuomitsijat on kun en ole törmännyt. Tai ehkä joskus joku on päivitellyt että ruokalassa ramppaaminen tulee kalliiksi, mutta ei muuta.
Kyllähän moni ihminen käy syömässä työpaikkalounasta, mutta valtaosa ihmisistä nyt on aika typeriä, eivätkä ajattele tällaisia asioita ja millaisia säästöjä tulisi toisin toimimalla.
Satunnaiset ulkona syömiset ovat ihan järkeviä jos niistä nauttii kokemuksena. Sen sijaan pelkkä rutiininomainen syöminen työpaikkaruokalassa on järjetöntä, kun voit ottaa ruokaa kotoa mukaan paljon halvemmalla.
No minulla menisi 10% bruttopalkastani viereiseen lounasravintolaan jos söisin siellä joka päivä. Minulla ei siihen ole varaa, paremmin palkatuilla varmasti on.
Ihan ymmärrettävää, että kun joku pyytää säästövinkkejä niin tuota lounastamista ehdotetaan ensimmäisten joukossa. Siitä kuitenkin helppo säästää pari tonnia vuodessa (joka IRL on iso raha, palsatamammoille ei tietenkään) suht helposti.
Minustakin työpaikkalounas on satsaus sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin. Ihanaa syödä monipuolisesti salaatteja ja mukavaa kun työpäivän aikana pääsee hetkeksi pois työpisteeltä. Itse olen pienipalkkainen (1750€ netto), mutta koen että 10€ lounas on hintansa arvoinen. En myöskään jaksaisi miettiä kotona ”työasioita”, eli seuraavan päivän eväitä.
Ymmärrän kyllä, että tämä on myös arvokysymys. Itse maksan kallista salijäsenyyttäkin, koska tykkään paikan laadukkuudesta, vaikka voisinhan kotona punnertaa ilmaiseksikin.
Ja siis itseni tuntien tosiasiassa työevääni olisivat jokin valmisruoka ja kotona liikkuminen ei toteutuisi, joten oman terveyden kannalta minun kannattaa näihin satsatakin.
Yritin jo aiemmin kysellä, että saatteko syödä tuolla lounasravintolassa työaikana, vai onko teillä palkaton lounastauko? Onko se lounasravintola työpaikallanne, vai käyttekö muualla lounaalla? Mä en syö lounasta siksi, ettei 30 min palkaton lounastaukoni riitä kuin kävelemiseen lounasravintolaan ja takaisin. Eväitä vain järsin. Jos jäisin vielä syömäänkin, niin minulta miinustuisi tunteja, jotka pitää tehdä takaisin. En jää ylitöihin syömisen takia, työnteon takia kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin työpaikkalounas on satsaus sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin. Ihanaa syödä monipuolisesti salaatteja ja mukavaa kun työpäivän aikana pääsee hetkeksi pois työpisteeltä. Itse olen pienipalkkainen (1750€ netto), mutta koen että 10€ lounas on hintansa arvoinen. En myöskään jaksaisi miettiä kotona ”työasioita”, eli seuraavan päivän eväitä.
Ymmärrän kyllä, että tämä on myös arvokysymys. Itse maksan kallista salijäsenyyttäkin, koska tykkään paikan laadukkuudesta, vaikka voisinhan kotona punnertaa ilmaiseksikin.
Ja siis itseni tuntien tosiasiassa työevääni olisivat jokin valmisruoka ja kotona liikkuminen ei toteutuisi, joten oman terveyden kannalta minun kannattaa näihin satsatakin.
Salista puheenollen omien eväiden syömisellä katan sekä kuukauden treenimaksut että auton käyttökulut. Toisaalta salilla käymisen takia olen niin tarkka syömisistäni, että omat eväät on paras vaihtoehto.
Kaikki ylimääräiset rahani menevät alkoholiin, joten siinä mielessä on ihan järkevää syödä se työpaikkalounas, ja myös terveyden kannalta hyvä juttu. Olen töissä juurikin lounasravintolassa, joten matka ei ole pitkä ja ruoat ja salaatit ovat tasokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä tätä palstaa: miten kaikilla on aikaa ja intoa kokata superhalvalla loistavista, tuoreista, vaihtelevista ja terveellisistä raaka-aineista koko perheelle maistuvaa ruokaa, jonka kaloritkin jaksatte laskea.
Palkkagallupeissa keskiansio on 5000€, kymmeniä tuhansia sijoituksissa ja säästöissä mutta ruokaan käytetän senttejä. (ja silti mistään ei tingitä) Mulla on varmaan joku aivo-ongelma kun en tajua miten tämä kaikki onnistuu
Olen se alkuperäinen kirjoittaja joka totesi laskevansa kalorit ja makrot. Homma on helppoa kun heinänteko kun siihen tottuu. Kolmesta komponentista ensin päivän proteiinilähde (kana tai vaalea kana) uuniin. Riisi riisikeittimeen tai bataatit kiehumaan. Porkkanat monitoimikoneessa silpuksi, harissat päälle ja uuniin. Mausteita ja yrttejä saa käyttää vapaasti. Pointti on se että ruoka mitä syön on oikeasti hyvänmakuista, maustettua ja tuoretta. Lounasruokalan tekeleet eivät nyt voi pärjätä tässä kohtaa.
Laskin joskus että mulla on ruuan aktiivinen valmistusaika reippaasti alle 2h viikossa vaikka annoksia menee lähes 30 vain itselle.
Minun mielestäni sinun tekemä broileri, riisi ja harissalla maustetut porkkanat eivät kuulosta yhtään sen terveellisemmältä kuin lounasravintolassa syömäni broileri, riisi, sitruuna-kermaviilikastike ja salaatti, jossa oli tuoretta paprikaa, kurkkua, tomaattia, salaattisekoitusta sekä parsakaalia ja rakuunalla maustettuja porkkanoita.
Vaikka jonain päivänä ruokalan listalla kanaa olisi, on epäselvää olisi sitä ollu myös edellisenä tai jopa sinä seuraavana päivänä. Tuurilla vielä kana on leivitetty. Tai kanapala on väärän kokoinen. Syön lisäksi kaksi kertaa työpöivän aikana lounaan, siinä lisää vaikeusastetta.
Pointtini on se että syön joka päivä sen verran minkä pitää juuri sitä mitä pitää. Ei kerta viikossa tee vielä mun dietillä onnea.
.Esimerkiksi energiatiheän riisin määrän arviointi keitettynö on todella vaikeata koska riisi imee vettä itseensä niin paljon. Tai jos riisi kuivuu menee se kasaan ja näyttää silmämääräisesti todella pieneltä kasalta, silti kalorit samat.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun osaa suhtautua työpaikkalounaaseen kuin ihanaan ylellisyyteen ja lounaan laatu on oikeasti hyvä, on täysin mahdollista että satsaus kannattaa. Hyvän arjen ja elämän järjestäminen itselleen on aika paljon korvienkin välissä. Pitää tunnistaa niitä hyviä asioita. Joku toisaalta nauttii siitä, että suunnittelee ja valmistaa viikon sapuskat itse. Hyvä niinkin!
Vierailija kirjoitti:
Tulee kalliiksi.
No minä ainakin säästin, kun söin 3 vuotta työpaikkalounaan. Meillä sen hinta oli 5,40€, sitten 5,70€ ja 5,90€. Ulkopuolisille saman lounaan hinta 3 euroa enemmän. Lounaaseen sisältyi runsas salaattipöytä, ruokajuomat, leivät, lämmin ruoka, jälkkäri ja kahvi. Eipä tarvinnut iltaisin laittaa isoa ruokaa kotona.
Nyt olen eri työpaikassa, ja ostan evääksi usein valmiin salaatin (n. 5€) ja usein iltapäivällä kahvin n. 1,50-2€. Kova nälkä kun pääsen töistä kotiin. Menee yhteensä enemmän rahaa ruokailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kalliiksi.
No minä ainakin säästin, kun söin 3 vuotta työpaikkalounaan. Meillä sen hinta oli 5,40€, sitten 5,70€ ja 5,90€. Ulkopuolisille saman lounaan hinta 3 euroa enemmän. Lounaaseen sisältyi runsas salaattipöytä, ruokajuomat, leivät, lämmin ruoka, jälkkäri ja kahvi. Eipä tarvinnut iltaisin laittaa isoa ruokaa kotona.
Nyt olen eri työpaikassa, ja ostan evääksi usein valmiin salaatin (n. 5€) ja usein iltapäivällä kahvin n. 1,50-2€. Kova nälkä kun pääsen töistä kotiin. Menee yhteensä enemmän rahaa ruokailuun.
Todella epäterveellistä tunkea itsensä aivan täyteen yhdellä aterialla. Yleensä muutenkin se kalliin ruoka-aineen osuus on aika pieni noissa työpaikkalounaissa. Siten täytät itsesi halvalla aineksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kalliiksi.
Olisit säästänyt, kun olisit tehnyt ruuan itse alle kolmella eurolla.
Jos työpaikkalounas maksaa 8-10€ niin vuodessa siihen menee yksi kuukausipalkka.
Et tee kotona ruokaa, koska omalle työlle laskettu hinta tulee niin kalliiks, vuoallinen kaalilaatikkoa maksaa ainakin 30€? 😂