Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?

Vierailija
17.02.2018 |

Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?

Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?

Kommentit (430)

Vierailija
201/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne tonnit sinne sijoitukset tulevat juurikin siitä että ei törsätä rahoja turhuuksiin. Ja jo muutamassa vuodessa korkoa korolle alkaa toimimaan tehokkaasti.

Mistä vetoa, että monet näistä lounasruokailun paheksujista käyttää meikkiä, käy säännöllisesti kampaajalla tai ostaa uusia vaatteita useamman kerran vuodessa tai jopa kaikkia näistä? 

Ai ne jotka ei paheksu lounasruokailuja ei käytä meikkejä, käy kampaajalla ja osta uusi vaatteita?  Siinähän sitä on tuhlausta kerrakseen, kun meikkien ja kampaajien lisäksi vielä törsää lounasruokailuun.

Vierailija
202/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työpaikan lounas maksaa vähän yli 6€. Olen kunnalla töissä. Arkisin en syö ruokaa kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukaista päivän rauhassa lehti tai jutella työkavereiden kanssa. Ei tarvitse jonotella, odotella ja olla sillä tavoin skarppina myös päivän ainoalla lepotauolla. Kieltämättä on myös halvempaa.

Vierailija
204/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä miten? Jenkeissä on ennemminkin sääntö kuin poikkeus että osinko maksetaan kvarttaaleittain. eli 3 kk välein. Lisäksi on paljon yhtiöitä jotka maksavat kuukautista osinkoa.  Tänä vuonna osinko on tullut jo 11 eri yhtiöltä. Jokaiselle viikolle on ollut osinkoja vähintään yhdeltä yhtiöltä.

Mulla on salkussa kahta eri REITtiä jotka maksaa osingon kuukausittain. Mutta ei niitä osinkoja silti tule 24 viikkona vuodessa, vaan 12 viikkona, koska maksupäivät näillä on molemmilla samat. Muutenkin ihan jonninjoutavaa touhua laskea monenako viikkona niitä osinkoja tulee, kuukausitaso riittää hyvin. Useimmat saa palkan kerran kuussa, joten miksi laskea kuinka monena viikkona niitä osinkoja tulee?

Täällä joku väitti että ei ole mahdollista saada osinkoa viikoittain. Minä vain totesin että on helposti. Lisäksi saahan jotku palkkansa kahden viikon välein. Minusta on ainakin kivaa että rahaa tulee säännöllisesti tilille, ja tälle rahalle voi sitten miettiä laittaako takaisin sijoituksiin vai kuluihin.  Minusta on tuhlausta tuhlata rahoja halpaan roskaruokaan (kyllä nämä sodexon ja amican pöperöt ovat roskaruokaa) jos se vastaa 50000 euron vuosituottoja. Ja palkka yleensä on ihmisille sitä primääriä rahaa, johon on uhrattu eniten. Minä ainakin haluan sen rahan käyttää perustarpeiden tyydyttämiseen nyt ja tulevaisuudessa. Pääomien tuotot taas voi käyttää hiukan vapaammin.

Ja ainakin minusta ainakin on kiva luoda tavoitteita. Esimerkiksi "osinkoa joka viikko", tai "ilmaiset pankkipalvelut", "ilmaiset sähköt", "ilmaiset telepalvelut" eli että saa saman verran osinkoja KO.toimialoilta minne itse käyttää tuota primääriä rahaa.

Vierailija
205/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmesta komponentista ensin päivän proteiinilähde (kana tai vaalea kana) uuniin. Riisi riisikeittimeen tai bataatit kiehumaan. Porkkanat monitoimikoneessa silpuksi, harissat päälle ja uuniin. Mausteita ja yrttejä saa käyttää vapaasti. .... Lounasruokalan tekeleet eivät nyt voi pärjätä tässä kohtaa..

Ja tuohonko joka päivä toistuvasn ruokaan et kyllästy? Keitetty riisi säilyy syötävä hädintuskin seuraavaan päivään ja kylmäketju vaarassa.

Vierailija
206/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan riivinraudat ei oikeasti edes käy töissä ja perseiden leveyden perusteella syövät silkkaa silavaa.

Vierailija
207/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmesta komponentista ensin päivän proteiinilähde (kana tai vaalea kana) uuniin. Riisi riisikeittimeen tai bataatit kiehumaan. Porkkanat monitoimikoneessa silpuksi, harissat päälle ja uuniin. Mausteita ja yrttejä saa käyttää vapaasti. .... Lounasruokalan tekeleet eivät nyt voi pärjätä tässä kohtaa..

Ja tuohonko joka päivä toistuvasn ruokaan et kyllästy? Keitetty riisi säilyy syötävä hädintuskin seuraavaan päivään ja kylmäketju vaarassa.

Syön lisäksi viikoittain nautaa ja ehkä kerran kohta. Bataatti ja riisi imeytyvät minulle parhaiten ja ovat helppoja syödä. Riisin teen riisikeittimellä automaattisesti, eipä ole vaivaa sitten nimeksikään.

Mulle tieto siitä mitä syön ja paljonko syön ovat tärkeimpiä. Jos söisin maku edellä niin tekisin silti ruuan itse töihin.

Vierailija
208/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole! Valitse hyvä lounaspaikka. Itselläni valintaperusteina on paras salaattipöytä ja kotiruokamainen lounas. Sekä hyvä palvelu!

Tästä arjenluksuksesta en tingi!

Pääsen kerrankin valmiiseen ruokapöytään, jossa on hyvä valikoima salaattia ja useampaa maukasta kotiruokaa. Ei tarvitse jonotella. Saa istua rauhassa. Astiat haetaan pöydästä. Voi lukea lehtiä tai seurustella. Paikat ovat siistit ja palvelu pelaa. Toiveita ruokien suhteen kuunnellaan!

Kukin kuitenkin omien tarpeiden, halujen ja rahatilanteen mukaan!

Vierailija
209/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en käsitä tätä palstaa: miten kaikilla on aikaa ja intoa kokata superhalvalla loistavista, tuoreista, vaihtelevista ja terveellisistä raaka-aineista koko perheelle maistuvaa ruokaa, jonka kaloritkin jaksatte laskea.

Palkkagallupeissa keskiansio on 5000€, kymmeniä tuhansia sijoituksissa ja säästöissä mutta ruokaan käytetän senttejä. (ja silti mistään ei tingitä) Mulla on varmaan joku aivo-ongelma kun en tajua miten tämä kaikki onnistuu

Olen se alkuperäinen kirjoittaja joka totesi laskevansa kalorit ja makrot. Homma on helppoa kun heinänteko kun siihen tottuu. Kolmesta komponentista ensin päivän proteiinilähde (kana tai vaalea kana) uuniin. Riisi riisikeittimeen tai bataatit kiehumaan. Porkkanat monitoimikoneessa silpuksi, harissat päälle ja uuniin. Mausteita ja yrttejä saa käyttää vapaasti. Pointti on se että ruoka mitä syön on oikeasti hyvänmakuista, maustettua ja tuoretta. Lounasruokalan tekeleet eivät nyt voi pärjätä tässä kohtaa.

Laskin joskus että mulla on ruuan aktiivinen valmistusaika reippaasti alle 2h viikossa vaikka annoksia menee lähes 30 vain itselle.

Esimerkkisi kuulostaa hyvältä, mutta minä syön lounaani laadukkaassa ravintolassa, missä tehdään oman vaatimustasoni mukaista ruokaa. Mikään ketjusyöttölä ei tarpeisiini vastaakaan. Kotona syön vain iltapalaa ja tämä sopii minulle. Viikonloppuisin teen sitten kunnon ruokaa.

Syön lisäksi lounaaksi usein kalaa ja se ei toimi kuin vastavalmistettuna jos nyt ei kalakeitosta puhuta.

Vierailija
210/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä työpaikkalounaan syöjillä se lounasravintola työpaikassanne vai menettekö muualle syömään? Entä kuuluuko lounasaika työaikaanne vai onko se palkatonta aikaa? Olen kunta-alalla. Voisin syödäkin työpaikkalounaan, jos nyt en päivittäin mutta melko usein. Meillä vaan ei ole sitä ruokalaa. Lähin lounasravintola jossa voi syödä kaupungin lounashintaan sijaitsee n. 15 min kävelymatkan päässä. Mulla on puolen tunnin palkaton lounastauko, joten jo kävely edestakaisin vie tuon palkattoman ajan. Meillä on kellokortti, joten kaikki ylimenevä aika menee saldosta. Joutuisin siis tekemään pitempää päivää vajeen paikatakseni, jos kävisin lounasravintolassa. En jaksa, tyydyn mieluummin eväisiin. 

Vierailija
211/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu elämäntilanteesta ja työpaikkaruokailusta.

Jos on osa lapsiperhettä, jossa tehdään joka päivä ruokaa muutenkin, niin kyllä silloin minusta työpaikkaruokailu ulkona joka päivä on tuhlaamista normihinnoilla (8-10€).

Yhden tai kahden aikuisen perheessä, jossa päivällisruokaa ei välttämättä edes viikolla valmisteta lounashinnoin syöminen voi olla jopa järkevää.

Mieheni työskentelee opettajana, hänen on lasten kanssa lounas syötävä, sillä muutoin ruokailulle ei jää aikaa, kun ruokailevat oppilaat on kuitenkin valvottava. Onneksi ei ihan täyttä hintaa joudu siitä ilosta maksamaan. Tosin hänellä on jo iltaruuan aikaan ihan kunnon nälkä, koulussa lounas on jo klo 10.30.

Vierailija
212/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en käsitä tätä palstaa: miten kaikilla on aikaa ja intoa kokata superhalvalla loistavista, tuoreista, vaihtelevista ja terveellisistä raaka-aineista koko perheelle maistuvaa ruokaa, jonka kaloritkin jaksatte laskea.

Palkkagallupeissa keskiansio on 5000€, kymmeniä tuhansia sijoituksissa ja säästöissä mutta ruokaan käytetän senttejä. (ja silti mistään ei tingitä) Mulla on varmaan joku aivo-ongelma kun en tajua miten tämä kaikki onnistuu

Olen se alkuperäinen kirjoittaja joka totesi laskevansa kalorit ja makrot. Homma on helppoa kun heinänteko kun siihen tottuu. Kolmesta komponentista ensin päivän proteiinilähde (kana tai vaalea kana) uuniin. Riisi riisikeittimeen tai bataatit kiehumaan. Porkkanat monitoimikoneessa silpuksi, harissat päälle ja uuniin. Mausteita ja yrttejä saa käyttää vapaasti. Pointti on se että ruoka mitä syön on oikeasti hyvänmakuista, maustettua ja tuoretta. Lounasruokalan tekeleet eivät nyt voi pärjätä tässä kohtaa.

Laskin joskus että mulla on ruuan aktiivinen valmistusaika reippaasti alle 2h viikossa vaikka annoksia menee lähes 30 vain itselle.

Minun mielestäni sinun tekemä broileri, riisi ja harissalla maustetut porkkanat eivät kuulosta yhtään sen terveellisemmältä kuin lounasravintolassa syömäni broileri, riisi, sitruuna-kermaviilikastike ja salaatti, jossa oli tuoretta paprikaa, kurkkua, tomaattia, salaattisekoitusta sekä parsakaalia ja rakuunalla maustettuja porkkanoita.

Vierailija
213/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne tonnit sinne sijoitukset tulevat juurikin siitä että ei törsätä rahoja turhuuksiin. Ja jo muutamassa vuodessa korkoa korolle alkaa toimimaan tehokkaasti.

Mistä vetoa, että monet näistä lounasruokailun paheksujista käyttää meikkiä, käy säännöllisesti kampaajalla tai ostaa uusia vaatteita useamman kerran vuodessa tai jopa kaikkia näistä? 

Voi syödä varsin hyvin ja laadukkaasti vaikka ei kävisi lounasruokalassa syömässä. Sen sijaan voi näyttää varsin nukkavierulta/epäsiistiltä jos ei koskaan kävisi kampaajalla, ostaisi uusia vaatteita tai huolehtisi hygieniastaan ja siisteydestään.

Vierailija
214/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa syöminen maksaa, jokainen itse päättää onko sen arvoista vai ei. Ihan makuasia, jos on varaa (ja yleensä on, jos käy töissä), niin mikä ettei.

Eväitä ei yleensä syödä myöskään näyttöpäätteen ääressä, ellei itse halua. Sosiaalisuutta myös löytyy jos on muitakin syömässä samaan aikaan, ja näin usein onkin.

Eväiden ei tarvitse olla tylsiä tai yksipuolisia: http://justbento.com/

Vierailija
215/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ylipäätänsä välittää siitä mitä joku toinen ajattelee heidän rahankäytöstään? Elä itsellesi äläkä muille.

Minä itse en tuhlaisi päivittäin noin paljoa lounaaseen koska keksin parempiakin käyttökohteita rahoilleni (200€ saa jo esim. lennot johonkin kivaan kohteeseen), mutta en nurise siitä että joku toinen tuhlaa. Ihan sama mulle.

Vierailija
216/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuhlaamista. Meillä maksaa 6e ja on useampi paikka mistä valita. Joka paikassa on vielä useampi vaihtoehto ja hyvät salaatit, leivät ja jälkiruuat. Syön töissä siis aina kun on mahdollista.

Vierailija
217/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön aina töissä lounasruokalassa 6 e siitä syystä että ei tarvitse katsoa esimiestä joka kuitenkin änkeää samaan aikaan syömään kuin itse. en kestä katsella sitä. 

Vierailija
218/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?

Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.

Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?

Vähän outoja vaihtoehtoja nyt latelet, mutta jos nyt lähdetään tuosta säästämisestä, niin kai nyt laskea osaat. Jos niihin työpaikkalounaisiin menee 200e kuukaudessa (yhdelle henkilölle) ja perheet muut ruokakulut olisivat esim. 500-700e (neljälle hengelle) näkeehän sitä otsallaankin, että työpaikkalounaasta pitää saada jotain vastineeksikin (itse en maksaisi yli 6 euron työpaikkalounasta päivittäin)

Kuten sanottua, työpaikkalounaan hinta ei voi olla "pääsymaksu" lounastauolle, eikä usein ruokalaankaan.

Jos työpaikkalounaan korvaa kaupan valmiseineksillä, juu ei minustakaan hyvä vaihtoehto, paitsi noilla 10 euron hinnoilla tosiaankin.

Omien eväinen mukaanottaminen on toki työlästä, mutta sillä säästää usein eniten ja siksi se loogisesti mainitaan säästövinkkinä.

Ei sinun tarvitse kokea huonoa omaatuntoa työpaikkaruokailusta, jos sinulla on siihen varaa ja koet saavasi rahoillesi riittävästi vastinetta.

Mainitaahan niissä säästövinkeissä lehtien tilausten lopettaminenkin ja silti "Suuri Käsityölehti" voi olla jonkun todellinen intohimo. Se hänelle siten suotakoon.

Vierailija
219/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan kyllästy, olen välillä syönyt pelkkää kanawokkia ja riisiä viikkotolkulla, päälle tietty puurot, rahkat, herat, hedelmät sun muut.

Riisi kannattaa tietty maun ja koostumuksen takia syödä vasta keitettynä, mutta säilyy se aamulla keitettynä lounaalle. Riisikeittimen lataaminen ei montaa sekuntia vie.

Vierailija
220/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollisen lämpimän ruoan ja salaatin saa itse tehtynä noin 2€ hintaan. Itse teen yleensä parempaa ruokaa, kuin mitä lounasravintolasta saa. Ja tiedän mitä siinä on.

Kuulemma paljon ruokaa heitetään roskikseenkin vain koska lapset ei syö samaa kahta päivää tms. Tällöin kannattaa ruoka pakata annoslaatikoihin ja evääksi tai pakastimeen. Pakastimesta sitten evääksi aikanaan, kannattaa ottaa edellisenä iltana jääkaappiin sulamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän