Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohonko joka päivä toistuvasn ruokaan et kyllästy? Keitetty riisi säilyy syötävä hädintuskin seuraavaan päivään ja kylmäketju vaarassa.
Keitetty riisi säilyy jääkaapissa paljon paremmin kuin mitä Suomessa on aikanaan(?) opetettu. Ainakin 4 päivää helposti (pidempäänkin)i, ja sitäkin voi pakastaa. En tiedä mistä tuo juttu on tullut, että ei voisi säilyttää edes seuraavaan päivään. Japanissa ja muualla aasiassa tunnetaan aihe aika paljon paremmin.
Antakaa esimerkkrjä 2-3€ lounaista; mitä pakkaatte evääksi tähän hintaan?
Mahatäyteen kirjoitti:
5€ työpaikkaruokailu. Puffee eli saa mättää mahan täyteen.
Joka päivä eri ruoka, on salaatit, leivät sun muut. Tulee syötyä monipuolisesti.
Ei tarvii kantaa kippoja ja kuppeja mukana.
Pitkässä juoksussa parempi sijoitus omaan hyvinvointiinsa kuin eväiden kanssa räpeltäminen.
Niin, jos ei osaa laittaa ruokaa niin kai sitä voi räpeltämiseksi sanoa. Kun muutenkin kokkailee useamman kerran viikossa, niin helpostihan siitä ottaa eväsrasiaan annoksen. Lisäksi kasvikset salaatiksi toiseen rasiaan. On monipuolista, enkä pidä kippojen kantamista suurena taakkana. Vähemmän ne eväät painaa kuin esim. läppäri.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työpaikan tukema ruokailu ja maksaa edullisemmilla vaihtoehdoilla n. 3-5 e/pvä. En todellakaan ala kantamaan eväitä näillä hinnoilla, mutta aiemmassa paikassa ruoka oli huonoa ja hinta aina 8 e, joten en raskinut sitä syödä. Hintakysymys siis!
3 euroa voisin maksaa, mutta en vitosta. Kun yksinäinen tekee esim makaroonilaatikon, kaalilaatikon, lasagnen jne, niin siitä tulee monta annosta, joista syön yhden ja loput annostelen rasioihin pakkaseen. Sieltä otan aina rasian evääksi töihin, jonka lämmitän mikrossa. Lisäksi mukaan salaattia/raastetta ja ruisleipää. Koko hoidon hinta jää alle euron, eikä häpeä lounasruokalan 5-10 kertaa kalliimmille lounaille yhtään.
Mahan täyteen mättäminen buffetissa on pitkässä juoksussa parempi sijoitus omaan hyvinvointiin, kuin järkevän kokoisten eväiden syöminen. 🙄
Vierailija kirjoitti:
No vaikka pari perunaa, jauhelihakastiketta ja salaattia. Käytännössä mitä tahansa "normaalia" ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein mitä vaan, kun itse tekee. Mitä olit itse ajatellut? Kaiken mitä lounasravintolasta saa, voi itse tehdä paremmin (ja edullisemmin).
Kasvikset saa helposti mukaan, ne voi laittaa eri boksiin. Ihme juttu, jos ihmisillä ei ole kotona jääkaapissa mitään vihanneksia.
Keittoja, erilaisia wokkeja, lasagnea, metsäsienikastiketta ja täysjyväpastaa, tortilloja, pizzaa, sushia, kaalilaatikkoa, kaikkea mitä kotonakin syödään.
On sen arvoista, jos ruoka on laadukasta eli on esimerkiksi laaja ja monipuolinen salaattipöytä. Jos lounasravintolassa taas olisi simppeliä lounasmättöä ala halvimpiin aineksiin tehty makaronilaatikko, lisäainesonta ja kuiva porkkanaraaste, niin ei olisi sen arvoista.
Kunnon lounas on panostus terveyteen ja hyvinvointiin ja itse otan sen arjen luksuksena ettei tarvitse kokata jokaikistä ateriaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla noin kallis? Reipas satsi herkullista kaalilaatikkoa, itse tehtyä puolukkahilloa ja pari palaa ruisleipää. Hintaa tuolla satsilla noin 70 senttiä.
valmiiksi keitetyt perunat uudelleen lämmitettyinä? yäk! ne maistuu aivan hirveälle
Vierailija kirjoitti:
On sen arvoista, jos ruoka on laadukasta eli on esimerkiksi laaja ja monipuolinen salaattipöytä. Jos lounasravintolassa taas olisi simppeliä lounasmättöä ala halvimpiin aineksiin tehty makaronilaatikko, lisäainesonta ja kuiva porkkanaraaste, niin ei olisi sen arvoista.
Kunnon lounas on panostus terveyteen ja hyvinvointiin ja itse otan sen arjen luksuksena ettei tarvitse kokata jokaikistä ateriaa itse.
Joskus haen kaupan salaattibaarista kipon salaattia, sekaan lohta, kanaa, fetajuustoa, ym. mutta äkkiähän siihen yhteen salaattikippoonkin lähemmäs kymppi uppoaa. Eli liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla noin kallis? Reipas satsi herkullista kaalilaatikkoa, itse tehtyä puolukkahilloa ja pari palaa ruisleipää. Hintaa tuolla satsilla noin 70 senttiä.
Taidankin tehdä samantien kolme tuplamäärän kaalilaatikkoa, kun oli muutenkin suunnitelmissa. Eipä tarvitse miettiä mitä alkuviikosta syö. 😁
Mulla onkin pakastimessa valmiina borssikeittoa ja sienikastike+pasta. Maanantaille hyvät eväät. Lisäksi porkkana-kaaliraaste, paprikaa, kurpitsansiemeniä ja vaikka suolakurkkua, ja joku hyvä salaatinkastike. Ei paha!
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla mulla oli:
- Pinaattikeitto itse tehden 40 senttiä (litra maitoa 70 senttiä, pakastepinaatti 35 senttiä Prismasssa, voita ja vehnäjauhoa 10 senttiä, suola, valkopippuri, sokeri 5 senttiä) Tästä tulee 3 annosta eli annoksen hinta 40 senttiä. Lisäksi kananmuna, pari ruisleipää ja appelsiini. Koko lounas yhteensä noin euron.
- Wokkia. Wokkivihannekset pakasteesta 1,2 euroa, kanan fileesuikaleet 2,55 euroa, riisi 0,5 euroa. Tästä tuli kolme annosta eli alle 2 euroa/annos
Teen kevyttä toimistotyötä, mulle riittää oikein hyvin keitto, leipä ja hedelmä. Jälkiruokia en tarvitse, en muutenkaan välitä makeasta.
Meidän perheen eväitä muutamia viime päiviltä: keittoa n. 6 dl , lihapataa 4 dl, perunamuusia+ käristystä. Lisäksi enemmän tai vähemmän leipää, jugurttia,hedelmää ym. riippuen siitä, onko ruokataukoja 2 vai yksi. Väitän, että harvoja poikkeuksia lukuunottamatta eväsannoksen hinta jää pariin euroon. Tehdään sen verran reiluja annoksia, että niistä jää seuraaville päiville evästä.
Joskus on pelkkää leipää, mutta silloin on reilummin täytteitä ja muuta syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei ole laskettu omalle työlle mitään hintaa.
Varmaan 2-3€ tämäkin annos.
Käyttäjä8306 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei ole laskettu omalle työlle mitään hintaa.
Varmaan 2-3€ tämäkin annos.[/
Siis miksi omalle työlle pitäisi lisätä joku hinta? Vai tarkoitatko esim. sähkön kulutusta? Sen osuus on ehkä 10 senttiä, ei sentään euroja.
No se vähän riippuu. Jos on uusavuton/ei ole energiaa laittaa ruokaa niin miksi ei mennä työpaikkalounaalle? Kyllä hyvä ravitseva ruoka on hyvä sijoitus. Parempi sekin omalle hyvinvoinnille kuin syödä vuodesta toiseen jotain mielikuvituksetonta rahkasörsseliä ja yksipuolista safkaa töissä tympeän näköisenä mitä jotkut tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas ankea ketju. Minulla alkaa työt maanantaina pitkän työttömyyden jälkeen ja todellakin aion syödä kunnon lounasta, vaikka palkka tulee olemaan pieni (1800-1900€/kk). Kyllä työssäkäyvät ovat lounaansa ansainneet! Olen työttömänäkin käynyt silloin tällöin miehen seurana lounasravintolassa, ja siitä kieltämättä tuli hieman syyllinen olo. Työssäkäyvänä aion lounastaa ihan hyvällä omallatunnolla.
Tuommoisesta palkasta suosittelisin jättämään lounaat ja käyttämään tuonkin rahan paremmin
Mulla ei ole mitään tavoitetta nostaa elintasoa nykyisestä. Mulle riittää että saan kartutettua vähän eläkettä. Mulla on jo nyt netto-osingot 300€/kk ja lisäksi olen säästänyt PS-tilille 5000€ vuosittain. Tämä töihinpääsy auttaa siihen, etten putoa työmarkkinatuelle. Ennakonpidätys mulla on 1% joten palkasta jää eläkemaksujenkin jälkeen yli 90% itselle. 100€ menee työmatkabensaan ja 200€ saa mennä lounaisiin. 200€/kk menee PS-tilille (ja lisäksi nuo 300€/kk osingot). Tuo saa riittää minun osalta säästämiseksi, loput käytän helppoon elämään.
Olen töissä oppilaitoksessa. Kouluruoka maksaisi 5 euroa, mutta en raaski sitä maksaa jostain keitosta tai makaronilaatikosta. Syön aina omia eväitä ja säästän rahaa.