Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?

Vierailija
17.02.2018 |

Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?

Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?

Kommentit (430)

Vierailija
261/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö kuppilan lounasta, koska en itse jaksa syödä kerralla paljoa ja tuntuu että maksan osan työkavereitten ruuista. Miten joku 55v nainen voikin ahtaa itseensä niin paljon ruokaa? No vartalon malli tosin on noilla suursyömäreillä aika venähtänyt ja arvatkaa mihin suuntaan. Jos joku lisää läskejään, tehköön sen omilla rahoillaan ei minun.

Vierailija
262/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v sitten lounas maksoi 5€ ja nyt lähes kympin. Sitten väitetään, että inflaatio olisi ollut vain 1% vuodessa. No taisi tulla liian monimutkainen lasku useimmille. Mutta ei minun palkkani ole kasvanut, julkisella mennään samalla liksalla eläkkeelle asti, mitään ikälisiä ei nykyisin ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan jaksa koko ajan säästää:

säästäm eläkkeeseen, pahanpäivän varalle, ostan vaatteet kirppareilta jos ostan (patsi alusvaatteet) , käytän kengät, laukut yms loppuun. Kierrätän ja ostan lähes kaiken mahdillisen käytettynä. Meikkaan ihan perustipsiväin ja huulikiillon, käyn kampaajalla kerran kahdessa kuukaudessa. Lakkaan itse kynnet jos lakkaan, en käy hierojalla, en kosmetologilla, en laitata ripsiä. Tilaan huonolla omallatunnolla paria lehteä vaikka pitäisi lukea ne kirjastossa. En käy leffoissa, ravintoloissa, kahviloissa tms. Harrastuksia on yksi -ja se on kallis- mutta tietoinen valinta tällä hetkellä. Ei juurikaan matkusteta, ei uusita asuntoa pelkästään sen takia että keittiö olisi 5 vuotta vanha. Kodinkoneet käytetään loppuun ja koko ajan säästetään ”kodinkonevaraa” kun enemmin tai myöhemmin jotain täytyy uusia.

Mutta en niin millään jaksaisi/viitsisi/haluaisi alkaa syödä eväitä töissä :(

Vierailija
264/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ihmiset oikein syö, jos yhdellä aterialla pitää olla kolme(!) ruokalajia + jälki"ruoka" päälle? Ja sillä on muka jotain tekemistä terveellisyyden kanssa.

Kuka terveellisyydestä on puhunut. Minä nautin.

Vierailija
265/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nää mitään järkee maksaa kymppii päivässä työpaikkaruuasta.

Saa tuolla hintaa kilon mötikän paahtopaistia joka riittää viikoks ja siihen joko salaattia mukaan tai pottuja. 20€ syö siis reilusti koko viikon kun tekee himassa.

Mä heitän sivuun tuon rahan ja matkustelen ennemmin.

Vierailija
266/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valmiiksi keitetyt perunat uudelleen lämmitettyinä? yäk! ne maistuu aivan hirveälle

Et vain osaa valmistaa niitä.

Vierailija
267/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä nyt niin tärkeätä että piti tulla tänne julistamaan?

Vierailija
268/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa menee pyöreät 2500€ ruokiin jos joka päivä ruokailisi työmaalla. Tällä rahalla saisi esimerkiksi 255 nordean osaketta, ja osinkotuloja vuodessa 173€, viidessä vuodessa menetetty summa onkin yhteensä jo 14177€ ja sen tuotto melkein 900€. Eli kyllä sille makkarakastikkeelle tulee hintaa.

Ja mihin näitä sijoitettuja rahoja sitten ”saa” käyttää? Mihin säästetään jos kaikessa elämässä pitää elää pula-aikaa? Mitä se osakkeissa kiinni oleva mammona antaa sinulle? Teoreettisen vapauden tehdä mitä haluat mutta käytännössä et kuitenkaan tee mitään muuta kuin elä päivästä toiseen mahdollisimman niukasti?

Kyllä työelämässä ollessaan kannattaa mahdollisia eläkepäiviä varten säästää. ETK:n mukaan keskieläke oli vuonna 2017 1632kk, siis brutto. Verotus on kovempi, koska indeksi niistä on poistettu, eikä tule enää mitään tulonhankkimisvähennyksiä. Jos olisin nyt ruuhkavuosissa, miettisin tarkemmin, vaikka kuulunkin niihin 18 prosenttiin, jotka saavat korkeampaa eläkettä, joten veroprosenttinikin on 30. Silti ei olisi ylimääräinen pesämuna pahaksi. Ja nyt sen vasta ymmärtää..

Vierailija
269/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ankea ketju. Minulla alkaa työt maanantaina pitkän työttömyyden jälkeen ja todellakin aion syödä kunnon lounasta, vaikka palkka tulee olemaan pieni (1800-1900€/kk). Kyllä työssäkäyvät ovat lounaansa ansainneet! Olen työttömänäkin käynyt silloin tällöin miehen seurana lounasravintolassa, ja siitä kieltämättä tuli hieman syyllinen olo. Työssäkäyvänä aion lounastaa ihan hyvällä omallatunnolla.

Köyhät onkin usein paljon tuhlaavaisempia rahojensa käyttäjiä kuin varakkaat, Ymmärtää tietysti, että kun toimeentulo on niukkaa, on vaikeata jaksaa huolehtia säästämisestä, kun koko elämä on kituuttamista.

Vierailija
270/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tulotasolla on ok käydä työpaikkaruokalassa syömässä? Vai pitääkö olla myös velaton ennenkuin lounasruokala on hyväksyttävissä?

Vierailija
271/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en käsitä tätä palstaa: miten kaikilla on aikaa ja intoa kokata superhalvalla loistavista, tuoreista, vaihtelevista ja terveellisistä raaka-aineista koko perheelle maistuvaa ruokaa, jonka kaloritkin jaksatte laskea.

Palkkagallupeissa keskiansio on 5000€, kymmeniä tuhansia sijoituksissa ja säästöissä mutta ruokaan käytetän senttejä. (ja silti mistään ei tingitä) Mulla on varmaan joku aivo-ongelma kun en tajua miten tämä kaikki onnistuu

Olen se alkuperäinen kirjoittaja joka totesi laskevansa kalorit ja makrot. Homma on helppoa kun heinänteko kun siihen tottuu. Kolmesta komponentista ensin päivän proteiinilähde (kana tai vaalea kana) uuniin. Riisi riisikeittimeen tai bataatit kiehumaan. Porkkanat monitoimikoneessa silpuksi, harissat päälle ja uuniin. Mausteita ja yrttejä saa käyttää vapaasti. Pointti on se että ruoka mitä syön on oikeasti hyvänmakuista, maustettua ja tuoretta. Lounasruokalan tekeleet eivät nyt voi pärjätä tässä kohtaa.

Laskin joskus että mulla on ruuan aktiivinen valmistusaika reippaasti alle 2h viikossa vaikka annoksia menee lähes 30 vain itselle.

Minun mielestäni sinun tekemä broileri, riisi ja harissalla maustetut porkkanat eivät kuulosta yhtään sen terveellisemmältä kuin lounasravintolassa syömäni broileri, riisi, sitruuna-kermaviilikastike ja salaatti, jossa oli tuoretta paprikaa, kurkkua, tomaattia, salaattisekoitusta sekä parsakaalia ja rakuunalla maustettuja porkkanoita.

Vaikka jonain päivänä ruokalan listalla kanaa olisi, on epäselvää olisi sitä ollu myös edellisenä tai jopa sinä seuraavana päivänä. Tuurilla vielä kana on leivitetty. Tai kanapala on väärän kokoinen. Syön lisäksi kaksi kertaa työpöivän aikana lounaan, siinä lisää vaikeusastetta.

Pointtini on se että syön joka päivä sen verran minkä pitää juuri sitä mitä pitää. Ei kerta viikossa tee vielä mun dietillä onnea.

.Esimerkiksi energiatiheän riisin määrän arviointi keitettynö on todella vaikeata koska riisi imee vettä itseensä niin paljon. Tai jos riisi kuivuu menee se kasaan ja näyttää silmämääräisesti todella pieneltä kasalta, silti kalorit samat.

Normaalisti ihmiset eivät syö niin kuin sinä. Sinun tapasi syödä dieettiruokaa ei tee lounasravintoloissa syövistä epäterveellisesti syöviä. Terveellisesti voi syödä ruokaa punnitsematta ja riisin energiatiheyttä pohtimatta.

Vierailija
272/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jälkeenpäin harmittaa, etten käynyt työpaikkalounaalla silloin kun vielä oli työpaikka, vaan eristäydyin koppiini järsimään eväsleipiä. Jäin paitsi paljosta epävirallisesta ihan työtehtäviäkin koskevasta tiedonvälityksestä, ja se ehkä oli syynä siihenkin että YT-neuvotteluissa olin yksi niistä jotka saivat lähteä. Eli ei tullut pidemmän päälle säästöä. En suosittele.

Vierailija
273/430 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jälkeenpäin harmittaa, etten käynyt työpaikkalounaalla silloin kun vielä oli työpaikka, vaan eristäydyin koppiini järsimään eväsleipiä. Jäin paitsi paljosta epävirallisesta ihan työtehtäviäkin koskevasta tiedonvälityksestä, ja se ehkä oli syynä siihenkin että YT-neuvotteluissa olin yksi niistä jotka saivat lähteä. Eli ei tullut pidemmän päälle säästöä. En suosittele.

Onneksi meidän firmassa ei tiedotusta hoideta henkilöstöruokalassa. Järsin jatkossakin leipiäni missä haluan.

Vierailija
274/430 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ja ei. Jos jaksaa tehdä eväät, säästää varmasti.

Vierailija
275/430 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kokee tuhlailun eri tavalla ja eri asioissa. Itse en koe tarpeelliseksi maksaa 7 euroa lounaasta. Otan mielelläni omat eväät mukaan. Tänään söin itsetehtyjä lihapullia ja salaattia, huomenna kasvissosekeittoa ja näkkileipää. Ihan monipuolista, terveellistä syötävää ja varmasti alle 14 euroa. En kaipaa jälkiruokiakaan joka toki työpaikkalounaaseen sisältyisi.

Vierailija
276/430 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää käydä henkilöstöruokalassa, inhoan sitä meteliä. Haluan olla ruokiksella rauhassa, siksi syön omat eväät. Ja säästäähän siinä rahaakin. Mua ei haittaa jos muutama tyyppi syö samaan aikaan kuin minä, mutta jos vierellä on satakunta kovaäänistä kollegaa niin ei vaan korvat ja pää kestä.

Vierailija
277/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse maksaa samaa omista eväistä tai ostoslista on väärä.

Vierailija
278/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo tuhlaamista. Eipä sitä rahaa kannata ylenmäärin säästöönkään kerätä. Kukaan ei sitä täältä saa mukaansa kun aika jättää, verottaja vie sitten kuitenkin nekin rahat mitkä nyt muka säästäisit jos jättäisit työpaikkalounaat syömättä ja vielä aika paljon enemmänkin. Syö siis ihan hyvällä omallatunnolla.

Ai verottaja vie pankkitilisi jos et tuhlaa turhaan työpaikkalounaaseen? Ihmeellisiä tekosyitä näillä pikavippituhlareilla löytyy.

Vierailija
279/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muutama kaupunki jotka kukoistaa.

Vierailija
280/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on muutama kaupunki jotka kukoistaa.

Talot kukkiii jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän