Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?
Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?
Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?
Kommentit (430)
Sinun pelkkään työruokailuun menee siis noin 200€ kuukaudessa. Minä syön hyvin sekä kotona että töissä 250€ kuukaudessa. Kerran kuussa teen työeväät valmiiksi pakasteeseen ja siihen lisukkeeksi ostan kasviksia/hedelmiä/marjoja. Elämä on valintoja ja jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo. Itse saan kuukausittain säästöön 1000-1200€, enkä koe jääväni mistään paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lounaalla eväänä useimmiten salaatti. Syy ei ole se, että yrittäisin laihduttaa, vaikka onkin lievä ylipaino, vaan se, että se on sopiva annos ja kotona syön sitten kunnolla. Lounassalaatin kanssa on joku sämpylä, pala patonkia tai leipä ja iltapäivällä välipalana hedelmä, en juo töissä kahvia kuin lounaan yhteydessä. Joskus salaatti alkaa tulla korvista, sitten otan mukaan aineksia lämpimiin voileipiin, eli pari palaa paahtoleipää, tomaattia, paprikaa, jotain leikettä ja juustoa, lämmitän mikrossa, toisinaan on joku sosekeitto tai kasvikeitto ja lisuke kuten salaatissa. En osaa seisovassa pöydässä ottaa sopivasti, aina tulee liikaa.
Ottakaa RAIKKAAT VOILEIVÄT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kotiruoka ns. Maksa paljoo jos ei työlleen laske arvoa
Makaa perse homeessa tai tekee makaronilaatikkoa.
Miksi sille omalle työlle pitäisi laskea arvoa? Kukaan ei tee jotakin niin paljon ettei ehtisi makaronilaatikkoa vääntää.
Minun tapauksessani ei ole kiinni ehtimisestä. Vain siitä, että en jaksa täyden työpäivän jälkeen tehdä muuta kuin maata perse homeessa. Täyden työviikon jälkeen koko viikonloppukin menee minulla palautumiseen.
Sulla on joku vitamiininpuutos tai sairaus, hei käypä lääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika yllättynyt, miten vähän ihmiset ovat valmiita panostamaan rahallisesti monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan. Sitten on kumminkin varaa ostella vaatteita, sisustusta, matkoja, tupakkaa, alkoholia jne. Kuitenkin tämä maallinen maja on numero yksi, mistä pitäisi pitää parasta huolta. No, jokainen omien arvojensa mukaan toki...
Katsos kun elämä tuntuukin pitemmältä jos kaikki raha menee terveysruokaan eikä elämän nautintoihin jää lanttiakaan.
Entäs jos se ruoka onkin se elämän nautinto jollekin? Kaikkien ei tarvitse kärvistellä jatkuvalla dietillä vaan voi nautiskella ruuasta vaikka joka päivä.
Myös terveellistä ja hyvää ruokaa on. Maustamisen taidon kun kerran oppii niin kummasti jää amican hernesopat ja maksalaatikot väliin. Lompakko, vyötärö, kolesteroliarvot ja makunystyrät kiittää. Ei ole kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn mieluusti lounaalla syömässä, vaikka se maksaakin. Aika yököttäviltä näyttävät työkavereiden ruoanloput, joita sitten lämmittelevät mikrossa. Onneksi ei tarvitse niitä syödä.
Mua kans yököttää jo pelkästään työkavereiden jämäruokien lämmityshajut niin paljon, että mieluusti pakenen henkilöstöravintolaan. Hyvä ja monipuolinen lounas 6.20 - 6.60€. Ei ole tuhlausta mielestäni.
Meillä lopulta kiellettiin lämmitetyt kala/vuohenjuusto tms ruuat, ihan juuri tuon hajun takia. Kyseessä ei ollut pelkästään henkilökunnan pahoinvointi noiden hajujen takia vaan myös asiakkaiden viihtyisyys. Lounastilamme kun on osin samaa tilaa kuin asiakastilat. Ei ole kiva tulla asioimaan silakkalaatikon hajuun asiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin jo aiemmin kysellä, että saatteko syödä tuolla lounasravintolassa työaikana, vai onko teillä palkaton lounastauko? Onko se lounasravintola työpaikallanne, vai käyttekö muualla lounaalla? Mä en syö lounasta siksi, ettei 30 min palkaton lounastaukoni riitä kuin kävelemiseen lounasravintolaan ja takaisin. Eväitä vain järsin. Jos jäisin vielä syömäänkin, niin minulta miinustuisi tunteja, jotka pitää tehdä takaisin. En jää ylitöihin syömisen takia, työnteon takia kylläkin.
Olen valtiolla. Meillä joka päivä on pidettävä min puolen tunnin safkis. Siinä ajassa me evästyypit syödään. Mutta ne jotka lähtee työmaaruokalaan, heillä tietty menee kauenmin, esim tunti. Se rokottaa hänen työajanseurantaa jolloin jos mä voin lähteä kotiin klo 16, tulee ruokalassa syövän olla töissä 16:30 asti jolloin kummankim työpäivä on valmis. Eli joutuu venymään sen kympin janssonunkiusauksen takia puoli tuntii pidempään duunissa. Oma vapaa aika ja raha ja omat hyvät ruuat painaa vaakakupissani niin paljon etten duuniruokaloissa käy. Viikonloppuna käydään vaimon kanssa ravintolassa syömässä joskus viineineen.
Olet fiksu mies. Itse painin tämän ongelman kanssa kun itselleni ei ole rasite eikä mikään ottaa omat mieluisat ruuat töihin ja syödä ne puolessa tunnissa ja se siitä. Nykyinen mieheni taas ei "jaksa" ottaa ruokia töihin vaikka minä jopa tekisin ne! Pitää kyllä niistä, eli siitä ei ole kyse. Hän käy sitten duunikavereiden kanssa lounailla, aikaa menee ja mies on kotona vasta 18 aikoihin kun näiden ylipitkien ruokiksien takia päivät venyy. Venyy myös maha, mieheni on lihonut parin vuoden aikana 10 kg. Rahaakin tuohon palaa, meillä on muutenkin lapsiperheenä tiukkaa, mitään isotuloisia emme ole. Tämä on meillä eräs sellainen ongelma mihin ei ole ratkaisua.
Painonnousun mukana on tullut myös kakkosdiabetes eikä hän jaksa enää urheillakaan. Ollaan vasta nelikymppisiä ja mua surettaa tää tilanne, en voi muuta kuin katsoa sivusta.
On se kallista ja monelle varsinkin kevyessä fyysisessä työssä olevalle kertyy aivan liikaa kaloreita. Kevyempi lounas riittäisi aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Huominen lounasbuffet: ”
Maanantai 4.3.2019Blini,siianmätiä,sipuli ja smetanaa tai sienisalaattia. Blini tilataan kassalta. 12,50€
Buffet 10,50€
Kasvispyöryköitä (A, G, L, M) Currykermaviilikastiketta (A, G, L)
Punajuurisosekeittoa (*, A, G, L)
Mustaamakkaraa ( L ) Puolukkahilloa ( G,L,M,Veg) Perunamuussia ( G,L )
Paistettua seitifileetä (A, L, M) Tartarkastiketta (A, G, L, M) Paahdettuja juureksia ( G,L,M Veg )
Mokkavaahtoa (A, G, L, M, Veg)
Quornsalaatti (*, A, G, L, M 9”Mieluummin otan omat eväät.
Keliaakikkona (ja vaikka olisinkin "normaali" niin sama juttu) todellakin ottaisin omat eväät. En varmasti maksa kymppiä jostain kasvispyöryköistä tahi punajuurikeitosta! Pyöryköitäkin todennäköisesti saisi huimat 4.
Tuo mustamakkara onkin tamperelaisten juttu, olen sitä maistanut siellä joskus kun sain vielä syödä ohraa ym. Sehän on melkein ilmaista siellä jossain torilla, miten siitä nyt otetaan tällaisia summia?
Mua kyllä lähinnä säälitti ne omien muovikulhojen kuljettajat töissä. Sit lämmitetään jotain edespäivän sötköttiä, koko kahvihuone haisee niiden ruualta. Ärsyttävää. Eikä se säästö nyt mikään mainittava ole. Rupee etätöihin jos pitää säästää.
Ei mutta monikohan meistä on se suuri johtaja.....