Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työpaikkalounas kamalaa tuhlaamista?

Vierailija
17.02.2018 |

Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?

Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.
Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?

Kommentit (430)

Vierailija
281/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa menee pyöreät 2500€ ruokiin jos joka päivä ruokailisi työmaalla. Tällä rahalla saisi esimerkiksi 255 nordean osaketta, ja osinkotuloja vuodessa 173€, viidessä vuodessa menetetty summa onkin yhteensä jo 14177€ ja sen tuotto melkein 900€. Eli kyllä sille makkarakastikkeelle tulee hintaa.

Ja mihin näitä sijoitettuja rahoja sitten ”saa” käyttää? Mihin säästetään jos kaikessa elämässä pitää elää pula-aikaa? Mitä se osakkeissa kiinni oleva mammona antaa sinulle? Teoreettisen vapauden tehdä mitä haluat mutta käytännössä et kuitenkaan tee mitään muuta kuin elä päivästä toiseen mahdollisimman niukasti?

Järkevä rahankäyttö= pula-aika? On sulla kyllä asenteet pielessä. Ei voi kuin nauraa. Mä ymmärrän lainaamaasi  kirjoittajaa aivan täysin, sinä vaan kärjistät  koska  sua ketuttaa ettei toiset ole niin mukavuudenhaluisia kuin sinä. Ei koko elämä ole pula-aikaa, kyllä veikkaan että ne satsauskohteet on valittu tarkkaan eikä työpaikkalounas kuulu niihin.

Ja pikavipit jonossa...

Vierailija
282/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehelläni on kummallakin lounasetu.

Miehelläni arvo on 10,50 ja minulla vähemmän. Mies maksaa itse tästä n 3 euroa

Meidän lähikauppaan käy lounassetelikortti maksuvälineenä. Ostamme sieltä kaikki jauhot, puurot, kananmunat, tarjouksessa olevat lihat jne.

Lidlistä ostamme kalaa, ruisleipää, maitoa ainakin.

Teen joka päivä ruuan ja laitamme loput ruuasta puoliksi eväiksi ja määrästä riippuen porkkanaa ja leipää.

Hyvin väheni ruokalasku, kun mieskin sai edun. Nyt ostamme lähikaupasta n 300 e kk, saamme joskus bonustakin.

Eilen oli kk ensimmäinen päivä ja minun kortilla ostettiin jo heti 50 e ruokaa . Meillä ei saldo kasva. Viimeistään vikalla viikolla on saldo lähellä nollaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksaisi salaatti+keitto 9 €, mikä on mielestäni liikaa. Teen viikonloppuisin pakkaseen annosrasioihin ruokia joita otan mukaan. Näin ei tarvitse työpäivän jälkeen alkaa kokkailemaan. Huolehdin, että pakastimessa on 5-10 eri ruokaa joista valita. Lisäksi teen iltaisin seuraavan päivän leivät ja salaatin lounaan oheen. Onhan tästä vaivaa mutta koen että on sen väärti.

Ehdottomasti näin. Lisäksi pidään itse voimakkasasti mautetusta, sitä ei mistään amican makkarakeittolinjalta saa. Muista syitä työruokien itsetekoon hinta ja terveellisyys. Syön sitten erikseen illalla tai vkl raflassa mieheni kanssa. Teen itse omista ruuistani terveellistä, en söisi päivittäin jotain laitosruokaa.

Vierailija
284/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täällä ei ole sanonut sinua huonoksi ihmiseksi tuon takia. Älä ota itseesi säästämisvinkkejä, jos et tarvitse niitä.

Vierailija
285/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tuhlausta, mutta kun kerran palkkatyötä teen, niin minulla on varaa tuhlata siihen.

Vierailija
286/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin omia eväitä jos pystyisin. Teen keikkaluontoista työtä ja päivät kuluu pääosin autossa istuen. Minulla ei ole mitään pääkallopaikkaa enkä tiedä missä satun olemaan lounasaikaan. Ei ole mahdollisuutta ruokaa lämmittää tai pitää kylmässä, ainoa vaihtoehto on nämä kymmenen euron lounaspöydät. 

Jos jollain on tähän ratkaisu niin kuuntelen mielelläni. Haluan kuitenkin syödä kerran päivässä lämpimän ruuan.

Vierailija
287/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina säästämis/hyvän elämänohjeketjuissa muistetaan kertoa että aina töihin omat eväät mukaan. Miksi työpaikkalounas on niin tuomittava juttu?

Itse maksan ihan mukisematta 9-10€ lounaasta; saa vaihtelua ruokiin, monipuoliset salaatit ja lisukkeet, tulee tauko päätteellä istumiseen, työkavereiden kanssa jutellaan muustakin kun töistä jne. Ymmärrän että kaikissa töissä tauko ei ole mahdollinen eikä kaikilta työpaikoilta pääse järkevästi minnekään lounaalle mutta osassa pääsee.

Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia?

Sinä et ole huono ihminen. Itsetuntosi vain kaipaa kohennusta.

Vierailija
288/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Jos on rahaa törsättäväksi kirjaimellisesti paskaan niin mikäs siinä. Lapsiperheessä tehdään muutenkin ruokaa kotona päivittäin, joten niistä riittää evääksi jämät. Paskaa sekin lopulta kuitenkin on.

Meillä ei riitä eväiksi jämiä.

Vierailija
289/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niin pihi ja saita että söisin koko rahan edestä. Noin pari tuhatta kaloria tulisi vedettyä lounaalla kun koko rahan edestä söisin. Ei kannata istumatyöläiselle. Riittää Reissumies täytteillä, n. 400kcal.

Sama juttu, tosin itse harrastan mikroannoksia. Ovat sopivan kokoisia viemään nälän ja pitämään kylläisenä työpäivän loppuun asti. Maksavatkin max vitosen, kolmellakin eurolla saa kohtuullisen annoksen. Kaupan täytetyt Reissumiehet ovat ylihintaisia sisältöönsä nähden, samoin kolmioleivät.

Olen kokeillut joskus ottaa illalla tehtyä kotiruokaa mukaan, mutta ylläri ylläri, aina sitä tuli otettua mukaan liian suuri annos.

Muutenkin, oletteko yhtään miettineet, mistä johtuu työikäisten ihmisten ylipaino? Olisiko yksi syy lounasravintoloiden seisovat pöydät? Jos ottaa jokaista vaihtoehtoa lusikallisen, on siinä monelle istumatyöläiselle puolet liikaa. Saisi kyllä tulla takaisin annosjakelut sekä leivät ja ruokajuomat eri hintaan. Tällöin pihit ihmiset kuten minä, ottaisivat vain sen ruoan ja salaatin, ei tulisi hiilariähkyäkään.

Täällä yksi lounasbuffeteilla lihonut o/

Vierailija
290/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tulee liian kalliiksi, kun alle kympillä tekee koko päivän monipuoliset ruoat kaikkine salaatteineen. Ruokakulut lähes kaksinkertaistuisivat, jos söisin joka päivä lounasravintolassa.

Minun ajallani on myös hintalappu, joten ostan itselleni vapaata keittiöstä, jotta pääsen tienaamaan. Jään voitolle.

Jaa. Minulle hyvän ruoan laittaminen on nautinnollinen harrastus.

Minulle se on nautinnollista silloin tällöin tehtynä, mutta päivittäisenä askareena pakkopullaa.

Vierailija
291/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on joskus ihan paikallaan, meillä ainakin porukka syö välillä omia eväitä (ja samalla lailla se porukka kokoontuu syömään siihen pöydän ääreen vaikka syökin niitä omia eväitä) ja välillä.

Me katsotaan lähipaikkojen listoja. Kukaan ei maksa 9 € broilerinkoipi + riisi + salaatti yhdistelmästä tai hernekeitosta 6 €.

Ei tuota ihan noin voi mielestäni miettiä. Kyse on palvelusta. Joskus on simppelimpää ja toiste jotain parempaa ruokaa. Se, että ruokaa on jossain työpaikan vieressä tarjolla ja sen voi syödä jossain tilassa, maksaa tietenkin jotain. Jos haluaa kantaa safkoja mukanaan, ei vaan käytä palvelua. Minä en purkkiruljanssiin lähde. Kallista tuo ei ole, varsinkaan kun on ateriaetu.

Vierailija
292/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa sijoittamisessa on vain se ongelma, että sitä varallisuutta ei käytetä vaan jatketaan sijoittamista hautaan saakka. Omat vanhemmat ovat tästä esimerkkinä. Ovat aina säästäneet osakkeisiin ja rahastoihin. Ovat nyt 59v ja kun kysyin, milloin aikovat realisoida rahojaan, niin vastaus oli, että ne ovat pahan päivän varalle.

Molemmilla on hyväpalkkainen työ ja tulevat saamaan hyvät eläkkeet, on uusi velaton kerrostalokolmio (talo myytiin sentään), velaton mökki ja talostakin jäi yli 100.000 euroa.

En siis usko, että koskaan käyttävät sijoituksiaan, kun kerran tuloistakin jää joka kuukausi varmaan toisen palkan verran säästöön.

Jääpähän enemmän perintöä sinulle?

Vierailija
293/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyvä ja teveellinen lounas on terveyteen sijoittamista. Mutta kukin tavallaan.

Mistä sinä siis saat sen hyvän ja terveellisen lounaan ja mihin hintaan?

Vierailija
294/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen oma asia. Itse en jaksa mitään raskaan lounaan jälkeen, vaan meinaan nukahtaa töihin. Enkä puolessa tunnissa edes ehdi, kun lähellä ei ole mitään järkevää. En minä laske, paljonko rahaa menee eväisiin. Salaatti ja leipä riittää, vie nälän ja olen vielä iltapäivänkin virkeä.  

Vierailija
295/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret johtajat eivät mitään eväitä nakertele.

Vierailija
296/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen hakenut marketista ”eväät” ja kummasti se 10€ menee silloinkin ja taas kotiruoat säilytys, pakkaus ja eväslootien pesu....kiitos ei. Miksi olen huono ihminen tämän valinnan takia? Miksi minun pitäisi ennemmin se 200€/kk laittaa säästöön&sijoituksiin?

Puhumattakaan lounastamisen sosiaalisesta kanssakäymisestä. Suomalaisten pitäisi iloita kun on hyvä mahdollisuus syödä kerran päivässä terveellinen ja monipuolinen ateria. SN parisataa euroa säästää ihan muita menoja karsimalla. HS uutisoi juuri, että kosmetiikka saastuttaa luontoa yhtä paljon kuin autot. Mitään vahinkoa ei tapahdu jos karsii kosmetiikkaansa. Ihminen selviää yllättävän vähällä kun järkeistää kosmetiikankäyttöään.

Sen verran sua pitää oikaista että tervellisyydestä ei voi puhua. Itse en söisi  sitä  ruokaa jota olen joutunut toisille lounaaksi laittamaan. Terkuin täti sieltä  lounasravintolan keittiöstä. Ihan samaa einestä se on kuin kauppojen mikroateriatkin, koska Horeca-puolella voiton tavoittelu on a ja o.

Ei ne ihmisten eväätkään kummosia ole. Ainakin omassa työpaikassa muiden eväät näyttävät suorastaan ankeilta eikä salaattia ole usein jaksettu tehdä. Ja lähistöllä on useita lounaspaikkoja joissa lounaan saa 6 eurolla. Vähän kun valitsee niin ei tarvitse einesruokaa syödä. Joten en ymmärrä säästöä.

Mä syönkin lounaalla omina eväinä pelkän lämpimän ruuan ja illalla kotona sitten pelkän ruokaisan salaatin (ja leivän).

Vierailija
297/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pienipalkkainen toimistotyöntekijä ja mulla on melkein aina eväät mukana. Talous ei taivu työpaikkaruokalan lounaisiin. Yleensä syön lounaaksi 2 reissumiehen puolikasta juustolla ja paprikalla sekä rasvattoman viilin. Riittää mulle hyvin. Kahden kahvitauolla syön pienen banaanin tai omenan tai mitä kausihedelmiä nyt sattuu halvalla saamaan.

Kotona sitten viiden maissa syödään perheen kanssa lämmin ruoka. Toimii hyvin!

Tässä on hyvä esimerkki omilla eväillä "säästämisestä". Otetaan lounaaksi hyvin ravintoköyhät eväät ja verrataan sitä lämpimän lounasruuan hintaan.

Meillä on työnantaja maksaa suoraan alueen ravintoloihin osuuden ja suurimmasta osasta saadaan ravintolalounas hintaan 6,40 e. Omista ruokaloista halvimmillaan 3 e, jos ottaa keiton ja salaatin. Koko ateriaa salaatteineen ei tasan tee kotona halvemmalla.

Vierailija
298/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa menee pyöreät 2500€ ruokiin jos joka päivä ruokailisi työmaalla. Tällä rahalla saisi esimerkiksi 255 nordean osaketta, ja osinkotuloja vuodessa 173€, viidessä vuodessa menetetty summa onkin yhteensä jo 14177€ ja sen tuotto melkein 900€. Eli kyllä sille makkarakastikkeelle tulee hintaa.

Ja mihin näitä sijoitettuja rahoja sitten ”saa” käyttää? Mihin säästetään jos kaikessa elämässä pitää elää pula-aikaa? Mitä se osakkeissa kiinni oleva mammona antaa sinulle? Teoreettisen vapauden tehdä mitä haluat mutta käytännössä et kuitenkaan tee mitään muuta kuin elä päivästä toiseen mahdollisimman niukasti?

Hyvä kysymys, mihin jotkut säästää? Ei varmasti sitten pahanakaan päivänä koske säästöihinsä..

Meidän työpaikkaravintolassa jo pelkästään se kasvisten monipuolisuus on mulle syy mennä sinne. Kotona pyörii samat tylsät, nopeat peruspöperöt; lounasruokalassa on joka päivä 2-3 pääruokavaihtoehtoa ja varmaan 5-10 erilaista salaatti/kasvislisuketta. Täytän aina vähintään puolet lautasesta kasviksilla mutta syön myös jälkiruoan. Paino on pysynyt ihan samoissa lukemissa vuosikausia.

Vierailija
299/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euroa kuussa, sillä ostan kahden viikon ruoat joten on mielestäni turhaa rahanmenoa.

Vierailija
300/430 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania muovilaatikoita.

Muovijäämät sopivat sit urheilijan elimistöön?

Muovipakkauksissa työpaikkalounaatkin säilytetään.