*****Kesänuput viikko 29******
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Uusi viikko, uudet kujeet?
Kommentit (64)
ananas: meil on vaipossa ihan sama juttu!! jos yöllä käyttä P..2 pitää vaihtaa vaippa 2xyössä!! ja jos käytetään L..2 niin vaippa pitää vaihtaa 1xyössä!! muuten valskaa pahasti!! nyt on ollut kaks yötä L..3 ja eikä ole valskannut :) meidän poika pissaa ja kakkii niin paljon et pitää siirtyy L..3 sit ku on käyttänyt noi pienemmät vaipat pois!! ei jaksa vaihdella vaippaa 1-2välein!! ja meinaa silti joka kerta valskata!!
tänään pitäis mennä kesäteatteriin miehen kanssa ja sisko tulee hoitaa pikkuista!! en tiedä mitä siitäkin reissusta tulee..ku nyt jo mietin miten pikkuinen pärjää tätinsä kanssa!! voi olla et lähden kesken kaiken kotio!! piää yrittää nauttia esityksestä, jos pystyy!!
taas se alkoi..pitää mennä!! palaillaan..
:D
Eikö Suomesta oikeesti saa Huggies vaippoja, joskus sai, mutta mistään ei ole löytänyt enää. Ne on ihan parhaita, ei niin ohkasia ku Pampersit eikä niin paksuja ku Liberot.. Käytin niitä ainoastaan esikoisella.
Heräsin yöllä siihen kun oikeaa tissiä juimi ja se oli oikeesti suurempi ku mun pää ja täynnä kivikovia patteja. Lypsin varmaan 50ml sitä lirua pois ennen kun asetin vauvan tissille ja n 5 minuuttia imettyään tyttö muuttui punaseksi ja sitä maitoa ruutas nenästä, suusta ja varmaan silmistäkin ympäri sänkyä, mun vaatteita, omia vaatteita. Sittä tulikin niin paha mieli, että huusi suoraa kurkkua aamu kolmesta kuuteen! Teinkin vakaan päätöksen alkaa lopetteleen tätä touhua pikkuhiljaa, vähennän ensin tissin antoa ja sitten loppuu kun loppuu kokonaan.
Meillä vauva kyllä nukkuu joskus jopa 4 tunnin päiväunet ja sitten tosiaan parit lyhemmät. Yöt menee ok kun ei anna täyttä tissiä, puklutkin pysyy aisoissa.
Meille tulee tänään viikonloppuvieraita, mukavaa, vähän vaihtelua tähän TODELLA puuduttavaan arkeen!
Kix ja neiti 5vk1pv
Viimeinkin saan aikaiseksi ilmoittautua tälle puolelle! Meidän vauva-arki on lähtenyt käyntiin ilman suurempia yllätyksiä. Vauva on suht rauhallinen kuten isosiskonsakin aikoinaan; nukkuu ja syö ilman kummempia rutinoita. Imetys sujuu hienosti ja vauva onkin aikamoinen suursyömäri. Vajaan kahden viikon ikäisenä painoa oli jo 4650 gr kun alin paino käväisi laitoksella jossain 4150 gr tienoilla (syntymäpaino 4420 gr). Mä hankin viime viikolla itselleni elämäni ensimmäisen rintatulehduksen. Oli aika kamala kokemus mutta onneksi antibioottikuuri tepsi nopeesti.
Vauva on alusta lähtien nukkunut yöt tosi mahtavasti. Toki söi aluksi parin tunnin välein mutta nyt menee jo 3-4 tuntia syöttöjen välillä. Mutta mikäs on syöttäessä kun vauva imaisee nopeesti maitonsa ja jatkaa unia samoin kuin äitinsä.
Isotsiskot on ottaneet vauvan jo perheenjäseneksi ja tuntuu siltä niinkuin tuo vauva olisi aina ollut meillä. Toki mun aika menee aika pitkälti vauvan ehdoilla mutta nuo sisaret leikkivät keskenään niin etteivät paljon mua kaipaakaan. Välillä yritän keksiä uutta kivaa tekemistä, kuten äsken leikkimökin siivouksen, jonka tekivät ihan innoissaan ja nyt ovat leikkineet siellä pitkät tovit. Huvipuistossa, tivolissa ja eläinpuistossa ollaan käyty ja hienosti meni reissut vauvan kanssa.
Vauva ei huoli tuttia ollenkaan mutta onneks tuttipullon huolii joten pääsen välillä käymään yksikseni asioilla. Nyt olen pari päivää "yksinhuoltajana" kun mies lähti kahden päivän reissuun; ensin golffaamaan ja illalla Iron Maidenin konserttiin. Tulee kotiin vasta huomenillalla. Toisaalta on ihan kivakin olla vähän aikaa kolmistaan tyttöjen kanssa kun mies on ollut juhannusviikosta lähtien lomalla ja jatkaa vielä ainakin kaksi viikkoa. Nyt saadaan viettää laatuaikaa naisporukalla ;)
Ristiäiset pidetään kahden viikon kuluttua. Toivon kovasti että olisi hieno ilma että voitaisiin pitää juhlat puutarhassa. Kastejuhla pidetään siis täällä omassa kodissa niinkuin kahdet edellisetkin. Nimi on valmiina, kummit ja pappi kysytty, matot ja ikkunat pesty joten hyvällä mallilla on järjestelyt. Olen edellisiin ristiäisiin leiponut itse kakut ym. vaikka vihaan leipomista! Tällä kertaa aion tilata kaikki leivonnaiset leipomosta.
Vielä gallupintynkää vauvojen silmien väristä: siis minkä väriset silmät lapsillanne on ja entäs teillä vanhemmilla? Meillä on nyt jännittävä tilanne kun näyttää siltä että tälle nuorimmalle saattaisi tulla ruskeat silmät. Ovat nimittäin olleet tosi tummat heti syntyessä ja nyt tietyssä valossa näyttää ihan ruskeilta. Sisarillaan oli syntyessä siniharmaat ja nyt 6-vuotiaalla on sinivihreät ja 4-vuotiaalla vihreät joissa ruskeita kohtia. Olisi aika jännää jos kaikilla lapsilla olisi eri väriset silmät! Mulla itselläni on ruskeat silmät ja miehellä ruskehtavan vihreät.
Yritän saada aikaiseksi tulla useammin koneelle jotta pääsisin kunnolla keskusteluihin mukaan. Tämä oli nyt vaan tällaista omanapaista tilanteen päivitystä.
Palaillaan!
GeddyLee+Pikkutassu 4 vk+1 pv
Käytättekö tosiaan jo kolmosta? Meillä vasta harkitaan siirtymistä kakkosiin, kun nyt on alkanut jäädä resorikuviot reisiin. Pari kertaa on tullut pissat läpi yöllä, mutta on siinä vaipassa ollut painoakin, kunnolla pissoja siis. Taidamme mekin laittaa isompaa päälle, jospa imisi ne isotkin pissat nätisti.
Tintti, me vietiin poika jo 3,5-viikkoisena ekan kerran mummolle hoitoon. Lähdettiin kaupungille syömään ja shoppailemaan, ihanaa oli. Tosin puolentoista tunnin päästä lähdöstä meikäläinen oli jo ihan hermona ja ikävöin vauvaa niin paljon, että piti lähteä hakemaan se pois :)
Kummallista, että en oikeastaan kaipaa juurikaan omaa aikaa. Olen jotenkin ihan riippuvainen tästä pienestä ihmisestä, tekee mieli koko ajan pidellä sylissä tai olla lähettyvillä. Tietysti välillä rasittaa, ettei saa syötyä tai pestyä hampaita, mutta jos nuo perusjutut saa hoidettua, en haluaisi lähteä minnekään tuntikausiksi. Sen verran omaa aikaa kuitenkin aion ottaa syksyllä, että käyn liikkumassa. On kova into alkaa taas kuntoilla ja ilmoittauduinkin jo tanssitunnille. Elokuussa jatkuu salin jäsenyys ja sitten pääsee vihdoin jumppiin, jes.
Jälkitarkastus minulla on elokuun puolessavälissä, silloin synnytyksestä on 8 viikkoa.
Pitäisi uskaltaa lähteä pikkuisen kanssa kaupungille bussilla, mutta kun matka kestää puoli tuntia, vähän jännittää, miten se menee. Lähikauppakeskuksissa ollaan kyllä käyty ahkerasti ja vaunuillakin ollaan liikuttu.
Miten suhtaudutte siihen, miten teidän miehet hoitavat vauvaa? Lupasin itselleni, että en kritisoi, mutta silti huomaan, että ajattelen usein, että taas tuo tekee tuon väärin. Meillä on aika erilaiset tavat hoitaa lasta. Esimerkiksi mies saattaa antaa toisen huutaa sylissä ja katsoo vaan rauhallisesti telkkaria ja odottaa, että vauva rauhoittuu. Itse en pysty ollenkaan kuuntelemaan huutoa, yritän vaihtaa asentoa, hyssytellä, kävellä, jotain. Selvästi huomaan, että miehellä ei ole sellaista yhteyttä vauvaan kuin minulla. Ei pahalla, mutta hän pystyy kuuntelemaan itkua, eikä jaksa niin hypistellä vauvaa, kun se ei vielä kauheasti reagoi. Itse kuitenkin juttelen ja kutittelen, vaikka poju ei niin vielä reagoikaan. Mies mieluummin on netissä tai katsoo telkkaria kuin lepertelee pojalle. Onko teillä samanlaista vai onko meillä vain hitaasti syttyvä isä (vaikka toki poikaa rakastaa ja hoitaa)?
Siis kirjoitin äsken että vietetään lasten kanssa nyt pari päivää kolmistaan! Jos tarkkoja ollaan niin nelistään kun on kolme lasta ja mä. Mä en näköjään enää pysy selvillä omien lasten lukumäärästäkään!
Meillä mies on kanssa tuollainen tyynen rauhallinen hoitamaan tyttöä eikä hätäile itkuista ja kitinöistä, mutta olen huomannut että tyttö nimenomaan helpommin rauhoittuu miehen sylissä! Minun kanssa se saattaa huutaa ja kippuroida, mutta miehen syliin nostettuani sitten esim. nukahtaa hetkessä vähän aikaa ähistyään. Minä en kanssa kestä kuunnella itkua kovin kauaa, monesti yritän ja yritän ja sitten vien tytön miehen syliin ja sitten se onkin hetkessä unessa.
Täältä meidän tuppukylästä ei näköjään saa vauvojen aurinkolaseja, pitäisköhän sitä silti hankkea sellaiset oikeat vai käykö tuollaiset oikean malliset pikkulasten lasit, oletteko käyttäneet?
Samoin tarvitsisin kuulosuojaimet, google kertoi että apteekista saa jotain vahajuttuja, KidPeltor-kuulokkeista sain kahdenlaisia kommentteja, toiset käytti ja yksi sanoi ettei näin nuorilla saa käyttää???
Alcatraz81 ja tyttö 3vko 3vrk
Elekee nyt hyvät immeiset vielä stressatko niistä raskauskiloista!! naisen vartalo on vasta vuoden päästä synnytyksestä täysin ja kokonaan toipunut entiselleen. Hemmetti, On noita mullakin mutta paskaaks niistä on väliä. Lenkille tekis jo kovasti mieli mutta kun vanhaksi tulee niin alkaa nuo sadeilmat tuntua polvessa vihlontana (heh) ja muutenkin, tää meno on yhtä nuokkumista ainakin mulla. Sitten kun alkaa tuo rytmi löytyä kapuloihin niin alan painella illan pintaan sauvoilla huitoen.
Jos alkaa olla tylsää niin ottakaa Chiquita käteen ja alkakaa laulaa.. :D
- Pirkko ja pirkon hetki koneella.. kukaan ei huuda, vielä.
Kuinka me ollaan tiputtu toiselle sivulle. Taitaa olla kaikilla kädet täynnä vauveleiden kanssa :)
Täällä taas levoton päivä takana. Eilen huudettiin suoraa kurkkua, tänään huudettiin tauoilla. Nukkuminen ei ole yhtään kiinnostavaa, millään ei onnistu nukkua päiväunia. Nukahtaa vain syliin, heilutteluun. Olisiko kenelläkään vinkkejä päiväunille nukuttamiseen?
Pirkko, yritän toitottaa itselleni, että kropan palautuminen kestää sen verran, mitä sen saaminen tähän kuntoon kesti, mutta kun ei malta. Kun ne omat vaatteet eivät vielä mahdu päälle, joten on tosi ärsyttävää miettiä, mitä laittaisi päälle, kun lähtee jonnekin. Ja yök, toi maha on karsea. Ja hyvin on berliininmunkit tippuneet jenkkakahvoihin. Kahteen viikkoon paino ei ole tippunut yhtään, vaikka olevinani en ehdi syödä niin kauheasti, kun on vauva koko ajan sylissä.
En muista, mitä kaikkea piti kommentoida, joten täytyy lopetella. Laho pää äidillä ;)
Meidän poju on alkanut hymyilemään minulle, ihanaa <3 Taitaa tunnistaa äidin :)
Poltsi+poikanen 4,5 vk
eli ihan newbornvaippoja pidetään vielä eli 1-kokoa. Neiti on niin ripakinttu että ihan hukkuu isomppiin virityksiin : )
1kk neuvolassa (eilen) pituutta oli 56cm ja painoa himpun vajaa 4kg.
Minulla on ollut muuten paikalliselta kestovaippayhdistykseltä vaippoja kassillinen kokeilussa. Suosittelen muuten jos minkäänlaista kiinnostusta on kestoihin (ja vaikka ei olisikaan). Itse olen kyllä jo löytänyt meille sopivimman muodon jo poikien aikaan, mutta nyt on kiva kokeilla ja tutustua muihinkin merkkeihin.
ENSIHYMY meillä väläytettiin jo toisella viikolla, nyt jo hymyilee vieraillekkin naamoille.
Joo-o mutta nyt taidan vetäytyä VIHDOIN suihkuun. Väsäilin äsken ristiäiskutsun laitan tähän lopuksi vähän runonpätkää siihen liittyen ; )
terv. art&neiti1kk1pv
Niin pikkuinen vasta,
kuin keiju satumaan,
onnellinen hymy,
puna poskillaan.
Pikkuinen, pehmoinen,
sadun lapsi suloinen.
Onnen toit sä tullessasi,
ilomielen mukanasi.
Voi miksi en opetellut edellisen kanssa käyttämään heti tätä trikoista liinaa.. Kudottu tuntui kömpelöltä ja vähälle sen käyttö pikkuisen kanssa jäikin.
Samaa saarnaan minäkin kuin Pirkko, elkää murehtiko muodoistanne, vaikka helppoohan se ei välttämättä ole. Vaa'alle en oo ees tarjoutunut. Toki kaiholla katselen vaatekaapistani ihania farkkuja, joihin en mahdu varmaan kuin aikaisintaan vuoden päästä. Mut aika aikansa kutakin, myös tätä kookasta oloa :)
Perjantaina meidänkin vauva lakkasi olemasta ihan vastasyntynyt. Valvoskeli ja töllötteli enemmän ja illalla oli 3 tuntia kiti-syönti-puklu-aikaa. Yhä ollaan nukuttu hyvin yöt, pari kertaa yössä lykkään rinnan vauvan suuhun ja taas jatkuu kuorsaus.
Tuossa aamulla mietin, että pitäisikö tässä jo olla huolissaan, kun ei ole yhtään yötä valvottu itkuisen vauvan kanssa. No tuskinpa. Taapero on pitänyt yöhuudoista huolen, eilen alkoi kesänuha ja muutama yö sitä ennen huuti korviaan (jotka ei kuitenkaan ole tulehtuneet).
Pyhäpäivän jatkoa!
Piia ja Lari tänään 13pv
Pikainen kyssäri vauvan pesemisestä: milloin olette alkaneet pestä vauvan tukkaa shampoolla? Meidän pojulla on tosi paljon tukkaa, joten mietin, riittääkö pelkkä vesi.
Ja sitten, suoritatteko jotain aamupesuja? Meillä pestään luonnollisesti pylly monta kertaa päivässä ja välillä pyyhin kaulan poimuja ja naamaa kosteilla vanulapuilla. Kylvyssä käydään kerran viikossa, kun on kuiva iho. Muita pesuja ei tehdä.
Piia, meilläkin on sillä tavalla outo lapsi, että yhtään yöllistä huutoa ei ole ollut vielä ja ikää on kohta 5 viikkoa. Päivällä niitä huutoja sitten onkin ;)
viikon päästä on ristiäiset ja mul ei ole vielä kastepukua, koska äiti tekee sen ja tulee reissusta tänään ja huomenn pitäis mennä kangas ostoksille, mut nyt en löydä mistään mitää kaavoja!! mistä löydän nätin ristiäispuvun kaavat?? vaikeempaa löytää ku luulin!! kohta tulee kiire!! jos ei löydy..enkä haluis ostaa kastepukua!!
mies lähti aamulla kavereiden kans mökille ja tulee tiistaina! annoin luvan ja nyt itku kurkussa olen kotona!! onneks sisko tulee huomenna yö kylään..
pitää mennä! palailen..
Tintti: Itse tein meidän ensimmäiselle lapselle kastepuvun ihan tavallisen 62cm pitkähihaisen mekon ohjeella. Lyhensin sitä vain niin paljon, että etu-ja takakpl loppuvat rinnan kohdalle. Ja siitä sitten alkaa helmaosa, joka on noin 80cm pitkä. Hihoissa on olkapäillä puhvit ja hihansuissa kuminauhat+ pitsit. Lisäksi kauluksessa ja helmassa on pitsi. Selkä puoleltahan puku on aukinainen. Aika sekavasti kuvailtu, mutta jospa ymmärtäisit : ) Mun mielestä puku on ihan nätti ja yksinkertainen. Ja on päällä viikon päästä tälläkin vauvalla : ) Rusetin ja kukkien väriä on vain vaihdeltu sen mukaan onko tyttö vai poika.
Itsekin muistaakseni yritin silloin etsiä kastepuvun kaavaa, mutten löytänyt sitä. Lisäksi kangaskaupoissa on kaavakirjoja, joissa luulisi olevan myös kastepuvun ohjeita.
Tuikku
:) meil on poika..eikä omisteta yhtään mekkoa, mut taitaa sen saada tavallisesta puserostakin otettua!?!? pitää keskustella äipän kanssa!
tietäiskö ketään mistä sais tilattua bodyja ja paitoka erinlaisilla teksteillä?? löysin yhden..lahjakas.fi mut ei hirveen kivan näjöisiä!
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=b942400d-5672-11dd-b12d-…!
Ei ole pakollinen. Meillä oli esikoisen ristiäisissä, miun äiti teki tosi kauniin tyynyn. Tyttöjen kastejuhlassa mokoma tyyny unohtui kaappiin. Nyt voi olla, että muistetaan ottaa käyttöön :D
Ananasnektari;ei meilläkään vielä 7 viikon aikana ole öitä itketty, joten älä huoli ;)
Tintti; kävitkö jo katsomassa kirjaston käsityölehdet, josko niistä löytyis kaavaa? Meilläkin äiti meinasi tehdä mekon ihan bodyn mallilla soveltaen, mutta löysinkin sitten anopin vanhoista lehdistä kaavan.
Täällä on kärsitty kuumuudesta. Ja mä oon pähkäillyt "kanteluvälineen" ostoa - mutta kun on vaan niin paljon vaihtoehtoja!! Joku tässä kehui sitä trikoista liinaa, ehkä kokeilen ostaa sellaisen.
Ääh, jäipä lyhyeksi,pikkumehes hermostuu sylissä, pitää mennä tissitys hommiin...Palaillaan..
Sakariini
Ihan hyvin onnistuu kaavat puserostakin : ) Tai sitten jos omistat käsityölehtiä ja niistä löydät jonkun mekon ohjeen...
Meillä ei ole ollut kastetyynyä, mutta kasteliina on ollut käytössä.
Tänään on ollut tosi hiostava päivä ja vauvan päiväunet on ollut vähän sitä sun tätä. Vähän väliä heräilee kuumuuteen ja sylissäkin on kuuma. Illasta onneksi vähäksi aikaa nukahti ulkona vaunuihin.
Nyt pitää lähteä laittaan lapsia nukkumaan...
Tuikku
Ei kannata pestä vauvan tukkaa vielä millään pesuaineilla, kyllä vesi riittää vielä pitkään.
Me kylvetetään poika 2 kertaa viikossa, jonka lisäksi kerran päivässä pyyhkästään vähän kasvoja ja kaulaa, käsiäkin. Yleensä tämä tulee tehtyä sen suurimman pulauttelun jälkeen, ei erityisesti aamulla :)
Äsken justiin käytin vauvaa hetken kohtuammeessa ennen nukkumaanmenoa, että rauhoittuisi paremmin nukkumaan - oli niin rauhaton nyt illalla ja päivällä nuohasi hikisenä vieraiden sylissä.. Yksin kun kylvetin niin varsinainen pesu oli vähän niin ja näin, kunhan nyt vähän "uittelin" :)
Nyt istun täällä kasvonaamio nassussa ja oottelen miestä treeneistä kotiin - ja hartiat huutaa kunnon hierontaa...! No, saahan sitä huutaa, mies ei oikein hanskaa tuota hieronnan taitoa joten kestettävä on siihen, kunnes pääsee hierojalle.
Hyviä öitä!
Sakariini ja paksuposki 7vko 1pvä
Meillä ei vauva meinaa nukahtaa millään unille taas tänään. Olemme olleet hereillä jo puoli kasista lähtien ja tappavan tasaiseen tahtiin olen neitiä syötellyt sekä rinnalla että pullolla. Hirveitä pukluja tulee vaan, torkahtaa ja herää heti kun laitan sänkyyn. Tosin, nyt taisi jäädä sinne olemaan...
Vaipoista: siirryin jo pari viikkoa sitten Pampersin kokoon 3...niissähän on joustokiinnikkeet, joten vaipan saa tarpeeksi tiukkaan kiinni, olen ihan neuroottinen siivekkeiden kanssa muutenkin. Niiden on pakko mennä "oikein", eikä vaippa saa jäädä vinksin vonksin :p Kerran vaippa on falskannut selästä, mutta muuten ovat olleet hyviä käytössä.
Tuon meidän vuosikkaan kanssa siirryin käyttämään Liberoita kun Pampersin kanssa yöt olivat yhtä hulinaa. Tulin siihen tulokseen, että ohut vaippa on yöllä kylmä, toisin kuin vähän paksumpi. Meilläkin tyttö pissaa öisin "litrakaupalla", joten vaipalta vaaditaan paljon. Yökohkailut loppuivat kuin seinään kun tajusin, että pyllyssä tuntuu kylmälle kaiken sen pissamäärän kanssa ohuessa vaipassa.
Meillä kanssa vauva roikkuisi kaiken aikaa tissillä, vaikka vatsavaivaa onkin :( Sitten taas menee tunti ja hirveät väänteet ja taas imetään hanakasti uutta vatsanväännettä plakkariin...on se pienen elämä hankalaa...sanotaan, että tieto lisää tuskaa, mutta tässä tapauksessa tuskaa aiheuttaa tietämättömyys, kun ei ymmärrä, ettei se vatsantäyte auta kipuihin.
Hoitopöydällä neiti sen sijaan relaa ihan täysin. Ei itke, makaa vain ihan liikkumatta ja nauttii olostaan :)
Jep, mitähän sitä tekisimme tänään. Elämä on kyllä niin yksipuolista tällä hetkellä ettei tosikaan...kotona vaan kykimme ja elämme näiden pienten rytmissä. Ehkä tämä lamaannus muuttuu pian normaaliksi arjeksi...
Minulle tuli tänään kutsu papa-näytteeseen. Taidan kyllä mennä kun kerran ilmaiseksi pääsen, jos vain onnistun saamaan näille pienille tänne hoitajan...
Usvassa kuljetaan täälläkin, nukun noin 5h/yö ja tuossa ajassa on ainakin ½h valveillaoloa maidon lämmityksineen ja lypsämisineen...eli vähäistä on unensaanti.
Jep, nyt lopettelen ja nukun hetken...vaikka hommaa piisaisi.
Kanelisokeri & Aurora 5vkoa 1pv