Hei palstan tosiköyhät, ideoita todella edullisista herkuista
Löytyisikö ideoita todella edullisista herkuista, johon kaikkein köyhimmilläkin olisi varaa. Heitelkää ideoita.
Saa siis olla itse tehtyjä, tai kaupasta ostettuja, ei kuitenkaan mitään dyykkausjuttuja, tai leipäjonohommia.
Kommentit (229)
Sitruunakiisseli + kermavaahto.
Kauppojen omat/halpis-merkit!! esim suklaa cookiet (k-menu,rainbow)n 150g 0,75€. Monesti juossu niitä hakemaan jos on kaveri kahville tulossa eikä rahaa. Halpismerkeiltä ja lidliltä löytyy myös euron-parin hintaisia suolaisia naposteltavia.
Itsetehdyt marengit tulee aika halvoiksi. Valkuaiset marenkiin ja keltuaiset majoneesiin, joka on myös itsetehtynä herkkua kaupan valmisversioihin verrattuna.
Pulla on mun mielestä yllättävän hinnakasta vaikka se kestääkin pakastamisen, ei tarvii syödä kaikkea heti.
-hiiva 0,20e
-maito 0,50e (ei vesipulla ole yhtä hyvää)
-voi 1,2e
-kardemumma 0,70e
-vehnäjauho 0,35e
-kaneli 0,10e
-sokeri 0,20e
-raesokeri 0,20e
Yhteensä 3,45e. Montako pullaa puolen litran taikinasta tekee? 25? Kappalehinta 0,14e. Ja edellyttää että on käyttänyt pari kymppiä aikaisemmin että kaikki aineet löytyy omasta takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutakakku. Alle 5 EUR ja vieläpä tooodella herkullinen!
Täällä muut on kertoneet muutamia senttejä maksaneista herkuistaan, niin kuin ketjun aihe velvoittaa, niin sinä lyöt pöytään vitosen mutakakun. Jos et sattunut huomaamaan, tämä ketju oli tosiköyhille. Itse saan viidellä eurolla viiden päivän ruuat, ei todellakaan ole varaa tuhlata liki vitosta mihinkään herkkuihin.
Miten olisi sitten kermaleivos, täytekakku tai kääretorttu? Neljä munaa, lasillinen sokeria ja lasillinen jauhoja, purkillinen kermaa ja hedelmiä tai marjoja sen mukaan, mihin sattuu olemaan varaa. Kesällä tietenkin itse poimittuina, jos ei ole pakastinta.
Hinta on euroja, mutta näistä aineksista saa niin ison annoksen, että sillä pitää juhlat isommallekin porukalle, vaikka synttärit.
Johan täällä on jo todettu, että täytekakku ei ole halpa. Jo pelkästään purkki kermaa ja neljä munaa maksaa puoltoista euroa. Kuten sanoit, hinta on euroja, joten kalliiksi menee. Mieluummin mä niistä marjoista teen vispipuuroa. Kattilallisen tekee 15 sentillä ja on todella herkullista. Sitten vielä pellillinen pullaa 50 sentillä. Näin toimii tosiköyhä.
4 munan kakku:
-munat 0,10e kpl = 0,40e
-sokeri 0,10
-perunajauho + vehnäjauho 0,10
Yhteensä 0,60e
Väliin vispikerma 0,90e, mansikkahillo 1e, koristeeksi toinen purkki vispikermaa 0,90e.
Koko kakku yhteensä alle 4e. Onpa hitto kallista.
Lainaamassasi tekstissä oli 65 sentin vaihtoehto ja sinä tyrkytät 4 euron kakkua halpana. On se joo kakuksi ihan edullinen, mutta ei se köyhää lohduta, jos siihenkään ei ole varaa.
Edelleen, tämä ketju on tosiköyhille. 4 euron herkku ei ole "todella edullinen". Minä teen tuolla hinnalla pellillisen pannaria, pellillisen mustikkapiirakka, pellillisen korvapuusteja, pelillisen pikkupullia, pellillisen kaurakeksejä ja käyn hakemassa vielä laatikollisen suklaatuutteja Lidlistä. Tuon kaiken siis neljällä eurolla. On siinä vähän pidemmäksi aikaa herkkuja, kuin yhdestä kermakakusta, jota ei voi edes pakastaa, vaan syödä samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisimuroista ja vaahtokarkeista saa herkkua
Sulattaa kattilassa vaahtokarkit miedolla lämmöllä,voita vähä kattilan pohjalle eka.
Sit sekaan laitetaan 7dl riisimuroja jos vaahtiksia on 100g.Sekotetaan hyvin ja painellaan vaikka pellille kovettumaan.Päälle voi sulattaa suklaata jos tahtoo ja leikkaa palasiks.Mä en osta koskaan muroja koska mun mielestäni ne on hiton kalliita.
Minäkään en osta muroja, vaikka olen keskituloinen. Kalliita.
Kauraryynejä, kaakaojauhetta (maun mukaan), sokeria (maun mukaan), margariinia, muna tai pari pitämään taikina koossa. Parin ruokalusikallisen kokoisia möykkyjä pellille. - Syntyy ihania suklaapikkuleipiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä muut on kertoneet muutamia senttejä maksaneista herkuistaan, niin kuin ketjun aihe velvoittaa, niin sinä lyöt pöytään vitosen mutakakun. Jos et sattunut huomaamaan, tämä ketju oli tosiköyhille. Itse saan viidellä eurolla viiden päivän ruuat, ei todellakaan ole varaa tuhlata liki vitosta mihinkään herkkuihin.
Miten olisi sitten kermaleivos, täytekakku tai kääretorttu? Neljä munaa, lasillinen sokeria ja lasillinen jauhoja, purkillinen kermaa ja hedelmiä tai marjoja sen mukaan, mihin sattuu olemaan varaa. Kesällä tietenkin itse poimittuina, jos ei ole pakastinta.
Hinta on euroja, mutta näistä aineksista saa niin ison annoksen, että sillä pitää juhlat isommallekin porukalle, vaikka synttärit.
Johan täällä on jo todettu, että täytekakku ei ole halpa. Jo pelkästään purkki kermaa ja neljä munaa maksaa puoltoista euroa. Kuten sanoit, hinta on euroja, joten kalliiksi menee. Mieluummin mä niistä marjoista teen vispipuuroa. Kattilallisen tekee 15 sentillä ja on todella herkullista. Sitten vielä pellillinen pullaa 50 sentillä. Näin toimii tosiköyhä.
4 munan kakku:
-munat 0,10e kpl = 0,40e
-sokeri 0,10
Yhteensä 0,60e
Väliin vispikerma 0,90e, mansikkahillo 1e, koristeeksi toinen purkki vispikermaa 0,90e.
Lainaamassasi tekstissä oli 65 sentin vaihtoehto ja sinä tyrkytät 4 euron kakkua halpana. On se joo kakuksi ihan edullinen, mutta ei se köyhää lohduta, jos siihenkään ei ole varaa.
Edelleen, tämä ketju on tosiköyhille. 4 euron herkku ei ole "todella edullinen". Minä teen tuolla hinnalla pellillisen pannaria, pellillisen mustikkapiirakka, pellillisen korvapuusteja, pelillisen pikkupullia, pellillisen kaurakeksejä ja käyn hakemassa vielä laatikollisen suklaatuutteja Lidlistä. Tuon kaiken siis neljällä eurolla. On siinä vähän pidemmäksi aikaa herkkuja, kuin yhdestä kermakakusta, jota ei voi edes pakastaa, vaan syödä samantien.
Rauhoitu, tee ihan rauhassa pannukakkua, mä saan sen hinnaksi (munat 0,40e, maito 0,90e, voi 0,30e, jauhot 0,20e = 1,80e) onhan se toki halvempaa kuin täytekakku mutta joskus on niitä juhlia ja silloin voi leipoa kakun eikä siihen mene ihan älyttömiä rahaa niin kuin joku väitti. Jollekin marjapiirakka voi olla todella kallis jos ei saa marjoja ilmaiseksi. Minä olen köyhä mutta arvostan myös makua, siksi leivon vain voista.
Missähän maassa mahdat asua jos saat neljällä eurolla leivottua 5 pellillistä ja saat vielä kaupan päälle laatikon jäätelötuutteja. Ootko muuten koskaan katsonut niiden tuuttien lisäainelistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 munan kakku:
-munat 0,10e kpl = 0,40e
-sokeri 0,10
Yhteensä 0,60e
Laita sun yhden pellillisen hinta, kiitos. Ja ainekset.
Itse pilkityt ahvenet ovat ihan huippuherkkua eikä hinta rasita! Jos käy tuuri, niin matikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen kaurahiutaleista,kaakaojauheesta,sokerista ja rasvasta kaakaopalloja.On hyviä.
Käytätkö oikeaa kaakaota, vai näitä halpis kaakaojauheita, jotka tarkoitettu kaakaojuomiin? Meinaan vaan, että hinta pompsahtaa, jos oikeaa kaakaota käyttää. Jos taas jollain halpis kaakaojuomajauheella saa ihan maistuvia palloja, niin tuota voisi kyllä kokeilla.
Jos raskii sijoittaa oikeaan kaakaoon, on se hyvin riittoisaa. Vastaavaan tulokseen kuin juomajauheesta leivotulla tarvitaan vain pieni määrä vahvaa, "oikeaa" kaakaota.
Mä en kestä kun aina sitä sosekeittoa tuputetaan joka paikkaan. Se ei maistu hyvältä! Puuttuuko nykyään ihmisiltä hampaat kun ruuat pitää vetää soseeksi?
Mä oon kysellyt joskus illan vietoissa että kuka ihan oikeasti tykkää syödä sosekeittoa, niin ei kukaan, sitä vaan helposti myötäilee toisten mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse pilkityt ahvenet ovat ihan huippuherkkua eikä hinta rasita! Jos käy tuuri, niin matikka.
Joo, kalastaminen on hyvä.
Myös metsästäminen on hyvä. Metsästä naapurin kissa tai koira.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä kun aina sitä sosekeittoa tuputetaan joka paikkaan. Se ei maistu hyvältä! Puuttuuko nykyään ihmisiltä hampaat kun ruuat pitää vetää soseeksi?
Mä oon kysellyt joskus illan vietoissa että kuka ihan oikeasti tykkää syödä sosekeittoa, niin ei kukaan, sitä vaan helposti myötäilee toisten mielipiteitä.
Mä tykkään, mutta ei se herkkua ole, vaan hyvä lounasruoka. Sekä pitää olla itseni tekemää, ei sitä muut osaa tehdä.
Erilaiset kaurahyveet, tässä esimerkiksi yksi
http://www.kinuskikissa.fi/nopea-marja-kauraherkku/
Tai tää
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/614/Helppo%20omenahyve/
Syksyisin saa monesti omenoita ihan ilmaiseksi omakotitaloissa asuvilta vanhemmilta ihmisiltä.
Marjahyveeseen pitää tietty olla ne marjat, mutta monella tosi köyhällä on vaikka just mustikoita poimittuna. Puolukat on aika halpoja ihan valmiina pakasteenakin ja puolukasta tulee tosi hyvä kaurahyve.
Etsi jostain pimeästä nurkasta pölyä ja sekoita siihen vähän sokeria. Saat halpaa hattaraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 munan kakku:
-munat 0,10e kpl = 0,40e
-sokeri 0,10
Yhteensä 0,60e
Nyt on jo pakko kommentoida. En siis ole tosiköyhä, mutta rahaa ei ole juurikaan ikinä ylimääräistä. Harrastan leivontaa, usein ystävät, sukulaiset yms. pyytävät leipomaan juhliinsa kakut, piirakat, leivoksen jne. Enkä tajua mitenkään, miten saat neljällä eurolla aikaiseksi viisi pellillistä erilaisia leipomuksia PLUS jäätelötuutteja?? En tiedä mitä Lidlin tuutit maksavat, mutta heitän nyt että 1,50€. Eli sulle jää 2,50 joilla hankit siis
kaurahiutaleita
sokeria
vehnäjauhoja
leivinjauhetta
mustikoita
kanelia
kananmunia
maitoa
kardemummaa
vaniljasokeria
hiivaa
voita
suolaa
leivinpaperia
mahdollisesti kermaviiliä mustikkapiirakkaan.
Jotain saattoi listasta unohtuakin, mutta eniveis, tahtoisin reseptisi, kiitos. Rupeen tekemään bisnestä, sillä sun hinnoillasi katteet olis kohdillaan.
1. Kaikki itse poimitut. Siis esim metsästä marjat. Kesällä/syksyllä tuoreina. Talvella pakastimesta, syö jäisinä.
2. Jäädytä... öö... vettä. Eli jääpalat. Yksi jääpala suuhun. On sekin ihan kiva pieni nautinto. Tai jäädytä vaikka teetä tai sitruunamehua tms niin saat vähän erilaisia jääpaloja.
3. Kahvi. Mahdollisimman TUMMA kahvi. Juo mustana eli älä lisää sokeria tai maitoa tai mitään muutakaan.
4. Tee itse viiniä? Vaikkapa omenoista. En kyllä tiedä onko siinä mahdollista saada kuluja tosi pieniksi... mutta ainakin siinä voi saada "kohtuullisen edullisesti todella hyvää herkkua". Kulut pienenevät jos käyt kähveltämässä omenat naapurin puusta.
Niin juu, unohdin kysyä, että kun tohon määrään noita kyseisiä leivonnaisia menee se pari pakettia vehnäjauhoja 89snt./paketti, niin silloin jää muihin aineksiin alle euro. Matikkapääni ei vaan saa tätä yhtälöä toimimaan. Valaise minua?
-119
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 munan kakku:
-munat 0,10e kpl = 0,40e
-sokeri 0,10
Yhteensä 0,60e
Nyt on jo pakko kommentoida. En siis ole tosiköyhä, mutta rahaa ei ole juurikaan ikinä ylimääräistä. Harrastan leivontaa, usein ystävät, sukulaiset yms. pyytävät leipomaan juhliinsa kakut, piirakat, leivoksen jne. Enkä tajua mitenkään, miten saat neljällä eurolla aikaiseksi viisi pellillistä erilaisia leipomuksia PLUS jäätelötuutteja?? En tiedä mitä Lidlin tuutit maksavat, mutta heitän nyt että 1,50€. Eli sulle jää 2,50 joilla hankit siis
kaurahiutaleita
sokeria
vehnäjauhoja
leivinjauhetta
mustikoita
kanelia
kananmunia
maitoa
kardemummaa
vaniljasokeria
hiivaa
voita
suolaa
leivinpaperia
mahdollisesti kermaviiliä mustikkapiirakkaan.
Jotain saattoi listasta unohtuakin, mutta eniveis, tahtoisin reseptisi, kiitos. Rupeen tekemään bisnestä, sillä sun hinnoillasi katteet olis kohdillaan.
Noita kaikkia ei tartte ostaa kerralla, äly hoi! Varmaan aiempi kirjoittaja tarkoitti että noiden raaka-ainekustannukset on 4 euroa mitä ne varmasti onkin. Leivinpaperi maksaa 5 senttiä arkki, suola ehkä sentin/pellillinen, Lidlin halvin margariini maksaa 29 senttiä joista pullaan kuluu ehkä 10 senttiä. Vaniljasokeri ja kaneli ehkä 5 senttiä... Ja ne Lidlin suklaatuutit maksaa muistaakseni 1,33 euroa. Mustikoita ei kukaan köyhä osta vaan poimii metsästä ja pakastaa.
Joku tuolla sanoikin marengin! Ja nimenomaan ranskalainen marenki, onnistuu tavallisesta sokerista, ei tarvi sokerilämpömittaria jne. Ei maksa paljoa, ja kun on tosi makeita niin ei tuu syötyä kaikkia kerralla. Kuivassa säilytettynä säilyykin hyvin.
Erilaisilla aromeilla saa eri makuisia marenkeja, oma lemppari on piparminttuaromi. Maksaa Prismassa muutaman euron pieni pullo, mutta sitä menee niin vähän että leipoo tosi monet marengit. Ja jos ei pursotinjuttuja omista, niin kunhan nakkaa lusikalla kekoja pellille, näyttää silti hyvältä.