Hei palstan tosiköyhät, ideoita todella edullisista herkuista
Löytyisikö ideoita todella edullisista herkuista, johon kaikkein köyhimmilläkin olisi varaa. Heitelkää ideoita.
Saa siis olla itse tehtyjä, tai kaupasta ostettuja, ei kuitenkaan mitään dyykkausjuttuja, tai leipäjonohommia.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolainen piirakka. Taikinan voi tehdä pelkästään jauhoista ja voista, täytteeksi voi laittaa ihan mitä vaan, vaikka pelkkää kuullotettua sipulia tai vihannesten tai leikkeleiden jämiä jääkaapista. Päälle munamaito tai jogurtin/rahkan/tms jämät sekoitettuna munaan, tai juuston kannikka raastettuna tai mitä vaan.
Minulla ei tavallisenakaan köyhänä ole IKINÄ leikkelettä, ja jos jogurttia on joskus harvoin niin eipä siitäkään jämiä jää. Miten tosiköyhällä olisi näitä jos ei minullakaan?
1. on käynyt kaupassa ja ostanut 2. saanut ruoka-avusta 3. dyykannyt 4. sukulainen tuonut ruokakassin 5. ?
Halvin sokerijugurtti maksaa 89-99 senttiä. 1,49 e saa jo hyvää maustamatonta jugurttia prismasta tai lidlistä. Ei tuo mun mielestä mitenkään huippukallista ole. En itse halua tuhlata paljoa rahaa ruokaan, mutta ostan kyllä yleensä jugurttia.
Riisimuroja ja sulatettua vaahtokarkkia, niistä palasia
Kaura-omenapaistos halvimmasta hedelmästä (päärynä, omena) sokeria, kanelia, voita ja neljän viljan hiutaleita.
Mustikkamurupiirakka ilman pohjaa (pakastemarjat vaan vuoan pohjalle ja päälle muru, vaniljakastiketta (säilyy avattuna kauemmin kuin kerma)
Jäisiä puolukoita/karpaloita ja kuumaa kinuskia
Vierailija kirjoitti:
Ruoholettuja - kuten pinaattiletut, mutta pinaattien tilalta pestyä piharuohikkoa.
Ihminen ei sulata ruohoa, joten en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Riisimuroja ja sulatettua vaahtokarkkia, niistä palasia
Kaura-omenapaistos halvimmasta hedelmästä (päärynä, omena) sokeria, kanelia, voita ja neljän viljan hiutaleita.
Mustikkamurupiirakka ilman pohjaa (pakastemarjat vaan vuoan pohjalle ja päälle muru, vaniljakastiketta (säilyy avattuna kauemmin kuin kerma)
Jäisiä puolukoita/karpaloita ja kuumaa kinuskia
Miksi mustikkapiirakka pitää tehdä ilman pohjaa? Eihän se kunnon pullapohja maksa kuin muutaman kymmenen senttiä.
Kaura-omenapaistos on hyvää ja halpaa myös, jos on omenat omasta takaa. Itse teen sitä syksyisin kun saan tutuilta omenia ilmaiseksi.
Tässä keiju vs lidl vita d or, keiju n 1e kalliimpaa (kaupasta riippuen)
https://suomenkuvalehti.fi/wp-content/uploads/2017/07/margariinit_1200p…
Vierailija kirjoitti:
Veggie kirjoitti:
Mun mielestä tosiköyhä ei käytä leivonnassa kananmunia ollenkaan koska niitä ei missään tarvita.
Toinen tosiköyhä on samaa mieltä, eikä myöskään maitoa, joka esim pullissa on vielä isompi investointi. Ihmisillä on erikoinen ennakkokäsitys siitä, että veteen tehdyt pullat ei muka voi olla hyviä. Veteen tehtyjä kuohkeita pulliani kehutaan poikkeuksetta ja aina on kehujilla hämmästynyt ilme kun kerron, että ovat muuten veteen leivottuja. Itsekään en erota veteen leivottua maitoon leivotusta. Ei se maku siitä mihinkään muutu, käyttää kumpaa tahansa.
Saisinko ohjeen kuohkeisiin munattomiin ja maidottomiin korvapuusteihin? Kumpaakaan ei nimittäin ole, jauhoja yms. kyllä. Rahaa on peräti 2,35€ ja lisää sitä tulee ensi kuussa. Jipii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veggie kirjoitti:
Mun mielestä tosiköyhä ei käytä leivonnassa kananmunia ollenkaan koska niitä ei missään tarvita.
Toinen tosiköyhä on samaa mieltä, eikä myöskään maitoa, joka esim pullissa on vielä isompi investointi. Ihmisillä on erikoinen ennakkokäsitys siitä, että veteen tehdyt pullat ei muka voi olla hyviä. Veteen tehtyjä kuohkeita pulliani kehutaan poikkeuksetta ja aina on kehujilla hämmästynyt ilme kun kerron, että ovat muuten veteen leivottuja. Itsekään en erota veteen leivottua maitoon leivotusta. Ei se maku siitä mihinkään muutu, käyttää kumpaa tahansa.
Saisinko ohjeen kuohkeisiin munattomiin ja maidottomiin korvapuusteihin? Kumpaakaan ei nimittäin ole, jauhoja yms. kyllä. Rahaa on peräti 2,35€ ja lisää sitä tulee ensi kuussa. Jipii.
Ihan perusohjeella teen eli esim tällä: https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/227752/Ihana%20pullataikina/
Tuolla taikinalla siis sekä korvapuustit, että pikkupullat. Minä vain teen tuon puolikkaana, eli yhden pellillisen, koska taikinan vaivaamisen teen vatkaimella, eikä se jaksa vaivata kokonaista puolen litran taikinaa. Eli aineet sekaisin ja vatkain pyörimään 10 minuutiksi, sen jälkeen puolen tunnin kohotus jne.
Aina tullut ihan superkuohkeita pullia.
Kuinka paljon Suomessa on oikeasti niin köyhiä että jogurtti, kermapurkki synttärikakkuun tai kanamunapaketti on liian kallis/ mahdoton hankinta?
Ruoholettuja - kuten pinaattiletut, mutta pinaattien tilalta pestyä piharuohikkoa.