Hei palstan tosiköyhät, ideoita todella edullisista herkuista
Löytyisikö ideoita todella edullisista herkuista, johon kaikkein köyhimmilläkin olisi varaa. Heitelkää ideoita.
Saa siis olla itse tehtyjä, tai kaupasta ostettuja, ei kuitenkaan mitään dyykkausjuttuja, tai leipäjonohommia.
Kommentit (229)
Kauralesemuffinsit
(Murun muffinssit)
Nopeitakin on
Täytteeksi marjaa tai mitä vaan mitä sattuu olemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutakakku. Alle 5 EUR ja vieläpä tooodella herkullinen!
Täällä muut on kertoneet muutamia senttejä maksaneista herkuistaan, niin kuin ketjun aihe velvoittaa, niin sinä lyöt pöytään vitosen mutakakun. Jos et sattunut huomaamaan, tämä ketju oli tosiköyhille. Itse saan viidellä eurolla viiden päivän ruuat, ei todellakaan ole varaa tuhlata liki vitosta mihinkään herkkuihin.
Miten olisi sitten kermaleivos, täytekakku tai kääretorttu? Neljä munaa, lasillinen sokeria ja lasillinen jauhoja, purkillinen kermaa ja hedelmiä tai marjoja sen mukaan, mihin sattuu olemaan varaa. Kesällä tietenkin itse poimittuina, jos ei ole pakastinta.
Hinta on euroja, mutta näistä aineksista saa niin ison annoksen, että sillä pitää juhlat isommallekin porukalle, vaikka synttärit.
Vierailija kirjoitti:
Ryynisotku. Sitä syötiin lapsena, eikä haittaa mitään vaikka on herkuksi jokseenkin terveellistä.
Sisältää maitoa, kauraryynejä ja sokeria ja jos oikein erikoisherkkua haluaa, voi lisätä kaakaota.
15:n popcorneista tulee halvempia, kun ostaa pussillisen jyviä ja valmistaa ne kattilassa.
Juu tuttu on tuo "ryynisotku" minullekin lapsuudesta, tosin se ei kyllä meilläpäin ollut tuolla nimellä. Tosin en yhtään muista, miksi me sitä kutsuimme, mutta usein tuli syötyä. Ei se kylläkään näin aikuisen vinkkelistö enää kovin suurelta herkulta vaikuta ;)
Mutta toinen lapsuuden herkku köyhät ritarit on kyllä herkkua edelleenkin. Tulee vaan turhan harvoin tehtyä.
Vehnäjauhopuuro veteen sekoitettuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä muut on kertoneet muutamia senttejä maksaneista herkuistaan, niin kuin ketjun aihe velvoittaa, niin sinä lyöt pöytään vitosen mutakakun. Jos et sattunut huomaamaan, tämä ketju oli tosiköyhille. Itse saan viidellä eurolla viiden päivän ruuat, ei todellakaan ole varaa tuhlata liki vitosta mihinkään herkkuihin.
Miten olisi sitten kermaleivos, täytekakku tai kääretorttu? Neljä munaa, lasillinen sokeria ja lasillinen jauhoja, purkillinen kermaa ja hedelmiä tai marjoja sen mukaan, mihin sattuu olemaan varaa. Kesällä tietenkin itse poimittuina, jos ei ole pakastinta.
Hinta on euroja, mutta näistä aineksista saa niin ison annoksen, että sillä pitää juhlat isommallekin porukalle, vaikka synttärit.
Johan täällä on jo todettu, että täytekakku ei ole halpa. Jo pelkästään purkki kermaa ja neljä munaa maksaa puoltoista euroa. Kuten sanoit, hinta on euroja, joten kalliiksi menee. Mieluummin mä niistä marjoista teen vispipuuroa. Kattilallisen tekee 15 sentillä ja on todella herkullista. Sitten vielä pellillinen pullaa 50 sentillä. Näin toimii tosiköyhä.
Osta cittarista irtokarkkeja kun myyvät 4,95 kg
Vierailija kirjoitti:
Suolainen piirakka. Taikinan voi tehdä pelkästään jauhoista ja voista, täytteeksi voi laittaa ihan mitä vaan, vaikka pelkkää kuullotettua sipulia tai vihannesten tai leikkeleiden jämiä jääkaapista. Päälle munamaito tai jogurtin/rahkan/tms jämät sekoitettuna munaan, tai juuston kannikka raastettuna tai mitä vaan.
Voi tehdä halvallakin, jonkun perunapohjaisen purjo-tomaattipiirakan tein, ainekset tulivat melko kalliiksi, olihan se täyttävää.
Laittaisin jauhelihakastiketta, vihanneksia, tulista maustetta täytettyihin ohukaisiin.
Riisimuroista ja vaahtokarkeista saa herkkua
Sulattaa kattilassa vaahtokarkit miedolla lämmöllä,voita vähä kattilan pohjalle eka.
Sit sekaan laitetaan 7dl riisimuroja jos vaahtiksia on 100g.Sekotetaan hyvin ja painellaan vaikka pellille kovettumaan.Päälle voi sulattaa suklaata jos tahtoo ja leikkaa palasiks.
Vaahtokarkkeja on helppo tehdä itse
Vierailija kirjoitti:
Riisimuroista ja vaahtokarkeista saa herkkua
Sulattaa kattilassa vaahtokarkit miedolla lämmöllä,voita vähä kattilan pohjalle eka.
Sit sekaan laitetaan 7dl riisimuroja jos vaahtiksia on 100g.Sekotetaan hyvin ja painellaan vaikka pellille kovettumaan.Päälle voi sulattaa suklaata jos tahtoo ja leikkaa palasiks.
Mä en osta koskaan muroja koska mun mielestäni ne on hiton kalliita.
Lidlin suklaata, alle euron levy, oisko jopa vain n. 0,50e. Kääretorttu on edullista, pohja ei maksa lähes mitään, väliin vispikerma alle euron ja muuta ihan mitä haluaa laittaa. Hilloakin saa edullisesti.
Paastoa, näännytä itseäsi nälkään niin kauan että lakkaat jo tuntemasta nälän kipua, sitten pidä itseäsi nälässä vielä pidempään. Kuukausien kiduttavan nälän päätteeksi pistä suuhusi yksi pieni lusikallinen hunajaa tai siirappia tai yksi pala suklaata.
Halpaa, koska lusikallinen hunajaa ei paljon maksa.
Mutta tulee kalliiksi koska nääntyminen kuluttaa kehoa.
Tää ei nyt ihan halpa ole, kun banaanit maksaa, mutta säilyvyytensä vuoksi varteenotettava vaihtoehto, säilyy huoneenlämmössä hyvin parikin viikkoa, jos syö palan päivässä https://kotiliesi.fi/resepti/helppo-banaanikakku/
Sekä voi ottaa tarjouksesta jo vähän pehmenneitä banaaneja.
Munattomiakin ohjeita löytynee ja jos kaapissa on piparkakkumausteita, niitä voi laitella vähän sekaan.
Jos ei ole mitään marjoja, rusina- tai luumukiisseli tulee ihan hyvää kaupan halpisrusinoista tai luumuista. Makua ja hintaa voi säädellä määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan täällä on jo todettu, että täytekakku ei ole halpa. Jo pelkästään purkki kermaa ja neljä munaa maksaa puoltoista euroa. Kuten sanoit, hinta on euroja, joten kalliiksi menee. Mieluummin mä niistä marjoista teen vispipuuroa. Kattilallisen tekee 15 sentillä ja on todella herkullista. Sitten vielä pellillinen pullaa 50 sentillä. Näin toimii tosiköyhä.
4 munan kakku:
-munat 0,10e kpl = 0,40e
-sokeri 0,10
-perunajauho + vehnäjauho 0,10
Yhteensä 0,60e
Väliin vispikerma 0,90e, mansikkahillo 1e, koristeeksi toinen purkki vispikermaa 0,90e.
Koko kakku yhteensä alle 4e. Onpa hitto kallista.
Juokse maratooni juomatta kesähelteellä. Heti juoksun jälkeen juo lasillinen vettä johon olet sekoittanut teelusikallisen suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin suklaata, alle euron levy, oisko jopa vain n. 0,50e. Kääretorttu on edullista, pohja ei maksa lähes mitään, väliin vispikerma alle euron ja muuta ihan mitä haluaa laittaa. Hilloakin saa edullisesti.
Taas joku jolla ei ole tosiköyhyydestä mitään hajua.
Lidlin halpissuklaa maksaa nykyään tosiaan 49 senttiä eli siis "jotain alle euron", mutta itsellä se meni ainakin boikottiin ihan periaatteesta kun nostivat vuoden vaihteessa sen hintaa vaatimattomasti 36 prosentilla.
Eipä tuo kääretorttukaan kovin halvaksi tule. Karu tosiasia on se, että kerma nostaa aina hintaa, joten kyllähän kääretorttuunkiin väkisin muutama euro uppoaa.
Pullat, piirakat ja keksit, joihin ei tule kermaa ja tehdään perusraaka-aineista ja mahdollisesti itse poimittuja marjoja, tai ilmaiseksi saatuja omenia hyödyntäen on halpaa. Minulla on aina kriteerinä se, että valmistamani herkku ei saa maksaa juurikaan 50 senttiä enempää ja siitä pitää tulla useampi annos niin, että päivannos ei saa ylittää 10 senttiä.
t: tosiköyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku jolla ei ole tosiköyhyydestä mitään hajua.
Lidlin halpissuklaa maksaa nykyään tosiaan 49 senttiä eli siis "jotain alle euron", mutta itsellä se meni ainakin boikottiin ihan periaatteesta kun nostivat vuoden vaihteessa sen hintaa vaatimattomasti 36 prosentilla.
Eipä tuo kääretorttukaan kovin halvaksi tule. Karu tosiasia on se, että kerma nostaa aina hintaa, joten kyllähän kääretorttuunkiin väkisin muutama euro uppoaa.
Pullat, piirakat ja keksit, joihin ei tule kermaa ja tehdään perusraaka-aineista ja mahdollisesti itse poimittuja marjoja, tai ilmaiseksi saatuja omenia hyödyntäen on halpaa. Minulla on aina kriteerinä se, että valmistamani herkku ei saa maksaa juurikaan 50 senttiä enempää ja siitä pitää tulla useampi annos niin, että päivannos ei saa ylittää 10 senttiä.
t: tosiköyhä
Mun kääretorttu maksaa munat 4kpl 0,40€, sokeri 0,05€, leivinjauhe 0,05€ ja perunajauhot 0,10€, kerma 0,69€, omatekoinen hillo 0,30€ ja marjat 0€. Yhteensä 1,59e. En ikinä osta kalliimpia munia, sokeri on halvinta Lidlistä ja vaikka köyhä olen niin budjetti sallii Lidlin suklaalevyn aina välillä.
Syksyisin herkkuani on kauraomenapaistos, omenoita saa ilmaiseksi ja paketti kaurahiutaleita maksaa 0,49€. Sokeri maksaa annokseen n. 0,10€.
Ilmaiset pullakahvit tms. Siis jos vaikka Veikkaus juhlistaa lotto/arpavoittajaa. Tai jos jokin myymälä viettää syntymäpäiviään. Tai mitä vain. Mutta nuo tuollaiset pullakahvitilaisuudet pitäisi jotenkin osata bongata, itse en osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Popcornit 0,99e ja paketissa 3 pussia. Olen p.a niin lapsille näitä ja areenasta lastenelokuva pyörimään tai kirjastosta
Lätyt, ei paljoa maksa kun soodakoneella vissy, 4dl jauhoja ja 2 kananmunaa 3tl sokeria vähä suolaa, 3rkl margariini
Ilmeisesti puhut nyt mikropoppareista. Liian kalliita nuo, kun aiheena on todella edulliset tuotteet. Maissinjyviä saa tuolla hinnalla puoli kiloa, josta tekee useita kattilallisia popcorneja.
En uskalla leikkiä kuumalla öljyllä, siksi ostan vappumunkitkin valmiina :)
-se mikropopparivastaaja-
Kiisseli
Sokeroidut mantelit: vettä 2 rkl pannulle ja ruskeaa sokeria 2 rkl
Sekoita ja anna kiehua. Lisää sekaan mantelit ja sekoita. Kun kiinteää niin laita paperille jäähtymään