Hei palstan tosiköyhät, ideoita todella edullisista herkuista
Löytyisikö ideoita todella edullisista herkuista, johon kaikkein köyhimmilläkin olisi varaa. Heitelkää ideoita.
Saa siis olla itse tehtyjä, tai kaupasta ostettuja, ei kuitenkaan mitään dyykkausjuttuja, tai leipäjonohommia.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Rasva, sokeri, suola ja vehnäjauhot ovat halpoja.
Munkkeihin ei muuta tarviikaan. No munan mut ei sitäkään välttämättä. Ja vettä tietysti.
Voisilmäpullat ja veteen leivottuna. Kappalehinta keskikokoisilla pullilla muutaman sentin.
Joo kyllä Helmi-suurimoita myydään edelleen, ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poppari siemenpussi maksaa euron. Minimerkkaripussi myöskin euron. Joissain kaupoissa paistopisteen tuotteet kahdeksan jälkeen -50%.
S-marketeissa on viimeisenä aukiolotuntina paistopisteen tuotteet ja punalaputetut - 60 %. Jos kauppa menee kiinni klo 22, kannattaa tulla paikalle siinä 20.30, tsekata ensin nuo ja sitten loppuaika kerätä muut ostokset, ja klo 21 mennä kassalle (koska siis moni muukin on samalla asialla).
Ainoa paikka josta itse ostan mitään pullia, viinereitä ja karjalanpiirakoita nykyisin.
Itse toki köyhänä myös nykyään asioin köyhientunnilla totta kai, mutta pullia en sieltä kyllä osta edes 60% alennuksella, ruisleipää kylläkin ja karjalanpiirakoita myös. Syitä siihen on kaksi: ensinnäkin vanha pulla ei ole hyvää, vaan pullan pitää olla tuoretta/tuoreena pakastettua. Toisekseen, vielä 60% alennuksellakin pulla tulee kalliimmaksi kuin itse tehtynä. Eli teen kaikki pullat itse.
ap
Nekut. Lidlistä halpa kerma, ja sokeria ehkä onkin kotona jo. Näissä on vielä se hyvä puoli, että ovat niin ällömakeita, että makeanhimo tulee tyydytettyä pienellä määrällä, joten yhdestä satsista riittää moneen kertaan.
http://www.kinuskikissa.fi/nopea-marja-kauraherkku/
Jos on marjoja pakkasessa, niin tässä tosi hyvä herkku ohje, nopea valmistaa, simppelit ja edulliset ainekset
Itse tehty vispipuuro. En ollut vuosikymmeniin syönyt vispipuuroa, mutta kun syksyllä kävin pitkästä aikaa puolukassa, niin päätinpä tehdä ensimmäistä kertaa itse ja oli kyllä taivaallisen herkullista ja todella halpaa!
Heti tuoreeltaan on aivan vaaleanpunaista ja kermaisen vaahtoisaa ja seuraavana päivänä sitten tummemman punaista ja rakeisempaa, eli samanlaista, kuin kaupan vispipuuro. Molemmat aivan mahtavaa herkkua sokerin ja kylmän maidon kera ja ennen kaikkea aivan törkeän halpaa, jos siis tekee itse poimituista marjoista. Kattilallinen maksaa noin 15 senttiä ja siitä saa helposti 5-6 annosta. Maito tietysti nostaa annoksen hintaa hieman, mutta ei sitä paljoa yhteen annokseen tarvi, jo puoli desiäkin riittää.
-maustekakku/ piimäkakku (siihen voi käyttää "vähän" vanhat maidot, jogurtit, mausteita, mitä löytyy)
-letut/pannukakku ( mihin myös voi upottaa kaikki "jämät")
-kääretorttu = sokerikakkupohja + jotain täytteeksi
-vaniljakiisseli, marjakiisseli, suklaakiisseli
Omasta mielestäni parasta herkkua on vastapaistettu leipä, sämpylät +voita päälle
tai perunarieska (= ylijäänyt perunamuusi, muna, jauhoja)
Vierailija kirjoitti:
Marenki jos on munia ja sokeria.
Sisäfilettä ja punaviinikastiketta jos on ainekset.
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty pitsa.
On toki hyvää joo, mutta hyvänä on paha saada puristettua hintaa kovin alas. Halvimmillaan teen halvimmalla tarjousjuustolla, käyttäen täytteenä vain sipulia ja lidlin halvinta metukkaa, jota ripottelen pininä palasina sinne tänne. Jos taas käyttää vähän parempaa juustoa ja vähän reiluummin ja vaikka jauhelihaa täytteenä, niin hinta nouseekin jo huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty pitsa.
On toki hyvää joo, mutta hyvänä on paha saada puristettua hintaa kovin alas. Halvimmillaan teen halvimmalla tarjousjuustolla, käyttäen täytteenä vain sipulia ja lidlin halvinta metukkaa, jota ripottelen pininä palasina sinne tänne. Jos taas käyttää vähän parempaa juustoa ja vähän reiluummin ja vaikka jauhelihaa täytteenä, niin hinta nouseekin jo huomattavasti.
Napolilaisessa pizzassa on parhaimmillaan ja vähimmillään täytteenä pelkkää tomaattikastiketta (pizza marinara). Pizza margaritaan riittää pelkkä mozzarella, basilikan voi jättää pois jos on köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poppari siemenpussi maksaa euron. Minimerkkaripussi myöskin euron. Joissain kaupoissa paistopisteen tuotteet kahdeksan jälkeen -50%.
S-marketeissa on viimeisenä aukiolotuntina paistopisteen tuotteet ja punalaputetut - 60 %. Jos kauppa menee kiinni klo 22, kannattaa tulla paikalle siinä 20.30, tsekata ensin nuo ja sitten loppuaika kerätä muut ostokset, ja klo 21 mennä kassalle (koska siis moni muukin on samalla asialla).
Ainoa paikka josta itse ostan mitään pullia, viinereitä ja karjalanpiirakoita nykyisin.
Itse toki köyhänä myös nykyään asioin köyhientunnilla totta kai, mutta pullia en sieltä kyllä osta edes 60% alennuksella, ruisleipää kylläkin ja karjalanpiirakoita myös. Syitä siihen on kaksi: ensinnäkin vanha pulla ei ole hyvää, vaan pullan pitää olla tuoretta/tuoreena pakastettua. Toisekseen, vielä 60% alennuksellakin pulla tulee kalliimmaksi kuin itse tehtynä. Eli teen kaikki pullat itse.
ap
Ai se on ihan nimetty köyhientunniksi :) Hyvä keksintö joka tapauksessa.
Itse asiassa en minäkään itselleni osta noita viinereitä, mutta muut perheenjäsenet tykkää. Itselleni hamstraan 24 sentin - 60 % karjalanpiirakoita. Monesti ne ovat ekana loppu. Eiväthän ne ole yhtä hyviä kuin ne kalliimmat (29 ja 53 snt) mutta köyhä on iloinen että saa joskus muutakin kuin ruisleipää.
Vierailija kirjoitti:
Itse tehdyn suklaakiisselin saa halvalla: Lidlistä tai Prismasta maitolitra noin 65-70 snt, sokeria, vaniljasokeria, vähän perunajauhoja. 1,5 desin annos tulee maksamaan noin 12 snt.
.
Tämä taisi olla vaniljakiisseli tai aine/aineita puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty pitsa.
Napolilaisessa pizzassa on parhaimmillaan ja vähimmillään täytteenä pelkkää tomaattikastiketta (pizza marinara). Pizza margaritaan riittää pelkkä mozzarella, basilikan voi jättää pois jos on köyhä.
Kyllä vaan ja usein olen tehnytkin, tosin kunnollisen napolitana/margaritan tekemiseen kuluu hieman enemmän euroja, kuin halvimpaan tekeleeseen. Se kun vaatii aitoa mozzarellaa ja kunnon jauhoja. Toki margaritan voi tehdä halpisjuustolla ja tavan vehnäjauhoillakin, mutta tulos jää silloin melko köyhäksi, enkä sitä enää kovin suurena herkkuna pitäisi. Myös tavallinen kotiuuni luo omat haasteensa onnistuneen tuotoksen saamiseksi.
Tykkään hyvästä suklaasta, vaikka on lihottavaa ja epäterveellistäkin suurempina määrinä. Teen joskus hiukan feikattua jälkiruokaa: rahkaa, kaakaota, hieman kanamuna keltuaista, tomusokeria, mintunlehtiäkin, jäähdytän ja kruunaan sitten koko koreuden muutamilla tosikalliilla oikeilla suklaakonvehdeilla. Ei juuri lihota, täyttää paremmin, terveellisempää ja makukin on hyvä. Kokeile ja opettele tekemään jälkiruoasta myös kaunista silmänruokaa, yllätyt!
Vierailija kirjoitti:
Itse tehdyt korvapuustit. Todella maistuvaa herkkua ja kun leipoo veteen (tulee aivan yhtä hyviä kuin maitoonkin) ja jättää munankin pois taikinasta, niin saa puristettua hintaa vieläkin alemmas, joten korvapuustin kappalehinnaksi tulee koosta riippuen noin 5 senttiä.
Myös itsetehdyt viinerit, kaulitaan voi ja sokeri mukana, sitten kierteille.
Itse tehdyn suklaakiisselin saa halvalla: Lidlistä tai Prismasta maitolitra noin 65-70 snt, sokeria, vaniljasokeria, vähän perunajauhoja. 1,5 desin annos tulee maksamaan noin 12 snt.