Lapsi huusi ja riehui koko 8-tuntisen lennon
http://www.dailymail.co.uk/news/article-5391341/Passenger-films-toddler…
Mitä kehitysvammainen lapsi tekee pitkällä lennolla? Ylipäätään, miksi pikkulasten kanssa on pakko päästä matkustamaan maailman ympäri? En hyväksy tuota huutamista, enkä varsinkaan vanhempien munattomuutta, mutta tuollaiset pitkät lennot on jo väärin lasta itseään kohtaan! Tuossa olis jo lasun paikka.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Oon erityisope ja alan ymmärtää, mistä näitä asiakkaita mulle riittää. Suomalaisten kasvatustaidot on yksinkertaistettuna huutamista, komentamista, kiroilua, läpsimistä, tukkapöllyä ja lapsen halveksimista. Paljon paremmat tulokset saa älykkäällä lapsen huomioivalla kasvatuksella, mutta aikuiset joita on läpsitty ja joille on huudettu eivät osaa muuta kuin toistaa omia lapsuudenajan mallejaan. Onneks alkoi just viikon loma vanhemmista.
Tämä. Juuri olin tulossa kommentoimaan miten tyypillisiä suomalaisia kommentteja "oksettava kakara, jonkun pitäisi huutaa sille ja haukkua vanhemmat!" joo se aina auttaa kun lasta sattuu niin huutaa sille, tai lyö, sitten varmasti hiljenee.. Noot. Tai haukkua vanhemmat niin yhtäkkiä lapsi käyttäytyy hyvin.. Noot.
Olen matkustanut paljon omien lasten kanssa. Mulla käyny hyvä tuuri. Lapset olleet aina nätisti pitkilläkin lennoilla. On siellä aina huutajiakin, mut ei ne mua haittaa. Pääasia ettei mun tarvii heitä viihdyttää ja koittaa hiljentää. Se nyt vaan on niin, ettei me kaikki olla samanlaisia.
Olin yksivuotiaan kanssa lennolla Pariisi-Dallas. Muutama rivi takanamme poika huusi ja riehui koko matkan. Terminaalissa eräs mies sanoi meille: Kylläpä sinun lapsi oli hienosti koko matkan. Sitten näin tämän pienen riehujan, niin oli äidin kanssa reissussa ja äidillä oli vauva rintarepussa. Olihan äiti uupuneen näköinen. Oli hänelle varmasti todella rankka lento. Joskus on pakottavia syitä siirtyä mantereelta toiselle. Eihän se kuitenkaan ole kuin muutama tunti elämäämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäs näette todisteiden kera, että ulkomailla vasta on sitä oikeaa LAPSIVIHAA koska tuo tapahtui Saksan ja Jenkkien välillä, ja että Suomi on täys LASTENPALVONTAMAA! Täällä Suomessa tehdään ihan kaikki lasten ehdoilla, täällä ei ole lapsikieltokylttejä ravintoloiden ja kahviloiden ovissa, eikä julkisten kulkuneuvojen ovissa. Täällä ei tietääkseni ole edes yhtään lapsivapaata hotellia, ulkomailla noita on pilvin pimein asiakkaiden vaatimuksista.
Suomessa ei ole sallittua mätkiä omaa tai toisten huonosti käyttäytyvää lasta päähän! Monissa maissa on.
Eli jos joku vielä marisee jostain suomalaisesta lapsivastaisuudesta tai lapsivihasta niin sanon sellaiselle idiootille että matkusta joskus elämässäsi muualle niin näet millaista oikea lapsivastaisuus voi olla!
Kannattaa lukea Daily mailin kommentteja, lähinnä amerikkalaisilta. Olivat melko jyrkkiä. Toisin kuin täällä.
Nimenomaan amerikkalaiset ja ranskalaiset ovat sellaisia jotka kyllä avautuu lapsista jos niiden käytös ei satu miellyttämään. Suomalaiset vaan lässyttää ja ymmärtää, ja tunkevat lapsensa vaikka strippiklubeille "koska meidän mottipäällä on ihmisoikeus mennä sinne mihin isi tai äitikin".
Toivoisin itse että avaudut joskus ko tilanteessa vaikka minulle suoraan etkä itke myöhemmin netissä. Ei se auta mitään. Lasta et voi " mätkiä päähän" siihen puuttuu kyllä sitten joku muukin. Erikoista että lapsen itku saa sinut noin raivon valtaan. Miten toimit jos kuulet muita häiritseviä ääniä tai jotain tapahtuu mikä ei sinua miellytä?
Ohis mutta tuon videon kakaran huutorääkyriehushowta ei kyllä parhaalla tahdollakaan voi kutsua lapsen itkuksi. Toisaalta se että sinä sitä viattomana itkuna pidät, kertonee siitä, että sallit oman lapsesi käyttäytyä yhtä huonosti.
Mutta omasta puolestani voin kyllä luvata, että jos jossain näen lapsesi riehuvan ja huutavan tuolla tavalla kun sinä vieressä vain huokailet että koita rauhoittua kulta, niin aivan varmasti tulen keskustelemaan kanssasi ja kysymään, että haluatko itse yrittää komentaa pentuasi vai teenkö minä sen puolestasi. Minä nimittäin osaan kyllä tarpeen vaatiessa korottaa ääntäni ja käskien kommentaa lasta hiljenemään, jollei lässytystaktiikka tunnu tehoavan. Ja korostan vielä, että nyt ei ole kyse mistään lapsen itkusta vaan täysin päättömästä riehumisesta.
Hyvä että otat asian ihan sydämenasiaksesi. Voit ottaa elämäntehtäväksesi suomalaisten lasten kasvatuksen supersankarityyliin. Kohta me kaikki tiedämme, että kun saavut paikalle viitta liehuen asiat hoituvat ja kiukkuisinkin tenava hiljenee!
Ihan vakavasti puhuen, olisi hyvä jos oikeasti uskallat puuttua, koskaan en ole itse tälläistä nähnyt. Suomessa ei lapsista välitetä, onneksi sinä välität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä tilanteissa, kun vanhempi on kädetön ulkopuolinen voi ihan hyvin puuttua. Ei tuota tarvi vaan kuunnella ja kihistä omassa päässään. Mulla ei ois pinna riittänyt vaan istua ja kuunnella showta. Oon kerran yhden pennun karjaissut hiljaiseksi. Ei sillä ollut mitään hätää, kunhan mölisi ja riehui, ehkä pelotti lento tai jotain en tiiä. Vanhemmat koitti sössöttää jotain, että kyllä nyt pitäis rauhoittua ja ooppa kunnolla. Tunnin kuuntelin ja karjaisin sille penskalle, että pidä nyt se turpasi ummessa ja istu alas. Säikähti ja itki hetken, kun vieras komensi, mutta rauhoittui.
Kannatan kyllä puuttumista, mutta miksi pitää karjaista?
Kyllä oman kokemuksen mukaan ihan se auttaa, että ystävällisesti vieras ihminen pyytää, että äläpäs potki sitä penkkiä tai voisitko olla hiljempaa.
Tässä tapauksessa ymmärtääkseni lentoemännät yrittivät ystävällisesti saada lasta rauhoittumaan, eivätkä tietenkään voineet alkaa karjumaankaan. Minä kyllä matkustajana karjaisisin, jos mikään ystävällinen kehotus ei toimi. En voi kuin ihmetellä ihmisten pitkää pinnaa, kun tuollaista käytöstä ovat sietäneet. Minusta jo tuo penkkien selkänojilla kiipeily ja koneen katon hakkaaminen on sellaista häiriökäytöstä, että ei tuollaista pitäisi sallia.
Puolitutulla perheellä on kaksi erityislasta, joista nuoremmalla on jonkinlainen autismin kirjoon kuuluva vakava häiriö. Hän ei hallitse käyttäytymistään, örisee, heiluu ja kirkuu. Fyysisesti näyttää ihan normaalilta. Vanhemmat ovat erittäin omistautuneita lastensa hoitoon. Perheen isä on joskus todennut, ettei häntä kiinnosta tippaakaan esimerkiksi julkisissa kulkuneuvoissa joka ikinen kerta alkaa ulkopuolisille selittelemään lapsen käytöstä ja perustelemaan, miksi toimii hänen kanssaan kuten toimii. Ymmärrän hyvin. Mutta toki 8-tuntisella lennolla olisi varmaan itsellekin helpompaa, jos kanssamatkustajat ymmärtäisivät missä mättää. Tuon lapsen äiti vaikuttaa lähinnä siltä, kuin ei edes tiedostaisi lapsensa aiheuttamaa häiriötä.
Lasta käy sääliksi, ei hän tuossa syyllisty mihinkään, vaan joutuu selviämään ilman tukea kammottavasta tilanteesta. Vanhempien tehtävä on ottaa vastuu lapsen tunteista, lapsi ei siihen kykene.
Lapsella on selvästi paha olla, hän on varmasti täysin yliväsynyt ja jaksamisensa äärirajoilla. Hyvää vanhemmuutta ei ole lapsen jättäminen yksin selviämään raivokohtauksesta, mutta ei myöskään raivoaminen takaisin tai lyöminen. Siinä vanhempi vain kuormittaa omilla tunteillaan lasta, ja rauhoittuminen tapahtuu pelon seurauksena.
Pelolla tai väkivallalla kasvattamalla saadaan aikaiseksi aikuisia jotka eivät kykene käsittelemään negatiivista tunteitaan ollenkaan. Ja niitä riittää.
Ihan selkeäst aistiyliherkkyyttä. Eipä tuohon sivullisen huutaminen paljoo auta. Kuulosuojaimet lapselle voisi olla kokeilemisrn arvoinen asia.
Tuo selkänojien päällä pelleily on hengenvaarallistakin, junassakin penskat tuota tekee ja se on yhtä paha. Mitä jos tulee turbulenssi tai juna jarruttaa äkkiä? Se on mukkelismakkelis pää edellä alas. En ymmärrä vanhempia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä tilanteissa, kun vanhempi on kädetön ulkopuolinen voi ihan hyvin puuttua. Ei tuota tarvi vaan kuunnella ja kihistä omassa päässään. Mulla ei ois pinna riittänyt vaan istua ja kuunnella showta. Oon kerran yhden pennun karjaissut hiljaiseksi. Ei sillä ollut mitään hätää, kunhan mölisi ja riehui, ehkä pelotti lento tai jotain en tiiä. Vanhemmat koitti sössöttää jotain, että kyllä nyt pitäis rauhoittua ja ooppa kunnolla. Tunnin kuuntelin ja karjaisin sille penskalle, että pidä nyt se turpasi ummessa ja istu alas. Säikähti ja itki hetken, kun vieras komensi, mutta rauhoittui.
Kyllä oman kokemuksen mukaan ihan se auttaa, että ystävällisesti vieras ihminen pyytää, että äläpäs potki sitä penkkiä tai voisitko olla hiljempaa.
Tässä tapauksessa ymmärtääkseni lentoemännät yrittivät ystävällisesti saada lasta rauhoittumaan, eivätkä tietenkään voineet alkaa karjumaankaan. Minä kyllä matkustajana karjaisisin, jos mikään ystävällinen kehotus ei toimi. En voi kuin ihmetellä ihmisten pitkää pinnaa, kun tuollaista käytöstä ovat sietäneet. Minusta jo tuo penkkien selkänojilla kiipeily ja koneen katon hakkaaminen on sellaista häiriökäytöstä, että ei tuollaista pitäisi sallia.
No videon tapaus toki oma tarinansa, mutta tuossa aiemmin yksi sankari kertoi karjuneensa vieraalle lapselle ja oli tyytyväinen kuin tämä alkoi itkeä, mutta hiljeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäs näette todisteiden kera, että ulkomailla vasta on sitä oikeaa LAPSIVIHAA koska tuo tapahtui Saksan ja Jenkkien välillä, ja että Suomi on täys LASTENPALVONTAMAA! Täällä Suomessa tehdään ihan kaikki lasten ehdoilla, täällä ei ole lapsikieltokylttejä ravintoloiden ja kahviloiden ovissa, eikä julkisten kulkuneuvojen ovissa. Täällä ei tietääkseni ole edes yhtään lapsivapaata hotellia, ulkomailla noita on pilvin pimein asiakkaiden vaatimuksista.
Suomessa ei ole sallittua mätkiä omaa tai toisten huonosti käyttäytyvää lasta päähän! Monissa maissa on.
Eli jos joku vielä marisee jostain suomalaisesta lapsivastaisuudesta tai lapsivihasta niin sanon sellaiselle idiootille että matkusta joskus elämässäsi muualle niin näet millaista oikea lapsivastaisuus voi olla!
Kannattaa lukea Daily mailin kommentteja, lähinnä amerikkalaisilta. Olivat melko jyrkkiä. Toisin kuin täällä.
Nimenomaan amerikkalaiset ja ranskalaiset ovat sellaisia jotka kyllä avautuu lapsista jos niiden käytös ei satu miellyttämään. Suomalaiset vaan lässyttää ja ymmärtää, ja tunkevat lapsensa vaikka strippiklubeille "koska meidän mottipäällä on ihmisoikeus mennä sinne mihin isi tai äitikin".
Toivoisin itse että avaudut joskus ko tilanteessa vaikka minulle suoraan etkä itke myöhemmin netissä. Ei se auta mitään. Lasta et voi " mätkiä päähän" siihen puuttuu kyllä sitten joku muukin. Erikoista että lapsen itku saa sinut noin raivon valtaan. Miten toimit jos kuulet muita häiritseviä ääniä tai jotain tapahtuu mikä ei sinua miellytä?
Ohis mutta tuon videon kakaran huutorääkyriehushowta ei kyllä parhaalla tahdollakaan voi kutsua lapsen itkuksi. Toisaalta se että sinä sitä viattomana itkuna pidät, kertonee siitä, että sallit oman lapsesi käyttäytyä yhtä huonosti.
Mutta omasta puolestani voin kyllä luvata, että jos jossain näen lapsesi riehuvan ja huutavan tuolla tavalla kun sinä vieressä vain huokailet että koita rauhoittua kulta, niin aivan varmasti tulen keskustelemaan kanssasi ja kysymään, että haluatko itse yrittää komentaa pentuasi vai teenkö minä sen puolestasi. Minä nimittäin osaan kyllä tarpeen vaatiessa korottaa ääntäni ja käskien kommentaa lasta hiljenemään, jollei lässytystaktiikka tunnu tehoavan. Ja korostan vielä, että nyt ei ole kyse mistään lapsen itkusta vaan täysin päättömästä riehumisesta.
Hyvä että otat asian ihan sydämenasiaksesi. Voit ottaa elämäntehtäväksesi suomalaisten lasten kasvatuksen supersankarityyliin. Kohta me kaikki tiedämme, että kun saavut paikalle viitta liehuen asiat hoituvat ja kiukkuisinkin tenava hiljenee!
Ihan vakavasti puhuen, olisi hyvä jos oikeasti uskallat puuttua, koskaan en ole itse tälläistä nähnyt. Suomessa ei lapsista välitetä, onneksi sinä välität.
Anteeksi nyt, että kysyn, mutta miksi sinua noin pahasti kalvaa se, että kaikki ihmiset eivät hyväksy mitä tahansa päätöntä riehurääkymistä edes lapsilta? Vai todellako sinusta se, että pyrkii kasvattamaan ja myös tarpeen mukaan komentamaan huonosti käyttäytyvää lasta, on niin ihmeellistä, että pidät sitä jonkinlaisena supersankaruutena? Minä olen tähän mennessä luullut, että lasten kasvattaminen ja tarvittaessa jopa kieltäminen on normaalia käytöstä joka ei edellytä supersankarin viittaa harteilla liehumassa. Sinäkö siis olet eri mieltä?
Kuulostaa autistisen lapsen rähinältä. Olis tehny mieli tukistaa tuota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No videon tapaus toki oma tarinansa, mutta tuossa aiemmin yksi sankari kertoi karjuneensa vieraalle lapselle ja oli tyytyväinen kuin tämä alkoi itkeä, mutta hiljeni.
Joo, tota on vaikea ymmärtää. Kuuntelee tunnin jotain mölinää, päässä napsahtaa ja kiljuu vieraalle lapselle. Versus kuuntelee 10minuuttia mölinää, toteaa, että okei, tuo ei ehkä ole heti loppumassa ja ystävällisen napakasti sanoo lapselle, että haluaa vaikkapa nukkua, voisiko olla hiljempaa. Yleensä vieraan ihmisen ei tuon enempää tarvitse ja lapsi on hiljaa kuin hiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen ei ainakaan tiedetty oliko kakaralla joku kehitysvamma vai johtuiko tuo jostain muusta. Aika rauhallisina muut matkustajat pysyivät.
Tätä minäkin kummastelen, itse olisin käynyt antamassa kurinpalautusta...
Olen ollut lennolla, jossa lapsi huusi ja raivosi alkulennon. Silloin tämän lapsen ja hänen isänsä takana istuneet kopauttivat lasta olkapäällään ja käskivät olla hiljaa. Se isä sössötti siihen vain jotain ja antoi lapsen kiljua kurkku suorana. Sitten yksi mies raivostui ja karjaisi. Loppui siihen.
Mulla on piakkoin edessä 10 tunnin lento, toivottavasti siellä ei ole huutavaa kakaraa...
Ehkä kannattaa monen muunkin ihmisen kokeilla oman mielipiteensä julkituomista. Se auttaa yllättävän usein oman elämän ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niitä harvoja maita, jossa ollaan näin lapsikielteisiä. Katsokaapa kuinka lapsia palvellaan Italiassa esim. ravintolassa.
Haloo, huomaa että olet vähän turisti. Tottakai vaaleita suomalaislapsia palvellaan kaikissa turistikohteissa ja ravintoloissa, RAHAN kiilto silmässä kun vanhemmat antavat vähän enemmän tippiä kun kehutaan ja palvellaan!
Kehuvat liikkeissäkin vähän vaaleaa pellavapäätä ja sitten iskä ja äiskä kuvittelee että heidän Birjo-Betteri on maailman napa ja että kaikki suomalaiset on kauheita lapsivihjaajia kun eivät tungettele Birjo-Betterin iholle kehumaan karvaisine käsineen.
Hah hah. Tuossahan kyseessä on selkeästi erityislapsi, harvoin tuollaisia tulee vastaan. Mutta joka tapauksessa, mulla on aina useampi pari hyviä korvatulppia mukana. Aina, myös lennolla ja busseissa ja yöaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Lentohenkilökunnalla on hallussaan rauhoittavia lääkkeitä, joilla matkustaja voidaan tarvittaessa kyllä rauhoittaa. Aikuisia kohtaan tätä on kyllä joskus käytetty eikä tuossa nyt mitään vaaraa ole vaikka tuossa tilanteessa lapsellekin jotain annettaisiin.
No onkohan nyt ihan noin? Ei kai kukaan ei-lääkäri voi tuosta noin vaan lääkitä tuntematonta? Ja vielä vastoin henkilön tahtoa? Siinähän voi aiheuttaa hengenvaaran jos henkilöllä on jo ennestään lääkitys joka ei sovikaan yhteen rauhoittavan kanssa.
Lensin Finnairilla joulukuussa kuuden tunnin lennon ja sielläkin oli lapsi joka huusi koko lennon. Onneksi kone oli iso ja huuto ei kantautunut kaikkialle. Kanssamatkustajien naamalta näkyi kyllä ehkä enemmänkin huoli kuin kiukku. Varsinkin pienen lapsen kipuhuutoa on myötätuntoisen todella ikävä kuunnella. Silloin kyllä itsekin mietin, miksi matkustaminen on tärkeää pienten lasten kanssa. Voisiko sitä rauhoittaa vaikka ne ensimmäiset vuodet ja olla lentämättä lasten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Lensin Finnairilla joulukuussa kuuden tunnin lennon ja sielläkin oli lapsi joka huusi koko lennon. Onneksi kone oli iso ja huuto ei kantautunut kaikkialle. Kanssamatkustajien naamalta näkyi kyllä ehkä enemmänkin huoli kuin kiukku. Varsinkin pienen lapsen kipuhuutoa on myötätuntoisen todella ikävä kuunnella. Silloin kyllä itsekin mietin, miksi matkustaminen on tärkeää pienten lasten kanssa. Voisiko sitä rauhoittaa vaikka ne ensimmäiset vuodet ja olla lentämättä lasten kanssa?
Vastakysymyksenä voisi kysyä, miksi pienten lasten kanssa pitäisi elää bunkkerissa ja tulla ulkomaailmaan vasta sitten, kun lapsi menee kouluun?
Niistä (loma)matkoista nauttii, vaikka se lapsi olisi alle vuoden ikäinen vauva. Tekee hyvää vanhemmillekin ja heidän jaksamiselle mennä joskus sinne Thaimaahan, Kanarialle, Kreikkaan, minne vain.
Lentämisestä taas tuskin nauttii kukaan (ikää katsomatta) varsinkaan, jos enemmän on lentänyt.
Oon erityisope ja alan ymmärtää, mistä näitä asiakkaita mulle riittää. Suomalaisten kasvatustaidot on yksinkertaistettuna huutamista, komentamista, kiroilua, läpsimistä, tukkapöllyä ja lapsen halveksimista. Paljon paremmat tulokset saa älykkäällä lapsen huomioivalla kasvatuksella, mutta aikuiset joita on läpsitty ja joille on huudettu eivät osaa muuta kuin toistaa omia lapsuudenajan mallejaan. Onneks alkoi just viikon loma vanhemmista.