Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän keikkatyön tekeminen voi viedä kaikki tulot jopa 2kk ajaksi. "Työn ottaminen kannattaa aina". Jep, onnistuisiko sinulta tulottomuus?

Vierailija
14.02.2018 |

YLE: Byrokratialoukku ahdistaa työttömiä: "Kafkan kirjat ovat kevyttä luettavaa tämän rinnalla"

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen juuri tällaisessa tilanteessa. Pari keikkatyötuntia joulukuun lopulla on tukkinut tuet kohta 2 kuukaudeksi. Kuristaa kurkkua ajatella, että olisi vaikka lapsia tai iso laina. Vuokran maksoin pikavipillä ja menin leipäjonoon.

Terveisin 32-vuotias asiantuntija.

Juuri lapsen takia en itse uskalla vielä edes kokeilla pätkiä vaikka en kyllä ole vielä työkuntoinenkaan. Sv-todistus on kyllä, mutta Kelalle se ei kelpaa eli sairauspäivärahaa en saa eli olen virallisesti työtön työnhakija. Vastuullinen vanhempi ei voi tehdä lapselleen niin, sanoo tätä ymmärtämätön porvari mitä tahansa.

Jaksamista, tsemppiä ja lämpimiä ajatuksia täältä sinulle <3 toivotan parempaa jatkoa ja asioidesi selviämistä <3

Vierailija
42/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkatöissä on monta ongelmaa, jotka jonkinlainen perustulo korjaisi. Ihmisen pitäisi voida uskaltaa ottaa keikkaa vastaan. Työstä saadusta tulosta pitäisi myös jäädä edes hieman plussan puolelle.

Ongelmia, joihin olen työssäni törmännyt, kun ihmisillä on vähäisiä keikkatuloja:

-Tukien viivästyminen, kun ihminen käy keikkatöissä bussilla toisella paikkakunnalla 70km päässä. Työmatkarahat eivät meinaa riittää päivärahoja odotellessa. Vähäinen palkka matkakorvauksineen menee jo pelkkään ruokaan.

-Toimeentulotuen leikkaantuminen. Ihminen tienaa 180e, kun saisi laskennallisesti 150-200e toimeentulotukea. Käsittelijä voi jättää huomioimatta palkasta jopa 150e tai huomioida kaiken, mielivaltaisesti halunsa mukaan. Lopulta ihminen ei hyödy palkastaan euroakaan, kun se huomioidaan tulona. Tai ihminen jää jopa miinukselle, kun joutuukin itse maksamaan veden, sähköt ja lääkkeet.

-Köyhät pariskunnat. Avopuolisotkin ovat elatusvelvollisia. Jos toinen on esim. palkkatukityössä huonolla palkalla ja toinen kokonaan työtön tai osa-aikatyössä, tippuvat kaikki tuet pois. Toinen voi esim. tienata nettona tonnin ja toinen 300, mutta vuokra ja kulut maksettava itse. Käteen jää saman verran kuin makaisikin vain kotona räkimässä kattoon. Vielä halvempaa olisi kummankin pitää asumistukituettua yksiötä, kuin asua yhdessä kaksiossa, johon tukea saa 20e kuussa.

Kaikkiaan jokin osa-aikatyö tai keikkatyö syö ihmisen mielenterveyttä, kun joutuu elämään epätietoisuudessa. Jokainen ansairsisi tietää etukäteen, että esim. päivärahat tulevat joka kuukausi tilille päivänä x. Ei niin, että joka kuukausi saa jännittää, meneekö päätöksen teossa ja rahojen tulemisessa 3 päivää vai viikko. Jos elää 518e (netto) työmarkkinatuella ja tienaa jonkun satasen, on se ylimääräinen viikkokin pitkä aika odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä ettei hallitus ole tehnyt tälle asialle mitään, vaikka hallitus nimenomaan lupasi vähentää turhaa byrokratiaa ja helpottaa työn vastaanottamista. Perustulokokeilu varmaan on sinänsä ihan hyvä, mutta se koskee vain pientä ryhmää tällä hetkellä.

Lupasi vähentää ja käytännössä lisäsi. Niinhän tuo meni kun idarit pääsi valtansa tunnossa tekemään "rohkeita" päätöksiä.

Tämä oli niin hyvä vastaus että nauratti vaikka oikeasti itkettää ja suututtaa tämä älyttömyys! On tosiaan idarit ottanu muka homman haltuun...not.

Vierailija
44/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keikkatyö vie tuloja, ne sovitellut korvaukset kyllä tulevat tilille, joten mitään menetyksiä ei tule. Jos ihmiset noudattaisivat talousgurujen oppeja ja pitäsivät huolta siitä, että tilillä on rahaa vähintään 2 kk tarpeisiin, niin ongelmia ei todellakaan olisi. Mutta kun työttömyys on aina yllätys,koskaan ei ole irtisanomisaikaa jne. vaan lappu kouraan eikä palkkarahoja saa ikinä!

Hei, ilmeisesti et tiedä mistä puhut. Kassa ei maksa pennin jeniä, ennen kuin työtä tarjonnut taho on toimittanut asianmukaisen työsopimuksen sekä palkkakuitit. Minulla junnasi eka sopimus (siinä oli virhe), sitten palkanmaksu.

Kassa. ei. maksa. mitään. ennen. näitä.

Piste.

Mutta senpä jälkeen kassa maksaa kerralla vaikka 6 kk tuet! Euroakaan ei jää saamatta, joten turha valittaa. Osalle kassa on maksanut siinä vaiheessa, kun jo on kokoaikainen paikka, ei sieltä sanota, että et saa helmikuun tukia, koska huhtikuussa olet töissä.

Nyt jokainen työnantaja voikin ottaa saman mallin käyttöön. Seuraavan kerran ihan jokainen palkansaaja saa palkkansa takautuvasti elokuun lopussa. Mitään vahinkoa kenellekään ei tule, koska jokainen saa palkkansa eurolleen sen mitä kuuluukin.

Näin juuri, ei ongelmaa! Toisaalta jos oikein pinnistäs ja miettis niin...

Vierailija
45/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Korvausten viivästyminen keikkatöiden takia nousi kirjoituksissa esiin useaan otteeseen. Sovitellun työttömyyspäivärahan maksaminen saattaa venyä viikkoja tai jopa kuukausia, koska sitä voi anoa vasta kun työstä on saatu palkka ja myös palkkatodistus."

https://yle.fi/uutiset/3-10070898?utm_source=twitter-share&utm_medium=s…

Niin, tämä ei ole tässä asiassa ainoa loukku, tuo keikkatyö tai osa-aikatyö saattaa jäädä myös ainoaksi tulonlähteeksi: jos työnantajalla on tarjota kokopäivätyötä (keikkatyötä tarjoavilla yrityksillä ainakin on!), oikeutta soviteltuun päivärahaan ei ole. Suojaosan ja sovitellun päivärahan osaltahan mikään ei ole aktiivimallin myötä muuttunut, näiden ehtoja noudatetaan edelleen. 

Mutta ketään ei kiinnosta muu, kuin työttömän haukkuminen ja sanktioiden jakaminen. 

Vierailija
46/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keikkatyö vie tuloja, ne sovitellut korvaukset kyllä tulevat tilille, joten mitään menetyksiä ei tule. Jos ihmiset noudattaisivat talousgurujen oppeja ja pitäsivät huolta siitä, että tilillä on rahaa vähintään 2 kk tarpeisiin, niin ongelmia ei todellakaan olisi. Mutta kun työttömyys on aina yllätys,koskaan ei ole irtisanomisaikaa jne. vaan lappu kouraan eikä palkkarahoja saa ikinä!

Hei, ilmeisesti et tiedä mistä puhut. Kassa ei maksa pennin jeniä, ennen kuin työtä tarjonnut taho on toimittanut asianmukaisen työsopimuksen sekä palkkakuitit. Minulla junnasi eka sopimus (siinä oli virhe), sitten palkanmaksu.

Kassa. ei. maksa. mitään. ennen. näitä.

Piste.

Mutta senpä jälkeen kassa maksaa kerralla vaikka 6 kk tuet! Euroakaan ei jää saamatta, joten turha valittaa. Osalle kassa on maksanut siinä vaiheessa, kun jo on kokoaikainen paikka, ei sieltä sanota, että et saa helmikuun tukia, koska huhtikuussa olet töissä.

Nyt jokainen työnantaja voikin ottaa saman mallin käyttöön. Seuraavan kerran ihan jokainen palkansaaja saa palkkansa takautuvasti elokuun lopussa. Mitään vahinkoa kenellekään ei tule, koska jokainen saa palkkansa eurolleen sen mitä kuuluukin.

Näin juuri, ei ongelmaa! Toisaalta jos oikein pinnistäs ja miettis niin...

Eiku just hyvä.

Vierailija
47/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys voi olla yllätys. Miehen työpaikka ilmoitti pari viikkoa sitten perjantaiaamuna konkurssista. Työt jäi siihen, välittömästi. Parin viikon palkat jäi saamatta. Ei irtisanomisaikaa koska konkurssi.

Vierailija
48/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys voi olla yllätys. Miehen työpaikka ilmoitti pari viikkoa sitten perjantaiaamuna konkurssista. Työt jäi siihen, välittömästi. Parin viikon palkat jäi saamatta. Ei irtisanomisaikaa koska konkurssi.

Palkkaturva maksaa. Siinä menee tosin oma aikansa. Siksi hakemus kannattaa tehdä heti. Tietenkin työttömäksi ilmoittaudutaan samana päivänä, ja ensimmäinen työttömyyskorvaus tulee parhaassa tapauksessa jo kuukauden päästä. 

Ei työttömällä voi olla 2 kk:n tarpeisiin rahaa varsinkaan silloin, kun joudutaan turvautumaan toimeentulotukeen. 

Ei minulla olisi varaa odottaa niin pitkään. Omassa perheessä tuli juuri tuollainen tilanne, jossa työtön joutui hakemaan toimeentulotukea,  koska sekä palkka että palkkalaskelma ja niiden seurauksena se ensimmäinen työttömyyskorvaus viipyi pari kuukautta.

Vierailija
49/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen juuri tällaisessa tilanteessa. Pari keikkatyötuntia joulukuun lopulla on tukkinut tuet kohta 2 kuukaudeksi. Kuristaa kurkkua ajatella, että olisi vaikka lapsia tai iso laina. Vuokran maksoin pikavipillä ja menin leipäjonoon.

Terveisin 32-vuotias asiantuntija.

Sinulla on elämänhallinnassa puutteita.

Kaikkien pitäisi tehdä itselleen n. 3000 euron puskurirahaston pankkitilille. Se joka väittää ettei tämä onnistu tulojen pienuuden takia niin on väärässä. Kyse on vaan halusta. Ei ole kenenkään muun kuin oma syy. 

Esitä sinä laskelma, millä tavalla 520€ kuukaudessa saava työtön pystyy säästämään 3000 euroa! Oletetaan, että hänen asumistukensa kattaa vuokran, eli tuon pitäisi riittää vain muihin välttämättömiin menoihin, eikä hänellä ole silmälaseja, huonoja hampaita ja on muutenkin terve.

Ei tarvitse olla kovinkaan kaksinen talousguru, kun kertoo meille, kuinka pitkä aika tuon säästämiseen menee.

Vierailija
50/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saa sitten valita, ottaako tukileikkurin vai parin kuukauden tulottomuuden. Aktiivimalli <3

Mieluummin otan leikkurin niin kauan kuin tämä nykyinen byrokratia on voimassa.

Vierailija
51/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tyhmänä 0-sopimuksen, ja olin kusessa. Onneksi sain sijaisuuden muualta, pääsin eroon tästä orjasopimuksesta ilman karenssia. Ei enää ikinä 0-sopimuksia.

Vierailija
52/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kävi kerran niin että sosku tiesi mua ennen koska saan liiton rahat. Olin saanut lopputilin ja lomarahat kun töitä ei ollut niin piti laittaa pois. Ajattelin että johan nämä riittää kunnes liiton rahat alkaa pyöriä. Kaksi kuukautta ja rahat alkoi olla loppu.

Hain tt-tukea kun muutakaan en voinut. Soskun päätös oli kielteinen koska tulen saamaan liiton päivärahaa.

Ihmettelen vain mistä ne sai tiedon mua ennen? Tosin onhan niillä polisejakin suurempia valtuuksia. Kuten oikeus saada ihmisen tilitietoja.

Vierailija
53/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa minulla oli osa-aikainen satunnaistyö, jonka puitteissa töitä oli alle kuukauden verran vuoden mittaan. Minulla on koko ajan ollut päivärahan hakujakso kalenterikuukausi ja silloin kun oli työtuloja, ei päivärahan saaminen viivästynyt paljonkaan kun sain palkkalaskelman aina pian kuunvaihteen jälkeen. Sovitellun päivärahan hakemukset käsiteltiin muutamassa päivässä ja viikon sisään hakemuksen tekemisestä päivärahat olivat jo tilillä. Hyvässä lykyssä tuo satunnaisten töiden ja päivärahan yhteensovittaminen sujuu siis todella hienosti.

Ei silloin ole mitään ongelmaa, jos sekä työ että palkka on säännöllistä, esim. 40% säännöllisestä työajasta - joka tosin täyttää työssäoloehdon ja pienentää sitten tulevaa työttömyyskorvausta. Ongelma tulee siitä, että kaikilta työnantajilta ei saa palkkatodistusta eikä edes palkkaa heti

Eri asia, jos tekee keikkaa vaikka ravintolassa tai sairaalassa, jossa maksetaan keikkalaisten vuorolisät seuraavan kuun viimeinen päivä. Sitä odotellessa ehtii kyllä hätä tulla.

Vierailija
54/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työtön ei voisi saada kaikkia tukia vaikka saisikin jonkin satunnaisen keikkatyön? Sitten tehtäisiin vaikka vuoden lopussa (tai muuten määräajoin) jokin tsekkaus ja jos jotain on todella maksettu vähän liikaa, niin perittäisiin ylimääräinen takaisin tai vähennettäisiin myöhemmistä tuista? 

Peritäänhän opiskelijoiltakin takaisin jotain opintotukia, miksei samanlainen toimintatapa työttömille?

Kamalan jäykkä systeemi nykyisin ja työttömän pitää jopa jättää töitä ottamatta vastaan koska toimeentulo voi mennä alta.

Koska opiskelijoihin luotetaan, työttömät sen sijaan ovat epäluotettavia rikkaruohoja(hallituksen mielestä)

Tarkoitus kai onkin että mahdollisimman paljon tukia jää hakematta näiden byrokratian kiemuroiden takia.

Vierailija
55/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Korvausten viivästyminen keikkatöiden takia nousi kirjoituksissa esiin useaan otteeseen. Sovitellun työttömyyspäivärahan maksaminen saattaa venyä viikkoja tai jopa kuukausia, koska sitä voi anoa vasta kun työstä on saatu palkka ja myös palkkatodistus."

https://yle.fi/uutiset/3-10070898?utm_source=twitter-share&utm_medium=s…

Niin, tämä ei ole tässä asiassa ainoa loukku, tuo keikkatyö tai osa-aikatyö saattaa jäädä myös ainoaksi tulonlähteeksi: jos työnantajalla on tarjota kokopäivätyötä (keikkatyötä tarjoavilla yrityksillä ainakin on!), oikeutta soviteltuun päivärahaan ei ole. Suojaosan ja sovitellun päivärahan osaltahan mikään ei ole aktiivimallin myötä muuttunut, näiden ehtoja noudatetaan edelleen. 

Mutta ketään ei kiinnosta muu, kuin työttömän haukkuminen ja sanktioiden jakaminen. 

Ei tietenkään ole oikeutta soviteltuun päivärahaan jos tekee keikkatöitä kokopäiväisesti.

Sehän se työnteon idea on.

Ja sovitellun päivärahan, jos tulot jää pieneksi saat loput kelalta.

Ja juu, itse olen tehnyt keikkatöitä useammankin eri firman kautta, joten älkää vaan kommentoiko etten tiedä mistä puhun.

Vierailija
56/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tyhmänä 0-sopimuksen, ja olin kusessa. Onneksi sain sijaisuuden muualta, pääsin eroon tästä orjasopimuksesta ilman karenssia. Ei enää ikinä 0-sopimuksia.

Mitäs tyhmää siinä on, saat soviteltua päivärahaa jos ei ole töitä?!

Mä olen tehnyt töitä monta vuotta 0-sopimuksella ja joustavampi tapa se on työskennellä kun mikään muu. Jos ei voi ottaa yllättävää työvuoroa vastaan, niin ei ota ja se siitä.

Vierailija
57/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta voi myös pyytää ennakkomaksua, jos tietää, että palkka tulee myöhässä. Ainakin kerran olen sitä hyödyntänyt ja toimi hyvin. Varmaan kassoillakin voi olla joku vastaava, joten jos raha on tiukalla, kannattaa ainakin yrittää selvittää tämmöinen mahdollisuus.

"Jos työnantajan palkkatodistuksen odottaminen viivästyttää kohtuuttomasti työttömyysetuuden maksamista, etuus voidaan maksaa etukäteen itse ilmoittamiesi tulojen perusteella. Kohtuuttomalla viivästyksellä tarkoitetaan noin 2 viikkoa. Ennakkomaksu on mahdollinen silloin, kun alat saada soviteltua työttömyysetuutta. Jos sinulle voidaan maksaa työttömyysetuutta säännöllisessä maksurytmissä, ennakkomaksua ei makseta.

Ennakkomaksua varten sinun pitää toimittaa Kelaan tieto

työsuhteen kestosta

päivittäisistä työtunneista

bruttopalkasta

työnantajan yhteystiedoista

voit käyttää lomaketta, jonka nimi on Palkkatodistus (TT10). Työnantaja ilmoittaa sen avulla palkkasi sovitellun työttömyysetuuden maksamista varten."

http://www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus

Vierailija
58/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on kyllä säälittävää jos jollain on elämänhallinta niin hukassa ettei ole sen vertaa rahaa, jolla voi selvitä 2 kk ilman tuloja.

Ja taas jälleen kerran toinenkin uuno, joka ei ymmärrä sitä että ko. 2 kk rahaa ei edes saa olla. Tämä on meidän tukijärjestelmämme yksi hölmöimmistä piirteistä jolla varmistetaan se että esim. omaan työhön investoimista hankaloitetaan kaikin keinoin, samoin kaikki vähänkin pidempään kestävä maksatus vaikeutetaan tällä näppärästi niin että vaikka kannattavuutta sinällään olisi, tämä tukisysteemi ja sen viiveet ja sanktiot estää toiminnan kokonaan.

Suomalainen tukisysteemi on ikäänkuin tukiviidakko, joka kietoutuu ympärillesi niin, että sieltä ei ole enää ulospääsyä millään tavoin, johtuen juuri näistä erilaisista lukuisista pelisäännöistä joilla hankaloitetaan lopulta minkä tahansa tulojen aikaansaamista.

Edelleenkin toistan tämän, älkää pliis ottako yhtään mitään kantaa asioihin, joista teillä ei todellisuudessa ole yhtään mitään tietoa. Näitä mu-tu fiiliksiä voi rummutella jossain muuallakin kuin julkisuudessa, esim. ministerit on pihalla koko em. systeemin ongelmista, ja sitten ne huutelee tuolla eduskunnassa näitä typeriä populistisia lauseita "pitäkää ny 2 kk rahat ainakin varalla".. joo että näin. Ministeri joka ei näistä tukiloukuista mitään tajua, ei pitäisi olla ministeri lainkaan.

Höpönpöpö. Ystäväni on työtön, tosi ahdingossa oleva yh. Koko elämä pystyssä rahanpuutteen vuoksi. Itse yritin auttaa ja tukea, lainata rahaa hänelle ja ostaa ruokaa ym. Sitten vahingossa sain käteen hänen oman kauppakuittinsa. Melkein satasella ostettu "ruokaa " : karkkia 8 eri pussia, sipsejä, erilaisia jogurtteja + vanukkaita, chilipähkinöitä, pakasteesta mozzarellatikkuja ym herkkumättöjä, hiusväriä x 3, kynsilakka, valaisin. Ainoa oikea ruoka oli maitopurkki ja sekin luomu, tuplasti kalliimpi. Mitä helvettiä? Itse nettopalkalla 1400 eur, en todellakaan ostele karkkeja ja vanukkaita ruuaksi. Eikä todellakaan ole varaa myöskään noita ystävän ostoksia enää tukea.

Vierailija
59/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pettymys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on kyllä säälittävää jos jollain on elämänhallinta niin hukassa ettei ole sen vertaa rahaa, jolla voi selvitä 2 kk ilman tuloja.

Ja taas jälleen kerran toinenkin uuno, joka ei ymmärrä sitä että ko. 2 kk rahaa ei edes saa olla. Tämä on meidän tukijärjestelmämme yksi hölmöimmistä piirteistä jolla varmistetaan se että esim. omaan työhön investoimista hankaloitetaan kaikin keinoin, samoin kaikki vähänkin pidempään kestävä maksatus vaikeutetaan tällä näppärästi niin että vaikka kannattavuutta sinällään olisi, tämä tukisysteemi ja sen viiveet ja sanktiot estää toiminnan kokonaan.

Suomalainen tukisysteemi on ikäänkuin tukiviidakko, joka kietoutuu ympärillesi niin, että sieltä ei ole enää ulospääsyä millään tavoin, johtuen juuri näistä erilaisista lukuisista pelisäännöistä joilla hankaloitetaan lopulta minkä tahansa tulojen aikaansaamista.

Edelleenkin toistan tämän, älkää pliis ottako yhtään mitään kantaa asioihin, joista teillä ei todellisuudessa ole yhtään mitään tietoa. Näitä mu-tu fiiliksiä voi rummutella jossain muuallakin kuin julkisuudessa, esim. ministerit on pihalla koko em. systeemin ongelmista, ja sitten ne huutelee tuolla eduskunnassa näitä typeriä populistisia lauseita "pitäkää ny 2 kk rahat ainakin varalla".. joo että näin. Ministeri joka ei näistä tukiloukuista mitään tajua, ei pitäisi olla ministeri lainkaan.

Höpönpöpö. Ystäväni on työtön, tosi ahdingossa oleva yh. Koko elämä pystyssä rahanpuutteen vuoksi. Itse yritin auttaa ja tukea, lainata rahaa hänelle ja ostaa ruokaa ym. Sitten vahingossa sain käteen hänen oman kauppakuittinsa. Melkein satasella ostettu "ruokaa " : karkkia 8 eri pussia, sipsejä, erilaisia jogurtteja + vanukkaita, chilipähkinöitä, pakasteesta mozzarellatikkuja ym herkkumättöjä, hiusväriä x 3, kynsilakka, valaisin. Ainoa oikea ruoka oli maitopurkki ja sekin luomu, tuplasti kalliimpi. Mitä helvettiä? Itse nettopalkalla 1400 eur, en todellakaan ostele karkkeja ja vanukkaita ruuaksi. Eikä todellakaan ole varaa myöskään noita ystävän ostoksia enää tukea.

Miten joku sinun hulttiotuttusi liittyy tukiviidakkoon ja meihin muihin.

Vierailija
60/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelasta voi myös pyytää ennakkomaksua, jos tietää, että palkka tulee myöhässä. Ainakin kerran olen sitä hyödyntänyt ja toimi hyvin. Varmaan kassoillakin voi olla joku vastaava, joten jos raha on tiukalla, kannattaa ainakin yrittää selvittää tämmöinen mahdollisuus.

"Jos työnantajan palkkatodistuksen odottaminen viivästyttää kohtuuttomasti työttömyysetuuden maksamista, etuus voidaan maksaa etukäteen itse ilmoittamiesi tulojen perusteella. Kohtuuttomalla viivästyksellä tarkoitetaan noin 2 viikkoa. Ennakkomaksu on mahdollinen silloin, kun alat saada soviteltua työttömyysetuutta. Jos sinulle voidaan maksaa työttömyysetuutta säännöllisessä maksurytmissä, ennakkomaksua ei makseta.

Ennakkomaksua varten sinun pitää toimittaa Kelaan tieto

työsuhteen kestosta

päivittäisistä työtunneista

bruttopalkasta

työnantajan yhteystiedoista

voit käyttää lomaketta, jonka nimi on Palkkatodistus (TT10). Työnantaja ilmoittaa sen avulla palkkasi sovitellun työttömyysetuuden maksamista varten."

http://www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus

Kaunis ajatus, mutta todellisuudessa maksavat ennakkoa vain jos EI ole tiedossa maksupäivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi