"En pysty tehdä", "en suostu lähteä" jne. Mistä nää kielioppivirheet oikein tulee, kun niitä on nähnyt muutaman viime vuoden aikana koko ajan enemmän?
Erikoista, että oikeaoppinen "alkaa tehdä" taas ei ole turhan monella hallussa, mutta esim. noita otsikon mukaisia ihmeellisiä versioita näkee koko ajan enemmän, varsinkin tuota "pystyä tehdä". Miksi?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Toinen ärsyttävyys on possessiivisuffiksin poisjättö, jota näkee jo mainoksissa ja teevessäkin, "meidän tarina", "sinun auto".
Konjugaatioiden unohtaminen on myös nykypäivää puhekielessä, "mä voisin tiskaa" vrt. "mä voisin tiskata".
Suomen kieli rapistuu ja köyhtyy hiljalleen.
Laitan viestiä vrt. viestin, tässä sulle esimerkkiä vrt. esimerkki.
Asuntomarkkina on pysähdyksissä vrt. Asuntomarkkinat ovat lähes pysähdyksissä.
Rakennussuhdanne on huono tällä hetkellä.
"Syyttäjä: Ville Tapio halusi salailla Vastaamon tietomurtoa Yle seuraa oikeudenkäyntiä" vrt Syyttäjä: Ville Tapio halusi salata Vastaamon tietomurron Yle seuraa oikeudenkäyntiä
Aika kummaksi on kieli muuttumassa. Kaikkea ei voi edes selittää "kansainvälistymisellä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset lukevat niin vähän, että eivät ymmärrä ihan perussanojenkaan merkitystä.
Olin suuresti hämmästynyt kun Haluatko miljonääriksi ohjelmassa ei esim. korkeakouluopiskelija kilpailija tiennyt mikä on proviisori.
Yleistieto ihan hukassa monella
Jutta Urpilainen veikkasi Nummisuutarien kirjoittajaksi Kalle Päätaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset lukevat niin vähän, että eivät ymmärrä ihan perussanojenkaan merkitystä.
Olin suuresti hämmästynyt kun Haluatko miljonääriksi ohjelmassa ei esim. korkeakouluopiskelija kilpailija tiennyt mikä on proviisori.
Mitä välii????? Hei cmon Päätalo tai Aleksiskiveksis so last season....
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä on helppo vedättää ja hallita. Niiltä puuttuu kyky lähdekritiikkiin eli tosiasioiden ja huuhaaväitteiden erottamiseen. Ne ovat myös vainoharhaisuuteen taipuvaisia. Siksi salaliittoteoriat uppoavat kuin puukko läskiin.
Erityisen hyvin tyhmistäminen näkyy miehissä. Ei ensimmäistäkään viestiä tai kommenttia fiksulla suomella.
Kirjoitustaito nostaa miehen korkeimpaan A-ryhmään. Ennen oli kunnia-asia osata kirjoittaa.
Noh noh... En erityisesti nostaisi miehiä tässä asiassa tikunnokkaan. Erityisesti sanoisin tyhmistymisen ja kielitaidottomuuden näkyvän kehä kolmosen sisäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ärsyttävyys on possessiivisuffiksin poisjättö, jota näkee jo mainoksissa ja teevessäkin, "meidän tarina", "sinun auto".
Konjugaatioiden unohtaminen on myös nykypäivää puhekielessä, "mä voisin tiskaa" vrt. "mä voisin tiskata".
Vai pitäiskö tilaa ruokaa?
Toinen juttu on yhdyssanat. Kolmen sanan yhdyssana tyyliin "yhdyssanahirviö" on jo ylioppilaallekin tekemätön paikka.
Koulutusleikkaukset näkyvät. Kumma juttu, miksi oikeisto haluaa tyhmistää kansaa aivan samoin kuin Venäjällä on tehty.
Suomen valtti oli osaamispääoma, jota vastaan nykyiset hallituspuolueet kilvan hyökkäävät.
Haluavat vetää kansan yhtä alas kuin ovat itse harhaisessa oikeistopopulismissaan?
Leikkaukset eivät ole syy, vaan se kuuluisa "kansainvälistyminen" jota jopa yliopistot niin innokkaasti harrastavat
Luuletko tosiaan, että suomen kielen taito on vain kahdessa vuodessa romahtanut. Aika tyhmä olet, jos niin luulet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristyttävää kieltämättä. En voi ymmärtää, että joku tekee sellaisia virheitä. Silti niitä palstalla näkee. Missään muualla en ole sellaiseen törmännyt, enkä ole totisesti koskaan tavannut henkilöä, joka puhuisi noin. Ja sellainen vielä levittää "oppejaan" omille lapsilleen. Panee todella vihaksi, että jotkut kehtaavat käyttää tuollaista kieltä.
Yhden olen itse asiassa kohdannut livenä, puhui tuolla tavalla lapselleen. Se oli hirveä näky. Halveksittavaa.
Nuorisolta tuo tuntuu sujuvan .Kysyvät " ketä tuli " kun tulijoita on yksi ja " ketä sen tekee ",kun pitäisi kysyä "kuka sen tekee "
Ketä tuli puhekieleen ihan muutama vuosi sitten. Ensimmäisenä sen huomasi keskustelupalsoilla ja sieltä se levisi kaikkialle
Mitä tästä siis pitäisi päätellä? jokainen joka väittää, ettei ole mitään väliä jos kirjoittaa puhekielellä on pahasti väärässä. Itsekään en ole mikään kuninkaallinen äidinkielentaidoissani, mutta ainakin yritän
Olisikohan kouluopetuksella jotain tekemistä asian kanssa? Ja arvostavatko vanhemmat(kaan) lastensa opiskelua, kyselemällä esim. kielioppiasioita.
Myös ihan tavallisten kirjojen lukeminen lienee vähentynyt. Mallioppimista kotoa kaiketi osittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän menee asiasta ohi, mutta tälläkin palstalla suunnilleen puolet porukasta oli sitä mieltä, että takassa on "pelli" eikä pelti, ja että kyse on murre-eroista. Se litteä metallilevy jolla hormi suljetaan, on pelti. Pelli ei ole edes sana, vaan virheellinen muoto joka on syntynyt väärinymmärryksen pohjalta.
Turha odottaa ihmisiltä kirjoitustaitoa.
No kyse nimenomaan on murre-eroista. Kaikki murrevariantit eivät tietenkään ole yleiskielisiä, ja näistä se yleiskielinen muoto on pelti. Silti ainakin Satakunnassa on normaalia sanoa pelli, ja siellä muoto kuuluu juurikin murteeseen. Ei murre ole väärin, vaikkei se virallisiin käyttöyhteyksiin sovikaan.
Pirkanmaalla se on myös pelli. Uuninpelli, laitakko takappelli kii. Tältä se näyttää kirjoitettuna. Parempi siis käyttää yleiskieltä kirjoitettaessa
Vierailija kirjoitti:
Possessiivisuffiksin saa jättää pois. Särähtää minunkin korvaanI. Minun auto. Jopa puuro tuli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin koko kansa josta ei nykymenolla ole jäljellä juuri mitään 30 vuoden päästä.
Se on kyllä niin sääli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄 Kakara siellä ilmeisesti
Sivistynyt ihminen tietää maansa kulttuurista ja Nummisuutarit on arvostettu aikansa teos. Meille jo nuorena koulussa opetettiin näitä asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan ainakin osittain seurausta siitä, että nykyisillä radio- ja tv-toimittajilla/juontajilla ei ole kunnon koulutusta. Telkkariin ja radioon mennään hihitteleen ja hölisemään omista jutuista ja mielipiteistä.
Lehtiin kirjoittavat toimittajatkin tekevät kummallisia virheitä. Vasta joku oli taivuttanut akkusatiivissa rautu sanaa "rautunin", kyseessä siis kala. RAUDUN.
Tai sitten käyttävät tekoälyä. Niin helppoa kun ei tarvitse tehdä enää yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni täysin uusi ilmiö on näiden Kääriä, nuolia, taiteilia, vitsailia jne virheellisten muotojen käyttö. On hämmentävää, että joku oikeasti luulee, että taiteilija kirjoitetaan taiteilia.
Näissä sanan merkitys saattaa muuttua ihan olennaisesti, kun tekijästä jätetään se j-kirjain pois. Itseäni tämä ärsyttää kaikkein eniten
Esimerkiksi
Kääriä tarkoittaa tekemistä: Kääriä tavaraa pakettiin, kääriä sätkää. Henkilö joka käärii niitä paketteja on se käärijä. Eihän nuo nyt tarkoita ollenkaan samaa asiaa
Minua on zlkanut häiritä kovin yleistynyt sana lapsien, kun sen pitää olla lasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄 Kakara siellä ilmeisesti
&nbs
Lapsena pakotettiin lukemaan seitsemän veljestä ja kalevala koulussa. Olivat muuten aika tylsiä, mutta ainakin tiedän mitä teoksia ne ovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Paljon lukeva imee myös kieliopin ns. selkäytimeensä.
Moni vanhemman polven ihminen kirjoittaa virheettömällä kieliopilla vaikka ei osaa kieliopin teoriaa.
Nykyisin voi päätellä ihmisen iän sähköpostin viestien perusteella. Me vanhemmat ihmiset kirjoitamme kokonaisia lauseita joissa ei ole silmiinpistäviä kielioppivirheitä.
Ajattelen, että kouluissa nykyisin on niin paljon monivalintatehtäviä, että ne köyhdyttävät kielitaidon. On ihan eri asia vastata vapaasti kirjoittamalla kysymykseen kun ruksata yksi monivalintatehtävistä. Kun kirjoittaa vastauksen, näin myös opettaja huomaisi kenellä on vaikeuksia kieliopin kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelupalstoilla ei ole tarkoitus kirjoittaa kirjakieltä, saati sitten puheessa. Ellet sitten ole äidinkielenopettaja ja puhunut ainekirjoituksesta.
En näe mitään syytä olla kirjoittamatta täydellistä suomea paitsi sen, ettei osaa kirjoittaa täydellistä suomea.
Osaaja ei myöskään laske tasoaan somessa.
Väitteesi on typerä. Sinä et vain osaa.
Syy kirjoitustaidon rapistumiseen on lukuharrastuksen puute. En pysty arvostamaan ihmistä joka ei lue eikä osaa kirjoittaa vaikka kävi koulunsa. Kieli on ihmisaivojen tiedonsiirtoväline.
Alkeellinen virhe, esim. yhdyssanan kirjoittaminen erikseen, kielen tai kansallisuuden kirjoittaminen isolla, välimerkkien puute tai ylimäärä tekee vääjäämättä oppimattoman vaikutelman.
Ei ehkä kannata leimata muita? Itse puhun neljää kieltä ja opettelen viidettä, joten joskus säännöt menevät sekaisin. Se on täysin inhimillistä, ei merkki opin puutteesta. Säännöt menevät kielissä joskus "ristiin", eli se mikä on suomeksi oikein on vastaavasti kirjoitusvirhe toisella kielellä.
Itse halveksin myös ennen näitä väärinkirjoittajia kunnes työkieleni on vaihtunut useaan otteeseen ja palatessani Suomeen huomaan ettei kielikorvani enää toimi yhtä aukottomasti. Harvemmin käytetyt muodot myös unohtuvat helposti.
Me kaikki emme ole samassa asemassa, nämä asenteenne toimivat ehkä vielä 80-luvun Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristyttävää kieltämättä. En voi ymmärtää, että joku tekee sellaisia virheitä. Silti niitä palstalla näkee. Missään muualla en ole sellaiseen törmännyt, enkä ole totisesti koskaan tavannut henkilöä, joka puhuisi noin. Ja sellainen vielä levittää "oppejaan" omille lapsilleen. Panee todella vihaksi, että jotkut kehtaavat käyttää tuollaista kieltä.
Yhden olen itse asiassa kohdannut livenä, puhui tuolla tavalla lapselleen. Se oli hirveä näky. Halveksittavaa.
Nuorisolta tuo tuntuu sujuvan .Kysyvät " ketä tuli " kun tulijoita on yksi ja " ketä sen tekee ",kun pitäisi kysyä "kuka sen tekee "
Ketä tuli puhekieleen ihan muutama vuosi sitten. Ensimmäisenä sen huomasi keskustelupalsoilla ja sieltä se levisi ka
Itse muistelen kuulleeni "ketä" sanan "kuka" sijasta noin 35 v sitten pk-seudulla, eli oliko 80-luvun loppua tai 90-luvun alkua. En tiedä onko ollut laajemmin käytössä jo silloin jossakin päin Suomea.
Tyhmiä on helppo vedättää ja hallita. Niiltä puuttuu kyky lähdekritiikkiin eli tosiasioiden ja huuhaaväitteiden erottamiseen. Ne ovat myös vainoharhaisuuteen taipuvaisia. Siksi salaliittoteoriat uppoavat kuin puukko läskiin.
Erityisen hyvin tyhmistäminen näkyy miehissä. Ei ensimmäistäkään viestiä tai kommenttia fiksulla suomella.
Kirjoitustaito nostaa miehen korkeimpaan A-ryhmään. Ennen oli kunnia-asia osata kirjoittaa.