Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"En pysty tehdä", "en suostu lähteä" jne. Mistä nää kielioppivirheet oikein tulee, kun niitä on nähnyt muutaman viime vuoden aikana koko ajan enemmän?

Vierailija
14.02.2018 |

Erikoista, että oikeaoppinen "alkaa tehdä" taas ei ole turhan monella hallussa, mutta esim. noita otsikon mukaisia ihmeellisiä versioita näkee koko ajan enemmän, varsinkin tuota "pystyä tehdä". Miksi?

Kommentit (145)

Vierailija
1/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ainoat aktiivisesti luetut suomenkieliset tekstit ovat av-palsta ja blogit, niin mitäpä muutakaan siitä voi seurata.

Vierailija
2/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelupalstoilla ei ole tarkoitus kirjoittaa kirjakieltä, saati sitten puheessa. Ellet sitten ole äidinkielenopettaja ja puhunut ainekirjoituksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pönttöjen pitää  esittää kansainvälistä kosmopoliittia, jolle suomen kieli on aika vaikeaa, kun elää ja ajattelee vieraitten kielien keskellä eikä yhtään täällä normaaliarjessa, kuten me muut suomalaiset, joilta äidinkieli sujuu jokseenkin paremmin...

Vierailija
4/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä vuosikaudet lueskellut ahkerasti somea, keskustelupalstoja jne. Pointtini on se, että nuo oudot sanonnat on ilmestyneet näille kyseisille sivustoillekin vasta nyt ehkä parin-kolmen viime vuoden aikana. Mistä ne ovat tulleet ja "levinneet" niin yleisiksi?

Ap

Vierailija
5/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyristyttävää kieltämättä. En voi ymmärtää, että joku tekee sellaisia virheitä. Silti niitä palstalla näkee. Missään muualla en ole sellaiseen törmännyt, enkä ole totisesti koskaan tavannut henkilöä, joka puhuisi noin. Ja sellainen vielä levittää "oppejaan" omille lapsilleen. Panee todella vihaksi, että jotkut kehtaavat käyttää tuollaista kieltä.

Yhden olen itse asiassa kohdannut livenä, puhui tuolla tavalla lapselleen. Se oli hirveä näky. Halveksittavaa.

Vierailija
6/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ärsyttävyys on possessiivisuffiksin poisjättö, jota näkee jo mainoksissa ja teevessäkin, "meidän tarina", "sinun auto".

Konjugaatioiden unohtaminen on myös nykypäivää puhekielessä, "mä voisin tiskaa" vrt. "mä voisin tiskata".

Suomen kieli rapistuu ja köyhtyy hiljalleen.

Vierailija
7/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuollainen kieli pitäisi diskata palstalta. Sen ei pitäisi läpäistä suodattimia. Ei tuollaista kieltä saa levittää.

Vierailija
8/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki suomen kielen muuttuminen ollut rapistumista ja köyhtymistä, vai pelkästään se, mikä on tapahtunut sinun elinaikanasi? Jos nyt tarkastelet pelkästään kirjoitetun suomen historiaa, pidätkö kaikkia tapahtuneita muutoksia rappion merkkeinä? Vai voisiko kuitenkin olla niin, että kielen muuttuminen on ihan luonnollinen osa elävän kielen kehitystä?

Vierailija
9/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppi ei ole kiinnostavaa. Jopa Hesarin uutisissa on hössöttäviä ja hyysääviä tekstejä. Yle koittaa vielä pitää kiinni kielestämme.

Toista on esim. ranskassa, jossa ainakin tiedotusvälineet varjelevat kieltä.

Ei Suomessa kuitenkaan ole niin huono tilanne kuin Ruotsissa, jossa lainasanoja otetaan koko ajan yleiskieleen niin, että alkuperäiset sanat ja niiden merkitykset hämärtyvät.

Vierailija
10/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen ärsyttävyys on possessiivisuffiksin poisjättö, jota näkee jo mainoksissa ja teevessäkin, "meidän tarina", "sinun auto".

Konjugaatioiden unohtaminen on myös nykypäivää puhekielessä, "mä voisin tiskaa" vrt. "mä voisin tiskata".

Suomen kieli rapistuu ja köyhtyy hiljalleen.

Juu, yksikin kuntosali mainosti, että "sinun onnistuminen". Eipä anna kovin erikoista kuvaa siitä kuntosalista. Myös ihmiset, jotka käyttävät tuollaista kieltä, antavat todella epäilyttävän kuvan.

Vierailija
11/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Konjugaatio on verbin taivutusluokka, ts. malli, jonka mukaan tiettyyn konjugaatioon kuuluvat verbit taivutetaan. 

Vierailija
12/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä vuosikaudet lueskellut ahkerasti somea, keskustelupalstoja jne. Pointtini on se, että nuo oudot sanonnat on ilmestyneet näille kyseisille sivustoillekin vasta nyt ehkä parin-kolmen viime vuoden aikana. Mistä ne ovat tulleet ja "levinneet" niin yleisiksi?

Ap

Kännykän automaattisen tekstinsyötön kautta. Ensin moni ei vain jaksanut korjailla niitä virheitä (2005-2010) ja sitten alkoikin pikkuhiljaa hämärtyä ymmärtys siitä, kyseessä ylipäänsä on virhe (2010->).

Vierailija
13/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin poistuin Naistenhuone-ryhmästä Facebookissa koska en kestänyt juuri tuollaisia kirjoitusvirheitä, joita varsinkin nuoret siellä viljelivät.

Minua ihmetytti myös valtavasti meemit, joissa oli tällaisia kirjoitusasuja:

"Kun otat muijaas takaa päin ja näät sen p*rsereikä tuijottamas sua"

Miksi ihmiset eivät osaa enää taivuttaa sanoja oikein? Ihan pistää kiehumaan välillä kun tekstistä ei meinaa saada selvää lukuisten virheiden takia ja sitten kun niistä mainitsee niin ihmiset puolustautuvat sanomalla "ei netis tarvii kirjottaa oikein ko ei tää oo mikää äikä esseeeee"

Ihmeellistä, että ihmiset eivät halua opetella edes yhtä kieltä kunnolla.

Vierailija
14/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on agglutinoiva kieli. Sitä ei pidä  mennä muuttamaan vain siksi etteivät jotkut viitsi  opetella  verbien taivuttamista.

Vierailija
15/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ärsyttää myös ihmiset, jotka eivät osaa kirjoittaa otsikoita oikein. Koko tarinaa ei ole tarkoitus kirjoittaa otsikkokenttään, vaan siinä lyhyesti ja tiivistetysti kirjoitetaan asia. Esimerkiksi:"Miksi kielioppivirheet ovat lisääntyneet?"

Vierailija
16/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi ärsyttää myös ihmiset, jotka eivät osaa kirjoittaa otsikoita oikein. Koko tarinaa ei ole tarkoitus kirjoittaa otsikkokenttään, vaan siinä lyhyesti ja tiivistetysti kirjoitetaan asia. Esimerkiksi:"Miksi kielioppivirheet ovat lisääntyneet?"

Tautologia ärsyttää. Lisäksi myös.

Vierailija
17/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli kehittyy ja muotoutuu ajan mukana. En pidä sitä pahana. Kaikkea tehostetaan - myös kielenkäyttöä. Mutkat suoriksi vaan. Suomi onkin ollut ihan riittävän monimutkaista aiemmin.

Vierailija
18/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n "nää" hyvää kirjakieltä?

Vierailija
19/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan olisi avannut tätä ketjua, jos otsikko olisi ollut tuo ehdottamasi. Tämän ketjun otsikosta bongasin asian, jota olen itsekin ihmetellyt, joten kiinnostuin tästä ketjusta.

Vierailija
20/145 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:n "nää" hyvää kirjakieltä?

Ei ole kirjakieltä, mutta keskustelun pointtina on oletettavasti nuo typerästi taivutetut sanat, joissa ei kirjakielelläkään ole päätä eikä häntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi