Miten toimit jos näet jonkun parkkaavan inva-paikalle ja tervein jaloin nousee ulos autosta?
Todella moni kokee asiakseen tulla avautumaan minulle asiasta kun näin teen. Eivät edes huomaa katsoa, että mulla on se inva-kortti tuulilasissa!
Kaikki sairaudet ei näy päälleppäin ja toisekseen se tervejalkainen voi olla sen invan kuski.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun aiheesta on ketju, niin kysyn kysymyksen.
Mitä olette mieltä, jos 24h auki olevan kaupan edessä on kaikki lähimmät ruudut inva-paikkoja, joita on n 10 kpl.
Onko oikein/väärin pysäköidä yöllä, kun muita asiakkaita ja pysäköijiä ei ole paljon, pariksi minuutiksi oven lähelle, siis inva-paikalle?
Vapaita inva paikkoja jää siis vielä n. 9 kpl ja kyse todellakin reilusti alle viiden minuutin pysäköinnistä? Vain pikaisesta käynnistä kaupan kassalla, johon aikaa kuluu oikeasti pari minuuttia?
Kiireempään aikaan/päivällä inva paikalle pysäköiminen on mielestäni väärin, lyhyeksikin aikaa ja ne paikat täytyy jättää niitä tarvitseville, mutta mites tuo yllä oleva?Ei ole Ok, koska jos olisi, invapaikat olisivat aina täynnä jos kuka tahansa laiska tai asennevammainen saisi käyttää niitä "jos ei mene kauaa".
Juu päivällä ei saa pysäköidä, vaikka ei mene kauaa. Eikä yölläkään jos menee yhtään pitempään.
Mutta yöllä, kun koko kaupan pihassa ei ole usein yhtäkään autoa, korkeintaan pari. Ja inva-paikkoja 10 kpl. En jotenkin usko että yöllä sen parin minuutin aikana tulee 10 inva merkin omaavaa asiakasta tai kymmentä asiakasta muutenkaan.
Eikö tässä kohtaa voi käyttää omaa harkintakykyä? Vai onko tämä ihan yksiselitteisesti väärin?
Pitäisikö sinun hankkia ihan itse se invakortti, jos et jaksa edes yöllä, kun varmaan muuallakin parkkipaikalla on tilaa, kävellä muutamaa metriä sinne kauppaan?
Vilkaisen auton ikkunaa. Jos siinä on inva-merkki, en sano mitään. Jos merkkiä ei ole, vilkuilen kuskia tuimasti ja sanon kovaäänisesti lapselleni (joka tavallisesti on mukanani), että VOI SENTÄÄN, SETÄ EI HUOMANNUT, ETTÄ JÄTTI AUTON INVA-PAIKALLE! Siinä kohtaa lapseni, joka ymmärtää äänensävystäni sedän tehneen pahasti, vastaa minulle vihaisesti EI SAA ja minä totean opettavaisesti NO NIIN EI SAAKAAN, TUHMA SETÄ.
Sen sijaan perhepaikalle saa puolestani ajaa ihan kuka tahansa, oli lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun aiheesta on ketju, niin kysyn kysymyksen.
Mitä olette mieltä, jos 24h auki olevan kaupan edessä on kaikki lähimmät ruudut inva-paikkoja, joita on n 10 kpl.
Onko oikein/väärin pysäköidä yöllä, kun muita asiakkaita ja pysäköijiä ei ole paljon, pariksi minuutiksi oven lähelle, siis inva-paikalle?
Vapaita inva paikkoja jää siis vielä n. 9 kpl ja kyse todellakin reilusti alle viiden minuutin pysäköinnistä? Vain pikaisesta käynnistä kaupan kassalla, johon aikaa kuluu oikeasti pari minuuttia?
Kiireempään aikaan/päivällä inva paikalle pysäköiminen on mielestäni väärin, lyhyeksikin aikaa ja ne paikat täytyy jättää niitä tarvitseville, mutta mites tuo yllä oleva?Ei ole Ok, koska jos olisi, invapaikat olisivat aina täynnä jos kuka tahansa laiska tai asennevammainen saisi käyttää niitä "jos ei mene kauaa".
Juu päivällä ei saa pysäköidä, vaikka ei mene kauaa. Eikä yölläkään jos menee yhtään pitempään.
Mutta yöllä, kun koko kaupan pihassa ei ole usein yhtäkään autoa, korkeintaan pari. Ja inva-paikkoja 10 kpl. En jotenkin usko että yöllä sen parin minuutin aikana tulee 10 inva merkin omaavaa asiakasta tai kymmentä asiakasta muutenkaan.
Eikö tässä kohtaa voi käyttää omaa harkintakykyä? Vai onko tämä ihan yksiselitteisesti väärin?Pitäisikö sinun hankkia ihan itse se invakortti, jos et jaksa edes yöllä, kun varmaan muuallakin parkkipaikalla on tilaa, kävellä muutamaa metriä sinne kauppaan?
Mä taas en näe mitään järkeä juosta parkkipaikan läpi jos siellä ei ole ketään muuta, harvoin klo 3.30 on. Enkä käy kun kahvin, leivän tms lähimmältä kassalta.
Enkä estä kenenkään inva-merkillisen pysäköintiä heille varatuille paikoille.
Ihan samoin kun en jalankulkijana jää yöllä odottamaan valon vaihtumista vihreäksi, jos yhtään autoa ei näy missään suunnassa.
Mä en koe että nuo on kovin suuria rikkeitä.
Päivällä mä usein kävelenkin parkkipaikan toiselta puolelta, ovien läheltä on ihan turhaa edes etsiä vapaata paikkaa joten jätän auton silloin jo ihan suosiolla johonkin etemmäs, missä on enemmän vapaata tilaa eikä autoja vieri vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vilkaisen auton ikkunaa. Jos siinä on inva-merkki, en sano mitään. Jos merkkiä ei ole, vilkuilen kuskia tuimasti ja sanon kovaäänisesti lapselleni (joka tavallisesti on mukanani), että VOI SENTÄÄN, SETÄ EI HUOMANNUT, ETTÄ JÄTTI AUTON INVA-PAIKALLE! Siinä kohtaa lapseni, joka ymmärtää äänensävystäni sedän tehneen pahasti, vastaa minulle vihaisesti EI SAA ja minä totean opettavaisesti NO NIIN EI SAAKAAN, TUHMA SETÄ.
Sen sijaan perhepaikalle saa puolestani ajaa ihan kuka tahansa, oli lapsia tai ei.
Ai miksi?
Yleensähän ne perhepaikat on lähellä ovia, ja kyse ei siinä mielestäni ole niinkään pysäköinnistä, vaan siitä että perheet, joissa on pikkulapsia, pääsee kauppaan ilman koko parkkipaikan ylittämistä.
Useinhan kaupasta tullessa ihmisillä on paljon ostoksia joita kantaa/työntää kärryssä ja pienet lapset voi yllättäen vaikka rynnätä juoksemaan sinne omaa autoa kohti, tai kohti kauppaa muitten autojen väliin/taakse.
Olen monesti ihmetellyt vanhempia jotka antaa lasten juosta pitkin parkkipaikkaa, eikö niitä pelota yhtään, autoilijoina itsekin tietävät ettei pieniä lapsia näe niin helposti, jos ollenkaan, esim peruuttaessa, jos lapsi yllättäen juoksee auton taakse.
Yllättäen olen kiukkuisimmat huomautukset saanut toisilta inva-luvan omistajilta vaikka oma lupani on ollut näkyvillä ikkunassa. Kerrankin yhden tavaratalon parkkihallissa viereisen auton omistaja tööttäili ja heilutti minulle omaa lupalappuaan. Oi aikoja, oi tapoja. Ja kerran mieheni oli kuskina ja haki kaupasta jotain niin silloin hänkin sai huutia puolestaan joltain terveeltä. Useimmiten onneksi saa ihan rauhassa pysäköidä.
Meillä uimahallin edessä olevat inva-ruudut on aina täynnä isiä, jotka citymaasturin tyhjäkäydessä odottavat lapsiaan uimasta. Ja minä ajan parkkiksella rinkiä ja odotan että yksikin lähtisi ja paikka vapautuisi. Pääsisin viemään vammaisen lapseni uimaan, tilausaunan varaus odottaa.
Monta kertaa on tehnyt mieli mennä koputtamaan ikkunaan ja pyytämään vapauttamaan paikka.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä invapaikkaa sitten tarvitsee jos pääsee kulkemaan omin jaloin ja autosta ulos? Mikä sellanen sairaus on joka ei näy liikkumisessa mutta ei voi liikkua?
Ei nyt vaan tule yhtäkään mieleen....
Esimerkiksi ADHD lapsen vanhemmille voidaan turvallisuus syistä myöntää invapysäköinti lupa.
Itse ajan välillä inva paikalle jos jään istumaan autoon odottaessani jotain. Voin tarvittaessa heti koslani siirtää siitä mutta mutisijoille tiedoksi ; metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Jos joku tulee tästä päätään aukomaan niin saa olla valmiina samaan täys laidalliseen. Pitääkö kaikkeen aina sekaantua?
Prisman pihalla on paikkoja jopa 'lapsiperheille' (kyltissä mainitusti) erikseen.
En mitenkään. Korkeintaan katson, että taas yksi läski, joka ei jaksa 20 metriä enempää kävellä.
Mä käyn eräässä baarissa aina inva-vessassa jos on mahdollista. Katson kyllä, että ei olisi invalideja paikalla. Syy on se, että ne miesten vessat on siinä baarissa ihan hirveät. On yksi iso kusilaari, jossa kaikki seisoo vierekkäin ja hoitaa hommat ja kopissa taas ei ole yhtään valoa jne. Jos on oikeasti taipumusta ujopissaan, niin mielestäni ihan oikea vaihtoehto. En minä siellä inva-vessassakaan seinille pasko tai reunoille kuse.
En mitenkään. Kotipaikkakunnalla on niin paljon invapaikkoja, ettei ne yksinkertaisesti koskaan ole täynnä. Joten jos joku nyt sattuu yhden niistä viemään.. Ei kiinnosta.
Nostan kädet ylös kohti taivasta ja huudan:
"Halleluja, kiitos jumalalle! Sinä KÄVELET!!!!"
Vierailija kirjoitti:
Prisman pihalla on paikkoja jopa 'lapsiperheille' (kyltissä mainitusti) erikseen.
Leveämpi paikka, ja lähellä ovia, ei lasten kanssa tarvii seikkailla koko parkkipaikan läpi, vaarallista kun siellä autot peruuttaa ja lasta ei näe helposti auton takaa. Jos siis lapsi vaikka ryntää yllättäen juosten kohti kauppaa tai omaa autoa.
Ne paikat pitäisi oikeasti jättää lapsiperheille.
Itsellä ei ole lapsia, mut silti.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan välillä inva paikalle jos jään istumaan autoon odottaessani jotain. Voin tarvittaessa heti koslani siirtää siitä mutta mutisijoille tiedoksi ; metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Jos joku tulee tästä päätään aukomaan niin saa olla valmiina samaan täys laidalliseen. Pitääkö kaikkeen aina sekaantua?
Miten invapaikkaa tarvitsevan pitää viestiä sinulle, kun haluaa paikkasi? Nousta autostaan ja tulla koputtamaan autosi ikkunaan?
Olen ollut monesti kuskina huonosti liikkuvalle, joten kokemusta on. Yleinen havainto on se, että huonosti liikkuva on yleensä aina myöhässä siitä, milloin kyyti tulee, joten pitää lähteä hakemaan. Joskus se merkki on sillä huonosti liikkuvalla mukanaa, kun on tullut erikyydillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ovat naiskuskit todenneet kun olet heitä sedäksi kutsunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Minua ei kiinnosta pätkääkään, kuka pysäköi millekin paikalle.
Samaa mieltä. Minäkään en välitä jos piittaamaton tyyppi päättää omia invapaikat.
Olisi kiva jos ihmiset viitsisivät piitata. Kai ny tyhmimmätkin tajuavat että kun terve omii invapaikan, sen vie joltakulta joka tarvitsee sitä. Joskus tekee niin mieli repästä tuulilasin pyyhkimen irti siitä pirun laputtomasta autosta ohimennen, vielä hyvät tavat on voittaneet vit*tuksen. Vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leveämpi paikka, ja lähellä ovia, ei lasten kanssa tarvii seikkailla koko parkkipaikan läpi, vaarallista kun siellä autot peruuttaa ja lasta ei näe helposti auton takaa. Jos siis lapsi vaikka ryntää yllättäen juosten kohti kauppaa tai omaa autoa.
Ne paikat pitäisi oikeasti jättää lapsiperheille.
Itsellä ei ole lapsia, mut silti.
Ja leveämmältä paikalta on helpompi ottaa kaukalo pois kyydistä tai laittaa rimpuileva taapero tuoliinsa ilman, että tarvitsee pelätä kolhivansa naapuriautoa oman auton ovella.
Katson onko invamerkkiä lasilla. Ilmoitan kaupan palvelutiskille asiattomasta parkkeerauksesta ja asiakasinfo saa kuuluttaa siirtämään ajoneuvon pois invapaikalta jos invamerkkiä ei ole asianmuksisesti tuulilasilla.