Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimit jos näet jonkun parkkaavan inva-paikalle ja tervein jaloin nousee ulos autosta?

Vierailija
13.02.2018 |

Todella moni kokee asiakseen tulla avautumaan minulle asiasta kun näin teen. Eivät edes huomaa katsoa, että mulla on se inva-kortti tuulilasissa!
Kaikki sairaudet ei näy päälleppäin ja toisekseen se tervejalkainen voi olla sen invan kuski.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, osaan huomioida ns. näkymättömän vammaisuuden mahdollisuuden, koska minulla itsellänikin on sellainen, vaikken invapaikkoja tarvitsekaan.

Luin joskus (näkymättömästi) vammaisten kokemuksia jostain iltapäivälähden jutusta ja ällistyin, miten törkeästi heitä on tultu esim. tenttaamaan invapaikalle pysäköimisestä, aivan kuin vammainen ihminen olisi tilivelvollinen selittämään vammansa laatua tuntemattomalle.

Vierailija
22/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun alla Jumbossa lihava taxikuski pysäköi invaruutuun, kun kävi itselleen kinkun ostamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö olla pyörätuolia käyttävä, että saa invatunnuksen? Käsittääkseni voi olla muitakin syitä kuin pyörätuoli. Itse esim. tarvitsisin invatunnusta, mutta haitta-aste pisteeni jäivät muistaakseni yhden päähän tarvittavasta ja olen ihan tervejalkainen. 

Ei tarvitse olla pyörätuolin käyttäjä, jotta voi saada "Vammaisen pysäköintiluvan"

Vammaisen pysäköintilupa on henkilökohtainen ja se myönnetään vammaiselle henkilölle, joka voi ajaa itse, tai häntä voidaan kuljettaa. Tällöinkin lupa myönnetään vammaiselle, ei vammaista kuljettavalle henkilölle.

Poikkeuksen muodostavat hoitolaitokset, joiden työntekijälle voidaan myöntää pysäköintilupa, jos hän kuljettaa vammaisia työssään.

Seuraavksi tulee vähän kapulakielinen esimerkki: Jos vammaisuus aiheutuu heikentyneestä näöstä, on näöntarkkuuden oltava paremmassa silmässä enintään 0,1. - Näkökykä voidaan myös arvioida erikseen kokonaisuutena.

Vierailija
24/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun aiheesta on ketju, niin kysyn kysymyksen.

Mitä olette mieltä, jos 24h auki olevan kaupan edessä on kaikki lähimmät ruudut inva-paikkoja, joita on n 10 kpl.

Onko oikein/väärin pysäköidä yöllä, kun muita asiakkaita ja pysäköijiä ei ole paljon, pariksi minuutiksi oven lähelle, siis inva-paikalle?

Vapaita inva paikkoja jää siis vielä n. 9 kpl ja kyse todellakin reilusti alle viiden minuutin pysäköinnistä? Vain pikaisesta käynnistä kaupan kassalla, johon aikaa kuluu oikeasti pari minuuttia?

Kiireempään aikaan/päivällä inva paikalle pysäköiminen on mielestäni väärin, lyhyeksikin aikaa ja ne paikat täytyy jättää niitä tarvitseville, mutta mites tuo yllä oleva?

Vierailija
25/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 99 % invapaikoista on aina vapaana, niin ei ole ongelma, vaikka kuka tahansa niihin pysäköisi.

Vierailija
26/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein invapaikalle ilman invamerkkiä pysäköivä ajaa bemarilla. Heille minulta riittää ymmärrystä, koska tunnetusti bemarikuskeilla vammaisuus on päänsisäistä.

Saman huomannut. Ovat usein bemarikuskeja tai hameväkeä.

Vierailija
27/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olette mieltä, jos 24h auki olevan kaupan edessä on kaikki lähimmät ruudut inva-paikkoja, joita on n 10 kpl.

Onko oikein/väärin pysäköidä yöllä, kun muita asiakkaita ja pysäköijiä ei ole paljon, pariksi minuutiksi oven lähelle, siis inva-paikalle?

Vapaita inva paikkoja jää siis vielä n. 9 kpl ja kyse todellakin reilusti alle viiden minuutin pysäköinnistä? Vain pikaisesta käynnistä kaupan kassalla, johon aikaa kuluu oikeasti pari minuuttia?

Kiireempään aikaan/päivällä inva paikalle pysäköiminen on mielestäni väärin, lyhyeksikin aikaa ja ne paikat täytyy jättää niitä tarvitseville, mutta mites tuo yllä oleva?

Aika yleinen tilanne. Eipä sillä ole niin väliä joskus yöllä kun on kirjaimellisesti ainut asiakas. Itse yleensä jätän vain oven viereen, en siis mihinkään ruutuun. Periaattessahan siis pitäisi jättää sallitulle paikalle mutta...

Vierailija
28/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson onko autossa invatunnus. Se pitää olla että saa pysäköidä invapaikalle, oli liikuntarajoitteinen sitten kuski tai matkustaja. Jos tunnusta ei löydy vinkkaan kaupungin pysäköinninvalvontaan.

T. Liikuntarajoitteinen

Oletpa ilkeä.

Vierailija
29/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävällä on invatunnus. Hänellä on keuhkoahtauma, sydänvika, ja vatsalaukku poistettu melkein kokonaan syövän takia, diabetes ja kilpirauhasen vajaatoimnta. Mutta kyllä hän kävelee, vaan ei pitkään.

Vierailija
30/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole Ok, koska jos olisi, invapaikat olisivat aina täynnä jos kuka tahansa laiska tai asennevammainen saisi käyttää niitä "jos ei mene kauaa".

Vierailija
31/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen muka näkee, että jalat ovat terveet?

Kaverini on sökönä olevan niskan takia työkyvyttömyyseläkkeellä, ja hänellä on pysäköintiä varten invatunnus autossa. Hän ei oikeastaan saisi yli kilon painoja kanniskella, joten ihan siksi pitää päästä kaupoissa pysäköimään lähelle ovea, jotta ostosten kantomatka olisi mahdollisimman lyhyt. Jos minä olen kyydissä, voidaan pysäköidä kauemmaksikin, ja toimin "kamelina".

Vierailija
32/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms tauti on yksi joka oikeuttaa invapaikkaan ja joka alkuvaiheessa ei välttämättä tarvitse pyörätuolia, lihasheikkous ja väsyminen pitkästä kävelystä ei näy päällepäin. Joillain ms-taudissa on pahenemisvaiheita mutta joka saattaa taas parantua joksikin aikaa normaaliksi toimintakyvyksi. Parantumaton.

Vierailija
33/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun invaluvan omistavalla tutulla on jaloissa ydinnaulat. Eli teräsputket vahvistamassa hauraita luita.

Pystyy näiden kanssa kävelemään, mutta ilman nauloja olisi varmaan pyörätuolissa. Muun muassa kaatumisriskin takia ei kävele pitkiä matkoja eikä mielellään liiku paikoissa joissa pitää joutua väistelmään ihmisiä tms. Eli hänelle on selvää apua invaluvasta vaikka käveleekin itse.

Vierailija
34/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noista kehtaa huomauttaa, kun kaikkia henkilön rajoitteita ei aina päälle päin näy ja invalappu on saattanut pudota esim penkille, enkä sitä kyyläämättä huomaa.

Sen sijaan minua ketuttavat ne +50 herrat, jotka parkkeeraavat bemarinsa ruuhka-aikaan poikittain perhepaikalle. Ovat yksin liikenteessä, ei ole lapsia/lapsenlapsia, joiden kanssa saisi ihan luvalla siihen jättää. En kuitenkaan uskalla asiasta sanoa, koska kun kerran olimme kälyn kanssa kaupoilla ja hän kuittasi yhdelle herrasmiehelle, että "mihin teidän perhe on jäänyt, kun tuohon pysäköitte?", niin äijä meinasi käydä kiinni. "Akat ei tule sanomaan mihin mä jätän autoni!" Selvä.

Vierailija
35/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole Ok, koska jos olisi, invapaikat olisivat aina täynnä jos kuka tahansa laiska tai asennevammainen saisi käyttää niitä "jos ei mene kauaa".

Juu päivällä ei saa pysäköidä, vaikka ei mene kauaa. Eikä yölläkään jos menee yhtään pitempään.

Mutta yöllä, kun koko kaupan pihassa ei ole usein yhtäkään autoa, korkeintaan pari. Ja inva-paikkoja 10 kpl. En jotenkin usko että yöllä sen parin minuutin aikana tulee 10 inva merkin omaavaa asiakasta tai kymmentä asiakasta muutenkaan.

Eikö tässä kohtaa voi käyttää omaa harkintakykyä? Vai onko tämä ihan yksiselitteisesti väärin?

Vierailija
36/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä noista kehtaa huomauttaa, kun kaikkia henkilön rajoitteita ei aina päälle päin näy ja invalappu on saattanut pudota esim penkille, enkä sitä kyyläämättä huomaa.

Sen sijaan minua ketuttavat ne +50 herrat, jotka parkkeeraavat bemarinsa ruuhka-aikaan poikittain perhepaikalle. Ovat yksin liikenteessä, ei ole lapsia/lapsenlapsia, joiden kanssa saisi ihan luvalla siihen jättää. En kuitenkaan uskalla asiasta sanoa, koska kun kerran olimme kälyn kanssa kaupoilla ja hän kuittasi yhdelle herrasmiehelle, että "mihin teidän perhe on jäänyt, kun tuohon pysäköitte?", niin äijä meinasi käydä kiinni. "Akat ei tule sanomaan mihin mä jätän autoni!" Selvä.

Teille typeryksille olisin itse sanonut, että kyseessä on yhden henkilön perhe.

Vierailija
37/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällöin olisimme pyytäneet kohteliaasti anteeksi ja tarjonneet apua niiden yhden hengen lastenvaunujen esiin nostamiseen. Sieltä tilavan kontin perältä niitä on varmasti raskasta vetää esiin :)

Vierailija
38/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika voi olla myös päässä, niin kuin vihervasureilla, eikä näy kaukaa

Vierailija
39/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä taisit nyt itse olla laiska, etkä lukenut kysymystä.

Kyseessä siis tilanne, kun on oikeastaan ainoa pysäköijä koko parkkipaikalla ja ainoa asiakas koko kaupassa.

Ja inva-paikkoja on kaikki lähellä olevat, n 10 kpl.

Vierailija
40/67 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällöin olisimme pyytäneet kohteliaasti anteeksi ja tarjonneet apua niiden yhden hengen lastenvaunujen esiin nostamiseen. Sieltä tilavan kontin perältä niitä on varmasti raskasta vetää esiin :)

Kiitos ei. Apua ei tarvita. Näettehän itse, mutta ette osaa ilmeisesti laskea: yksi henkilö, se olen ainoastaan minä. Ja pikku-Yariksestani saan tarvittavat tavarat ulos ihan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi