Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No kyllä on Nordealla jo kovat otteet tämän tunnuslukutaulukon poisottamisen kanssa!

Vierailija
12.02.2018 |

Ensin soitti virkailija että otatko sovellusta, otatko laitetta ja pysyin tiukkana ja vastasin kaikkeen ei ei ei. No päästiin lopulta yhteisymmärrykseen että katson verkkopankista itse jos ja kun sovelluksen otan käyttöön. Mitään tekstarimuistutusta en halunnut. Eikös 10 min päästä soi puhelin uudestaan ja koska en vastannut (en jaksanut samaa vääntöä uudestaan), perään tulee tekstari kuinka Nordea tässä yritti tavoitella ja tässä ole hyvä ohjeet sovelluksen käyttöönottoon - juuri se tekstari mistä nimenomaan kieltäydyin kun virkailijan kanssa juttelin!

Kommentit (646)

Vierailija
81/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen tunnuslukulaite Nordeasta. Minusta se on ihan OK. En uskaltanut kännykkään laittaa.

Se toimii näin: avaat laitteen ja laitat muistamasi nelinumeroisen pin-koodin, jonka olet itse valinnut. Sitten laite antaa sinulle senhetkisen tunnusluvun.

Miksi tähän 2 alapeukkua?

Vierailija
82/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen tunnuslukulaite Nordeasta. Minusta se on ihan OK. En uskaltanut kännykkään laittaa.

Se toimii näin: avaat laitteen ja laitat muistamasi nelinumeroisen pin-koodin, jonka olet itse valinnut. Sitten laite antaa sinulle senhetkisen tunnusluvun.

Koititko taittaa keskeltä 90° kulmaan? Sen laitteen siis?

Pahvikortti meinaan toimii sen jälkeen yhä.

Miksi taitettavuus olisi tavoiteltava ominaisuus?

Mikäli olisit viitsinyt lukea, puhuttiin (pahvi)kortin säilyvän lompsassa ehjänä, vaikka vähän taittuukin.

Lelulaite taas mennee rikki, jos käsittelee vastaavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sovellus käytännössä toimii?

Jos haluan kännykällä vaikka maksaa nettikauppaostoksen, niin miten se voi olla turvallinen, että samalla laitteella saa myös tunnusluvun? Miten se edes tapahtuu, jos selaimessa käytän sivua ja yhtäkkiä sovellus aukeaisi?

Mitä jos kännykkä hajoaa ja se on ainoa, jolla käyttää sitä sovellusta?

Milloinkohan alkavat minulle soittelemaan... mitä tunnuslukulaite maksaa?

Vierailija
84/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan se mobiilisovellus kannattaa ottaa käyttöön, tosiaan pääset ihan missä vaan pankkiasioille, lisäksi voit tunnistautua esim. Omakantaan missä vaan. Eikä tarvitse kuljettaa tunnuskortteja mukana.

Tolle joka kertoi käyttävänsä avainlukulistoja vain kotonaan, niin meitä on paljon jotka ovat tien päällä tai muuten tekevät näitä muuallakin. Kätevää että on vain se käyttäjätunnus ja yksi salasana.

Toimiiko se sovellus Nokian E90-kommunikaattorissa?

Vierailija
85/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tähän 2 alapeukkua?

Koska ihmiset ei tykkää elämän hankaloittamisesta pankin penninvenytyksen takia.

Vierailija
86/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan se mobiilisovellus kannattaa ottaa käyttöön, tosiaan pääset ihan missä vaan pankkiasioille, lisäksi voit tunnistautua esim. Omakantaan missä vaan. Eikä tarvitse kuljettaa tunnuskortteja mukana.

Tolle joka kertoi käyttävänsä avainlukulistoja vain kotonaan, niin meitä on paljon jotka ovat tien päällä tai muuten tekevät näitä muuallakin. Kätevää että on vain se käyttäjätunnus ja yksi salasana.

Miten otat, jos se ei toimi sun puhelimessa?

Vierailija
87/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo oli aikakin. Mun brittipankilta tuli tunnuslukulaite kuusi vuotta sitten. Vuosi sitten laitteesta loppui paristo ja vaihdoin tunnuslukusovellukseen. Kerrankin 80-luvulle jämähtäneet britit ovat edelläkävijöitä!

Vierailija
88/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuudesta vain kyselen, että minkä ikäisiä te tunnuslukusovelluksen vastustajat olette?

Vierailija
89/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pankki ole ikävä kyllä mikään Kela tai sossu, jonka tehtävä olisi palvella ihmisiä. Pankkitoiminta on bisnestä, eikä pikkuasiakkaista, joilla ei ole isoja talletuksia tai lainoja, ole pankeille mitään hyötyä. Vaihtakaa vain pankkia, Nordealla ei teidän lähtöänne murehdita - enkä sano tätä ilkeyttäni koska olen samanlainen merkityksetön pikkuasiakas. Pian on kaikilla pankeilla pelkät tunnuslukusovellukset käytössä, näin se vain menee.

Ei saa antaa periksi.

Vierailija
90/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordeaa ei kiinnosta paskaakaan keskivertoasiakkaan lähteminen. Tulee mieleen hiekka ja kengänpohjat.

Vierailija
91/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut hermostuvat, kun osa ei haluaisi luopua pahvisista tunnuslukukorteista? Millä tavalla se on teiltä pois, jos joku haluaa maksaa laskunsa sillä tavalla?

En minä ainakaan hermostu, vaan oikein rentoutuneena ja huvittuneena naureskelen teidän ongelmillenne. Sitä vaan ihmettelen, että mitä te täällä intteernetin ihmeellisessä maailmassa asiaa puitte, kun voisitte vaikkapa mustekynällä raapustaa tuohtumuksenne kirjepaperille, ja postittaa viestinne sanomalehden mielipidepalstalle. Se olisi paljon kätevämpää ja turvallisempaa se. :D

Heheh!

Vierailija
92/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnuslukulaite on myös aivan yksinkertainen ja helppo, ellei ole mobiililaitetta. 

Sanoo mummo 74 v. Tämän asian vuoksi ei kannata pankkia vaihtaa.

Se laite on ihan lelu. Miten se kestää lompakossa?

En edes istu omani päälle ja silti taittuu läpyskä.

Antaako nordea uuden kerran kuussa?

Mitä ihmettä? Miksi tunnuslukulaite täytyisi laittaa lompakkoon? Minä ainakin käytän tunnuslukulaitetta vain kotona.

No varmaan sen takia, että joillain on tarvetta sille. Esimerkiksi minä ostan usein juna- tai bussilippuja tien päällä. t. eri 

Niin, miksi se sovellus puhelimessa?

Jos ei kerran tarvi kuin kotona?

Mistähän sinä nyt puhut? Tunnuslukulaite ei ole puhelimessa.

Jos tunnuslukulaite ei sovi lompakkoon, kyllä sen voi muutenkin kuljettaa. Ei ole niin ylivoimaisen vaikeaa.

Eli koska pankki halua, pitää kuljettaa ylimääräistä tilpehööriä mukana?

Koska viimeksi raijasit taskulaskinta huviksi messis?

Se tunnuslukulaite on kyllä ihan kuraa. Itsellä rootattu puhelinta/tabletti, koska en halua ostaa uutta puhelinta/tablettia 2-3 vuoden välein.... Joten tunnuslukusovellus ei tule kyseeseen.

Vierailija
93/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnuslukulaite on myös aivan yksinkertainen ja helppo, ellei ole mobiililaitetta. 

Kyllähän mikä tahansa menee rikki jos sitä tarkoituksella käsittelee huonosti ja yrittää rikkoa. Lakkaa nyt taivuttelemasta sitä laitettasi. Itselläni on laite ollut kolme kuukautta käytössä eikä ole mennyt rikki - en ole kyllä väännellytkään sitä vaan käyttänyt ihan vaan siihen mihin se on tarkoitettu,

Vierailija
94/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkä sinulle, mutta esimerkiksi minun sisarelleni vaikea. Hän on saanut kolarissa vaikean aivovamman, mikä vaikuttaa monella tavalla toimintakykyyn. Tunnuslukukortin kanssa laskujen maksu sujuu, tunnuslukulaitteen kanssa ei. 

Entäs sokeat?

He käyttävät tunnuslukutaulukkoa, jonka skannaavat ja tunnistuttavat tekstintunnistusohjelmalla (OmniPage, ABBYY Finereader jne.), minkä jälkeen lopputulos voidaan viedä tekstitiedostoon, joka jemmataan jonnekin. Käytetyn tunnusluvun eteen voi laittaa jonkun merkin osoittamaan sitä, että kyseinen luku on käytetty.

Puhuvaa tunnuslukulaitetta ei ole vielä saatavilla, vaikka sen piti tulla jo viime vuonna. Kaipa se joskus tulee.

Osa sokeista käyttää iPhonella sitä sovellusta. Jokaisen iPhonen mukana tulee automaattisesti VoiceOver-niminen ruudunlukuohjelma. Se on siis kaikissa iPhoneissa mukana.

On tietysti heitäkin, jotka joutuvat turvautumaan ulkopuoliseen apuun – lähinnä juuri sitä vanhemman polven väkeä.

Vierailija
95/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nokialainen puhelin, jota en vaihda Nordean takia! Se on mainiossa kunnossa ja en halua sitoa raha-asioita kännykkään!! Taidan vaihtaa pankkia, jos tulee pakko. Paperinen tunnuslukutaulukko on palvellut mainiosti ja on virusturvallinen.

Mitä tää nokialaisuus tähän liittyy? Mullakin on nokialainen ja siinä nätisti tunnuslukusovellus.

Vierailija
96/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se sovellus käytännössä toimii?

Jos haluan kännykällä vaikka maksaa nettikauppaostoksen, niin miten se voi olla turvallinen, että samalla laitteella saa myös tunnusluvun? Miten se edes tapahtuu, jos selaimessa käytän sivua ja yhtäkkiä sovellus aukeaisi?

Mitä jos kännykkä hajoaa ja se on ainoa, jolla käyttää sitä sovellusta?

Milloinkohan alkavat minulle soittelemaan... mitä tunnuslukulaite maksaa?

Niin ja entäs jos puhelin varastetaan? Pystyykö tunnuksen yhteyden puhelimeen mitätöimään pankkikortin sulkupalvelussa, kuten nykyään voin?

Tämä voi olla se syy, miksi ihmiset eivät käytä niitä. Oikea ratkaisu saada ihmisiä käyttämään nykytekniikkaa ei ole haukkua heitä, kuten tällä palstalla monet luulevat vaan opettaa ja vastata kysymyksiin.

Vierailija
97/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Miksi tunnuslukulaite täytyisi laittaa lompakkoon? Minä ainakin käytän tunnuslukulaitetta vain kotona.

No varmaan sen takia, että joillain on tarvetta sille. Esimerkiksi minä ostan usein juna- tai bussilippuja tien päällä. t. eri 

Niin, miksi se sovellus puhelimessa?

Jos ei kerran tarvi kuin kotona?

Mistähän sinä nyt puhut? Tunnuslukulaite ei ole puhelimessa.

Jos tunnuslukulaite ei sovi lompakkoon, kyllä sen voi muutenkin kuljettaa. Ei ole niin ylivoimaisen vaikeaa.

Eli koska pankki halua, pitää kuljettaa ylimääräistä tilpehööriä mukana?

Koska viimeksi raijasit taskulaskinta huviksi messis?

Tunnuslukulaite on kuule tosi kevyt puhelimeen nähden. Jos puhelin kulkee sulla messis, kulkee kyllä tunnuslukulaitekin. Ei ole todellista, jos joku sortuu elon tielle tunnuslukulaitteen painon vuoksi.

Vierailija
98/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä ei voi kieltäytyä, sillä nämä ovat osa pankin ja asiakkaan tietoturvaa. Sama kuin kieltäytyisit vaihtamasta heikkoa munalukkoa kunnolliseen oven sisäiseen lukkoon, kun vakuutusyhtiö vaatii.

Muutosvastarinta on paras ja tietojenkäsittelijäthän keksii näitä uusia teknologioita kiusatakseen pientä viatonta kansalaista. Not.

Vierailija
99/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koititko taittaa keskeltä 90° kulmaan? Sen laitteen siis?

Pahvikortti meinaan toimii sen jälkeen yhä.

Miksi taitettavuus olisi tavoiteltava ominaisuus?

Mikäli olisit viitsinyt lukea, puhuttiin (pahvi)kortin säilyvän lompsassa ehjänä, vaikka vähän taittuukin.

Lelulaite taas mennee rikki, jos käsittelee vastaavasti.

Taitatko sinä myös pankkikortin yms muut kortit? Se tunnuslukulaite on vähän paksumpi kuin pankkikortti, mutta muuten mitoiltaan pienempi. Miksi sitä siis pitäisi taittaa? Hanki isompi lompakko. 

Vierailija
100/646 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhelin häviää niin pääseekö kuka vain sovelluksella tiliini? Vai pitääkö siihen syöttää joku tunnus ensin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän