Kenen idea on ollut se että erityislapset on siirretty normi luokkiin kouluissa?
Ja miksi? Tästä ei ole mitään hyötyä kenellekään ja kaikki kärsii. Ehdottomasti tarkkisluokat takaisin!! Nämä erityislapset pilaavat muiden koulumenestyksen!
Kommentit (64)
Kyllä se meteli (ja väkivaltaisuudet!!) mikä luokissa on tällä hetkellä pistää vaikeaksi opiskelun. Ja mitens ne jotka ei häiritse muita, mutta on vaikea keskittyä, kun jotkut apinat ei osaa käyttäytyä/usko opettajaa?
Silloin kun itse olin koulussa (osalla tunneista tarkkisluokalla köytöshäriöiden vuoksi) niin silloin opettajalla oli enemmän auktoriteettia ja valtaa. ja sai muille työskentely rauhan, vaikka heitti ulos fyysisesti. Sitäkään ei saa nykyään tehdä. Nykyään opettajan pitää palaa loppuun ja muiden vain kestää ja yrittää oppia metelissä. Pahimmat tapaukset kuuluisivat omille luokilleen, pieniin ryhmiin. Ei häiritsemään muita. Avustajia on vaikea saada, paitsi tunnin-pari päivässä.
Miten voisi saada näistä asioista päättävät tajuamaan, että nämä häiriköt tekevät vaan hallaa!?
En tiedä, kenen idea se nykyään on, mutta onneksi aikoinaan vanhempani olivat jääräpäisesti sitä mieltä, että minun on opiskeltava tavallisessa koulussa. Alkuun sitä vastustettiin, mutta lopulta kävi niin, että kävin peruskoulun ja lukion aivan normaalisti, alusta loppuun, "normaalien" keskellä.
Erityisyyttä on niin monenlaista, eikä ennen vanhaan tätä sanaa edes käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta voi turhauttaa aika paljon älykästä adhd.ta istua käytöshäiriöisten ja vähä-älyisten kanssa "tarkkisluokalla".
Mikä adhd on, ellei käytöshäiriö?
Tarkkaavaisuuden häiriö, joka johtuu neuropsykologisesta poikkeavuudesta, ei käytöksestä tai kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta voi turhauttaa aika paljon älykästä adhd.ta istua käytöshäiriöisten ja vähä-älyisten kanssa "tarkkisluokalla".
Adhd voi ilmetä myös hajamielisyytenä, huolimattomuutena ja rauhallisuutena. Kaikki adhd:t eivät ole niitä duracell-pupuja.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä "erityislapset" niitä jotka alkavat syrjäytyä sitten 15-16 vuotiaana? Olleet kait ns. normiluokilla. Noita syrjäytyneitä nuoria miehiä alkaa olla Suomessa liikaa.
Tai sitten ne ovat niitä kilttejä ja tunnollisia kympin oppilaita, joilla kuuppa ei sitten kestäkään ajatusta aikuiseksi kasvamisesta.
Toivottavasti saatais integrointeja peruutettua. Normaaliluokalla normaalit lapset kiusaa erityislasta, koska hän ei puhu mitään. Pienryhmässä olis hänellä parempi olla ja oppia, nyt normaaliluokalla oppiminen mahdotonta.
Ja ei ole mun oma lapsi.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd voi ilmetä myös hajamielisyytenä, huolimattomuutena ja rauhallisuutena. Kaikki adhd:t eivät ole niitä duracell-pupuja.
Ja oikealla tuella Duracell-pupukin voi oppia kanavoimaan motorisen levottomuutensa niin, että pystyy oppimaan ja keskittymään. Liikkuvainen ADHD-lapsi ei aina ole mikään aggressiivinen rehaaja ja mölyäjä.
Mun adhd lapsi ei häiriköi tunnilla muita. Ei hypi pitkin seiniä, ei mölise, antaa muille työrauhan. Ei vaan voi keskittyä kovin kauaa yhteen asiaan, kärsii tilanteestaan vain itse. Pienryhmässä sais edetä omaan tahtiinsa, mutta normaaliryhmässä pitäis jaksaa keskittyä kuin normaali oppilas.
Meidän "purjoperteri" ei häiritse ketään, mutta ne toiset tavallisen meluisat lapset kylläkin häiritsevät häntä, on ollut sermiä ja kuulosuojainta. Yleisopetuksessa hän on erityisen tuen päätöksellä, periaate on, että tuki seuraa lasta. Paitsi kaikkihan sen tietävät, ettei seuraa, niitä tukipäätöksiä tehdään, mutta ei sinne luokkaan yhtään lisäkäsiä tule, ei ole massia. Joidenkin mielestä sitä aina siellä missä ihminen julkisella sektorilla töissä, siellä ongelma. Eipä ole kyllä koululaisilla kirjojakaan, niihinkään ei ole massia. Digiloikka = KVG, omalla älylaitteella tietysti. Naurattaisi, jos ei itkettäisi.
Te, jotka jaatte näitä julkinen sektori on stanasta ja äänestitte porvareita: seuraavan kerran, kun taaperratte äänestysluukkua kohti - pysähtykää miettimään!
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikealla tuella Duracell-pupukin voi oppia kanavoimaan motorisen levottomuutensa niin, että pystyy oppimaan ja keskittymään. Liikkuvainen ADHD-lapsi ei aina ole mikään aggressiivinen rehaaja ja mölyäjä.
Juuri näin. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vihervasurit
Ei vaan kokoomuslaiset opetusministerit ja heidän oikeistolaiset lakeijansa opetusministeriössä ja opetushallituksessa. Tarkoitus on painotusluokkia ja eliittikouluja jo 1990-luvulta alkaen perustamalla taata eliitin lasten koukunkäynti ja akateemiset opinnot. Muu kansa saa tapella lastensa oikeudesta koulurauhaan. Kuntien budjeteissa ei hakuta edes panostaa erityisopetukseen ja avustajiin, koska asiantuntijaprofessori sanoi jo 15 vuotta sitten, että kaikilla on oikeus lähikouluun ja aineenopettaja on erityisopettaja. ( prof Timo Saloviita, Jyväskylän yliopisto, eläkkeellä). Opettajien syyllistäminen ja haukkuminen menivät sitten läpi koko kouluviranomaiskentän ja valheellisella iskulauseella, jokaisella on oikeus lähikouluun, mutta ei lisätty: jokaisella on oikeus koulurauhaan!! Lainsäädössä opettajilta on otettu kaikki valta puuttua ongelmiin. Sossut yleensä syyllistää koulun. Sairaalakoulu ei ota liian sairasta lasta vaan hänet laitetaan kouluun! Olen saanut opettajankoulutuksen, en ole psykiatri enkä sossu enkä poliisi.
Mun lapsen luokalla oli matikkaluokalla erityislapsi. Tosin varmaan luokan ujoin ja rauhallisin tyyppi. Joten se siitä painotusluokista kuitenkin.
Päiväkodistahan se jo alkaa kun kaikki erityislapset on suuressa ryhmässä muiden kanssa. Avustajaa ei myöskään enää nykyään saa.
Miksi oletatte , että kaikki erityislapset ovat häiriköitä? Meillä hiljainen ADD-tyttö jota ei edes huomaa! Häiriintyy itsekin melusta .
Tuskin tässäkään kukaan rauhallisia erityislapsia olisi ajamassa pois. Mutta yksi lapsi, joka häiritsee muiden 29 oppilaan oppimista, ei mielestäni kuulu tavalliselle luokalle.
Yhden oikeus olla osa ryhmää ei voi mennä 29 muun oppilaan oppimisrauhaoikeuksien edelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi? Tästä ei ole mitään hyötyä kenellekään ja kaikki kärsii. Ehdottomasti tarkkisluokat takaisin!! Nämä erityislapset pilaavat muiden koulumenestyksen!
Aina jotain selityksiä. Oikeasti lahjakas lapsi kyllä menestyy ympäristötekijöistä riippumatta, vähemmän fiksu sitten ei. Meidän luokalla oli ala-asteella muutama erityislapsi , silti suurin osa oppilaista suoritti koulun hyvin. Osa lähti ulkomaille, osa Hankeniin, yksi lääkikseen, muut muihin yliopistoihin.
Mutta oliko kivaa, kun ala-asteen oppilaat haistattelivat opettajalle tai heittivät ennen tunnin alkua toista oppilasta tuolilla päähän? Entäs se matikan tunti, kun yksi teistä 3-luokkalaisista päätti huutaa lujaa: "matikka on paholaisen p*skaa" ja heitti kirjalla opettajaa? Tai miltä tuntui käydä koulun vessassa, jossa oli ulostettu lattialle?
Hienoa, että pärjäsitte tuosta kaikesta huolimatta hyvin! Mutta hauskaa se ei varmasti ollut. Vai oliko niin, etteivät erityislapset sinun aikanasi käyttäytyneet noin?
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD:ssa tuo h-kirjan tarkoittaa hyperaktiivisuutta. ADD on muuten sama, mutta ei yliaktiivinen eli tuo kuvaamasi on ADD, ei ADHD.
Meillä on muutamia tutkijoita, Saloviita (Jyväskylästä, erityispedan proffa) etunenässä, kitisemässä tätä inkluusion ideaansa. Nämä on niitä ihmisiä, jotka "vois itse näyttää, miten se käy", mutta käytännönkokemuksen sijaan homehtuvat kammioissaan hienoine teorioineen. Kunnat on tarttuneet ideologiaan innolla, koska sillä tavotellaan säästöjä.
Mutta kääntöpuoli on, että pienluokkia on edelleen ja tulee olemaan. Ainakin meidän kaupungissa suuntaus on miltei pienluokkia kohden, eikä niiltä pois. Esimerkiksi meillä on 4 pienluokkaa 550 oppilaan yläkoulussa ja vielä pari puolikasta päälle eli laaja-alaisella erkalla pari oppilasta pysyvästi.
Syitä pienluokalle päätymisessä on yllättävän monia. Yksi uusi ilmiö on koulukieltäytyjät. Eli saattaa olla hyväkin oppilas, joka on reipas ja osaava, jos vaan tulee kouluun. Nämä usein saavat hommaan ryhtiä, jos on yksi opettaja ja saavat muuta henkistä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Mun adhd lapsi ei häiriköi tunnilla muita. Ei hypi pitkin seiniä, ei mölise, antaa muille työrauhan. Ei vaan voi keskittyä kovin kauaa yhteen asiaan, kärsii tilanteestaan vain itse. Pienryhmässä sais edetä omaan tahtiinsa, mutta normaaliryhmässä pitäis jaksaa keskittyä kuin normaali oppilas.
Tää on se toinen puoli asiassa, että ei ole hyvä niille erityisille(kään) olla sielä normiluokassa!
Ja hyvät ihmiset en tarkoittanut tällä KAIKKIA erityislapsia, vaan juuri niitä häirikköjä. Tilanteen (persoonan) mukaan mentiin ennenkin. Kuten aikaisemmin sanoin, olin itsekin tarkkisluokalla tietyllä tunneilla, en aina. Ja vanha systeemi oli PALJON parempi, kaikkien hyväksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarkkikset ja erityislapset on ihan eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vihervasurit
Ei vaan kokoomuslaiset opetusministerit ja heidän oikeistolaiset lakeijansa opetusministeriössä ja opetushallituksessa. Tarkoitus on painotusluokkia ja eliittikouluja jo 1990-luvulta alkaen perustamalla taata eliitin lasten koukunkäynti ja akateemiset opinnot. Muu kansa saa tapella lastensa oikeudesta koulurauhaan. Kuntien budjeteissa ei hakuta edes panostaa erityisopetukseen ja avustajiin, koska asiantuntijaprofessori sanoi jo 15 vuotta sitten, että kaikilla on oikeus lähikouluun ja aineenopettaja on erityisopettaja. ( prof Timo Saloviita, Jyväskylän yliopisto, eläkkeellä). Opettajien syyllistäminen ja haukkuminen menivät sitten läpi koko kouluviranomaiskentän ja valheellisella iskulauseella, jokaisella on oikeus lähikouluun, mutta ei lisätty: jokaisella on oikeus koulurauhaan!! Lainsäädössä opettajilta on otettu kaikki valta puuttua ongelmiin. Sossut yleensä syyllistää koulun. Sairaalakoulu ei ota liian sairasta lasta vaan hänet laitetaan kouluun! Olen saanut opettajankoulutuksen, en ole psykiatri enkä sossu enkä poliisi.
Mun lapsen luokalla oli matikkaluokalla erityislapsi. Tosin varmaan luokan ujoin ja rauhallisin tyyppi. Joten se siitä painotusluokista kuitenkin.
Ai, yksi kokemuksesi jotenkin kuittaa minun 21 vuotisen uran peruskoulun yläluokilla! Olen opettanut kaikkea mahdollista oppilasainesta: painotetuista luokista pakkointegroituihin lähes kehitysvammaisen tasolla oleviin. Totuus on se, että jo alakoulun puolella tehdyt painotusvalinnat( luma, taide, musiikki jne.) ovat tasokurssijärjestelmä, jossa sanomatta sitä vanhemmat valitsevat oppimismyönteisen luokan, koska sinne ei heikot edes pääse!! Hyvät oppilaat ansaitsevat mahdollisuuden päästä pitkälle kaltaistensa seurassa mutta sama koskee jokaista peruskoululaista. Nykyään jätetään suoraan heitteille oppilaita, joille kukaan ei mahda mitään! Yhdestä häiriköstä kärsii koko luokka.Rehtoreista on tullut managereita ja toimitusjohtajia, jotka ranppaavat strategiapalavereissa ja keksivät projekteja ja samalla opettajat palavat loppuun taakkansa alle eivätkä saa tukea mistään.
Onko nämä "erityislapset" niitä jotka alkavat syrjäytyä sitten 15-16 vuotiaana? Olleet kait ns. normiluokilla. Noita syrjäytyneitä nuoria miehiä alkaa olla Suomessa liikaa.