Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmästyttää kaupassa ihmisten yli 100 euron ruokaostokset

Vierailija
11.02.2018 |

Toki itse sinkku kylläkin.... Ruokaostokset joskus harvoin voi olla 30 euroa, yleensä n. 20 euroa. Ihmetyttää vain että jos jolla kulla on jatkuvasti yli 100 euron ostoksia, niin miten ihmeessä on varaa?

Kommentit (418)

Vierailija
401/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

säästäväinen kirjoitti:

Me käymme vain kerran viikossa ruokakaupassa, siksi ostokset yleensä 200-300 välillä. Tulee halvemmaksi, kun kärryyn ei mahdu heräteostoksia, joita ottaisi aina kassalta mukaan, jos joka päivä kävisi.

Onko sulla kymmenpäinen perhe? Mulle 30e riittää viikoksi helposti.

Jätä kaljat pois, niin riittää kymppi. 

Vierailija
402/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa vanha ketju 😅

Mulla meni n. 400 / kk sinkkuna 2010 - luvun alussa. Nykyään en kehtaa laskea🙀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahden hengen talous ja kuukauden ruokaostokset ovat 200€-400€ riippuen kuukaudesta. Silti ruokakaupassa käydessä menee kerralla tavallisesti 50€-100€. Ostamme tavallisesti viikon ruuat kerralla ja pakastamme kaiken, joka ei säily muuten. Esimerkiksi lihat, joita ostamme tavallisesti kahdeksi viikoksi kerrallaan.

Aika halpaa ostatte tai olette tosi pieniruokaisia, jos pääsette tuohon 200 e kuukaudessa. Meitä on kolme, ja meillä menee yleensä viikossa ruokaan n. 150 e, ja kerran viikkoon pyritään käymään kaupassa, joskus on haettava jotain pientä täydennystä kesken viikon. Teini tosin syö kuin hevonen, joten ilman häntä voitais päästä hieman halvemmalla, mutta en tajua, miten tuo 200 e kuussa on mahdollinen nykyisillä ruuan hinnoilla. Ja ihan kotiruokaa tehdään itse, syödään ja ylijäämä pakastetaan, viikonloppuisin voi olla einestä ja jotain herkkua. 

Helposti voi riittää jos edellisessä kuussa mennyt 400 

Vierailija
404/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkulla pyörii nyt vähän liikaa ajatukset toisten kyttäämisessä. Joku harrastus ois kiva...?

Vierailija
405/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 4 henkeä ja meillä menee noin 700-800 euroa kuukaudessa ruokakauppaan. 160-200 euroa on yleensä viikonlopun ostokset seuraavaksi viikoksi. Viikon aikana joutuu yleensä jotain pientä käydä hakemassa lisää.

Vierailija
406/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miellä menee kahdelta hengeltä noin 800€-900€ kuukaudessa ruokaan, jos ei juuri ruokavieraita käy. Jos kestitään lapsia ja lapsenlapsia, sitten menee enemmän. Niin ja tuossa summassa on kyllä mukana pesuaineet, vessapaperit ym. ruokakaupasta ostettavat päivittäistavarat.

Tuohon 800€ summaan saa jo aika tarkkaan katsoa mitä ostetaan. Eineksiä ei paljoa käytetä, eniten ehkä tuoretortellineja tms. Ja johonkin kiireiseen hetkeen saatetaan ostaa joku kasvissosekeitto, vaikka sellaisia on helppo tehdä itse. 

Laadusta ei tingitä, vaikka pyritään pitämään ruokakulut kurissa. Ostetaan paljon luomua. Syödään paljon tuoretta kalaa. Pyritään pitämään ruokakulut kurissa syömällä paljon kasvisruokia ja suosimalla sesongin tuotteita, jolloin ovat edullisimmillaan. 

Kaupasta ei juurikaan osteta muuta lihaa kuin broileria, paitsi joskus harvoin saatetaan laittaa grilliin possua tai lammasta. Ja joulupöytään kuuluu kinkku. Punainen liha mitä syödään on pääosin peuraa. Yleensä ostetaan kerralla kokonaisen peuran lihat ja niitä sitten pakastimesta pikkuhiljaa otetaan. Jos peuran jauhelihat pääsee loppumaan, ostetaan kaupasta jauheliharuokiin nautaa, muuten ei. Peuraostos on yleensä jotain vajaan tonnin luokkaa ja se on tuohon 800€ kuukausikuluun jyvitetty laskennallisesti vuoden ajalle.

Mitä ihmettä 😧 Meillä menee kahdelta noin 340 e kk ruokaan laskien mukaan myös wc-paperit ym. Tuo 800 e on jo todella ruhtinaallinen summa rahaa ruokakauppaan. Kuulostaa oudolle, että joutuu katsomaan tuolla summalla mitä ostaa. Oletteko tosi isokokoisia tai ylipainoisia? 

Tämä 340 on sellanen summa millä joutuu katsomaan mitä ostaa, mutta siinä on mukana myös herkkuja ja naudan laatulihaa. 

Ei olla mitenkään lihavia tai isokokoisia. Jonkun verran on kroppaan kertynyt ylimääräistä mutta ei mitenkään paljoa. Annoskoko on varsin tavallinen. Syödään terveellistä ja monipuolista ruokaa, siitä se hinta varmaankin tulee. Limuja ei käytetä ollenkaan, alkoholia pieni määrä ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa. Makeita herkkuja tai sipsejä tms. ei osteta juuri lainkaan. Nyt vappuna pistettiin elämä risaiseksi ja ostettiin kummallekin pari munkkia. Noin pientä määrää ei viitsitty ruveta tekemään itse, ja sitten jos olisi tehnyt isomman satsin, ne olisi tullut syötyäkin, mikä olisi huono juttu.

Luomu maksaa, vihannekset ja hedelmät maksaa.  Esim. tomaatit ostetaan sen mukaan mitkä on kypsiä, ei sen mukaan mikä on halpa. Ja kypsien tomaattien hintahan on sitten moninkertainen niihin halvimpiin verrattuna. Tuore kala maksaa ihan sikana, paitsi jos on Norjan kassilohi tarjouksessa niin se voi olla joskus halpaakin. Tuore tonnikala tai vaikka kultaotsa-ahven on kotimaisten kalojen lisäksi meille maistuvia, mutta noita ostetaan silloin hinta on kohdillaan. Pakasteseitä tms. ei osteta ikinä, aina tuoretta palvelutiskistä. Halvatkin kalat maistuu kyllä. Esim. paistetut muikut on ihan parasta.

Punalaputettuja ei osteta kahdesta syystä: ensimmäinen on se, että sehän kertoo siitä että tuote ei ole enää ihan tuoreimmasta päästä. Valitaan mieluummin se tuoreempi paketti täyteen hintaan. Toinen syy on se, että halutaan jättää ostosmahdollisuus sellaiselle, joka sen alehinnan meitä kipeämmin tarvitsee.

Hinta ei ole yleensä meille se tärkein tekijä, vaikka yritetään pitää ruokakulut kurissa. Ostokset tehdään laatu ja maku edellä. Valinta kohdistuu kaikissa tuoteryhmissä luultavasti sinne kalliiseen päähän. Tarjouksia hyödynnetään kyllä.

Vierailija
407/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-henkinen perhe.  100€viikossa on 14,30 päivässä.  Tämä tarkoittaa 2,04€/henkilö/päivä.  Vieläkö ihmetyttää?

Vierailija
408/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina kauppalasku 120-180€, kaksi kertaa viikossa. Perheeseen kuuluu äiti, isä, 19-vuotias, 15-vuotias ja 12-vuotias. S-ryhmään menee noin 1200€ kuukaudessa ja lisäksi k-ryhmään ja Lidliin silloin tällöin. Emme mitenkään erityisemmin säästä ruokakuluista. Syödään monipuolisesti. Itse otan aina töihin omat eväät, kun henkilöstöruokailu on niin kallista. Edellisellä työnantajalla maksoin omavastuuta 5,20€ per ateria. Tämä oli siis noin vuonna 2019. Nyt jos söisin töissä, maksaisin itse 75% aterian hinnasta. Esim. Salaatti/keittolounas on meillä 11,80€ ja koko normaaliateria 12,80€ itse maksettavaa siis kalleimmasta lounaasta 9,60€. Ei ole varaa enää. Mieheni kuljettaa myös omat eväät kotoa. Harvoin syödään ravintoloissa. Nyt vappuna syötiin, ja mukana oli isovanhemmat ja vanhimman lapsen seurustelukumppani. 8 hengen loppulasku oli lähes 300€. Pari kertaa vuodessa harrastetaan tuota. Toki ulkomaan matkoilla syödään ulkona reilusti, mutta Suomessa pitkälti itse laitetaan ruuat. 

Vierailija
409/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvan höttöpaskan syöttäminen lapsille pitäisi olla laissa kiellettyä.

Tiedätkö missä jamassa moni lapsiperhe on? Siinä, että on pakko ostaa halvinta tai muuten on kokonaan syömättä. Kun kesäloma alkaa koululaisilla, monelle lapselle se on kamalaa aikaa..

Vierailija
410/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahden hengen talous ja kuukauden ruokaostokset ovat 200€-400€ riippuen kuukaudesta. Silti ruokakaupassa käydessä menee kerralla tavallisesti 50€-100€. Ostamme tavallisesti viikon ruuat kerralla ja pakastamme kaiken, joka ei säily muuten. Esimerkiksi lihat, joita ostamme tavallisesti kahdeksi viikoksi kerrallaan.

Aika halpaa ostatte tai olette tosi pieniruokaisia, jos pääsette tuohon 200 e kuukaudessa. Meitä on kolme, ja meillä menee yleensä viikossa ruokaan n. 150 e, ja kerran viikkoon pyritään käymään kaupassa, joskus on haettava jotain pientä täydennystä kesken viikon. Teini tosin syö kuin hevonen, joten ilman häntä voitais päästä hieman halvemmalla, mutta en tajua, miten tuo 200 e kuussa on mahdollinen nykyisillä ruuan hinnoilla. Ja ihan kotiruokaa tehdään itse, syödään ja ylijäämä pakastetaan, viikonloppuisin voi olla einestä ja jotain herkkua. 

Ostamme kaikesta halvimman kilohinnan tuotteet. Suosimme ainoastaan halvimmasta päästä olevia raaka-aineita ja siksi ostammekin melkein kaiken Lidlistä. Ruoka hävikkiä ei tule juuri koskaan. Eineksiä emme osta edes joka kuukausi, vaan teemme melkein kaikki ruuat alusta loppuun itse. Syömme viikko tasolla kaloreista juuri sen mitä ihminen tarvitsee. Ei yhtään liikaa.

Vierailija
411/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan ruuat suoraan kotiin, menee se pari sataa siihen, pikkasen päälle viikon ruuat, kaupassa jos käyn en sellaista määrää ruokaa ostaisi, ei niitä haluaisi kantaa autolle.

Vierailija
412/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja tilaan yleensä kerran viikkoon noutotilauksen, joka aika usein maksaa noin satasen. En oikein ymmärrä, miten parilla kympillä muka selviää viikkoa, kun tuorepuolta pitäisi se 800g syödä päivässä. 

Miksi pitäisi syödä tuo määrä? Etkö osaa itse arvioida syömäsi ruuan määrää.

Oletko kuullut elimistön tarvitsemista ravintoaineista ja ravintosuosituksista? Laadukas ruoka on myös sijoitus terveyteen.

-eri

Mutta miksi juuri tuo määrätty määrä? Etkö tosiaan tiedä itse tarvettasi?

Vierailija
413/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Mulla menee ruokaan 100 euroa kuukaudessa. Kun ostaa tarjoustuotteita ja näkee vähän vaivaa niin ei ole edes mikään ongelma. Mut jos on tyypillinen suomalainen vetelys joka ostaa kaiken  valmiina niin saahan niihin rahaa menemään vaikkapa 500 euroa. 

Vierailija
414/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn töissä ja saan palkkaa -> on varaa.

Taas yhteiskunnan loinen retostelee pahuudellaan.

Vierailija
415/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eh, jotkut ihmiset ovat rikkaita. Niin sillä lailla on varaa.

Vierailija
416/418 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multa paljon kulu. Teen ostoslistan. Kävelen sen kanssa. Luen kg-hinnat. Mietin, mitä valmistan ja kuinka paljon. En osta ylimäärin, koska en maksa biokompostoinnista eli ruokajätteistä. Mietin ravintoarvoja. Käytän mausteita. 30-35 euroa viikossa. Lapsillekin riittää.

Vierailija
417/418 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luotolla maksaminen tarkoita velaksi syömistä. Jollain luottokorteilla kannattaa maksaa jotta säilyy edut

Tämä. Minä saan alennusta ostoksistani kun maksan luotolla. Siis ostokset tulevat aivan kirjaimellisesti halvemmaksi kun ostan ne luotolla. 

Lisäksi saan muitakin etuja. 

Olet kuin Suomen valtio, otat velkaa syödäksesi.

eri

Hän ottaa maksuaikaa ja voi maksaa laskun vaikka heti.

Ei voi maksaa kerran pitää velaksi ostaa. Itse sanon aina kassalla että maksan Debit puolella.

Olet ymmärtänyt luottokortin idean täysin väärin. Monesta niistä saa jotain hyötyä, kaikista ostoksista mitä sillä kortilla ostaa.

Me ostetaan puolisin kanssa ihan kaikki luottokortilla. Debit-korttia ei käytetä koskaan. Maksetaan koko lasku aina eräpäivänä kokonaan pois niin ei tule korkokuluja ollenkaan. Pieni kuukausimaksu on ainoa, mitä tulee, ja saatu hyöty on moninkertainen tuohon verrattuna.

Me kerätään ostoksilla Finnairin pisteille. Ihan kiva, kun pelkästään korttia käyttämällä kerätä itselleen vaikka ilmaiset lennot jonnekin kivaan kohteeseen. Tai jos ei halua lentää, niin pisteitä voi käyttää moneen muuhunkin asiaan kuin lentämiseen, vaikka hotelliyöpymisiin tai ravintolaillallisiin Suomessa. Me on käytetty noita pisteitä esim. yöpymiseen 5 tähden hotellissa ja äskettäin käytiin syömässä laaturavintolassa 10 ruokalajin maistelumenu viineineen. Lasku oli 314€, josta maksettiin itse tuo 14€ kun niitä pistevouchereita sai vain 50 tai 100e summille, joten maksettiin 300€ pisteillä ja 14€ rahalla. Ihan kiva.

Tyhmäähän se on maksaa käteisellä tai debit-kortilla, kuin luottokortilla voi saada kaikenlaista extraetua.

Vierailija
418/418 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvani on ihan must käytävä rahvaan K-kaupassa koska omalla kauppiaallamme olisi huomattavia vaikeuksia hankkia tuotetta Bella-lemmikillemme. Hän jostain syystä on saanut sitä työläisluokan halpamakkaraa ja alkanut  suorastaan vaatia sitä. Fyi fan kun se haiseekin ! Mutta urhoollisesti hankimme sitä mutta aina vähintään sillä 100 € ettei tarvitse liian usein käydä. Alkavat seurapiirimme pian puhua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi