Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityislapsi pilaa lapseni koko kouluvuoden

Vierailija
11.02.2018 |

Lapsen luokalle tuli eräs oppilas vähän ennen joululomaa. Sen jälkeen oppitunnit ovat sisältäneet kiinnipitoa, jatkuvaa huutamista, kiroilua, muiden oppilaiden (ja open) uhkailua, lyömistäkin...

Oma lapseni on tavallinen, reipas poika, mutta kouluun meno on alkanut pelottaa. Ymmärrän hyvin.

Olemme muiden vanhempien ollut yhteydessä rehtoriin, joka on yrittänyt saada tilanteeseen ratkaisua. Varmaankin jotain apua tälle, selvästi hyvin sairaalle lapselle yritetään kyllä löytää,mutta ei se minua paljon lohduta.

Tälle oppilaalle ei ilmeisesti löydy (sairaala?)koulupaikkaa tai muutakaan ratkaisua.

Onko minun lapsellani mitään oikeuksia? Opettajan arvion mukaan oppitunneista menee tähän yhden oppilaan showhun vähintään kaksi oppituntia joka päivä. Ja tietysti tuossa tilanteessa sitten myös muut lapset saa "vauhdin" päälle ja koulupäivä on sitten yhtä kaaosta. Open pinna ei kestä enää "tavallista" hälinää ja tunnelma on ilmeisen ikävä.

Säälittää sairas lapsi. Toisaalta toivon, että oman lapseni toive toteutuisi ja tämä toinen lapsi olisi kipeä ja poissa koulusta. Edes huomisen. :( tai hänet edes erotettaisiin.

Kommentit (552)

Vierailija
421/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote]

Haistappa kuule vittu. Olen itse opettaja yläkoulussa ja sitä mieltä, ettei erityislasten missään nimessä kuulu olla normaalien kanssa samassa luokassa. Yhdellä pikku häiritsijällä EI ole oikeutta pilata muiden opiskelua, ja mitä sitten kun erityislapsia/nuoria onkin useampi samalla luokalla. Mistäs tiedät, miten paljon normaalilapset häiritsevät? Oletko ollut koulussa?[/quote]

Wautsi. Opettaja haistatti vitut.

Jännä tää nykyaika kyllä.[/quote]

Aivan. Paljasti heti alkuun ettei todellakaan oo mikään opettaja.[/quote]

Luultavasti oli opettaja ja tässä tulee toiselta: Haistappa kuule vittu![/quote]

Ja minä olen rehtori: syökää kaikki iso akateeminen perse!

Vierailija
422/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, miten paha tilanne jollekin herkälle erityislapselle olisi olla pelkkien erityislasten kanssa ryhmässä, jossa on häiriökäyttäytymistä ja muuta. Ei koskaan saisi mallia normaalista käyttäytymisestä. Sen takia integraatio on hyvästä, että lapsi saa nähdä myös normaalia käytöstä, vaikka normaaliluokissa aika huliviliä ja meluisaa tuppaakin olemaan. Onneksi erityislapsilla on kuitenkin usein jonkinlainen avustaja mukana, etteivät ihan jää jalkoihin. Enemmän ne normaalilapset siellä häiritsevät kuin erityislapset.

Haistappa kuule vittu. Olen itse opettaja yläkoulussa ja sitä mieltä, ettei erityislasten missään nimessä kuulu olla normaalien kanssa samassa luokassa. Yhdellä pikku häiritsijällä EI ole oikeutta pilata muiden opiskelua, ja mitä sitten kun erityislapsia/nuoria onkin useampi samalla luokalla. Mistäs tiedät, miten paljon normaalilapset häiritsevät? Oletko ollut koulussa?

Jännä tää nykyaika kyllä.

Aivan. Paljasti heti alkuun ettei todellakaan oo mikään opettaja.

Luultavasti oli opettaja ja tässä tulee toiselta: Haistappa kuule vittu!

Uskotaan. Yläkoulun opettajia, oletamme näin.

Olin todellakin yläkoulun ope ja haistatin vitut. On raivostuttavaa, että joku tietää todella hyvin, millainen meno koulussa oppitunneilla on, vaikkei ole siellä vieraillut. Yhden oppilaan etu ei millään voi mennä 23 muun oppilaan edun edelle. Nautin työstäni, kun saan tehdä sitä, mitä mihin olen erittäin pätevä: opettaa. Jos aika menee Nico-Juccin taltuttamiseen, koen, että minua estetään tekemästä työtäni. Inhoan suunnattomasti vääntää oppilaiden kanssa eri asioista. Se on työn kuormittavin osa. Jos kaikki olisivat normaalisti käyttäytyviä, henkinen kuormittavuus olisi aivan eri luokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä meilläkin oli esikoulussa. Lapseni sai joululoman loputtua kolme kertaa nyrkistä kolmena ekana päivänä loman jälkeen: silmään, mahaan ja yksi kampitus niin että pää osui maahan. Erityislapset asialla, joista toinen oli kiusannut jo syksyn lastamme mutta esikoulun kanta oli että tällä lapsella on 'vaan sisäisiä ristiriitoja'. Lapsemme sai neurologisia oireita joista jouduimme tutkimuksiin. Tammikuussa marssin sitten terveyskeskukseen kun nämä kolme 'ristiriitaa' oli tapahtunut ja pyysin hoitajaa kirjaamaan ne potilastietoihin, kummasti alkoi lyöminen ja muu loppumaan ja meininki rauhoittui kun johtajaksi varmaan laski 1+1 että tästä tulee kohta ilmoitus aviin ja poliisille.

Erityislapset eivät kuulu oikeasti integroiduiksi tavallisiin ryhmiin. Lasten ei pitäisi joutua pelkäämään ja opiskelurauha pitää taata. Mutta rahan takiahan heitä niin hanakasti integroidaan.

Vierailija
424/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä, millaista sen erityislapsen vanhemmilla on. Se on ympärivuorokautista. Ihan oikeasti, mieti. Ja se kestää koko elämän, koska erityislapsi ei lähde kotoa pois.

No itse ovat päättäneet hankkia lapsen ja pitää sen eli ihan oma syy. Ap sen sijaan ei voi toiminnallaan vaikuttaa tilanteeseen

Toivottavasti sinulla ei ole omia lapsia. Järkyttävää millä tavalla täällä aikuiset ihmiset ja varsinkin ÄIDIT puhuu lapsista.

Vierailija
425/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, miten paha tilanne jollekin herkälle erityislapselle olisi olla pelkkien erityislasten kanssa ryhmässä, jossa on häiriökäyttäytymistä ja muuta. Ei koskaan saisi mallia normaalista käyttäytymisestä. Sen takia integraatio on hyvästä, että lapsi saa nähdä myös normaalia käytöstä, vaikka normaaliluokissa aika huliviliä ja meluisaa tuppaakin olemaan. Onneksi erityislapsilla on kuitenkin usein jonkinlainen avustaja mukana, etteivät ihan jää jalkoihin. Enemmän ne normaalilapset siellä häiritsevät kuin erityislapset.

Haistappa kuule vittu. Olen itse opettaja yläkoulussa ja sitä mieltä, ettei erityislasten missään nimessä kuulu olla normaalien kanssa samassa luokassa. Yhdellä pikku häiritsijällä EI ole oikeutta pilata muiden opiskelua, ja mitä sitten kun erityislapsia/nuoria onkin useampi samalla luokalla. Mistäs tiedät, miten paljon normaalilapset häiritsevät? Oletko ollut koulussa?

Uskotaan. Yläkoulun opettajia, oletamme näin.

Olin todellakin yläkoulun ope ja haistatin vitut. On raivostuttavaa, että joku tietää todella hyvin, millainen meno koulussa oppitunneilla on, vaikkei ole siellä vieraillut. Yhden oppilaan etu ei millään voi mennä 23 muun oppilaan edun edelle. Nautin työstäni, kun saan tehdä sitä, mitä mihin olen erittäin pätevä: opettaa. Jos aika menee Nico-Juccin taltuttamiseen, koen, että minua estetään tekemästä työtäni. Inhoan suunnattomasti vääntää oppilaiden kanssa eri asioista. Se on työn kuormittavin osa. Jos kaikki olisivat normaalisti käyttäytyviä, henkinen kuormittavuus olisi aivan eri luokkaa.

Samoin opiskelumenestys on tottakai täysin eri luokkaa kun on OPISKELU- JA TYÖSKENTELYRAUHA.

Yläkoulun opettajat tunnistaa nykyään siitä, että järjestäen kaikilla jonkintason burnout, hermot menneet tai etsivät turhautuneita uutta työtä.

Hyvä että vihdoinkin tulette esiin ja avaatte suunne rehellisesti! Haistatteleminen on alku suunnattoman mätäpaiseen purkuun.

Vierailija
426/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää niihin sikiöseulontoihin ja tehkää se ainoa järkevä päätös kun erityislapsi on tulossa. Näin sääsätätte sekä itsenne sekä muut ihmiset ja heidän lapsensa valtavalta harmilta.

Olisi selkeästi ollut tarpeen sun kohdalla kun olet noin tyhmä ihminen.

Vierailija
427/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä menee nyt monella sekaisin neurologisista jne häiriöistä kärsivät lapset ja häiriköivät energiajuomamarinoidut hemmotellut nicopetterit. Ensin mainitut voi puolestani olla tavisluokassa, jos eivät ole väkivaltaisia ja sopeutuvat muutenkin joukkoon. Väkivaltaiset ja sellaiset, joilla esim pakottava tarve vaeltaa ympäri luokkaa, tai muuten ovat jatkuvaksi häiriöksi esim pienluokalle. Nicopetterit sitten lastensuojelun asiakkaaksi, jotta ongelmien syy selvitetään. Tästä jatkotoimenpiteet sitten lapsen tarpeiden mukaisesti.

Hetken päästä duunataan ergonomisesti suunniteltuja, lepositein varustettuja tuolia kiinnitettynä pulpetteihin. Pääasia että kaikki integroituu, kuka minnekin.

Kyllä! Koska leposidetuoli ei leimaa läheskään yhtä paljon kuin "apukoulu" tms.

Vierailija
428/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsille on erityisluokat. Ehdottomasti opettajalle palautetta wilman kautta ja mahd monen oppilaan vanhemmalta. Normaali koululuokka ei ole oikea paikka noinkin erityiselle lapselle. Kaikkien etu että pääsee tasoiseensa ja tarvitsemaansa ympäristöön. Eihän yksi oppilas saa viedä opettajan huomioo kahta tuntia päivässä. 

Oppilailla on lainkin mukaan oikeus koulu- ja opiskelurauhaan. 

Vierailija
429/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä menee nyt monella sekaisin neurologisista jne häiriöistä kärsivät lapset ja häiriköivät energiajuomamarinoidut hemmotellut nicopetterit. Ensin mainitut voi puolestani olla tavisluokassa, jos eivät ole väkivaltaisia ja sopeutuvat muutenkin joukkoon. Väkivaltaiset ja sellaiset, joilla esim pakottava tarve vaeltaa ympäri luokkaa, tai muuten ovat jatkuvaksi häiriöksi esim pienluokalle. Nicopetterit sitten lastensuojelun asiakkaaksi, jotta ongelmien syy selvitetään. Tästä jatkotoimenpiteet sitten lapsen tarpeiden mukaisesti.

Hetken päästä duunataan ergonomisesti suunniteltuja, lepositein varustettuja tuolia kiinnitettynä pulpetteihin. Pääasia että kaikki integroituu, kuka minnekin.

Kyllä! Koska leposidetuoli ei leimaa läheskään yhtä paljon kuin "apukoulu" tms.

Onkohan iikkea jo patentoinu leparituolin?

Vierailija
430/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettaja ja luokanopettaja kirjoitti:

Erityislapsille on erityisluokat. Ehdottomasti opettajalle palautetta wilman kautta ja mahd monen oppilaan vanhemmalta. Normaali koululuokka ei ole oikea paikka noinkin erityiselle lapselle. Kaikkien etu että pääsee tasoiseensa ja tarvitsemaansa ympäristöön. Eihän yksi oppilas saa viedä opettajan huomioo kahta tuntia päivässä. 

Oppilailla on lainkin mukaan oikeus koulu- ja opiskelurauhaan. 

Ikävä kyllä se Wilman kautta viestittely ei johda yhtään mihinkään. Myöskään soitot rehtorille ei auta eikä yhteydenotot opetustoimeen. Tavislasta ei kukaan huomioi eikä auta. Minua ei edes uskottu ylemmillä tasoilla ennen kuin oma lapseni sai stressioireita niin paljon että joutui sairaslomalle. Sen jälkeen rehtori pahoitteli asiaa mutta ei edellenkään TEHNYT mitään.

Vierailija
431/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun on vaikea tehdä mitään. Oppilaalla on oikeus tulla kouluun ja kunnan on pakko järjestää hänelle opetusta vaikka hän ei olisi koulukuntoinen. Jos päättäjät eivät anna rahaa pienryhmään, sitä ei voida mistään taikoa, vaikka tarvetta olisi.

432/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää niihin sikiöseulontoihin ja tehkää se ainoa järkevä päätös kun erityislapsi on tulossa. Näin sääsätätte sekä itsenne sekä muut ihmiset ja heidän lapsensa valtavalta harmilta.

Missä sikiöseulonnoissa näkyy aspergerit tai adhd? Entä ne, joiden vamma ei ole näkynyt seulonnoissa tai jos lapsi vammautuu synnytyksen aikana?

Sun tapauksessa seulat eivät valitettavasti huutaneet punaisena, vaikka aihetta ilmeisesti olisi ollut tuon kommenttisi perusteella.

-------

Osa erityislapsista pärjää vallan hyvin yleisopetusluokassa, osa taas hyötyy siitä pienluokasta enemmän.

On myös erittäin valitettavaa, ettei sille erityislapselle aina ole tarjolla tarvitsemiaan tukitoimia mm. resurssipulan takia. Edes alustaviin tutkimuksiin ei välttämättä pääse ja ilman diagnoosia ei mitään tapahdu. Epäreilu tilanne kaikkia kohtaan.

Sitten on toki näitäkin vanhempia, jotka kieltäytyvät kaikista lapselleen tarjotuista tukitoimista, sillä heidän mielestään lapsi ei sellaisia tarvitse.

Integrointi yleisopetusluokkaan on toisinaan hyvä ratkaisu mutta tämäkin on kovin yksilöllistä, kenelle ratkaisu on toimiva. Liian varhain tehtynä integrointi on haitallista myös sille erityislapselle, joka ei pärjääkään syystä tai toisesta isossa ryhmässä. Käy varmasti itsetunnon päälle.

Pienluokkia on liian vähän ja kaikki pienluokat eivät sovi kaikille erityislapsille. Niitä kun on erilaisia, samoin kuin erityislapsia ja heidän tarpeita. Erityisopettajistakin on pulaa, eikä aina ole resursseja edes palkata tällaista.

Vierailija
433/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista tietämättömyyttä. Ei erityislasta seulonnassa näe.

Vierailija
434/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu joskus siltä, että aikuiset ovat unohtaneet kurin ja rajojen merkityksen. Kuri ei ole väkivaltaa, vaan se on aikuisten luomat rajat, joiden sisällä lapsi tuntee olevansa turvassa. Lapset elävät ennen murrosikää kautta, jolloin asiat on sanottava selkeästi, käyttäen sanoja "ei", eli kielletty ja "kyllä" , sallittu. Nyt olemme menneet  ylipsykologisoinnin puolelle ja tällä vain hämmennämme erityislasta ja aikuisia hänen ympärillään. Tuttavapiirissäni on erityislapsi, jolle vanhemmat eivät ole missään tilanteessa antaneet erityisoikeuksia olla ja käyttäytyä huonosti. Huonosta käyttäytymisestä on aina seurannut sanktio, joka on liittynyt ikäkauden ymmärrykseen. Poika on mukana vanhempien kanssa niin kylässä kuin muissakin sosiaalisissa tilanteissa ja käyttäytyy varsin mallikelpoisesti.

Onko niin että kohtelemalla erityislapsia jotenkin erityisesti, luomme vain lisää erityistarpeita ja -lapsia?

Erityislapset toki tarvitsevat erityistä tukea, josta vastuu on nyt siirretty opettajille ja muille lapsille. Se on väärin. Raha on se, jota nyt tarvitaan. Rahalla saadaan resursseja. Oikea osoite suunnata viestejä on mm. opetusministeri. On turhaa keskittyä varhaiskasvatuksen hienouksiin, jos kouluissa joudutaan kohtamaan yhä enemmän erityislapsia ja kurinpidollisia tarpeita.

Vanhemmilta vaaditaan ns. isoa ääntä, joka ei ole meille suomalaisille kovin tuttua. Elämme kuitenkin nyt aikaa, jolloin eniten ääntä pitävät  voittavat ja saavat. Opettele vaatimaan, pitämään ääntä ja suojelemaan oikeita rakenteita!

Upea kirjoitus!

Vierailija
435/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi samalla luokalla pidettyä erityislasta pilasi nuorimman pojan viisi ensimmäistä kouluvuotta. Raivoisan taistelun jälkeen vasta opettajat uskoivat ja näkivät, ettei meidän poika ollutkaan se riidankylväjä. Erityislasten 'erityisyys' lähti viimein vähän lapasesta ja heidät jouduttiin siirtämään erityislapsille tarkoitettuun kouluun. Pelkään vaan, tilanne on vaikuttanut jo peruuttamattomasti poikaamme.

Vierailija
436/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoista tietämättömyyttä. Ei erityislasta seulonnassa näe.

No sen tupakoinnin raskausaikana ainakin voisi jättää pois. Juurikin eräs kohta synnyttävä äiti totesi, että lapsella tulee muutenkin olemaan adhd(kuulemma kulkee suvussa), niin sama se on sitten kessutella.

Vierailija
437/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Ja minä olen rehtori: syökää kaikki iso akateeminen perse!

Minä kuulkaas olen tutkija ja Pisa-tutkimuksen mukaan Suomen kouluissa oppimista tukevat opiskeluasenteet ja taidot ovat ihan huippuluokkaa. Saatana,

nyt valittavat tavisvanhemmat päät kiinni älkääkä leimatko erityislapsia!

Vierailija
438/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sanotaan Opetushallituksen sivuilla oppilaiden oikeuksista:

"...erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on lisäksi oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut, erityiset apuvälineet sekä lain nojalla järjestettävät palvelut"

http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/koululainsaadannon_soveltaminen/o…

Siinä voi kunta ihan vaikka syödä varpaansa budjetteineen, mutta lakia ei voi ohittaa.

Vierailija
439/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä, millaista sen erityislapsen vanhemmilla on. Se on ympärivuorokautista. Ihan oikeasti, mieti. Ja se kestää koko elämän, koska erityislapsi ei lähde kotoa pois.

No itse ovat päättäneet hankkia lapsen ja pitää sen eli ihan oma syy. Ap sen sijaan ei voi toiminnallaan vaikuttaa tilanteeseen

Myös ap on itse päättänyt hankkia lapsen ja pitää sen eli ihan oma syy 

Vierailija
440/552 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sanotaan Opetushallituksen sivuilla oppilaiden oikeuksista:

"...erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on lisäksi oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut, erityiset apuvälineet sekä lain nojalla järjestettävät palvelut"

http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/koululainsaadannon_soveltaminen/o…

Siinä voi kunta ihan vaikka syödä varpaansa budjetteineen, mutta lakia ei voi ohittaa.

Joo, mutta tämän voi myös tulkita niin, että jos pikku-Petteri ei viihdy luokassa ja kiukuttelee, kyseessä ei suinkaan ole se, että hän tarvitsisi niitä tukitoimia. Ehei, vaan opettaja on ammattitaidoton, eikä siis osaa kohdella Petteriä riittävän yksilöllisesti. Opettaja siis lähetetään digi-kurssille, jossa hänelle kerrotaan, mistä pikku-Petteri oikeasti tykkää, mistä hän voi motivoitua. Nyt kaikilla luokan lapsilla on tabletit käsissä joka tunti. Myös pikku-Petteri viihtyy taas koulussa. Oppilaille on myös annettu lupa olla itseohjautuvia. He kertovat tunnin alussa opettajalle, mistä näkökulmasta aikovat tutustua teemana olevaan ilmiöön. Pikku-Petteri ei vielä osaa lukea kuin joitakin sanoja, mutta onneksi pelejä ja videoita voi seurata ilmankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme