Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksen saa olla työttömänä kun viihdyn näin ja työhalukkaita ihmisiä kuitenkin riittää?

Vierailija
10.02.2018 |

Mikä ongelma? Työpaikoista on kova kilpailu. Jääpä teille halukkaille enemmän.

Kommentit (639)

121/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvan tulisi olla vastikkeellista. Mutta tämä vastikkeellisuus tulisi hoitaa tarjoamalla aitoa, oikeaa työtä. TE-toimistojärjestelmä pitäisi palauttaa siihen mitä se joskus vuosikymmeniä sitten oli, työnvälitystoimistoksi. Eli sinne voisi (työpaikkojen sijaan) ilmoittaa tarpeita työsuorituksille, ja jos näitä ulkopuolisia tarpeita ei ole riittävästi, valtiovallan tulisi niitä järjestää.

"Työkokeilut" ja ramsassaa-kurssit ovat naurettavaa pelleilyä. Oikea, todellinen työ, josta maksettaisiin oikeaa, todellista palkkaa, on ainoa oikea aktivointimalli. Koska yhteiskunnan rakenne on muuttunut sellaiseksi, että normaalit työmarkkinat eivät enää kaikille työta tarjoa, pitäisi joko siirtyä kansalaispalkkaan tai sitten työttömyystöihin. Mutta ei mihinkään kurssipelleilyyn tai ihmisarvoa halventaviin 9 € päiväkorvauksiin.

Vierailija
122/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voit olla vapaasti jos sulla on rahaa elää ilman tukia, työttömyyskorvausta, asumistukea jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan haluais että mun työpaikan olis saanut joku joka on töihin pakotettu karenssin uhalla.

Töitä ei riitä kaikille, hyvä jos joku haluaa olla työtön, minä en halua.

Saa minunkin puolestani olla työtön mutta en minä siitä halua maksaa näitä 40% veroja, jotka nyt selkärahastani revitään

Ne kaikki 40 prosenttiahan meneekin työttömille. Vitu pässi. :P

Kyllä käytännössä menee kaikkien muiden kuin itseni ja perheeni eduksi. Käytännössä maksamillani välillisillä veroilla katan jo reilusti "minun käyttämäni palvelut" julkisyhteisöjen kuluista. Välillisiä veroja maksan noin 20 000, joka on yli tuplaten sen mitä minua hyödyttävien palveluiden tuottaminen maksaa. Tämä siis sisältää koulutuksen ja terveydenhuollonkin kokonaisuudessaan.  Näin ollen puolet maksamistani välillisistä veroista ja KAIKKI välittömät verot menevät muiden elättämiseen. Koska nämä rahat ryöstetään minulta, en vain menetä veroina niitä rahoja vaan myös niiden tuoton vuosittain ad infinitum. Eli viime vuodenkin "turhista" veroista johtuen menetän tältä vuodelta noin 4000€ pääomatuoton, ensi  vuodelta menetänkin sitten jo 8200€ tuoton jne. Kolmantena vuonna menetetty tuotto jo yksistään ylittää sen mitä minua hyödyttävien palveluiden tuottaminen maksaa!

Kohtuullistako, että minä en vain maksa poskettomia veroja vaan menetän myös pääomien tuoton ikuisiksi ajoiksi että sinä saisit makoilla sängyllä ja syljeskellä kattoon. Ei minusta.

Eli sinä olet kateellinen työttömille? Sinäkin haluaisit makoilla sängyllä ja syljeskellä kattoon? Vaikutatpa surulliselta ihmiseltä. Minä ainakin käyn töissä, koska haluan. Saan enemmän rahaa käteen kuin työttömänä ja saan mielekästä tekemistä ja työkavereiden seuraa ja pää pysyy siten kasassa. Mutta jos sinä haluat olla työtön, niin mikä estää sinua jättäytymästä työttömäksi? 

Vierailija
124/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan haluais että mun työpaikan olis saanut joku joka on töihin pakotettu karenssin uhalla.

Saa minunkin puolestani olla työtön mutta en minä siitä halua maksaa näitä 40% veroja, jotka nyt selkärahastani revitään

Kyllä käytännössä menee kaikkien muiden kuin itseni ja perheeni eduksi. Käytännössä maksamillani välillisillä veroilla katan jo reilusti "minun käyttämäni palvelut" julkisyhteisöjen kuluista. Välillisiä veroja maksan noin 20 000, joka on yli tuplaten sen mitä minua hyödyttävien palveluiden tuottaminen maksaa. Tämä siis sisältää koulutuksen ja terveydenhuollonkin kokonaisuudessaan.  Näin ollen puolet maksamistani välillisistä veroista ja KAIKKI välittömät verot menevät muiden elättämiseen. Koska nämä rahat ryöstetään minulta, en vain menetä veroina niitä rahoja vaan myös niiden tuoton vuosittain ad infinitum. Eli viime vuodenkin "turhista" veroista johtuen menetän tältä vuodelta noin 4000€ pääomatuoton, ensi  vuodelta menetänkin sitten jo 8200€ tuoton jne. Kolmantena vuonna menetetty tuotto jo yksistään ylittää sen mitä minua hyödyttävien palveluiden tuottaminen maksaa!

Kohtuullistako, että minä en vain maksa poskettomia veroja vaan menetän myös pääomien tuoton ikuisiksi ajoiksi että sinä saisit makoilla sängyllä ja syljeskellä kattoon. Ei minusta.

Voisitko tiivistää ja tehdä kappalejaot, silmät vilisee tekstissä.

Tiivistetään.

Julkisyhteisöjen kulut, jotka minua, edes jotenkin koskettaa ovat henkeä kohden 9621 €/vuosi

Tässä summassa on mukana  mm. turvallisuus, terveydenhoito ja koulutus.

Välillisiä veroja viime vuonna maksoin yli 20 000 €/vuosi

Välittömiä veroja maksoin 40% palkastani.

Välittömiä veroja maksoin 28% pääomatuloistani.

Jos julkisyhteisöjen kulut, joista hyödyn ovat henkeä kohden 9621€, niin voi ajatella että tämä on minun velvollisuuteni kattaa. Koska maksoin välillisiä veroja 20 000, ja reilu maksuosuus olisi 9621 €, on tämä 10 379 € epäreilua osuutta, eli minulta ryöstetty. Lisäksi minulta on ryöstetty nuo välittömät verot.

Jos tätä ryöstöä ei olisi tapahtunut, olisin sijoittanut nämä rahat pahan päivän varalle. Tämän ryöstetyn pääoman tuotto olisi tuonut minulle 4000 € vuosittaisen tuoton. Koska samalla suhteella ryöstö jatkuu myös tänä vuonna, tämän vuoden ryöstösaaliista menetän uuden 4000€ vuodessa, eli yhteensä 8000 € + 200 € tuoton edellisvuoden 4000 eurolle. Kolmantena vuotena menetys on jo 4410+4200+4000€, eli pelkät pääomatuottomenetykset 3. vuonna on 12610€.  Ja kun minun osuuteni yhteiskunnan kuluista on se 9621€ menetän enemmän rahaa tuottoina vuosittain kuin mikä minun osuuteni olisi.

Joten kolmannesta vuodesta lähtien kaikki maksamani verot ovat minulta ryöstettyä pääomaa, koska pystyisin pääoman tuotoilla kattamaan oman osuuteni. Tästä eteenpäin tämä epäkohta vain pahenee kun menetän entistä enemmän pääomaa ja sen tuottoa.

Olen ollut nyt parikymmentä vuotta työelämässä, joten jos olisin nämä maksetut verot voinut käyttää oman sosiaaliturvani rakentamiseen, tulisi minulle tällä hetkellä noin 2000€ ylimääräinen kuukausittainen "kansalaispalkka", ja siltikin olisin maksanut "oman osuuteni". Eli olisin riippumaton yhteiskunnan almuista. Mutta kun minua on verotuksellisesti ryöstetty, niin en ole tätä riippumattomuutta vielä pystynyt rakentaa.

Oletko vetänyt nuo luvut omasta vai jonkun muun hatusta? 

Et laske mukaan esimerkiksi sellaisia asioita kuten maanpuolustus, yhteiskuntarauhan ylläpito, yritystoiminnan mahdollistavan lainsäädännön ja sen toiminnasta huolehtivan oikeuslaitoksen toiiminnan ylläpitö jne.

Todellisuudessahan työttömyysturvasta suurimman yksittäisen osan maksavat työnantajat, joten sinun palkastasi se ei ole pois.

Sosiaaliturva on nykyisellään liian kallis. Mutta sen väittäminen, että puolet maksetuista veroista kuluisi siihen on kyllä puppua.

Olin laskenut mukaan. Kannattaisi tosiaan tutustua mihin se raha menee, ja paljon se on nuppia kohden.

Julkisyhteisöjen kokonaismenot tehtävittäin.

G0  Tehtävät yhteensä 21 786 €/henk/vuosi

G01  Yleinen julkishallinto 3 255 €/henk/vuosi

G02  Puolustus 513 €/henk/vuosi

G03  Yleinen järjestys ja turvallisuus 478 €/henk/vuosi

G04  Elinkeinoelämän edistäminen 1 816 €/henk/vuosi

G05  Ympäristönsuojelu 91 €/henk/vuosi

G06  Asuminen ja yhdyskunnat 156 €/henk/vuosi

G07  Terveydenhuolto 2 739 €/henk/vuosi

G08  Vapaa-aika, kulttuuri ja uskonto 566 €/henk/vuosi

G09  Koulutus 2 389 €/henk/vuosi

G10  Sosiaaliturva 9 784 €/henk/vuosi

Niin että kenen hatusta nämä luvut on vedetty?  

Esim. työnantajat ovat suurin yksittäinen sosiaaliturvan maksaja. Ovatko työnantajasi rahat sinun rahojasi? Jos eivät niin miksi pidät jonkun muun maksamia kuluja omina kuluinasi?

Yleensä muuten unohdetaan sellainenkin asia että esimerkiksi omaisuus aiheuttaa yhteiskunnalle kuluja. Niinpä ne joilla on enemmän omaisuutta hyötyvät yhteiskunnassa esim. lainsäädännön, turvallisuuden ja infrastruktuurin ylläpidosta enemmän kun ne joilla omaisuutta on vähemmän. Yksinkertaisimmillaan tämä näkyy siinäkin että jos sinulla on auto, käytät tieinfraa paljon enemmän kun jos sinulla on vain polkupyörä. Miksi työttömän polkupyöräilijän pitäisi osallistua sinun tarvitsemasi autotieinfran ylläpitoon?

Tai jos sinulla on lapsia, hyödyt perheenä koulutuksesta enemmän kun lapsettomat. Jne.

Taisit unohtaa nämä perusasiat laskelmissasi?

Maapallolla ei ole koskaan ollut yhtään toimivaa esimerkkiä yhteiskunnasta ilman veroja. Tällaisia yhteiskuntia taitaa olla muutama, esim. Somalia takavuosina. Voit muuttaa sinne jos pidät sitä Suomea parempana. Varsinainen libertaari onnela...

1. Ovat mukana luvuissa.

2. ovat mukana luvuissa.

Noissa luvuissa On kaikki julkisyhteisöjen kulut. Jos joku muu kuin veronmaksaja maksaa niistä osan, esimerkiksi työnantajat, (kuten tekevätkin suoraan ja veroina). Tulisi tätä kuluosuutta pienentää, minkä minä maksan veroina. Eli sen vajaan 10 000 € kustannuksesta osa onkin katettu, joten minun REILU osuuteni olisikin vain esimerkiksi 60% tuosta 10 000. Jolloin tilannehan vain pahenee minun kannaltani. Maksankin vielä reiluummin yli sen mikä minun osuuteni olisi. Suomeksi minua ryöstetään vieläkin törkeämmin. Toki tämän tiesin, mutta yksinkertaistuksen vuoksi jätin pois.

Vierailija
125/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle. Itse en tykkää työnteosta mutta en nosta mitään tukiakaan. Mulla on mies, joka tienaa hyvin ja elättää mut sekä lapset. Mä hoidan kaikki muut asiat. Toimii :) Tee säkin niin ja voit loisia ihan rauhassa :)

Vierailija
126/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisin sellaista aktiivimallia, että tietyn ajan kun on ollut työttömänä, pitäisi hakea edes se muutama työpaikka kuussa. Ja niistä tekisi selvityksen mitä on hakenut. Ei vaadi paljoa, ja elämäntapatyöttömiä ei oikeasti tarvitse elättää.

Luuletko tosiaan että palkkaavat pitkäaikaistyöttömän?

Aika yhtä tyhjän kanssa tuokin ehdotus.

Luuletko että saat töitä jos et hae? Tai tekemättä mitään olisit millään tavalla ansainnut työttömyystukeasi?

Luuletko tosiaan että palkaavat pitkäaikaistyöttömän?

Et näköjään tajua em asioista mitään.

Ei missään kohtaa sanottu etteikö voisi hakea.

Kysyttiin mitä hyötyä siitä on?

Ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
127/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi vitt* nyt selvisi taas millaista porukkaa av:lla oikein on, elämäntapatyöttömiä. Ei mitään häpeää, että työssäkäyvät ihmiset maksaa veroja ja sen teidänkin elämisen. Ansaitsisitte olla ilman mitään tukia niin jo varmasti alkaisi työnteko maistua.

Suurin osa "elämäntapatyöttömistä" on kylläkin työttömiä vasten omaa haluaan.

Mutta on tietysti kivempi elää fantasiassa, että nämä työttömät ovat jonkin sortin "loisijoita".

On sitten mukavampi tehdä oma työpanos vielälkin huonommin ja laiskemmin, kun on työttömät kuitenkin alimpana sylkukuppina.

Vierailija
128/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisin sellaista aktiivimallia, että tietyn ajan kun on ollut työttömänä, pitäisi hakea edes se muutama työpaikka kuussa. Ja niistä tekisi selvityksen mitä on hakenut. Ei vaadi paljoa, ja elämäntapatyöttömiä ei oikeasti tarvitse elättää.

Kuussa on aika vähän työpaikkoja mutta voin mä hakee sieltäkin. Ehkä kuunatseilla on joku paikka auki? Tuo on jännä miten moni luulee että elämäntapatyöttömiä on muka paljon. 

Katoppa sinäkin historiaa. Vielä kasarin ja ysärin vaihteessa työttömyysprosentti oli mitätön. Sitten kun läsähti tämä massatyöttömyys niin se on jäänyt aika lailla pysyväksi. Syitä on monia ja niistä suurin on yksinkertaisesti työpaikkojen puute.

Vierailija
129/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä olet kateellinen työttömille? Sinäkin haluaisit makoilla sängyllä ja syljeskellä kattoon? Vaikutatpa surulliselta ihmiseltä. Minä ainakin käyn töissä, koska haluan. Saan enemmän rahaa käteen kuin työttömänä ja saan mielekästä tekemistä ja työkavereiden seuraa ja pää pysyy siten kasassa. Mutta jos sinä haluat olla työtön, niin mikä estää sinua jättäytymästä työttömäksi? 

En halua makoilla sängyllä ja syljeskellä kattoon. Haluan nauttia ITSE suuremmasta osasta työni hedelmistä, enkä halua että JOKU MUU niistä nauttii ja "toteuttaa itseään".  Nyt siis puhutaan näistä elämäntapatyöttömistä, loisista, Ei työkyvyttömistä, tai vastentahoisesti työttömistä, jotka hakevat töitä. Heille apu suotakoon.

Vierailija
130/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voit olla vapaasti jos sulla on rahaa elää ilman tukia, työttömyyskorvausta, asumistukea jne

Työssäkäyvillekin maksetaan asumis- ja muita tukia.

Miten nämä oikeutat?

Riistokapitalismilla on ikävä vaikutus valtiolle.

Vierailija
131/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi ensin tietää, mitä ryhmää ja mitä meno-osuutta ap pitää "loisimisena". Tuossa naurettavassa "minä maksan kymppitonnin veroja" listassa sosiaaliturva koostuu lähes kokonaan eläkkeistä. Toimeentulotuki on noin prosentin julkisista menoista, eli kymppitonnin vero-osuudesta se on satkun verran. Onpa kamalaa.

Vierailija
132/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kun saat työttömyyskorvausta niin sulta vaaditaan aktiivisuutta. 

Vierailija
133/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvillekin maksetaan asumis- ja muita tukia.

Miten nämä oikeutat?

Riistokapitalismilla on ikävä vaikutus valtiolle.

He sentään YRITTÄVÄT elättää itsensä, ja kantavat kortensa kekoon parhaan kykynsä mukaan. Heitä tuen ilolla.

Vierailija
134/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua makoilla sängyllä ja syljeskellä kattoon. Haluan nauttia ITSE suuremmasta osasta työni hedelmistä, enkä halua että JOKU MUU niistä nauttii ja "toteuttaa itseään".  Nyt siis puhutaan näistä elämäntapatyöttömistä, loisista, Ei työkyvyttömistä, tai vastentahoisesti työttömistä, jotka hakevat töitä. Heille apu suotakoon.

Ilman hyvinvointiyhteiskuntaa, saattaisi joku muu vaikka nauttia autostasi, samalla kun itse teet töitä.

Kyllä se kuitenkin kannattaa.

Ellei maistu, niin muuta vaikka viroon.

Vierailija
135/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi ensin tietää, mitä ryhmää ja mitä meno-osuutta ap pitää "loisimisena". Tuossa naurettavassa "minä maksan kymppitonnin veroja" listassa sosiaaliturva koostuu lähes kokonaan eläkkeistä. Toimeentulotuki on noin prosentin julkisista menoista, eli kymppitonnin vero-osuudesta se on satkun verran. Onpa kamalaa.

Olisikin kymppitonni. Kun se on lähempänä 100k kuin 10k. Kymppitonni olisi se mikä reiluuden mukaan pitäisi maksaa.

Vierailija
136/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman hyvinvointiyhteiskuntaa, saattaisi joku muu vaikka nauttia autostasi, samalla kun itse teet töitä.

Kyllä se kuitenkin kannattaa.

Ellei maistu, niin muuta vaikka viroon.

Heti lähden kun mahdollisuus tulee, tai ehkä pysyn täällä jos verotus muuttuu inhimillisemmäksi. Mielelläni tuon oman osuuteni kustannuksista maksaisin, mutta ongelma onkin se että minun pitää maksaa myös 5-6 muunkin henkilö osuudet, jotta he saisivat syljeskellä kattoon, "kun muu ei nyt oikein satu huvittamaan":

Vierailija
137/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelta on tainnut mennä ohi se ap:n todellinen pointti. Niin kovin on vimmastuttu "loisista jotka makoilevat syljeskellen ja jotka jokainen työläinen henkilökohtaisesti elättää".

Vierailija
138/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelta on tainnut mennä ohi se ap:n todellinen pointti. Niin kovin on vimmastuttu "loisista jotka makoilevat syljeskellen ja jotka jokainen työläinen henkilökohtaisesti elättää".

sehän se oli AP:n pointti. "minä haluan iilimatoilla rauhassa, miksen saisi".

Vierailija
139/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuussa on aika vähän työpaikkoja mutta voin mä hakee sieltäkin. Ehkä kuunatseilla on joku paikka auki? Tuo on jännä miten moni luulee että elämäntapatyöttömiä on muka paljon. 

Katoppa sinäkin historiaa. Vielä kasarin ja ysärin vaihteessa työttömyysprosentti oli mitätön. Sitten kun läsähti tämä massatyöttömyys niin se on jäänyt aika lailla pysyväksi. Syitä on monia ja niistä suurin on yksinkertaisesti työpaikkojen puute.

Ehkä kannattaisi sitten miettiä hakeutumista jonnekin toiselle alalle, eikä ihmetellä kun "omalta alalta ei löydy töitä" ja vähän levitellä käsiä. Ei se työn saaminen täysin mahdotonta ole, mutta eipä niitä tosiaan saa, jos lähtökohta on se ettei ole valmis mihinkään suuntaan joustamaan. 

Vierailija
140/639 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sehän se oli AP:n pointti. "minä haluan iilimatoilla rauhassa, miksen saisi".

Sehän se juuri ei ollut.