En halua, että mies tekee lapsesta pian kiusatun hylkiön
Mies on siis lapsen isä. Miehen mielestä on aivan sama, vaikka lapsi lähtee kauppaan, ulos tai päiväkotiin hiukset miten sattuu tai jopa harjaamatta. Miehelle ei ole väliä, vaikka lapsi on piirrellyt naamansa värikynillä. Miehelle ei ole väliä, vaikka lapsella on hieman tahraiset eripari vaatteet.
Mulle eli äidille sillä on väliä! En halua, että lasta aletaan lopulta kiusaamaan vaatetuksen takia ja hän ei pääse suosittujen lasten joukkoon epäsiisteytensä takia.
Meillä on usein huutoa tästä, kun mies ei anna minun pukea lasta edes 10-15min, että lapsi olisi puhtaissa näteissä vaatteissa itsekin puhtaana hiukset nätisti laitettuna. Mies ei jaksa odottaa. Hän on itse lähdössä ovesta 2min, joskus jopa ilmoittamatta ja lapsi pitäisi pukeä sitten 30 sekunnissa!!.Nyt ei ole edes kyse mistään hienostelusta, jos joku niin luulee. Puen lapselle ja ihan tavallisia legginssejä puuvilla paitoineen tai puuvillamekkoja sukkahousujen kanssa.
Mitä hemmettiä mä teen tuon miehen kanssa? Ei tämmöinen peli vetele. Itsekin välitän ulkonäöstäni ja haluan lapsenkin olevan siistinä ja nättinä. Muutenhan poloinen vielä joutuu kiusattavaksisin jos on se päiväkodin/koulun sottaisissa epä-cooleissa vaatteissa kulkeva hylkiö. En halua tätä lapselle! Kyseessä tyttölapsi.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
No mä kyllä ymmärrän tän. En tiedä että liikunko itse jotenkin erilaisissa piireissä, mutta se nyt on ihan normi että lapsilla on siistit, yhteensopivat vaatteet (ei oranssi-pinkki täplikkäitä housuja ja myrkynvihreää neuletta), naamat puhtaina, hiukset kammattu ja tytöillä yleensä kiinni ainakin niin ettei naamalla roiku. Ei se minusta ole mitään pinnallisuutta ja pikkumaisuutta, jos haluaa että lapset näyttää siistiltä eikä Vaahteramäen Eemeliltä.
Niin mäkin, mutta tästä ei nyt oikein saa selvää, mikä on äidin mielestä riittävä ja mikä isän. Että viekö isä hoitoon tai sunnuntaina pitsalle takkuisen lapsen reikäisissä vaatteissa ja puurot suupielessä? Vai täytyykö äidin vaihtaa merkkivaatteet sävy sävyyn että voi lähteä lähikauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi rakastaa lastanne sellaisena kuin hän on, sinä et. Muuten sinä puolustaisit lastasi kiusaajilta, ja eläisit OMAA elämääsi, nyt typerästi mietit, miten MUUT hyväksyvät lapsesi, koska et itse osaa.
t.kristallikissaKyllä minä rakastan lasta nimenomaan omana itsenään. Ei se ole lapsen oma valinta lähteä sotkuisena ulos. Hän on niin pieni vasta. En ole semmoinen välinpitämätön äiti, joka ei huolehdi lapsen siisteydestä. Olen semmoinen rakastava äiti joka nimenomaan huolehtii oman lapsensa siisteydestä. Kyllä rakastan lastani, vaikka hän olisi kierinyt kuralammikossa. Kumminkin välitän lapsesta sen verran, että vien hänet pesulle ennen kauppaanlähtöä ja puen siististi.
ap
No et kuitenkaan tajua taipumuksesi aiheuttavan hätää lapsessasi?
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi rakastaa lastanne sellaisena kuin hän on, sinä et. Muuten sinä puolustaisit lastasi kiusaajilta, ja eläisit OMAA elämääsi, nyt typerästi mietit, miten MUUT hyväksyvät lapsesi, koska et itse osaa.
t.kristallikissaKyllä minä rakastan lasta nimenomaan omana itsenään. Ei se ole lapsen oma valinta lähteä sotkuisena ulos. Hän on niin pieni vasta. En ole semmoinen välinpitämätön äiti, joka ei huolehdi lapsen siisteydestä. Olen semmoinen rakastava äiti joka nimenomaan huolehtii oman lapsensa siisteydestä. Kyllä rakastan lastani, vaikka hän olisi kierinyt kuralammikossa. Kumminkin välitän lapsesta sen verran, että vien hänet pesulle ennen kauppaanlähtöä ja puen siististi.
ap
Äläkä sä puhu lapsen valinnoista yhtään mitään. Lapsi ei ole sinun jatkeesi, jolle sä nyt valitset hyvän elämän asenteillasi. Lapsesi voisi valita iloisen uloslähdön isin kanssa, jonka SINÄ tuhoat.
t.kristallikissa
Niin keksitty juttu. Tunnistaa siitä että ap korostaa kokoajan tuota cooliutta ja pelkoa tenavansa epäsuosituksi joutumista joittenkin leggarien takia. Ja kummalista tuokin että muksu jatkuvasti suttaa naamansa tusseilla, tai lähinnä että sen annetaan tehdä se. Mukamas.
Todella itsekeskeistä vedota lapsen valintoihin. Voi hirveä. Lapsesi ei kuule välitä vaikka joku supisisikin jotain siellä vtun kaupassa, nuija.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Niin keksitty juttu. Tunnistaa siitä että ap korostaa kokoajan tuota cooliutta ja pelkoa tenavansa epäsuosituksi joutumista joittenkin leggarien takia. Ja kummalista tuokin että muksu jatkuvasti suttaa naamansa tusseilla, tai lähinnä että sen annetaan tehdä se. Mukamas.
Niin on eikä edes kauhean taitava koska yksityiskohdat puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkä sun täytyisi tähdätä siihen, että lapsi olisi kotonakin siististi puettu, pesty ja harjattu. Lähtövalmis.
Tähän voisin tosiaan pyrkiä. Pukisin siis lapsen myös viikonloppuisin nätisti heti aamusta. Sitten lapsi olisi heti lähtövalmiina jos mies päättää alle minuutissa, että nyt hän ottaa lapsen mukaan esim. kauppaan. Toisaalta tätä vaikeuttaa se, että lapsi haluaa välillä leikkiä sisällä prinsessamekossaan joka on balettimekkomainen. Ei sillä tarkene ulos lähteä, jos tulee äkkilähtö. Tässä kohtaa mies yleensä heittää jotkut mitkä tahansa käytetyt vaatteet lapsen päälle minuutissa eikä edes harjaa hiuksia. Plääh :( Sitten toinen ongelma on lapsen pikkusisarus, hän saattaa olla juuri juomassa maitoa rinnallani miehen päähänpiston aikaan. Huokaus.
Näetkö sä ollenkaan sitä varsinaista ongelmaa? Että jostain syystä sä panikoit jos mies ei odota ja lähtee ulos? Miksi et vaan tee rauhassa valmiiksi mitä olit tekemässä. Vai huutaako se sulle? Lyökö se sua? Jättää kyydistä? Vittuilee eli käyttää henkistä väkivaltaa? Silloin sun ongelmana on ylipäätään häiriintynyt mies jonka kanssa ei pitäisi olla muutenkaan. Sun ongelma on silloin että miksi suostut olemaan sellaisessa suhteessa.
Mies huutaa tai sanoo, että et saa pukea lasta, koska sulla kestää niin kauan. Sitten kun alan silti pukea lasta mies huutelee ovelta et nyt isi lähtee jo kun kestää noin kauan. Samaan aikaan lapsi alkaa itkeä, koska hän on innostunut mukaan lähdöstä ja nyt on uhka, että hän ei ehdikään mukaan :( Joskus mies sanoo, että lapsi puetaan noin vain siksi, koska mulla on joku pakkomielle. No ei ole! Kunnolla pukeminen on yhtä tärkeä juttu, kuin vessassa kakalla käynnin jälkeinen vessapaperiin pyyhkiminen. Ihan normi elämää!
ap
Miehesi on adhd ihan selvästi. Noin minunkin eksäni huuteli ovella. Jos emme olleet sillä sekunnilla valmiita, siitä seurasi kauhea mökötys tai karjumista naama punaisena ja poistuminen ovet paukkuen. Siinä me sitten oltiin ihan ihmeissään, mikä isille tuli taas kerran. Hermo vaan ei kestänyt viiden minuutin odotusta. Olisi edes auttanut lasten pukemisessa, mutta ei. Kaikki jäi minulle.
Tuota minäkin olin tulossa sanomaan. Lapsen isällä on adhd, mutta ei syö lääkkeitään. En kohta jaksa enää sitä huutoa ja sekoilua varsinkin kun ollaan lähdössä jonnekin. Anoppi aina kertoo, miten vilkas sähläri hän oli lapsena, mutta oli työn ja tuskan takana saada hänet tutkimuksiin. Silloin kun alettiin olemaan yhdessä mies vielä söi lääkkeensä ja oli ihan ok. Nykyään en jaksa enää hänen päähänpistojaan.
Mun isä oli ihan samanlainen. Se on tosi itsekästä ajattelua olettaa, että kaikki pyörii samassa aikataulussa kuin itse. Miehellä siinä peiliin katsomisen paikka. Mutta tuo lapsen suttuisuus sitten. Ollaanko teillä kotona niin likaisissa vaatteissa, ettei niillä voi ulos lähteä? Miksi lapsen hiuksia ei harjata aamutoimien yhteydessä? Voitte alkaa yhdessä opettelemaan, että kun kasvot tai vaatteet likaantuvat, ne pestään ja vaihdetaan saman tien ja myös aamutoimet, mitä niihin kuuluu rutiininomaisesti. Tulee vähän mieleen jopa, että lapsesta ei huolehdita kunnolla. Kulissit pidetään pystyssä ja hieman outoa tuo ajattelu, että lapsella pitäisi olla coolit vaatteet päiväkodissa.
On ihan eri asia opettaa muiden kunnioittamista siistillä pukeutumisella, kuin olla sallimatta lapsen olla lapsi. Se siistin pukeutumisen opetus hoituu aikanaan, ja anna lapsesi päättää, mitä hän arvostaa. Mutta ethän sä osaa, eli sikäli tää on hyödytön neuvo.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Mun isä oli ihan samanlainen. Se on tosi itsekästä ajattelua olettaa, että kaikki pyörii samassa aikataulussa kuin itse. Miehellä siinä peiliin katsomisen paikka. Mutta tuo lapsen suttuisuus sitten. Ollaanko teillä kotona niin likaisissa vaatteissa, ettei niillä voi ulos lähteä? Miksi lapsen hiuksia ei harjata aamutoimien yhteydessä? Voitte alkaa yhdessä opettelemaan, että kun kasvot tai vaatteet likaantuvat, ne pestään ja vaihdetaan saman tien ja myös aamutoimet, mitä niihin kuuluu rutiininomaisesti. Tulee vähän mieleen jopa, että lapsesta ei huolehdita kunnolla. Kulissit pidetään pystyssä ja hieman outoa tuo ajattelu, että lapsella pitäisi olla coolit vaatteet päiväkodissa.
Miksi miehen pitäisi tässä ola jotenkin alisteinen ap:n traumoille? Jos he olivat jo menossa, niin ap MUKA LAPSEN VALINTOIHIN VEDOTEN kehtaa väittää, että lapsi haluaa olla eri vaatteissa. Jos oisin mies, sanoisin, että EI, VAAN LAPSEN VALINTA ON LÄHTEÄ SAMANTIEN. PISTE. Kumpikaan emme olisi oikeassa, mutta so what?
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Äläkä sä puhu lapsen valinnoista yhtään mitään. Lapsi ei ole sinun jatkeesi, jolle sä nyt valitset hyvän elämän asenteillasi. Lapsesi voisi valita iloisen uloslähdön isin kanssa, jonka SINÄ tuhoat.
t.kristallikissa
Mikäs kissaeläin tänne on pesiytynyt? Syyllistää ap:ta sen minkä kerkiää vaikka oikea osoite olisi se lapsen isä, joka omalla kärsimättömyydellään aiheuttaa lapselle pahaa mieltä. Minusta on itsestäänselvää, että kauppaan ja kylään mennessä puetaan siistit vaatteet ja pestään tussin jäljet kasvoista pois. Sitäpaitsi Suomen talvessa ei tosiaankaan tarkene balleriinapuvussa. Järkeä nyt näihin kommentteihin, haloo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
t.kristallikissaMikäs kissaeläin tänne on pesiytynyt? Syyllistää ap:ta sen minkä kerkiää vaikka oikea osoite olisi se lapsen isä, joka omalla kärsimättömyydellään aiheuttaa lapselle pahaa mieltä. Minusta on itsestäänselvää, että kauppaan ja kylään mennessä puetaan siistit vaatteet ja pestään tussin jäljet kasvoista pois. Sitäpaitsi Suomen talvessa ei tosiaankaan tarkene balleriinapuvussa. Järkeä nyt näihin kommentteihin, haloo!
No, mitä aloittaja meinaa lapsen hyväksi tehdä? Kun on kuitenkin valinnut itse miehensä. Ei lapsi ole sitä isää valinnut. Niin miksi ap itkettää lasta tuollaisella miehellä sitten? Kuvittelee, että tekee oikein. Ei tee. En kehunut, että mieskään tekee, mutta mikä etuoikeus aloittajalla lapseen on? Ei mikään. Mies oli ERI MIELTÄ. Mitä ap tekee? Lapsi kärsii, jos ap jatkaa tuolla linjalla.
t.kristallikissa
Onneksi aika auttaa, pian lapsi on jo niin iso että osaa itse pukea ja laittaa tarpeeksi nätiksi, ja vieläpä sanoa isälle että venttaas nyt, mulla menee vielä :)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi aika auttaa, pian lapsi on jo niin iso että osaa itse pukea ja laittaa tarpeeksi nätiksi, ja vieläpä sanoa isälle että venttaas nyt, mulla menee vielä :)
Ei siinä lasta venttailla, vaan aikuinen päättää, milloin mennään.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen oletus, että muiden on odoteltava itseä, on todella itsekästä.
t.kristallikissa
Ymmärrän sen, että ihan perushuolenpitoon kuuluu se, että lapsen hiukset harjataan ja laitetaan puhtaat vaatteet päälle. Jos sitä laiminlyödään jatkuvasti, niin voi olla jopa lasun paikka.
En kuitenkaan ymmärrä, että haluat kasvattaa lapsesi kieroon ja on tärkeää olla suosittu? Miksi? Tärkeää on, että lapsi voi olla onnillen ja löytää ystävän eikä tarvitse olla yksin jos ei halua. Se on kyllä totta, että likaisissa vaatteissa kulkeminen, hiukset sotkussa jnevoi karkoittaa ystäviä ja jopa voi tulla kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja jos mä oisin se isä, ja mulle sanottais noin, niin se tyttö jäis kyllä kyydistä hauskanpitoon. Hänhän se ei määräile, mikä on aikataulu. Jos ei kelpaa tulla kun on sanottu.
t.kristallikissa
Kuule ap. Vikaa on teissä molemmissa. Miehesi käyttäytyy tosi huonosti omaa kärsimättömyyttään. Ahdh:ta minäkin epäilen. Sinä puolestasi olet huolissasi siitä hyvin teoreettisesta mahdollisuudesta, että lastasi ruvettaisiin kiusaamaan joskus hamassa tulevaisuudessa. Sinuna olisin enemmän huolissasi miehesi kärsimättömyydestä ja taipumuksesta saada raivokohtauksia, kun asiat eivät sujukaan hänen haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtautuisit ap lapseesi, kun tästä tulee teini, joka kulkisi vaatteissa, jotka ei ole sellaisia, kuin SINÄ haluat?
Ja jos joku kiusaisi häntä ja yksi aspekti olisivat ne vaatteet, (jos niistä ei ole haittaa toisille,) niin sinäkö sanoisit lapsellesi, että oma on vikasi, etteivät muut arvosta sinua, ja kiusaavat sinua?
t.kristallikissa
Antaisin lapsen pukeutua omalla tyylillään, vaikka se olisi genreä animegoottimörkö. Luottaisin lapsen omaan tyylitajuun. Olisinhan opettanut lapselle jo itse siisteyden perustaidot, kuten hiustenharjauksen ja naaman pesun. Puhtaaseen pohjaan saa vaikka sitten maalata goottimeikit jos mielii. Ei ole kyse siitä että hän pukeutuisi kuten minä haluan. Kyse on siitä että hän pukeutuu siististi jonkun yleisen normin mukaan. Ei työpaikallekaan mennä tahraisissa remonttivaatteissa naama mustana liasta ja rasvaketillä (ellei ole raksamies ). ap
Lisäksi ongelma tässä oli pelko lapsen tulemisesta epäsuosituksi ja kiusatuksi, vaikkei siitä ole mitään todisteita eikä lapsia kiusata, vaikka ei ois mätsäävät vaatteet.
t.kristallikissa