Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua, että mies tekee lapsesta pian kiusatun hylkiön

Vierailija
10.02.2018 |

Mies on siis lapsen isä. Miehen mielestä on aivan sama, vaikka lapsi lähtee kauppaan, ulos tai päiväkotiin hiukset miten sattuu tai jopa harjaamatta. Miehelle ei ole väliä, vaikka lapsi on piirrellyt naamansa värikynillä. Miehelle ei ole väliä, vaikka lapsella on hieman tahraiset eripari vaatteet.

Mulle eli äidille sillä on väliä! En halua, että lasta aletaan lopulta kiusaamaan vaatetuksen takia ja hän ei pääse suosittujen lasten joukkoon epäsiisteytensä takia.

Meillä on usein huutoa tästä, kun mies ei anna minun pukea lasta edes 10-15min, että lapsi olisi puhtaissa näteissä vaatteissa itsekin puhtaana hiukset nätisti laitettuna. Mies ei jaksa odottaa. Hän on itse lähdössä ovesta 2min, joskus jopa ilmoittamatta ja lapsi pitäisi pukeä sitten 30 sekunnissa!!.Nyt ei ole edes kyse mistään hienostelusta, jos joku niin luulee. Puen lapselle ja ihan tavallisia legginssejä puuvilla paitoineen tai puuvillamekkoja sukkahousujen kanssa.

Mitä hemmettiä mä teen tuon miehen kanssa? Ei tämmöinen peli vetele. Itsekin välitän ulkonäöstäni ja haluan lapsenkin olevan siistinä ja nättinä. Muutenhan poloinen vielä joutuu kiusattavaksisin jos on se päiväkodin/koulun sottaisissa epä-cooleissa vaatteissa kulkeva hylkiö. En halua tätä lapselle! Kyseessä tyttölapsi.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sun ongelma ratkeaa ajan kanssa itsestään. Muutaman vuoden päästä tyttö haluaa itse päättää mitä pukee. Jos asia on sinulle tärkeä, voit opettaa tytön pukeutumaan siististi.

Mun mies pukeutuu itse aina siististi ja tyylikkäästi, mutta kun lapset oli pieniä, niin puki ne ihan miten sattuu. Ei osannut tai viitsinyt valita lapsille siistejä ja yhteensopivia vaatteita vaan onnistui aina löytämään kaameimmat mahdolliset yhdistelmät jostain kaapin perältä.

Mä toivon, että ap:n lapsi valitsee isänsä arvot, eli äkkiä tekemään jotain hauskaa ja vtut siitä, mitä muut hänestä ajattelee. Muut = siis jotkut rajoittuneet idi ootit

t.kristallikissa

Vierailija
122/138 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap arvostaa siis aikanaan itseään syrjineitä rajoittuneita idi-ootteja niin korkealle, että ei anna oman miehensä elää lapsensa kanssa miehen haluamalla tavalla vaan estää sen ja änkee väliin.

t.kristallikissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia tullaan kiusaamaan tai sitten ei tulla kiusaamaan huolimatta habituksesta.

Mä puen lapset juhlavasti (tietoisesti "nätisti") vain juhliin, muuten saavat olla viiden lapsen käyttämissä vaatteissa tai mitä nyt sitten puhtaina onkin. Oma pukeutumiseni on varmasti ihan karmeata katseltavaa, ja harjaan tukkani ehkä kerran kuussa, jos hyvin käy. Silti kukaan ei kiusaa mua, päin vastoin. Ihmiset ovat tosi kivoja minulle, eivätkä edes säälivästi (vaikka saatan näyttää vähän säälittävältä homssulta). :D

Ihmiset ovat erilaisia ja arvottavat ulkonäköasiat eri tavalla. Mulle ei aihe ole koskaan ollut erityisen pinnalla. Nykyään ei ole edes aikaa tälläytyä. (Tässä vaiheessa voit lukea tuon ensimmäisen lauseeni uudestaan.)

Näköaistiin liittyvät asiat ovat vähäpätöisempiä "ongelmia" kuin esimerkiksi hajuaistiin liittyvät. Jos lapsen vaatteet haisevat pissalta tai navetalta tai hengitys pahalta, voi se haitata sosiaalisia tilanteita. Minun lasteni päiväkodissa ja eskarissa on lapsia, joiden kumisaappaat ovat lehmänpaskassa ja jotka haisevat navetalta. Sellaista ihmettelen itsekin.

Mitä sun mies on mieltä sun ulkonäöstä? Vai onko yhtä vähän kiinnostunut siitä? Ilmeisesti asut maalla mikä tietenkin vaikuttaa myös. Helpommin sitä hienosti pukeutunutta kiusataan, lapset ja aikuiset.

Vierailija
124/138 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kristallikissa ja muut. Miten te jaksatte vatvoa tällaisia asioita. Tässä on aika vaikea olla kummankaan puolella (ap tai ap:n mies) koska mitään ihmeellistä ongelmaa en oikein näe.

Minusta on aika normaalia että vanhempi, olkoon se äiti tai isä ei halua että lapsi menee ulos tussit naamalla tai likaisissa, liian pienissä vaatteissa. Joten aika hassulta kuulostaa minusta ne kommentit, jossa äitiä moititaan siitä, että on liian ulkonäkökeskeinen ja tällaisella, normaalilla ulkonäöstä huolehtimisesta aiheuttaisi jotain traumoja lapselle.

Mutta ajatus taas siitä että lapsi joutuisi kiusattavaksi siitä että ei aina ole tip top on myös hassu. Riippuu aika paljon siitä kuinka "pahoista" puutteista puhutaan.  Pienestä sottaisuudesta on pitkä matka siihen että aina on surkean likainen tai huonosti hoidettu.

Meillä on monella aika eri käsitykset esteettisyydestä ja siisteydestä. Toki normeja on olemassa kuten likaiset, liian, risaiset vaatteet tai aina sottainen naama ei ole ihan ok mutta jos jollekin on kauhistus yksi pieni tahra paidassa niin jollekin toiselle se nyt ei merkkaa oikein mitään.

Ja silläkin on suuri merkitys kokonaisuudessa kuinka usein lapsella on liian pienet vaatteet tai kuinka usein on tahra paidassa,  tai kuinka usein on takku tukassa. Onko lähes aina vaan vain joskus sattunut huono valinta tai huono päivä.

Meilläkin pienet vaatteet pitää melko nopeasti jemmata jonnekin pois vaatekaapista kun ne lasta vähemmän hoitavat jotka eivät ole niin perillä näistä vaatejutuista kuten mummit ja isä saattavat pukea lapsen johonkin pari numeroa liian pieneen vaatteeseen. Itse tiedän mitkä on jo virallisesti pois käytöstä mutta toiset ei.  Ja kyllä sitä itsekin on joskus meinannut pukea lapsen likaiseen vaatteeseen kun vaatekaapista on napannut vaatteen jonka on luulut puhtaaksi mutta sitten huomaakin että se on likainen jonka on epähuomiossa laittanut takaisin vaatekaappin likapyykin sijaan.  Varmaan joskus sujahtanutkin jokunen likainen vaate päälle mutta se nyt ei omasta mielestäni niin vakavaa ole vaikka mieluiten puhtaisiin puenkin lapseni.

Vierailija
125/138 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti exukko oli tänään raahnnut meidän yhteisen pojan mukanaan Narinkkatorille johnkin h-lvetin. Rajatkiinni mielenosoitukseen. Poika kertoi että Youtubesta löytyy useampikin pätkä missä hän huutelee isänsä rohkaisemana typeryyksiä kurdeille. Voisin räjähtää häpeästä.

Vierailija
126/138 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Älä huoli! Ainakin päiväkodissa tärkeintä ovat lapsen leikkitaidot eli osaako mennä porukkaan mukaan, osaako noudattaa leikkien sääntöjä, pystyykö sopimaan yhteisiä sääntöjä, jne. Kuvaat lastasi ”sosiaaliseksi”, joten luulen hänellä tämän taidon olevan hallussa. Päiväkodissa solmitut ystävyydet puolestaan näyttävät jatkuvan koululaisillakin.

Ulkonäöllä on väliä vasta koulussa ja siihen mennessä prinsessasi oppii laittamaan itsensä nätiksi itse. Opeta tyttö pukemaan vaatteet itse ja katsokaa ne esim.edellisenä iltana yhdessä valmiiksi. Tämä on hyvä hetki opettaa lapselle, miksi vaatteet mielestäsi sopivat yhteen. Kun miehellä alkaa lähtöjalkaa vipattaa, toteat vain, että siellähän on ne meidän valmiiksi katsomat vaatteet. Tod.näk.mieskin tykkää kun ovat valmiiksi mietittyinä :)

Vierailija
127/138 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä äidit tekevät pojistaan kiusattuja hylkiöitä.

Vierailija
128/138 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkä sun täytyisi tähdätä siihen, että lapsi olisi kotonakin siististi puettu, pesty ja harjattu. Lähtövalmis.

Tähän voisin tosiaan pyrkiä. Pukisin siis lapsen myös viikonloppuisin nätisti heti aamusta. Sitten lapsi olisi heti lähtövalmiina jos mies päättää alle minuutissa, että nyt hän ottaa lapsen mukaan esim. kauppaan. Toisaalta tätä vaikeuttaa se, että lapsi haluaa välillä leikkiä sisällä prinsessamekossaan joka on balettimekkomainen. Ei sillä tarkene ulos lähteä, jos tulee äkkilähtö. Tässä kohtaa mies yleensä heittää jotkut mitkä tahansa käytetyt vaatteet lapsen päälle minuutissa eikä edes harjaa hiuksia. Plääh :(  Sitten toinen ongelma on lapsen pikkusisarus, hän saattaa olla juuri juomassa maitoa rinnallani miehen päähänpiston aikaan. Huokaus.

Mistä se mies heittää ne likaiset vaatteet lapsen päälle? Laita likavaatteet heti pyykkiin, harjaa hiukset (ja vaikka letitä, jos pitkät) heti aamusta samalla, kun voisitte muut aaamutoimet (pukeminen ja hampaiden pesu) ja peskää naama ja kädet aina heti ruokailun jälkeen. Ota kaikki huonot vaatteet joita et halua käytettävän pois lapsen kaapista. Mies ottaa lähtiessään puhtaat vaatteet ja hiukset ja naama on siistit jo valmiiksi.

Vierailija
129/138 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä oli ihan samanlainen. Se on tosi itsekästä ajattelua olettaa, että kaikki pyörii samassa aikataulussa kuin itse. Miehellä siinä peiliin katsomisen paikka. Mutta tuo lapsen suttuisuus sitten. Ollaanko teillä kotona niin likaisissa vaatteissa, ettei niillä voi ulos lähteä? Miksi lapsen hiuksia ei harjata aamutoimien yhteydessä? Voitte alkaa yhdessä opettelemaan, että kun kasvot tai vaatteet likaantuvat, ne pestään ja vaihdetaan saman tien ja myös aamutoimet, mitä niihin kuuluu rutiininomaisesti. Tulee vähän mieleen jopa, että lapsesta ei huolehdita kunnolla. Kulissit pidetään pystyssä ja hieman outoa tuo ajattelu, että lapsella pitäisi olla coolit vaatteet päiväkodissa.

Miksi miehen pitäisi tässä ola jotenkin alisteinen ap:n traumoille? Jos he olivat jo menossa, niin ap MUKA LAPSEN VALINTOIHIN VEDOTEN kehtaa väittää, että lapsi haluaa olla eri vaatteissa. Jos oisin mies, sanoisin, että EI, VAAN LAPSEN VALINTA ON LÄHTEÄ SAMANTIEN. PISTE. Kumpikaan emme olisi oikeassa, mutta so what?

t.kristallikissa

En saanut nyt oikein kiinni ajatuksestasi.. vähän lennokasta

Vierailija
130/138 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloitus oli hyvä, joskin viimeiset rivit saivat kirjoituksen kuulostamaan trollilta. Niin tai näin, minustakin olisi hyvä, että lapsen hygieniasta ja ulkonäöstä huolehdittaisiin niin, ettei huoltamattomuudessaan pistä silmään. Eiväthän sitä muut lapset välttämättä huomaa, mutta kun Janitan äiti näkee lapsen ja paapattaa kotona isoon ääneen, kun sekin lapsi näytti sellaiselta kirppuiselta takkupesältä ja vaatteistakin näkyi, mitä ruokaa on syöty, niin Janita kyllä muistaa tämän ja kertoo muille lapsille, jotka viimeistään nyt osaavat ottaaa lapsen silmätikuksi.

T. Entinen lapsi, joka onnellisena meni kouluun samoissa vaatteissa joissa oli nukkunut, ei kammannut eikä juuri pessyt hiuksiaan ja ihmetteli, miksi tuli kiusatuksi. "Kiitos" äiti ja isä

Vierailija
131/138 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulje sä vaan pas*aisissa vaatteissa ja hiukset harjaamatta kotonasi ja muualla. Normaalit ihmiset kuitenkin haluavat olla puhtaita ja haluavat, että lapset ovat myös.[/quote]

Ja normaaleilla ihmisillä on myös normaalisti hienotunteisuutta kommenteissaan ja ymmärrystä muita kohtaan , eikö? 

Vierailija
132/138 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä välitä tuon kristallikissan aka kivikissaäidin mielipiteistä. Hän on palstan häiriintynyt ihminen.

Olin koulussa vähän syrjitty. Oli koulun disko, ehkä kuudennella luokalla. Joku ulkopaikkakuntalainen poika oli kiinnostunut musta ja hänelle nämä ns. suositut "luokkakaverini" kiirehtivät kertomaan mikä on mun arvo (arvoton) ja ettei todellakaan minusta kannata millään tavalla kiinnostua. Tuli vaan jotenkin tuosta kommentista mieleen.

Eiköhän jokaisella ole sen verran omaa järkeä, että osaa ihan itse muodostaa omat  mielipiteensä kommenteista. Ei tarvitse ohjeistaa, mitä kenenkin pitäisi ajatella ja mistäkin, perusteluna "häiriintynyt ihminen". Aika mautonta.

Vierailija
133/138 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä kyllä ymmärrän tän. En tiedä että liikunko itse jotenkin erilaisissa piireissä, mutta se nyt on ihan normi että lapsilla on siistit, yhteensopivat vaatteet (ei oranssi-pinkki täplikkäitä housuja ja myrkynvihreää neuletta), naamat puhtaina, hiukset kammattu ja tytöillä yleensä kiinni ainakin niin ettei naamalla roiku. Ei se minusta ole mitään pinnallisuutta ja pikkumaisuutta, jos haluaa että lapset näyttää siistiltä eikä Vaahteramäen Eemeliltä.

Ihan kivalta kuulostaa. Pirteä ja värikäs. Makuja on monia. Ehkäpä lapsi itsekin erityisesti tykkää värikkyydestä ja mielestäsi "epäsopivista yhdistelmistä". Toivottavasti itse osaat suhtautua erilaisiin ihmisiin hyvin ja arvostavasti. Jos itse tykkäätkin hillitymmästä tyylistä "samoissa piireissä" liikkuvien kavereittesi kanssa.

Ja onko sitten siinäkin vikaa jos lapsi on luontaaltaan vilkas, utelias ja vähän rasavilli, kuten Vaahteranmäen Eemeli, eikä senkään takia aina niin tip top?

Vierailija
134/138 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisen lisäksi tuo johtaa aivan varmasti myös lastensuojeluilmoituksiin. Epäsiisteys on yksi päihdeperheinen tuntomerkeistä.

Vierailija
135/138 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus oli hyvä, joskin viimeiset rivit saivat kirjoituksen kuulostamaan trollilta. Niin tai näin, minustakin olisi hyvä, että lapsen hygieniasta ja ulkonäöstä huolehdittaisiin niin, ettei huoltamattomuudessaan pistä silmään. Eiväthän sitä muut lapset välttämättä huomaa, mutta kun Janitan äiti näkee lapsen ja paapattaa kotona isoon ääneen, kun sekin lapsi näytti sellaiselta kirppuiselta takkupesältä ja vaatteistakin näkyi, mitä ruokaa on syöty, niin Janita kyllä muistaa tämän ja kertoo muille lapsille, jotka viimeistään nyt osaavat ottaaa lapsen silmätikuksi.

T. Entinen lapsi, joka onnellisena meni kouluun samoissa vaatteissa joissa oli nukkunut, ei kammannut eikä juuri pessyt hiuksiaan ja ihmetteli, miksi tuli kiusatuksi. "Kiitos" äiti ja isä

Olisit laittanut allekirjoitukseksi "sottapytty".

Vitsi, vitsi! 

Vierailija
136/138 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sinun puolella noihin ”eipä-cooleihin vaatteisiin saakka”. Minullakin on mies, jonka mielestä lapsi voisi olla samoissa likaisissa vaatteissa vaikka kuukauden. Tahraisessa paidassa olisi Ok lähteä ravintolaan ja hiusten harjaaminen on ihan turhaa. Meilläkin lapsi on tyttö.

Itse ratkaisin asian niin, että kahdestaan miehen kanssa liikkuessa saa näyttää miltä näyttää. Jos lähden mukaan, mies saa luvan odottaa, että siistin tytön. Nykyisin tyttö ei tosin edes suostu lähtemään minnekään ennen kuin hiukset on laitettu ja puhdas mekko päällä. En tiedä mikä on minulta opittua ja mikä tuosta todella voimakkaasta prinsessavaiheesta johtuvaa.

Vierailija
137/138 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika. 

Vierailija
138/138 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi aika auttaa, pian lapsi on jo niin iso että osaa itse pukea ja laittaa tarpeeksi nätiksi, ja vieläpä sanoa isälle että venttaas nyt, mulla menee vielä :)

Tuollainen oletus, että muiden on odoteltava itseä, on todella itsekästä.

t.kristallikissa

No ainakin yhtä itsekästä on olettaa että kaikki muut ovat lähtövalmiina silloin kuin itsekin. Joten joustoja tarvittaessa kaikin puolin ja tilanteen mukaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi