Akateemiset työttömät - mitä teille kuuluu?
Vertaistukea kaipailisin... työnhaku tuntuu toivottomalta, ja toiveet työpaikasta haihtuvat sitä mukaa kun valmistumisesta kulunut aika kasvaa.
Olen tällä viikolla tehnyt neljä työhakemusta ja yhden avoimen hakemuksen. Näistä tuskin kuuluu mitään koskaan.
Mitäs teille muille kuuluu?
Kommentit (442)
Tsemppiä kaikille. Toivottavasti töitä löytyy.
Sinkkumies
No. Tunnistamisen uhallakin kerron tässä nyt työnantaja näkökulmaa. Rekrytoin ihmisiä paljon, olemme asiantuntija-ja projektiorganisaatio. Sanotaan että mutulla hakemuksista 85% tulee yliopiston suorittaneilta tai loppuvaiheen yliopisto-opiskelijoilta. Hakemuksia tulee n 200/työpaikka.
Viime haussa haimme henkilöä työskentelemään 2-v projektiin, projektilla kosketuspinta tervhuoltoon. N.200 hakemuksesta 170 tuli akateemisilta, 15 AMK-opiskelijoilta ja loput 15 sekalaisilla ammattitutkinnoilla.
Haastatteli 1.kierroksella 7 yliopiston suorittanutta, 3 AMK:n suorittanutta ja yhden erikoisammattitutkinnon suorittanutta, yht 11 hlö. Jatkoon valikoitui kaikki AMK- ja erikoisammattitutkinnon suorittaneet ja yksi akateeminen. Viimeksi mainittu karsiutui seuraavassa vaiheessa.
Miksi? Ei osata vastata työhaastattelussa. Pyöritetään jotain kuluneita fraaseja projektihallinnasta, implementoinnista, tukiprosesseista jne. Ihan tosi hyviä juttuja projektin kannalta, mutta se ei ole oleellista. Siinä vaiheessa kun tämä AMK:n käynyt pystyy konkreettisesti kertomaan, että on tehnyt toimitusketjuhallintaa SAP-osaaminen löytyy ja mainitsee pari ehdotusta miten lähtisi liikkeelle, niin minun ei tarvitse työnantajana miettiä, otanko töihin tekijän vai puhujan. Ei se työnantajanäkökulmasta auta mitään vaikka olisi helvetin paljon eri teorioista tietoa, jos konkreettisen tekemisen taidot puuttuu täysin. Olen kerran palkannut akateemisesti koulutetun, KTM, mutta hänelläkin oli AMK-tason tutkinto alla ja vuosia työkokemusta oikeista töistä
Vierailija kirjoitti:
No. Tunnistamisen uhallakin kerron tässä nyt työnantaja näkökulmaa. Rekrytoin ihmisiä paljon, olemme asiantuntija-ja projektiorganisaatio. Sanotaan että mutulla hakemuksista 85% tulee yliopiston suorittaneilta tai loppuvaiheen yliopisto-opiskelijoilta. Hakemuksia tulee n 200/työpaikka.
Viime haussa haimme henkilöä työskentelemään 2-v projektiin, projektilla kosketuspinta tervhuoltoon. N.200 hakemuksesta 170 tuli akateemisilta, 15 AMK-opiskelijoilta ja loput 15 sekalaisilla ammattitutkinnoilla.Haastatteli 1.kierroksella 7 yliopiston suorittanutta, 3 AMK:n suorittanutta ja yhden erikoisammattitutkinnon suorittanutta, yht 11 hlö. Jatkoon valikoitui kaikki AMK- ja erikoisammattitutkinnon suorittaneet ja yksi akateeminen. Viimeksi mainittu karsiutui seuraavassa vaiheessa.
Miksi? Ei osata vastata työhaastattelussa. Pyöritetään jotain kuluneita fraaseja projektihallinnasta, implementoinnista, tukiprosesseista jne. Ihan tosi hyviä juttuja projektin kannalta, mutta se ei ole oleellista. Siinä vaiheessa kun tämä AMK:n käynyt pystyy konkreettisesti kertomaan, että on tehnyt toimitusketjuhallintaa SAP-osaaminen löytyy ja mainitsee pari ehdotusta miten lähtisi liikkeelle, niin minun ei tarvitse työnantajana miettiä, otanko töihin tekijän vai puhujan. Ei se työnantajanäkökulmasta auta mitään vaikka olisi helvetin paljon eri teorioista tietoa, jos konkreettisen tekemisen taidot puuttuu täysin. Olen kerran palkannut akateemisesti koulutetun, KTM, mutta hänelläkin oli AMK-tason tutkinto alla ja vuosia työkokemusta oikeista töistä
pitäisi kyllä tehdä jotain tälle työvoimapulalle ja antaa lisää rahaa kouluttautumiseen. Eihän siitä mitään tule, että vain 200 hakee samaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. :( En kehtaa varmaan edes kertoa, että sain viimeviikolla viran! D.
Onnea! Ei se ole keneltäkään pois. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisilla työttömyys johtuu usein siitä, että vaatimukset työpaikkaa ja työtehtävää kohtaan ovat hirvittävät. Akateemiset ovat kamalan kranttuja ottamaan vastaan "arvoaan ja koulutustaan alempaa työtä". Pitäisi heille kaikille olla jokin hyvin palkattu johtajan tai asiantuntijan työ heti, että kelpaa.
Jos akateeminen ei ole päässyt töihin, on akateemisenkin silloin ymmärrettävä alentaa omaa rimaansa ja ottaa vastaan muutakin, kuin koulutustaan vastaavaa työtä. Esimerkiksi kesätöihin, tai oman alan hommiin palkattomaan harjoitteluun jne.
Noihin kesätöihin otetaan harvoin, jos valmistumisesta on aikaa. Se on loogista, että ei haluta mennä puhelinmyyntiin, jos on KTM.
Aha. Mitkäs taikapaperit ne KTM:n paperit tai mitkään muutkaan maisterin/dippainssin paperit ovat, jos niiden perusteella ihminen kuvittelee nousevansa ikäänkuin toisten yläpuolelle? Ihan samanlainen ja samanarvoinen ihminen siellä papereiden takana on, kuin kuka tahansa muukin ihminen. Taitaa todellisuudessa ne paperit tehdä ihmisestä ainoastaan ylpeän, ylimielisen ja tiettyjä töitä ja ammattiryhmiä halveksivan ihmisen, sen sijaan että tekisivät ihmisestä tiettyyn ammattiin pätevän ihmisen. Kuvittelevat, että vain heidän koulutuksensa ja tutkintonsa on jotain ja että he ovat sen saatuaan kaikkitietäviä ja kaikkiosaavia, jotka voivat vaatia toisilta ihan mitä vain.
Ymmärrät varmaan, että on yhteiskunnan varojen haaskausta laittaa korkeakoulutettuja matalan koulutuksen ammatteihin. Ei se ole kenenkään etu.
Koulutus ei tee ihmisestä parempaa, ainoastaan koulutetumman.
Lienee sinullekin tärkeää, että lääkärisi, lapsesi hissanope tai katsomasi elokuvan kääntäjä osaa työnsä hyvin ja pystyy harjoittamaan ammattiaan siinä missä kokki tai lähihoitajakin.
Biologien, maantieteilijöiden ym. työttömyydessä ei ole mitään uutta myöskään, ainakin 15 vuotta ollut sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Biologien, maantieteilijöiden ym. työttömyydessä ei ole mitään uutta myöskään, ainakin 15 vuotta ollut sama tilanne.
Tilanne on pahentunut ihan lähivuosina huomattavasti.
Aika outoa tämä AMK:n ja yliopiston vertailu. Riippuu niin paljon alasta. Voisitko rekrytoija vielä kertoa, mistä alasta on kyse?
Itse olen fennisti ja vieraita kieliä yliopistossa opiskellut, joten en koe AMK:sta valmistuneita kilpailijoikseni.
Varmasti työelämässä verkostoituminen on yleisempää AMK:n puolella, mutta outoa silti lähteä vertailemaan kukkaruukkua ja sipulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisilla työttömyys johtuu usein siitä, että vaatimukset työpaikkaa ja työtehtävää kohtaan ovat hirvittävät. Akateemiset ovat kamalan kranttuja ottamaan vastaan "arvoaan ja koulutustaan alempaa työtä". Pitäisi heille kaikille olla jokin hyvin palkattu johtajan tai asiantuntijan työ heti, että kelpaa.
Jos akateeminen ei ole päässyt töihin, on akateemisenkin silloin ymmärrettävä alentaa omaa rimaansa ja ottaa vastaan muutakin, kuin koulutustaan vastaavaa työtä. Esimerkiksi kesätöihin, tai oman alan hommiin palkattomaan harjoitteluun jne.
Noihin kesätöihin otetaan harvoin, jos valmistumisesta on aikaa. Se on loogista, että ei haluta mennä puhelinmyyntiin, jos on KTM.
Aha. Mitkäs taikapaperit ne KTM:n paperit tai mitkään muutkaan maisterin/dippainssin paperit ovat, jos niiden perusteella ihminen kuvittelee nousevansa ikäänkuin toisten yläpuolelle? Ihan samanlainen ja samanarvoinen ihminen siellä papereiden takana on, kuin kuka tahansa muukin ihminen. Taitaa todellisuudessa ne paperit tehdä ihmisestä ainoastaan ylpeän, ylimielisen ja tiettyjä töitä ja ammattiryhmiä halveksivan ihmisen, sen sijaan että tekisivät ihmisestä tiettyyn ammattiin pätevän ihmisen. Kuvittelevat, että vain heidän koulutuksensa ja tutkintonsa on jotain ja että he ovat sen saatuaan kaikkitietäviä ja kaikkiosaavia, jotka voivat vaatia toisilta ihan mitä vain.
Ymmärrät varmaan, että on yhteiskunnan varojen haaskausta laittaa korkeakoulutettuja matalan koulutuksen ammatteihin. Ei se ole kenenkään etu.
Lienee sinullekin tärkeää, että lääkärisi, lapsesi hissanope tai katsomasi elokuvan kääntäjä osaa työnsä hyvin ja pystyy harjoittamaan ammattiaan siinä missä kokki tai lähihoitajakin.
se on yhteiskunnan varojen haaskausta, että koulutetaan liikaa ihmisiä. Se on yhteiskunnan varojen haaskausta, että korkeakoulutettu on työtön sen sijaan että tekee mitä tahansa työtä.
ei pidä paikkansa. Meiillä töissä oli auki yliopistotasoinen ja ammattikoulutasoinen paikka. Ammattikoulutasoiseen paikkaan hakijoista n. puolet oli ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita naisia, jopa tohtoreita. Mikä meitä naisia vaivaa?
Ensinnäkin kiitokset sydämestäni että joku kysyy mitä mulle kuuluu! Jo se parantaa olotilaa kummasti.
No.
Valmistuin ihan hyvin arvosanoin n. kuukausi sitten.
Olen hakenut monia paikkoja ja suunnilleen joka kerta päässyt vähintään siihen haastatteluun asti. Ei huonosti, voisi luulla? Noh. Nyt on jo monia paikkoja että olen ollut ihan viimeisten joukossa - ja sitten joku muu vie paikan. Viimeksi tämä tapahtui eilen!
On henkisesti tosi kuormittavaa. Siis muotoilen hakemuksen joka kerta sopivaksi ko työpaikkaan, brändään itseni parhaan kykyni mukaan, hankin suosittelijat ja referenssit... Pääsen prosessissa lähes maaliin... Ja sitten joku muu saa paikan.
Itkettää. Olen jo nyt henkisesti hajalla. Ja taas pitää koota itsensä.
T. Insinööri
Hei. Oikeasti tsemppiä. Olin itse todella ahdistunut. Mutta sain viimein kahden vuoden työttömyyden jälkeen töitä.
Yksi ystävyyssuhde kaatui minullakin, mutta se liittyi enemmän siihen, että arvomme olivat täysin erilaisia. Kyllä tuollainen jakso koettelee ketä tahansa ja täytyy puntaroida itseään paljon ja kehittyä ihmisenä. Arvostan ja ymmärrän paljon paremmin ihmisiä, keillä on asiat heikommin. En tahdo olla tekemisissä juhanivartiaisten kanssa, jotka eivät edes yritä ymmärtää miltä tuntuu olla toisen asemassa, ja ketkä tahtovat solvata heikompiaan ja aivan tarpeettomasti.
Tsemppiä teille kaikille. Toivotaan teillekin parasta! Ymmärtäkää, että se vaatii myös tuuria, että saa töitä. Moni työssäkäyvä on saanut tuurilla sen paikan, joten jatka yrittämistä!
Häpeästä - tästä on itsellänikin valitettavan kokemusta. Käyn terapiassa ja siellä ollaan tästä paljon puhuttu. Mitä enemmän olen asiaa pohtinut omien arvojeni kautta, sitä vähemmän asia ahdistaa. Työ ei ole minulle tärkeintä elämässä, tuskin olisi vaikka saisin kuinka mahtavan työn hyvänsä, sillä olen oppinut löytämään arvoni muualta. Minulla on paikkani maailmassa ilman menestyksekästä uraakin.
Vierailija kirjoitti:
se on yhteiskunnan varojen haaskausta, että koulutetaan liikaa ihmisiä. Se on yhteiskunnan varojen haaskausta, että korkeakoulutettu on työtön sen sijaan että tekee mitä tahansa työtä.
Sekö auttaisi tätä yhteiskuntaa, että ihmiset lakkaisivat kouluttautumasta? Suomi nousuun lukutaidottomien ihmisten voimin, niinkö?
Vai ajattelitko vain eliminoida ylimääräiset?
Ennen vanhaan kouluihin kykenemättömät saattoivat kaivaa ojaa, hakata halkoja ja jopa toimia kauppa-apulaisina. Nykyisin moisia töitä ei ole, ja vaikka olisikin, niin jo peruskoulun päättänyt on periaatteessa liian fiksu niihin.
Ei ole kellekään hyödyksi se, että fiksu ihminen ei voi käyttää aivojaan.
Vierailija kirjoitti:
Viime haussa haimme henkilöä työskentelemään 2-v projektiin, projektilla kosketuspinta tervhuoltoon. N.200 hakemuksesta 170 tuli akateemisilta, 15 AMK-opiskelijoilta ja loput 15 sekalaisilla ammattitutkinnoilla.Haastatteli 1.kierroksella 7 yliopiston suorittanutta, 3 AMK:n suorittanutta ja yhden erikoisammattitutkinnon suorittanutta, yht 11 hlö. Jatkoon valikoitui kaikki AMK- ja erikoisammattitutkinnon suorittaneet ja yksi akateeminen. V
iimeksi mainittu karsiutui seuraavassa vaiheessa.
Onko kenties oma koulutuksesi myös amk? Olet ehkä edennyt väliportaan pikkupomoksi ja nyt sieltä käsin mahtailet ja karsastat itseäsi korkeammin koulutettuja ja hehkutat joka välissä amk-koulutettujen ylivertaisuutta suhteessa akateemisiin työnhakijoihin? Tämä on Suomea vaivaava syöpä, joka selittää ihan liian monen asian. Ave caesar, veljeni on ihan samanlainen koulutusvihainen lukion aikanaan kesken jättänyt, sittemmin amiksesta päässyt ja amk:n surkein arvosanoin käynyt, ylempiään nuolemalla ylennyt pikkufirman esimies, joka joka välissä muistaa kostoksi näpäyttää itseään pätevämpiä hakijoita (ja myös läheisiään) hylkäämällä nämä oitis, koska muutoin se oma palli ei tuntuisi niin kotoisalta.
Epätoivo, viha ja masennus ovat täälläkin tuttuja, ja näitä asioita ravitsee jatkuvasti kasvava halveksunta suomalaista yhteiskuntaa ja erityisesti sen valitsemia valehtelevia päättäjiä kohtaan. Kun aloitin opiskeluni, Suomi oli vielä hyvinvointivaltio ja osa muita Pohjoismaita, nykyisellään se muistuttaa lähinnä entisen itäblokin maita.
Mikäs tässä. Jo pari ammattisurkeaa mollaavaa provoa kirjoitellut tänään katkeruuttani purkaakseni ja kaljaakin on.
Jättäkää cv:stä tutkinto pois. Itse muokkasin cv:n koulutustietoja. En maininnut maisteria, vaan "kauppatieteen x ja x opintoja ja vuodet (graduvuoteen harkkapaikan).
Sain heti 3x enemmän haastatteluihin kutsuja.
Nyt olen mainostoimistossa. Kivaa työtä, vaikka ei vastaa koulutusta ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Jättäkää cv:stä tutkinto pois. Itse muokkasin cv:n koulutustietoja. En maininnut maisteria, vaan "kauppatieteen x ja x opintoja ja vuodet (graduvuoteen harkkapaikan).
Sain heti 3x enemmän haastatteluihin kutsuja.
Nyt olen mainostoimistossa. Kivaa työtä, vaikka ei vastaa koulutusta ollenkaan!
Amen. Koulutusviha on Suomessa niin syvällä, että sitä paremmin täällä pärjää, jos ei missään välissä kerro opiskelleensa mitään. Miksikö näin? Koska opiskelua pidetään täällä turhana puuhana, joka vain saastuttaa opiskelijan aivoja ja tekee työntekijästä hankalamman ja kaikin tavoin huonomman ja epäluotettavamman kuin kuuliaisesta kouluttautumattomasta, joka mukautuu mihin tahansa huononkin johdon päätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee sinullekin tärkeää, että lääkärisi, lapsesi hissanope tai katsomasi elokuvan kääntäjä osaa työnsä hyvin ja pystyy harjoittamaan ammattiaan siinä missä kokki tai lähihoitajakin.se on yhteiskunnan varojen haaskausta, että koulutetaan liikaa ihmisiä. Se on yhteiskunnan varojen haaskausta, että korkeakoulutettu on työtön sen sijaan että tekee mitä tahansa työtä.
Korkeasti koulutetut ei niin helposti pääse "mihin tahansa työhön".
Mä niiiin voin kuvitella tilanteen, kun palkataan 55-vuotias korkeasti koulutettu kaupan kassalle tai kahvilaan apulaiseksi, ja kun joku monta vuotta sitä työtä tehnyt 25vee työntekijä yrittää opastaa ja perehdyttää työhön, niin saa vastaukseksi "kuule tyttö, minä ehkä olen ollut työelämässä hieman pitempään kun sinä, enköhän minä kuule tiedä ilman että sinun tarvitsee minua tulla neuvomaan" jne.
Eikä tämä ole mitään arvailua, vaan näitä on oikeasti tapahtunut, monen on hyvin vaikeaa ottaa ohjeita vastaan itseään paljon nuoremmalta, tai itseään matalammin koulutetulta.
Tuo ei tietenkään päde kaikkiin, mutta moniin kyllä.
Pahimmat "tytöttelyt" työelämässä on tullut naisilta jotka on itseä vanhempia.
Minua on auttanut, kun olen löytänyt uusia ystäviä, jotka ovat myös työttömiä tai kärsineet siitä pitkäaikaisesti. Yhdessä on naurettu mm. aktiivimallille, tarkoitan siis hallituksen passiivimallille. Yksin on aina vaikeampaa.