Kävin Mehiläisessä "kokeneella" gynellä keskenmenon tähden. Outo kokemus!
Raskausoireet vähenivät huomattavasti rv 9 ja aloinkin epäillä tämän perusteella keskenmenoa.
Mehiläiseen menin kokeneelle gynelle ultraan ja totta tosiaan diagnoosina keskeytynyt keskenmeno.
Lääkäri antoi minulle 4 cytotec lääkettä mutta ei mitään ohjetta miten ja milloin ne ottaa. Ei lähetettä julkiselle puolelle, ei puhetta mistään seurannasta ja ei edes kertonut miten lääkkeet tulee ottaa (yleensä joko emättimeen tai sitten suun kautta). Ei kertonut kuinka paljon ja pitkään tulisi vuotoa odottaa tai mitä tehdä jos lääkkeet eivät toimi. Ei kysynyt onko kotona ketään seuranani. Siis sinä päivänä olisin ollut kaksin 1-vuotiaan tyttöni kanssa kotona.
Sitten lääkäri toivotteli hyvää jatkoa ja sanoi että seuraavassa raskaudessa käy ultrassa rv 6 niin jos silloin kaikki hyvin niin keskenmenon riski todella pieni. Ja yritin sitten selittää että niinhän mä rv 6+6 kävinkin ja syke ja viikkojaan vastaava alkiokin löytyi.
Toisi outo fiilis jäi tuosta käynnistä ja seuraavana päivänä kävin NKL:n päivystyksessä missä sain hyvät ohjeet suullisesti ja kirjallisesti ja ehdottomasti kiellettiin ottamasta lääkettä jos ei ole kotona toista aikuista seurana.
Yleensä kokemus yksityisistä on ollut tosi hyvä mut nyt kyllä jäin ihmettelemään. Tämä lääkäri oli kokenut ja tunnettu synnytys- ja naistentautien gynekologi ja keskenmenon lääkkeellisen ohjeistus tuota luokkaa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset ovat niin valistuneita, että yleensä tajuavat milloin minnekin mennään hoitoon Olis sulla varmaan ollut joku tuttu hoitaja, jolta ensin kysyä neuvoa. Sellainen neuvontapuhelinkin on olemassa. SIIS tapaturmat, hengenahditus, halvausoireet, hyvin kuumeinen taaperolapsi ( tarvitse päiv. röntgen ), kovat kivut sydän, vatsa, synnytys, yht´äkkinen kova päänsärky, verenvuodot, kääremeenpurema, väkivalta, raiskaus, autokolari, pyöräkolari, puukotus, ampumahaava, itsariyritys. Aina nämä julkisen sairaalan päivystykseen, Uudellamaalla siis hus-sairaala. Siellä on vastassa asiantuntijalääkäri, hoitotiimi, joka on varmasti selvin päin, tietikonetomografiatja magneettlaittee, ultraäänikoneet ja muut tukimusvälineet. Ei okeasti ole sellaista kuin TV- Syke- ohjelmassa, ne ovat vain näyttelijöitä, Husissa ei siis ole autistisia kirurgeja , piikittäviä varastelevia sairaanhoitajia. Eihän sellaiset oikeasti voisi suuressa sairaalassa pystyä pävystämään. Takahikiästä yksityisistä en tiedä , saattaa olla joku kauko-mailta värvätty.
Meinaatko, että kaikilla on lähipiirissä/suvussa hoitaja jolta voi kysyä neuvoja? Minä en ainakaan tunne/tiedä yhtään hoitajaa tai lääkäriä, joten pakko luottaa hoitavan lääkärin neuvoihin.
(ei ap)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen gynekologin joka noita ikiä ja useammalla klinikalla vielä töissä vaikka eläkkeelle olisi voinut jäädäkseen jo.
Hänellä on paha päihdeongelma ollut vuosikausia ja rahat aivan loppu. Käyttänyt kk jopa 30 000€ kännipäissään hölmöilyihin.
Voisin kuvitella häneltä saavan moisen palvelun.Tarkistin ja hän on mehiläisessä naama punoittaen
Onko nimikirjaimet A S K?
Ap
No eipä onneksi ollut vaikka olin jo kyllä melko varma, että olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän samantapainen kokemus keskeytyneen keskenmenon hoidosta mehiläisessä. Laittoi kiireettömän lähetteen poliklinikalle ja sanoi, että aika tulee sitten viikon sisään tyhjennykseen. No, aloin vuotamaan rajusti seuraavana yönä ja kovat kivut monta päivää sekä runsasta vuotoa ja isoja hyytymäklönttejä, pyörrytti. Lopulta kolmen päivän päästä soitin itse kättärille, että pääsisinkö nopeammin tarkistukseen/tyhjennykseen. Sanoivat, että olisi pitänyt tulla heti keskenmenon toteamisen jälkeen suoraan päivystykseen, koska viikkoja oli jo yli 10.
No, en tiennyt koska lääkäri oli neuvonut toisin ja oli ensinmäinen keskenmenoni.oletko rhd-negatiivinen veriryhmältäsi?
Tämä on muuten tosiaan merkittävä kysymys. Jos on veriryhmältään rhd-neg ja sikiö rhd-positiivinen, seuraavassa raskaudessa saattaa tulla ongelmia jos ei ole ajoissa saanut vasta-ainerokotusta. Se piikki pitäisi keskenmenon yhteydessä antaa, jos äiti on rhd-negatiivinen. Mutta yleensä rhd-negatiiviset äidit kyllä tietävät tämän, tästä kerrotaan yleensä neuvolan ensikäynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysynyt??????
Kysyinkin esim että otanko lääkkeet kerralla kaikki vai osissa niin hän vaan vastasi ympäripyöreesti et "ota niinku itsestä tuntuu" ja Naistenklinikalla ohjeistettiin et ehdottomasti kaikki neljä kerralla.
Olin ihan hölmistyneenä muutenkin tilanteessa kun ei ole tämmöisesti aiempaa kokemusta ja olihan siinäkin sulattelua että viimeiset 40 päivää oon ajatellut että meille tuled vauva ja sitten unelma särkyy.
Vasta kotona tuli mieleen että miksen saanut mitään ohjetta.
Ap
Voi :( Otan osaa. Mehiläisellekin voisi suoraan kirjoittaa emailia asiasta, niin voisivat hieman tarkkailla ko. lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Ne yksityisen puolen gynekologit on kyllä myös virassa synnytyssairaalassa, joten osaamisen puutteesta ei pitäisi kyllä olla kiinni.
Höpö höpö. On paljon gynejä, jotka toimii vain yksityisellä. Itse en mene tosi ongelman kanssa muutakuin yliopistosairaalassa toimivalle erikoislääkärille. Pikkuvaivoissa joissa itsekin tiedän hoidon saatan käydä työterveydessä hakemassa tarvittavat lääkkeet ja/tai lähetteen. Gynekologia on sellainen ala ettei perusterveydenhuollossa osata ja tiedetä siitä paskaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne yksityisen puolen gynekologit on kyllä myös virassa synnytyssairaalassa, joten osaamisen puutteesta ei pitäisi kyllä olla kiinni.
Höpö höpö. On paljon gynejä, jotka toimii vain yksityisellä. Itse en mene tosi ongelman kanssa muutakuin yliopistosairaalassa toimivalle erikoislääkärille. Pikkuvaivoissa joissa itsekin tiedän hoidon saatan käydä työterveydessä hakemassa tarvittavat lääkkeet ja/tai lähetteen. Gynekologia on sellainen ala ettei perusterveydenhuollossa osata ja tiedetä siitä paskaakaan.
No ei sinne yliopistosairaalan erikoislääkärille noin vaan mennä, ainoastaan lähetteellä. Muu lääkäri arvioi, onko lähete tarpeen, ei potilas.
Noin voimakkaiden lääkkeiden kohdalla ei kyllä voi luottaa pakkausselosteisiin, vaan antaa lisäksi yksilölliset ohjeet.