Lidl työpaikkana
Haluaisin kuulla Lidlin entisiltä ja nykyisiltä työntekijöiltä kokemuksia siitä, että millainen kyseinen ketju on työpaikkana. Ajattelin hakea kesätöihin sinne, mutta googlettamalla löytyvät tulokset ovat kaikki suunnilleen vuodelta 2007. Mikä on positiivista ja mikä negatiivista?
Kommentit (116)
Kyllä purkuaikoja kellotetaan ja siinä ei mitään järkeä koska jokainen lava erinlainen ja eivät siis vertailu kelpoisia keskenään.
Mun tytär on Lidl'ssä töissä, hankkii 2000€-2300€ / kk nettona, mutta tekeekin mielellään iltoja/viikonloppuja ja pyhäpäiviä. Viime palkassa oli mukana kiinniottopalkkio 50€ ( juoksukaljojen taklaus).
Vierailija kirjoitti:
No ei saa myyjä mitään 2500 kuussa, ellei tee ihan hirveästi iltaa ja viikonloppua (etenkin sunnuntaita). Parhaimmillaan olen kyllä tällaisena kuuna saanut bruttona 2700, mutta sillon tunnit meni jo yli 40/vko (otin ylimääräisiä vuoroja) ja tein juuri lähinnä iltaa jne.
Keskimäärin jollain 25h sopimuksella tienaa varmaan +-1500 kuussa. Täysillä tunneilla sitten paria tonnia.
Olen melko lailla samaa mieltä kun ensimmäisen plusmiinus-listan kirjoittaja, eli negatiivistä on kyllä ehdottomasti jatkuva KIIRE! Lidl pyrkii suurempaan tehokkuuteen kuin muut ketjut eikä vuokratyötä käytetä, joten usein vuoroissa todella surkea miehitys kun saikkujakaan ei saada paikattua. Työ fyysistä ja kuormittavaa, pahimmillaan juoksee kassalla ja välissä yrittää purkaa ja sitten taas kassalle. Kaikki siivoushommat tehdään myös itse, eli ulkopuolisia siivousfirmoja ei käytetä.
Positiivista on se että homma on monipuolista (kaikki tekee kaikkea: kassaa, paistoa, purkua yms) ja tosiaan tuntipalkka ok, kuten kaupanalalla yleensäkin. Ja tosiaan päällä vielä tuo Lidl-lisä n. 17snt, mutta se on lähinnä korvaamassa henksualen puutetta.
T. Kohta 3v Lidlissä, nykyään 5h soppari opiskelujen ohessa
Kaupan-alalla yleisesti hyvä palkka :D
Up. Itse petyin kyllä karvaasti, koko meininki ja henkilökunta ihan sairasta
Jarno123 kirjoitti:
Up. Itse petyin kyllä karvaasti, koko meininki ja henkilökunta ihan sairasta
Voitko hieman avata kokemustasi?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä mitkään punaiset nauhat kuukautisten aikana paikkaansa. Höpön höpöä, terkuin lidliläinen.
https://www.diepresse.com/372342/lidl-protokolle-systematische-uberwach…
Harvoin nähty kiireetöntä hetkeä asiakkaan silmin.
Henkilöstö lienee n. 25% tiukemmalla kuin S-kaupoissa.
Mitä se kiire tarkoittaa? Ettekö voi pitää lakisääteisiä taukoja vai pitää olla kova vauhti päällä(avaathan?) vai koko työpäiväksi on töitä ja saa pitää tauot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä mitkään punaiset nauhat kuukautisten aikana paikkaansa. Höpön höpöä, terkuin lidliläinen.
https://www.diepresse.com/372342/lidl-protokolle-systematische-uberwach…
Uutinen johon viittaat on vuodelta 2008, itse olen ollut firmassa vuodesta 2005 ( 2 eri kaupungissa, 4 eri toimipisteessä sekä ollut mukana projekteissa joiden myötä kiertänyt töissä noin 20 eri liikkeessä) enkä ikinä ole edes kuullut että tätä toimintamallia olisi Suomessa toteutettu.
Asiakaskin huomaa sen kiireessä häsläämisen . Ei kivaa .
Vierailija kirjoitti:
Asiakaskin huomaa sen kiireessä häsläämisen . Ei kivaa .
Kyllä se aika samanlaista on nykyään kaikissa kaupoissa. Henkilökuntaa vähennetään koko ajan ja työt jaetaan pienenevälle porukalle. Kaikki saa rehkiä koko rahan edestä ja tehoja tarkkaillaan päivittäin. Palautetta tulee heti, jos jotain jäänyt kiireessä tekemättä.
Jatkuva alimiehitys, tarkoituksella koska tulos, tulos, tulos. Millään muulla ei väliä. Työntekijöillä monta eri työtä samaan aikaan ja jos purnaat tästä niin käsketään olemaan olematta negatiivinen. Vastaanpurnaus ei auta, syy on aina sinussa. Sitten kun sinut on alistettu olemaan hiljaa ja tekemään 100% teholla niin alistus loppuu.
Olen ollut lidlissä töissä, ja itselle oli melko negatiivinen kokemus. Taloudellinen paine tarttui esimiehistä kaikkiin työntekijöihin, ja ilmapiiri oli todella kireä.
Headsetistä joutui kuuntelemaan hoputusta usein, välillä esimiehet vastasivat kysymyksiin stressaantuneina tiuskaisemalla. Tavaroita kehotetaan vetämään hihnan läpi kovalla nopeudella, kassajonot kasvoivat välillä todella pitkiksi ja asiakkaat purkivat ärsytystään meihin kassalla oleviin.
Myymälämme oli usein todella epäsiisti, koska aikaa sen kunnolliseen siivoamiseen ei yksinkertaisesti ollut, ja kommentteja sen epäsiisteydestä sai kuulla asiakkailta.
Vuorossa oli lähes aina liian vähän työntekijöitä, usein pyydettiin jäämään pidemmäksi aikaa töihin kuin oli tarkoitus tai tulemaan aikaisemmin tai vapaapäivänä töihin. Kerran soitettiin juuri kun olin lähdössä töihin, että haluaisitko pitää vapaapäivän, pärjättäisiin hyvin ilman sua tänään. Esimies ylpeili usein töissä sillä, miten säästää työntekijöiden palkoissa, kun ”päästää” lähtemään aikaisemmin tai pyytää tulemaan myöhemmin.
Meille kesätyöntekijöille annettiin kerran ajastin käteen ja käskettiin kellottamaan oma purkamisvauhti. Tunnollisena työntekijänä koin tämän kaiken hoputtamisen ahdistavana, koska tein muutenkin aina parhaani. Työntekijänä tuli helposti riittämätön olo.
Täytyy silti mainita, että vaikka Lidlissä tehokkuus on maximoitu osin työntekijöiden kustannuksella, myymäläkohtaiset erot ovat varmasti suuret, sillä johdolla on iso vaikutus ilmapiiriin. ”Minunkin” myymälässä oli paljon mahtavia tyyppejä töissä, mutta tuli perseen alla -työskentely sai kaikki stressaantumaan.
Olin joskus "töissä" Lidlissä. Lensin ulos saman viikon aikana, kun en pystynyt älyttömiin hyllytysaikoihin. Arviolta 2.000 kg tavaraa olisi pitänyt hyllyttää aina vartissa. Ei ollut helppoa, koska vanhat tuotteet täytyi joka kerta ottaa pois hyllystä eikä niitä saanut laittaa lattialle. Kaikille tuotteille ei edes ollut valmista paikkaa eikä uusia hintalappuja saanut mistään, asiasta ei edes saanut kysyä pomolta. Pomot olivat kuin sketsistä. Palkkaa niistä muutamasta päivästä en koskaan saanut.
Lidlin matalapalkkatyöläisenä itsemurha-ajatukset olivat mielessä. Esimiehet olivat niin veemäisiä ja kaupassa oli aina alimiehitys.
Asiakkaiden nähden pomot tekohymyilevät mutta takahuoneessa rähjäävät robotisoiduille duunareille.
Pomo uhkaili ajaa minut sähköpässillä seinää vasten verisyltyksi mikäli olen hidas :(
Parasta Lidlin töissä on niiden päättyminen. Ei enää hullujenhuonetta.
Lidlin pomoilla ei ole käytöstapoja. "Huomenta" ja "kiitos" eivät kuulu sanavarastoon.