Vierailija

Jätän taikinan aika löysäksi, käytän vain yhden munan, annan kohota kunnolla ja annan kohota vielä ennen uuniin laittoa ja silti. Käytän jauhopussin kyljessä olevaa ohjetta. Miten te muut saatte pulloista pehmeitä ja kuohkeita?

• ylös 5
  • alas 2

Sivut

Kommentit (31)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Muistathan sekoittaa lämmittämäsi maidon ennen kuin liuotat hiivan siihen? Varsinkin mikrossa lämmitettäessä ei lämpiä tasaisesti ja voi kyllä pinnalta tuntua sopivalta mutta ei ole kauttaaltaan kädenlämpöistä.

• ylös 12
  • alas 2
Vierailija

Rakas kollega, anna pullataikinan nousta jnkn aikaa lämpimähkössä paikassa ennen varsinaista pullien pyöritystä :)

Vierailija

Taikina jätetään suht löysäksi. Jätä kananmuna pois, se tiivistää taikinaa, en koskaan leivo pullaa jossa on kananmuna ja hyvää tulee. Jos käytät kuivahiivaa, niin nesteen on oltava väh. 42 asteista, jotta hiiva reagoi. Annat liiban alla kohota noin tunnin-puolitoista ja sitten leivot pullat, joiden annat kohota liinan alla noin puolisrn tuntia. Et voi epäonnistua.

• ylös 10
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hölmö! Ei pullista pidä tulla kovia vaan sun miehes kulllista :)

":D"
Tän piti varmaan olla tosi hauska heitto? Joittenkin pitäis vaan pitää suunsa kiinni kun eivät osaa.

• ylös 26
  • alas 1
Vierailija

Pullataikinaa ei kuulu jättää löysäksi vaan sitä kuuluu vaivata niin kauan, että se on pehmeää ja hyvin helposti muotoiltavaa. Ei siis millään muotoa jauhoista tai kovaa. Vaivaaminen on siis aivan ykkösjuttu. Jos vaivaat käsin, siihen saattaa mennä jopa 45 minuuttia.

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Miten vaivaat taikinan? Älä käytä mitään koneita. Käsin vaivatessa oppii huomaamaan, milloin taikina on sopivan tuntuista.

Vierailija

Anna maito-hiivaseoksen, sokerin ja noin kolmasosan jauhoista olla kymmenisen minuuttia tekeytymässä, ennen kuin alat lisäämään jauhoja taikinaan enempää. Tänä aikana hiiva herää ja taikinasta tulee paljon kuohkeampi ja paremmin kohoava. Alustat loput jauhot,kananmunan mausteet ja rasvan, hyvin irtoaa käsistä. Hyvä taikina on pehmeää ja kimmoisaa, ei kovaa ja tiivistä. Jätä taikina kohoamaan lämpimään paikkaan peitettynä vähintään 30 minuutiksi. Täytä vaikka tiskiallas kuumalla vedellä ja kulho sinne kohoamaan.

Leivo pulliksi ja kohota peltiä taas vähintään 30 minuuttia liinalla peitettynä. Voitele, raesokeroi ja paista 200 asteessa kymmenisen minuuttia.. Varmasti onnistuu ja tulee isoja hyvinkohonneita pullia.

Vierailija

Vaivaat liian vähän aikaa. Sanoisin, että 30min vaivaamista, niin huomaat selkeän eron pullissa. Tarvittava jauhomäärä vähenee huomattavasti. 

Vierailija

Kyllä, hiiva on "heräteltävä" ennen kuin se tekee tehtävänsä. Itse olen aina käyttänyt tuorehiivaa, litran taikinaan yhden myyntipakkauksen (50 g) määrä. Ikivanhaan ja toimivaan pullareseptiin (litran taikina) tulee peräti kolme kananmunaa, eivätkä ne tee pullista kovia. Riittävä määrä sokeria taikinassa antaa hiivalle lisäpotkua. En koskaan ole jaksanut vaivata taikinaa pitkään, mutta olen jättänyt sen hieman löysähköksi ja nostattanut sen huolellisesti kahteen otteeseen, se toinen kerta pellillä ennen paistamista kuten aiemmin mainittiin. Tuo taikina-astian sijoittaminen lämpimään veteen on hyvä vinkki. On totta että perusteellinen vaivaaminen antaa pullalle ja vaalealle leivälle mahtavan, jopa pumpulimaisen rakenteen, mutta siinä on liikaa lihastyötä meistä useimmille:)

Vierailija

Itse en käytä kananmunaa pullataikinassa ja teen rasvattomaan maitoon tai välillä veteen. Tulee pehmeitä pullia.

Vierailija

Aikauhee. Anopin pullat on just tommosia. Sokeriakin laittaa varmaan triplamäärän eikä vaivaa tarpeeksi. Niillä vois heittää jonkun hengiltä. Hyi.

Vierailija

Minä laitan taikinaan munan tai kaksi. Jauhoja laitan aina vähemmän, kuin ohjeessa sanotaan. Vaivaan aina koneella, muuten ei tuu sitkoo tarpeeksi. Jauhoja lisään pikkuhiljaa vaivaamisen aikana, tunnustelemalla taikinan rakennetta.... Näppituntuma kertoo, kun taikina sopiva. Mun pullat on tosi pehmeitä ja hyviä....Itse en osaisi, mutta anoppi opetti😊

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Taikina jätetään suht löysäksi. Jätä kananmuna pois, se tiivistää taikinaa, en koskaan leivo pullaa jossa on kananmuna ja hyvää tulee. Jos käytät kuivahiivaa, niin nesteen on oltava väh. 42 asteista, jotta hiiva reagoi. Annat liiban alla kohota noin tunnin-puolitoista ja sitten leivot pullat, joiden annat kohota liinan alla noin puolisrn tuntia. Et voi epäonnistua.

Ihan liian pitkä kohotusaika. Minä kohotan noin puoli tuntia ennen leivontaa ja sitten leivonnan jälkeen. Myöskään yksi muna ei koveta taikinaa erityisemmin. 

On tärkeää, että sekä neste että taikinaan lisättävä rasva ovat lämpimiä. Käytän kuivahiivaa, ja lämmitän maidon n. 42-asteiseksi. Samoin margariinin lämmitän huolellisesti. Myös voi käy hyvin leivontaan, mutta minä käytän margariinia. 

Kylmällä ilmalla (kun keittiö on tavallista kylmempi) laitan taikinakulhon lämpimään vesihauteeseen, jotta se kohoaa ihan varmasti. (Vesihaude = lasken lämmintä vettä tiskialtaan pohjalle sen verran, että taikinakulho pysyy pohjassa eikä lähde kellumaan.)

Taikina pitää vaivata hyvin ennen leivontaa. Sen pitää olla niin kiinteää ja kimmoisaa, että se irtoaa astian reunoista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten vaivaat taikinan? Älä käytä mitään koneita. Käsin vaivatessa oppii huomaamaan, milloin taikina on sopivan tuntuista.

Taikinan vaivaaminen myös yleiskoneella onnistuu. Siitäkin näkee, milloin taikina on tarpeeksi kimmoisaa. Taikina asettuu kauniisti kulhon keskelle eikä tartu reunoille. Sitäpaitsi koneen voi aina pysäyttää ja kokeilla käsin, jos ei luota omiin silmiinsä. 

Vierailija

Laitatko taikinaan tarpeeksi hiivaa? Annatko taikinan kohota tarpeeksi? Muistatko vaivata taikinan huolellisesti? Paistatko pullasi liian kuumassa uunissa? 

Sinun pitää kokeilla eri konsteja. Myös uunien lämpötila-asteikot ovat vain viitteellisiä. Eri asunnoissani uunitkin ovat erilaisia. Jotkut pitää säätää pienemmälle, jotkut isommalle, jotta pullista tulee kypsiä, mutta ei palaneita. Samoin paistoajan olen joutunut opettelemaan tarkkailemalla munakellon kanssa pullien kypsyysastetta. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.