Miksi mun pullista tulee aina kovia? Mitä teen väärin?
Jätän taikinan aika löysäksi, käytän vain yhden munan, annan kohota kunnolla ja annan kohota vielä ennen uuniin laittoa ja silti. Käytän jauhopussin kyljessä olevaa ohjetta. Miten te muut saatte pulloista pehmeitä ja kuohkeita?
Kommentit (31)
En vaivaa taikinaa kovinkaan paljoa, mutta kohottaminen on kaiken a ja o. Sain todella kuohkeat laskiaispullat, joita kehuttiin ja "ei voitu uskoa todeksi":
Kohotin taikinaa astiassa tunnin, uunissa 30 asteessa. (Joskus luin, että mikroaaltouuni on paras paikka kohotukselle, koska se on vedoton paikka ja mikro ei tietenkään saa olla päällä. Tuunasin ideaa päällä olevaan uuniin.) Kun leivoin pullat, kohotin pullia 30 minuuttia uunin päällä, ja vasta sitten laitoin uunin päälle ja odotin vielä uunin lämpeämiseen vaadittavan ajan.
Kuivahiivaa käytän aina, ja reseptinä tosiaan lämmin maito ja kuivahiiva suoraan maitoon, vaikka jotkut sanovatkin, että pitäisi laittaa jauhojen seassa. Kuivahiiva vaatii vähän lämpimämmän kuin tuorehiiva.
Tapatko hiivan? Hiiva kuolee helposti liian kuumassa. Toisaalta se ei myöskään herää liian kylmässä. Kuivahiiva on helpompi, mutta se vaatii vähän lämpimämmän nesteen kuin "kädenlämpöinen".
Luen tätä ketjua ihan ymmyrkäisenä siitä, että miten paljon sääntöjä onkaan hyvän pullan eteen.
Eilen leivoin laskiaispullat samalla pullareseptillä mitä olen aina käyttänyt, eli laitetaan aineita sekaisin niin, että saa ne suhteutettua nesteen määrään. Hyviä tuli, vaikka itse kehunkin.
Enkä oikeastaan keksi aloittajalle muuta neuvoa, kun leivo lisää, kyllä se tuntuma siihen hommaan tulee. Toivottaa täti neljännesvuosisadan kokemuksella, siihen aika monta leivontakertaa on mahtunut.
Sen verran lisäisin kyllä näihin ohjeisiin, että katso että jauhot ovat tuoreita. Jos harvemmin leipoo, niin ne pussukat vanhenee lopulta. Kerran yritettiin tehdä mökillä tikkupullaa ikivanhoista tarpeista ja se oli huonoa pullaa se...
Ärsyttää epäselvät ohjeet! Sämpyläpussin kyljessä luki, että taikinan tulee olla pullataikinaa löysempää. Miten hemmetissä tiedän miten löysää sen pitää olla, kun en ole koskaan leiponut pullia?!?
Voisi taikinan kovuuden mitata, jos se olisi ilmaistu Shore-asteikolla:)
Terveisin
Inssi
Vierailija kirjoitti:
Taikina jätetään suht löysäksi. Jätä kananmuna pois, se tiivistää taikinaa, en koskaan leivo pullaa jossa on kananmuna ja hyvää tulee. Jos käytät kuivahiivaa, niin nesteen on oltava väh. 42 asteista, jotta hiiva reagoi. Annat liiban alla kohota noin tunnin-puolitoista ja sitten leivot pullat, joiden annat kohota liinan alla noin puolisrn tuntia. Et voi epäonnistua.
Ei, hiiva kestää kyllä paljonkin viileämmän veden kuin mitä ohjeissa sanotaan, taikina vain ei nouse silloin niin nopeasti, muttaliian kuumaa se ei kestä. Hiivahan kestää pakastamistakin, eli jopa jääkaappikylmä vesi käy kuivahiivallekin, mutta nostatusaika on silloin tyyliin yli vuorokauden. Sen sijaan liian kuuma tappaa hiivan lopullisesti, eli veden lämpötila ei saisi olla juurikaan yli tuon 42 asteen.
Mutta munan pois jättämisestä olen ehdottomasti samaa mieltä!
Ap, voisit kokeilla seuraavaa vähän erilaista ohjetta, minusta tämä oli helpompi aloittelijalle noitten nostatusten kantilta:
Ensin taikinajuuri:
2,5dl kädenlämpöistä maitoa (=hieman lämmintä kun kokeilee ranteen sisäpuolella)
25g hiivaa (tai yksi lidlin 7g kuivahiivapussi)
1tl sokeria
2,5dl vehnäjauhoja
Yhdistä aineet ja vatkaa hyvin sellaiseksi löysäksi taikinajuureksi. Anna seistä lämpimässä vedottomassa paikassa 20-25 min, kunnes taikina kuplii tai oikeastaan vaahtoaa reilusti. Jos ei niin tee, niin hiiva on kuollut, aloita alusta. Mä laitan kylmän uunin pohjalle vuokaan noin 0,5-1l kiehuvaa vettä kun aloitan taikinan teon, se on aika ideaali nostatuspaikka sitten.
Jatko:
3/4tl suolaa
3/4dl sokeria
1-2tl kardemummaa (voi jättää pois jos ei tykkää)
4-5dl venhäjauhoja
75g pehmeää voita
Lisää nämä tuohon kulpivaan juureen sen 20-25 minuutin jälkeen, jauhoista ensin osa vatkaamalla ja sitten alustamalla. Vaivaa kunnes taikina alkaa irrota reunoista ja alkaa näyttää sileältä kiiltävältäkin pallolta, noin 10 min.
Tämän taikinan voi leipoa jo tässä vaiheessa pulliksi, se eka nostatus tehtiin jo tuossa juurivaiheessa. Pullat siis pellille pyöriteltynä, ja taas sinne uunin pohjalle vuokaan uusi satsi kiehuvaa vettä, puolisen litraa nyt, ja pullapelti tai -pellit sen yläpuolelle nousemaan. Kun ovat nousseet sopivasti, ehkä 25-30 min, niin tyhjää uuni ja laita lämpiämään. Nousseet pullat voidellaan tässä välissä hyvin varovasti vatkatulla munalla tai millä haluaa, ja paistetaan normaalisti, mun uunissani 210 astetta ja noin 8 minuuttia.
Jauhopussien ohjeissa on liikaa jauhoja.
Mä sanoisin, että leivo lisää niin tuntuma kehittyy.
Teen hyvää pullaa, enkä todellakaan vaivaa sitä käsin 45 minuuttia, pikemminkin 5-10 minuuttia.
Oman kokemuksen pohjalta sanoisin että nesteen pitää olla tarpeeksi lämmintä (ei hiivaa kylmään maitoon), taikinaa vaivataan tai vatkataan vispilällä hetki siinä vaiheessa kun se on löysää (1/3-1/4 jauhoista lisätty) ja annetaan kohota hyvin. Jauhoja en mittaa vaan menen näppituntumalla. Taikina on hyvää kun se ei ole löysää eikä kuivankovaa vaan pehmeää ja kimmoisaa.
Mitä pehmeämpi taikina, sen pehmeämmät pullat.
Kannattaa vain jättää kananmuna pois, se on se, joka kovettaa sen taikinan ja tekee pahaa makua.
Taikina saa jäädä löysäksi. Tosin se ottaa silloin vähän kiinni, mikä on leipoessa se ärsyttävin asia.
Minä nostatan taikinan mikrossa - lämmitän ensin mukillisen vettä, otan pois, ja sitten kulho liinalla peitettynä mikroon. Puolessa tunnissa kohoaa kaksinkertaiseksi.
Nousee tosi hyvin, kun ei ei ole vetoa! En muista, mistä niksivinkin kuulin/luin, mutta hienosti toimii!