Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin käytit viimeksi töissä ruotsin kieltä?

Vierailija
08.02.2018 |

Kielen käytöksi huomioidaan lyhytkin keskustelu tai asiakaspalvelutilanne. Yksittäistä toteamusta (esim. "Jag pratar inte svenska." tai "Ursäkta mig.") ei oteta huomioon.

Kielen käytöksi huomioidaan myös tilanne, jossa olet kirjoittanut ruotsiksi esim. sähköpostin (ilman Googlen kääntäjää tms.) tai paria lausetta pidemmän viestin.

Milloin käytit viimeksi töissä ruotsin kieltä?

Vaihtoehdot

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkällä sairauslomalla, mutta turkulaisessa sairaalassa päivittäinen tarve, saariston, ahvenanmaan potilaat ovat oikeasti osa ihan ruotsinkielisiä ja sairaana varsinkin oma kieli on tärkeä.

Myös Turussa sairaanhoitaja leikkausosastolla ja viikoittain saan puhua ruotsia. Jos potilaan nimi tai aksentti viittaa ruotsinkielisyyteen kysyn aina haluaako puhua ruotsia. Monet harmikseni haluavat puhua suomea, varmaankin koska ovat oppineet että saa muuten hankalan ihmisen leiman. Sekin harmittaa että lääkärit eivät edes yritä puhua ruotsia ja huonosti suomea osaava potilas ei ymmärrä, mikä häntä vaivaa ja miten hoito jatkuu. Kuka tahansa voi myös miettiä miten kurjaa on joutua selittämään vieraalla kielellä sairauden oireita kun voi huonosti, on kipuja ja shokissa äkillisen sairastumisen vuoksi.

Vierailija
42/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkällä sairauslomalla, mutta turkulaisessa sairaalassa päivittäinen tarve, saariston, ahvenanmaan potilaat ovat oikeasti osa ihan ruotsinkielisiä ja sairaana varsinkin oma kieli on tärkeä.

Myös Turussa sairaanhoitaja leikkausosastolla ja viikoittain saan puhua ruotsia. Jos potilaan nimi tai aksentti viittaa ruotsinkielisyyteen kysyn aina haluaako puhua ruotsia. Monet harmikseni haluavat puhua suomea, varmaankin koska ovat oppineet että saa muuten hankalan ihmisen leiman. Sekin harmittaa että lääkärit eivät edes yritä puhua ruotsia ja huonosti suomea osaava potilas ei ymmärrä, mikä häntä vaivaa ja miten hoito jatkuu. Kuka tahansa voi myös miettiä miten kurjaa on joutua selittämään vieraalla kielellä sairauden oireita kun voi huonosti, on kipuja ja shokissa äkillisen sairastumisen vuoksi.

Suomenkieliset ymmärtävät tämän hyvin. Omassakin maassa voi joutua tilanteeseen, jossa ei saa omalla kielellä palvelua. Missään ulkomailla se ei tietenkään onnistu.

Terv. ruotsinkielisellä alueella asuva suomenkielinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. Olen työskennellyt ravintola-alalla Helsingissä, niin keskustassa kuin hieman kauempanakin, viimeiset 15 vuotta. Ruotsia en ole tarvinnut koskaan, ruotsalaiset turistitkin puhuvat englantia.

Vierailija
44/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne, jotka käyttävät ruotsia töissään päivittäin, voisivat kertoa, missä päin ovat töissä ja millä alalla?

Helsinki-Vantaa, ilmailuala

Vierailija
45/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin, olen erään liiton sihteeri pääkaupunkiseudulla, palvelen asiakkaitamme suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, puhelimitse ja sähköpostitse.

Vierailija
46/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ruotsalaisten asiakkaiden kanssa englantia.

Vierailija
47/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ruotsinsuomalainen. Tosin asun juuri nyt Suomessa. Kiinnostuin asiasta, kun täällä töitä hakiessani joissain paikoissa ruotsin kielen taito oli niin iso plussa, vaikka ei sitä kieltä siellä töissä varmasti paljoa pääse edes puhumaan. Olin vain hieman yllättynyt ja asia alkoi olla minulle mielenkiintoinen. :-)

Ap

Sama täällä, olen syntynyt Ruotsissa ja asunut siellä pitkään vaikka olen nyt Suomessa kun Ruotsin puolen sukulaiset menehtyneet, ja ruotsinruotsini ollut suuri meriitti, mutta en pääse käyttämään sitä Suomessa sillä aina kun puhun niin vastapuoli vaihtaa suomenruotsista suomen kieleen koska minun murretta ei ymmärretä :D No sopiihan sekin minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä