Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin käytit viimeksi töissä ruotsin kieltä?

Vierailija
08.02.2018 |

Kielen käytöksi huomioidaan lyhytkin keskustelu tai asiakaspalvelutilanne. Yksittäistä toteamusta (esim. "Jag pratar inte svenska." tai "Ursäkta mig.") ei oteta huomioon.

Kielen käytöksi huomioidaan myös tilanne, jossa olet kirjoittanut ruotsiksi esim. sähköpostin (ilman Googlen kääntäjää tms.) tai paria lausetta pidemmän viestin.

Milloin käytit viimeksi töissä ruotsin kieltä?

Vaihtoehdot

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailkaapa tähän, olisi mielenkiintoista nähdä tuloksia. Nyt ääniä on vasta 7. :-)

Vierailija
2/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä ruotsalaisten kanssa ja me puhumme englantia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyössä (ei omaa alaani) käytin kaksi kertaa. Sanoin ”Hej”, hinnan ja ”Var så gud. Hejdå”

Omassa elämässäni tai omalla alallani en ole ikinä tarvinut. Edes luetun ymmärtämistä. Olen yliopistokoulutettu ja asun Päijät-Hämeessä.

Vierailija
4/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne, jotka käyttävät ruotsia töissään päivittäin, voisivat kertoa, missä päin ovat töissä ja millä alalla?

Vierailija
5/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin kirjoitan ja puhun ruotsia. En pärjäisi työssäni ilman ruotsin kieltä.

Vierailija
6/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ruotsinsuomalainen. Tosin asun juuri nyt Suomessa. Kiinnostuin asiasta, kun täällä töitä hakiessani joissain paikoissa ruotsin kielen taito oli niin iso plussa, vaikka ei sitä kieltä siellä töissä varmasti paljoa pääse edes puhumaan. Olin vain hieman yllättynyt ja asia alkoi olla minulle mielenkiintoinen. :-)

Ap

Vierailija
7/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätyössä (ei omaa alaani) käytin kaksi kertaa. Sanoin ”Hej”, hinnan ja ”Var så gud. Hejdå”

Omassa elämässäni tai omalla alallani en ole ikinä tarvinut. Edes luetun ymmärtämistä. Olen yliopistokoulutettu ja asun Päijät-Hämeessä.

"Ole niin jumala." Missä yhteydessä käytit tota lainii?

Vierailija
8/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni käyttää ruotsia päivittäin? Missä päin käytte töissä ja mitä teette?

Vierailija
9/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ruotsinsuomalainen, asun  myös suomessa. Minun ruotsinkielen taito on aina ollut plussa kun olen hakenut töitä. Juuri nyt olen asiakaspalevelussa töissä ja vastaan ruotsin, norjan ja tanskan puheluille. Työnantaja palkitsee reilusti palkan muodossa kun pystyn palvelemaan ruotsiksi.

Vierailija
10/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaksikielisellä paikkakunnalla. Ruotsin kielen käyttö on jokapäiväinen asia työpaikalla.

Vierailija
11/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ruotsinsuomalainen, asun  myös suomessa. Minun ruotsinkielen taito on aina ollut plussa kun olen hakenut töitä. Juuri nyt olen asiakaspalevelussa töissä ja vastaan ruotsin, norjan ja tanskan puheluille. Työnantaja palkitsee reilusti palkan muodossa kun pystyn palvelemaan ruotsiksi.

Unohdin, pääkaupunkiseudulla käyn töissä.

Vierailija
12/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä ruotsalaisen toimittajan kanssa ja työkielenä on englanti mutta toki siellä ruotsiakin aika paljon kuulee ja ihan kiva että ymmärtää niitäkin keskusteluja.

Vierailija
13/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkällä sairauslomalla, mutta turkulaisessa sairaalassa päivittäinen tarve, saariston, ahvenanmaan potilaat ovat oikeasti osa ihan ruotsinkielisiä ja sairaana varsinkin oma kieli on tärkeä.

Vierailija
14/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ole niin jumala." Missä yhteydessä käytit tota lainii?

Nice one. Tästä syystä osa suomalaisista ei halua puhua vieraalla kielellä, kun on joku besserwisser pilkunnylkyttäjä heti vieressä irvailemassa joko ääntämistä tai jotain muuta.

Minä en olisi sanonut edes noita. Ja käsittääkseni se gud kuulostaa ihan samalta kuin god, joten vem ska care?

Vierailija
15/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritys on kansainvälinen ja suuri osa kollegoista ovat Ruotsissa ja Norjassa joten on luontevampaa käyttää ruotsia yhteydenotoissa.

Vierailija
16/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu ruotsia töissäni, mutta luen ruotsinkielisiä tiedotteita yms viikottain.

Vierailija
17/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen Helsingissä yliopistollisessa sairaalassa. Päivittäin puhun ruotsia jonkun potilaan tai omaisen kanssa, toisinaan myös jonkun kollegan jos sattuu ruotsinkielinen tulemaan vastaan. Samoin muihin sairaaloihin soitellessa (Hanko, Tammisaari, Porvoo, Loviisa ym.) puhun aina ruotsia jos langan toisessa päässä on ruotsinkielinen ihminen.

Vierailija
18/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ruotsia päivittäin. Olen itse suomenkielinen ja asun Pirkanmaalla. Olen ammatiltani tutkija.

Käytän päivittäin myös englantia ja ranskaa, saksaa ja latinaa viikottain.

Vierailija
19/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisessa yrityksessä töissä. Englanniksi kommunikoidaan ruotsinkielisten kanssa.

Vierailija
20/47 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdin, pääkaupunkiseudulla käyn töissä.

Minäkin olen pääkaupunkiseudulla ja haen juuri töitä alalta, jossa ruotsin sijaan enempi olisi hyötyä vaikka kiinan kielestä. ;-) Silti, onhan se mukavaa jos ruotsin kieltäkin arvostetaan. Osa ystävistäni kyllä ovat ajatelleet, että olisi parempi jos kaikkien ei pitäisi ruotsia opiskella. Ymmärrän se kyllä, koska joskus on rasittavaa vielä yliopistossakin opiskella ruotsia, vaikka tietää jo tulevan alansa ja tarvitsee toisenlaisia kieliä enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi